Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2017, 22:44   #1
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 32
Default Squawk innehold

Hei folkens!

Squawk koden som blir tildelt det enkelte fly inneholder den mye informasjon? Inneholder den f eks antall crew/passasjerer ombord ? Hvilken informasjon får en flygeleder opp dersom han "klikker" på det aktuelle flyet på sin skjerm?
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 00:16   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Squawk innehold.

Squawk-koden er bare 4 tall, de gir ikke mye..

.. men koden lar oss identifisere et bestemt fly.
Som utgangspunkt gir det en flygeleder kallesignal, flytype, høyde, hastighet (groundspeed, hastighet over bakken), hvor fort et fly går opp eller ned, reiseplandata (hvilken rute flyet skal fly), avgangsplassen, ankomstplass, pluss litt til. I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet. Mao mye det samme som Flightradar24.

Vi vet ikke hvor mange som er ombord nei.. Det er det i utgangspunktet bare flyselskap/handling som vet.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 00:42   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Squawk-koden er bare 4 tall, de gir ikke mye..

.. men koden lar oss identifisere et bestemt fly.
Som utgangspunkt gir det en flygeleder kallesignal, flytype, høyde, hastighet (groundspeed, hastighet over bakken), hvor fort et fly går opp eller ned, reiseplandata (hvilken rute flyet skal fly), avgangsplassen, ankomstplass, pluss litt til. I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet.
Nja, detaljene her er vel ikke helt korrekt. Transponderen gir vel ikke alt dette?
Vet at utenom Squack-koden så gir den vel også høyde og muligens IAS?
Resten blir vel kalkulert, hentet fra flightplan eller mottatt på annen måte (Acars?)?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 10:48   #4
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Squawk innehold.

Som han sier, koden identifiserer flyet. Dermed vet man en hel del, siden flyet (selskapet) har sendt inn flygeplan med infoen som trengs

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
MFM is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 16:35   #5
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 32
Default Re: Squawk innehold.

Ok , mao ligger det en del informasjon i squawk koden. Jeg så en video på Youtube av Captain Joe som omhandler squawk koden der han hevder at også passasjerantall kan en lese ut av koden. Jeg jobber i PBR på en lufthavn og ble interessert i dette dersom det medfører riktighet. Takk&takk .

Last edited by Firelude; 23-10-2017 at 22:43.
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 17:15   #6
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by Firelude View Post
Ok , mao ligger den en del informasjon i squawk koden. Jeg så en video på Youtube av Captain Joe som omhandler squawk koden der han hevder at også passasjerantall kan en lese ut av koden. Jeg jobber i PBR på en lufthavn og ble interessert i dette dersom det medfører riktighet. Takk&takk .
Nei, det stemmer ikke. Mange kontrolltårn (tror det er de fleste som ikke har RANDIS) har tilgang til et system som viser parkeringsinfo hvor også info om antall pax finnes. Totalt antall POB er derimot ikke tilgjengelig der.

Avhengig av valg innstilling på transponder sender flyet forskjellig informasjon. Informasjon som sendes ut er vel i all hovedsak kallesignal, høyde og hastighet. Omtrent halvparten av Norge kan også se litt fra mode-S, som blant annet inkluderer satt IAS. Videre assosiseres fly og knyttes opp mot reiseplan, som gjør at man får opp alt det bamseh nevner.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 18:34   #7
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Squawk innehold.

Jeg blir nødt til å pirke litt her.

SSR-koden (squawk) er bare en firesifret tallkode som sendes ut av flyets transponder i Mode A. Transponderen sender også ut Mode C som gir høydedata. SSR-koden identifiserer ikke flyet men flygingen, hvis dere ser nyansen. Hver gang flyet legger ut på en ny flytur får det en ny kode. TWR aktiviserer Flightplan (FLP) i Flight Data Processing systemet, og systemet tildeler en kode. Opplysningene om Callsign, destinasjon, flytype og vingevirvelkategori presenteres på radarskjermen når radarsystemet kobler SSR-koden med flight plan data som da er levert inn på forhånd og lagret i Flight Data Processing systemet, og radaren "ser" flyet.

Ground speed og er noe radarsystemet regner ut, ut fra bevegelsene flyet gjør og radarsystemet detekterer. Vertikal speed regner systemet ut ved å kalkulere endinger i data fra Mode C.

