Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2018, 09:18   #281
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 492
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Det er bonustur du skal booke? Da må du vel bruke denne hvor man også får opp DXB: https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/
Der dukket DXB opp ja, takk skal du ha
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 23:25   #282
madisiri
Newcomer
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 25
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Ikke særlig imponert over SAS når man bestiller Long haul reise med spedbarn på slep!
Ikke får man reservert sete, og att på til får man heller ikke sitte med resten av familien! Kontaktet SAS kundeservice, jeg og spedbarnet har blitt plassert på et sete med ekstra surstoff maske. Dattera og kona kunne de ikke hjelpe, de blir plassert på andre seter både til og fra destinasjon! SAS Go på vei ned og SAS Plus på vei hjem. Ifølge kundeservice kunne vi spørre andre passasjerer om å bytte plass.

Kan det virkelig være så vanskelig? Testet dummy booking, og flyet er ikke i nærheten av fullt da det enda er 35 dager til avreise. Ikke kan man oppgradere fra Go til Plus når man reiser med spedbarn.

Andre med samme erfaring?
madisiri is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2018, 16:52   #283
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Reise med spedbarn uten eget sete er en utfordring ifht. oppgradering fordi de må ha ledig sete med ekstra maske, så sikkert enklere å blokkere for oppgradering enn å ta høyde for kompleksiteten. Ren oppgradering tar normalt bare høyde for ledig plass i kabinen. (Er samme utfordring om man bestiller spesialmat hos en del selskaper, da er man nesten garantert å ikke få/bli oppgradert)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2018, 00:39   #284
ma-are
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2015
Posts: 71
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Har kun erfaring med bonusreise longhaul, og da i SAS Plus. Valgte da sete 20D, med mulighet for å henge opp bassinet, for kone og spedbarn(6mnd), og plasserte meg og 2-åring like ved, men hvor jeg i utgangspunktet måtte sitte over midtgangen. Da vi boardet var det lite folk, så vi fikk 3+2-seter alene. Har nå bestilt ny bonustur i Plus, men ettersom minsten er for stor for bassinet, men fremdeles spedbarn, valgte jeg 2+1 ved vindu, og håper på tomt sidesete...

I Go er det vel sete 42D/F som har bassinet. Har du forsøkt å endre sete selv på classic.sas.no?

Last edited by ma-are; 13-09-2018 at 00:42.
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 10:49   #285
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Rimelig tabloid overskrift på e24.no

SAS øker prisene for bedriftskunder

Quote:
7. november innfører SAS et nytt gebyr som ilegges bedriftskunder som betaler flyreiser med firmakredittkort, skriver Finansavisen.

Gebyret gir et påslag i prisen på 1,96 prosent for alle kredittkortutstedere.
Her må det være blanding av mye rart, men om jeg skjønner det rett, så er det altså 1,96% for kjøp gjort med kredittkort.

Nå har jeg BankNorwegian sitt kredittkort, så jeg merker ikke noe til det der i gården og jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har helt for meg hva WF gjør.
Men det er vel en kjensgjerning at det koster mer for selskapet når jeg drar kredittkort, så på et vis er det forsåvidt greit, men det bidrar jo ikke til økt handlelyst hos sas.no

Men det jeg ikke helt skjønner, er jo at i f.eks. DK (og hele EU) er det ikke lov å ha kredittkortgebyr, eller er jeg ute på en klassisk bærtur nå?

Og hvordan vil dette funke med SAS' sine egne kort?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 11:03   #286
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

SAS strekker strikken her. I utgangspunktet tjener de best på bedriftskunder og så innføres det i år fra myndighetene skjerpet praksis rundt bonuspoeng for firmaturer og så legger SAS på gebyr. Kan ikke skjønne annet enn at det vil gå ut over markedsandelen.

Og hvem kjøper idag flybillett uten å bruke kredittkort? I alle fall ikke mange bedriftskunder.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 13:47   #287
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Heisann!

@kekker: I Danmark får kunder med utenlandske kredittkort lagt på regningen det gebyret det koster butikken ekstra å ta betalt med det kortet. (Kun "Dankort" som er gebyrfritt)

Ellers har jeg faktisk forståelse for at selskap nå tar betalt for disse gebyrene. Enkelte kort tar faktisk opptil 7% i gebyr ved bruk, som selskapene før har måttet dekket selv, og snittkostnaden er på ca 3%. Så selv om SAS legger til 1.96% til bedriftskunder med kredittkort så går de vel fortsatt godt i minus i løpet av året i forhold til egne kostnader.


Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 15:46   #288
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Ellers har jeg faktisk forståelse for at selskap nå tar betalt for disse gebyrene. Enkelte kort tar faktisk opptil 7% i gebyr ved bruk, som selskapene før har måttet dekket selv, og snittkostnaden er på ca 3%. Så selv om SAS legger til 1.96% til bedriftskunder med kredittkort så går de vel fortsatt godt i minus i løpet av året i forhold til egne kostnader.
Når så godt som alle bruker kredittkort kan det vel ikke omtales som en ekstra kostnad.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 16:15   #289
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og hvem kjøper idag flybillett uten å bruke kredittkort? I alle fall ikke mange bedriftskunder.
Mange større bedrifter i Norge som har flybooking via reiseportal hvor det faktureres selskapet direkte.
view is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 21:24   #290
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Rimelig tabloid overskrift på e24.no



[URL="https://min.e24.no/sas-ker-prisene-for-bedriftskunder/a/4deW7g"]



Men det jeg ikke helt skjønner, er jo at i f.eks. DK (og hele EU) er det ikke lov å ha kredittkortgebyr, eller er jeg ute på en klassisk bærtur nå?



