Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2017, 18:47   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Thumbs up Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Var en liten 10-dagers tur til Malaga og Lisboa i mai. Turen ble planlagt og bestilt i romjula. Etter et hyggelig besøkt til Malaga og Andalucia for to år siden, ble også årets maitur lagt til området. Etter litt fundering kom jeg til at Lisboa kunne være en grei kombinasjon denne gangen, det passet godt med både flytider og priser. Og ikke minst falt brikkene på plass da jeg fant ut at TAP flyr mellom Malaga og Lisboa.

På tur ut passet det også ekstra bra at Norwegian hadde satt opp en Dreamliner-avgang på 17. mai. La meg bare nevnte litt om utreisen med Dreamliner og tilbake med 737 fra DY.

Fikk melding allerede tidlig fra morgenen om at 1440-avgangen til Malaga var endret til 1500. Det betyr jo ingenting, men man fryktet jo fort at dette kunne bli mer. Overraskende normalt fullt på Gardermoen denne 17. mai. Tenkte meg at det snarere var en rolig dag, og jeg hadde sågar klare håp om at det kunne bli snakk om god plass i flyet nedover. Satte meg ned med en stor Ringnes i den nye Aquavite-baren oppe ved taket. Synd at den gamle har blitt borte. Den har jeg brukt i alle år. Fikk melding på OSL-appen om "go to gate" allerede ved 14-tiden, ettersom det var bussgate tenkte jeg det var dumt å ikke drøye for lenge. Men nede ved E-gaten var det "selvsagt" bare fullt av folk og ingen sitteplasser, så trakk ned i underetasjen, med god plass. Man blir jo ikke så ekstremt vennlig innstilt til "den nye" flyplassen når man blir stående slik. Til overmål ble vi sittende i hvert fall i 15 minutter i bussen ved flyet mens vi så på at folk stresset opp og ned flytrappen med søppel og støvsugere.

Til min overraskelse ble dette flyet, en 787-8, fylt helt opp. Så vidt jeg forstod kom flyet fra Orlando. Vi tok om lag én time etter oppsatt ordinær tid. Hadde sete langt bak og satt ganske bra der. Serveringen startet heldigvis bakerst, så jeg fikk meg en rull med laks, et glass hvitvin og noen gin tonics underveis. Helt grei tur. Flyet ga et godt inntrykk. Det var relativt stille og generelt behagelig nok. Men tror ikke "folk flest" merker noen stor forskjell.

Returen var fra Lisboa 1055. Ganske så kjedelig at Norwegian er henvist til "lagerhallen" Terminal 2 i Lisboa. Det er greit med serveringsteder, men heller dårlig utvalg av bedre butikker. Selv savnet jeg en bra portvinsbutikk, men gjorde et bra kjøp av to greie Tawny 10 til 20 euro stykket. Det var enorm kø ved ankomst 2 timer og 10 minutter før avgang, men her bør jeg få gi honnør til den ene unge mannen som håndterte køen de første 15 minuttene. Makan til effektivitet har jeg aldri sett. Det var også han som ekspederte meg, etter at jeg hadde stått ca 35 minutter i køen og han var en oppvisning i høflighet og effektivitet. Beste jeg har vært borti! Rakk forresten en kaffe og et skikkelig flott bakverk før jeg gikk til gatene - selveste "hoffleverandøren" har utsalg der, må vite.

Allerede 1045 var vi klare for avgang, så terminal 2 har kanskje sine fortrinn hva gjelder effektivitet når man først har fått sjekket inn folk. Til min store glede på denne turen hadde jeg vindu med midtgang med ledig midtsete. En fantastisk fin avslutning på ferien. Det var god medvind oppover, så til tross for at vi måtte vente på klarering, som gjorde bare 3,5 times flytid at vi landet litt før tid.

Så dette var bra levert fra Norwegian begge veier. Usikker på nasjonaliteten på personellet på vei ned, på vei opp var det i alle fall helnorsk besetning. Har ikke prisene i hodet her, men tror jeg kom ut av det hele med om lag 1.500 NOK t/r her.

Last edited by AirbusTrond; 28-05-2017 at 19:28.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2017, 19:08   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Det var kjekt å finne ut at man kunne fly direkte Malaga-Lisboa. Billetten kostet ikke mer enn ca 750 kroner. Avgangen var satt opp med en ATR. Skrankene åpnet nøyaktig to timer før avgang. De første gjestene ute brukte veldig, veldig lang tid ved skranken og ble etter hvert henvist videre. En svensk alenereisende pensjonistdame kommenterte og spurte meg om jeg skjønte hva som foregikk. Ikke vet jeg, men de brukte vel 10 minutter på hvert reisefølge. Jeg fleipet med dama at jeg skulle være ferdig på to minutter - og det stemte, just presis!