Mode S identifiserer selve flymaskinen og leverer en rekke data som man f.eks. kan se på Flightradar24. Dette har tidligere ikke vært tilgjengelig/interessant for ATC, men nå blir noe data fra Mode S også introdusert for ATC, som f.eks satt IAS, som nevnt ovenfor.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 19:05   #8
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Squawk innehold.

Tror du misforstod meg, om det var meg du pirket på. Kallesignal er en del av informasjonen som sendes med mode-S, som jeg snakket om. For mode-A og mode-C, er det slik du beskriver.

Last edited by Field in sight; 23-10-2017 at 19:12.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 20:03   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Squawk innehold.

Pirket generelt :-)

Er du sikker på at flygingens callsign sendes i ModeS, og ikke flyindividets registrering?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)

Last edited by Wig-wag; 23-10-2017 at 20:13.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 20:26   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Pirket generelt :-)

Er du sikker på at flygingens callsign sendes i ModeS, og ikke flyindividets registrering?
Er det ikke begge deler? Får ihvertfall kjeft fra ATC hvis ikke callsign settes inn riktig.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 20:44   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Squawk innehold.

Registreringen er f.eks LN-ABC, callsign er f.eks SAS123. Flyet (flyindividet LN-ABC kan utføre flere flyginger samme dag med forskjellige callsign).

Og det er jo nettopp det jeg spør om, som jeg ikke vet; legger dere inn callsign så det sendes i ModeS? At ATC skulle gi static her forstår jeg ikke, at ATC skulle bruke ModeS for å identifisere flygingen er nytt for meg.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:12   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Squawk innehold.

Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:21   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
Det eneste jeg har opplevd, og selvfølgelig påpeker, er at det er satt feil SSR-kode/squawk, noe som gjør at radaren viser feil eller intet callsign. Men det er feilsatt squawk. Hvis dere ikke er korrekt identifisert på radar kan vi ikke bruke radarbilde til å separere. Men sånne glipp løses jo som oftest i løpet av få sekunder etter radiokontakt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:23   #14
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
Så jeg spør igjen: Legger dere inn callsign noe sted som sendes ut via ModeS?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:42   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Squawk innehold.

Vi legger inn callsign FMC som sender det via Mode-S. Som oftest går det automatisk, sammen med upload av flightplan, men kan også gjøres manuelt.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:50   #16
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Vi legger inn callsign FMC som sender det via Mode-S. Som oftest går det automatisk, sammen med upload av flightplan, men kan også gjøres manuelt.
Ok, det forklarer. Men at ATC identifiserer via ModeS visste jeg ikke. Jeg er ATC og på min enhet er det SSR/ModeA som identifiserer, i kombinasjon med andre forutsetninger.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 22:53   #17
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Ok, det forklarer. Men at ATC identifiserer via ModeS visste jeg ikke. Jeg er ATC og på min enhet er det SSR/ModeA som identifiserer, i kombinasjon med andre forutsetninger.
Det vil fort bli litt vanskelig å gjøre på den måten når mange har samme squawk Lenger nede i Europa er det mange flighter som alle flyr med squawk 1000, men sender flight ID over Mode S og identifiseres på den måten.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 22:57   #18
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
Dette må da ha vært i utenlandsk, og ikke i norsk luftrom?

Husk at vi ligger langt bak de fleste andre land hva gjelder systembiten og funksjonalitet på ATC-siden...
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 15:23   #19
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Squawk innehold.

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
......I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet........
Helt ukjent for meg, men det er jo du som er flygeleder. Referanse?
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 15:27   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Squawk innehold

For å gå tilbake til originalspørsmålet, så er vel squack-koden kun en identifier. Det er flyvelederens andre systemer som kobler squack-koden sammen reg, flytype, hastighet etc og presenterer dette på hans/hennes skjerm ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tildeling av transponderkoder (SQUAWK) goOSL Register- og ATC-Forum 20 04-05-2022 01:16
TF-FIR med Squawk 7700 hurvert Småprat 2 17-10-2017 17:44
LN-NGT med Squawk 7700 hurvert Småprat 14 08-12-2014 21:26
Squawk 7700 på FlyNordic 767 Airbus 330 Register- og ATC-Forum 0 01-01-2012 23:45
Hva er en Squawk kode ? Pelle propellfly Register- og ATC-Forum 11 13-09-2011 00:36


All times are GMT +2. The time now is 14:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.