Og hvordan vil dette funke med SAS' sine egne kort?

Innenfor EU er det ikke lov å ta gebyr for regulerte kort dvs Visa og MasterCard utstedt til konsumenter. Bedriftskort er unntatt fra dette. Samme regler kommer i Norge i løpet av 2019




Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 21:27   #291
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
Innenfor EU er det ikke lov å ta gebyr for regulerte kort dvs Visa og MasterCard utstedt til konsumenter. Bedriftskort er unntatt fra dette. Samme regler kommer i Norge i løpet av 2019




Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva avgjør om det er bedriftskort eller privat?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 21:41   #292
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hva avgjør om det er bedriftskort eller privat?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Om du står personlig ansvarlig for kortet er det et privatkort. Om arbeidsgiver står ansvarlig og faktura går rett dit bli det definert som bedriftskort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 21:44   #293
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Er det så mange bedrifter som opererer med det fortsatt? Alle stedene jeg har vært ansatt har vi ikke hatt klassiske bedriftskort, men enten brukt våre egne eller blitt fakturert av reisebyrået
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-09-2018, 12:23   #294
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Jeg får helt sikkert pepper for å spørre om dette og svaret ligge kanskje gjemt på forumet et sted eller på www, men jeg gønner på..

Jeg har booket OSL til MIA med SAS Plus og med den nye løsningen de har nå (som de på SAS mente var like bra) så får man dessverre United EWR MIA EWR.

Spørsmålet er i alle fall at hele billetten er booking klasse B som jeg kun klarer å tolke som Premium eller Plus, men når jeg skal velge seter på United flightene så får jeg ikke "premium" kabinen. Hva skjer?

Edit: Ser på checkmytrip at begge United flightene står som premium.

MVH
SC
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 16-09-2018 at 12:27.
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 16-09-2018, 13:38   #295
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg får helt sikkert pepper for å spørre om dette og svaret ligge kanskje gjemt på forumet et sted eller på www, men jeg gønner på..

Jeg har booket OSL til MIA med SAS Plus og med den nye løsningen de har nå (som de på SAS mente var like bra) så får man dessverre United EWR MIA EWR.

Spørsmålet er i alle fall at hele billetten er booking klasse B som jeg kun klarer å tolke som Premium eller Plus, men når jeg skal velge seter på United flightene så får jeg ikke "premium" kabinen. Hva skjer?

Edit: Ser på checkmytrip at begge United flightene står som premium.

MVH
SC
Plus hos SAS gir vel fremdeles bare vanlig økonomi hos UA.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2018, 14:28   #296
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Plus hos SAS gir vel fremdeles bare vanlig økonomi hos UA.
Det står iallefall at det er Premium Eco hos United hvist man booker en SAS-Plus billett på denne måten.Uansett om man booker på SAS eller reisebyrå, så kommer Amadeus opp og markerer denne reisen som Perm Eco hos UA. (eller OSL-MCO som jeg gjør,med bytte til United i EWR).
Men husk at United Permium Eco bare er seter litt lenger foran i flyet (er ikke sikker om dette også gjelder på UA 737-900fly men skulle tro det siden 737-900 generellt er trangere en alle andre 737 fly).
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2018, 15:47   #297
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Du kan ikke booke Economy Plus på UA. Enten har du adgang i kraft av status, eller du må kjøpe deg opp. Du får bedre benplass og høyere boardingprioritet, that’s all.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2018, 14:36   #298
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Noen med ferske erfaringer på hvor lang tid SAS bruker på å refundere avbestilte billetter? Avbestilte en forholdsvis dyr booking i forrige uke, men har fortsatt ikke sett noe til pengene. Har brent meg tidligere på at jeg fulgte opp så sent at jeg aldri fikk pengene.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2018, 19:05   #299
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Sist jeg avbestilte (i sommer) tok det akkurat en uke, så fikk jeg refund notice på e-post. Tror pengene kom tilbake på kredittkortet omtrent samtidig som mailen.
havard is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2018, 16:19   #300
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Før kunne jeg splitte opp tur og retur når jeg booket på sas.no og få dobbel kickback fra ViaTrumf. Nå øker prisene så mye ved oppsplitting at dette ikke lengere lønner seg.

Er det noen som har noen triks for å beholde samme pris ved oppsplitting?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelle spørsmål om priser/billetter/booking med Norwegian Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 148 26-03-2023 20:42
SAS - kansellert booking Evander Reiseforum 5 14-03-2012 17:04
Endelig gode SAS priser i biz fra USA, men dessverre skjoenner ikke SAS poenget Tommy777 Reiseforum 2 04-06-2009 03:38
SAS, booking, 28. februar? TOS Flyforum 4 05-02-2008 21:34
Om sas.no og booking Bizflyer Flyforum 6 22-11-2007 02:26


All times are GMT +2. The time now is 20:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.