Når man først får muligheten, ja, så må man selvsagt smake. 15-åringen var klart best her. Joda, den eldre heller ikke dum, men det får da være måte på til fat og sødme i en whisky....



Boarding - ja, nok et fullt fly. For øvrig "operated by White", men så ikke noe mer hvitt..



Etter hvert ble det take off på tid. Om jeg hadde vært litt mer om meg så hadde jeg fått knipset et bilde av Dreamlineren som Herr Someone skulle ta litt etter meg, men fomla litt med andre ting. Det var stille ganske lenge og lurte på om det var en sånn kjedelig 1,5 time uten mat og drikke... men - nei, dette er jo TAP og Portugal. Se her hva jeg fikk:

[/url]

Pastel de Nata !! (beste kaken som finnes) litt tørt brød med kalkun og egg og sannelig et glass rødvin. Brødet var tørt. Vinen var ordinær. Men det overraskende var at denne selv en ikke helt fersk utgave av Pastel de Nata var god og saftig, sågar litt sprø. Bare se her, fantastisk!



Gledet meg etter hvert også av utsikten, vi fløy nordover langs kysten et stykke...



Og så bar det innover mot selveste flyplassen. For en utsikt!



Det er bare å si seg meget godt fornøyd med denne TAP-leverte flyvningen. Det er nesten litt koselig med propell. Det var effektivitet etter innsjekkingen og det hele gikk som smurt. En av de fineste flyturene på en del år.

Oppsummert var oppholdet i Malaga og Lisboa svært vellykket. Fint og varmt hele tiden, bare litt skyet to dager. Det ble veldig mye god mat og drikke. Jeg kommer antakelig tilbake til dette om litt, med litt mat- og drikkebilder fra disse to herlige byene.

Last edited by AirbusTrond; 28-05-2017 at 19:22.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 20:29   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Tar med litt matbilder her...

Gledet meg til denne retten - hel bog av dielam. Smakte fortreffelig, selv på heller tvilsom turistrestaurant. Kunne tenkt meg litt mer tilbehør.



Kom i prat med en belgier på nabobordet (nikkedukken, hans tredje kone, sa ingenting - bortsett fra å prøve å hjelpe ham med engelsken). Hyggelig fyr som hadde stor sans for Muga. Jeg fikk eget glass med mye påfyll. God vin, men blir fort litt varmt i varmen.

[/url]

Den beste skinken må smakes på...



Og oster må smakes på...



Klarte å få ned gåselever etter et par forretter. Kunne tenke meg å smake på pattegrisen også - men etter denne enorme porsjonen som både hadde salg og søtt - diverse tilbehør med eple, ble det rett og slett et umulig prosjekt. Litt forvirrende meny - og det er ofte vanskelig på denne typen restauranter å vite hvor mye mat man får. Denne porsjonen kunne fint vært halvert. Det er veldig mektig å spise så store mengder gåselever...

[/url]

Rett ved hotellet et nytt sted med brasilansk innflytelse på kjøkkenet. Litt vel pretensiøst. Tydeligvis en av innehaverne som serverte og hun forstod ikke godt engelsk og virket usikker. Litt rart. Men artig presentasjon, noe okse og diverse kremer...



Og før man drar til Lisboa må man bare ha det - bare én gang - churros!


Last edited by AirbusTrond; 29-05-2017 at 21:07.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 20:36   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Takk for rapport. Både Malaga og Lisboa er jo byer med litt sjarm.
Vi må såvidt ha bommet på hverandre på flyplassen da satt rett ved gaten til TAP maskinen i det de nesten var ferdige med å boarde der
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 20:40   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Så er vi ankommet Lisboa og går rett på den grillede klippfisken, med litt overflødig tilbehør... Men flaket seg fint, var passe salt og smakte skikkelig norsk...



Sardiner må man også prøve, store og saftige!



Rundes av med en klassisk dessert fra Alentejo. Husker glass med syltede plommer fra restauranter i Evora.



Så er vi innom den relativt nye mathallen i byen, der merkevaren TimeOut brukes. Mye folk ved 21-tiden en kveld...



Kanskje den mest imponerende retten - ceviche med mye spennende. Dette var lunsj.



Tilbake kvelden etter for østers, reker (flott saus med mye chili, dessuten rosmarin og laurbær).



Og så måtte man jo ha en daglig dose av disse (ble litt overdose..)



Så fikk man to for 40 euro - helt greit kos å ha utover høsten...


Last edited by AirbusTrond; 29-05-2017 at 20:48.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 20:50   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapport. Både Malaga og Lisboa er jo byer med litt sjarm.
Vi må såvidt ha bommet på hverandre på flyplassen da satt rett ved gaten til TAP maskinen i det de nesten var ferdige med å boarde der
Ja, liker begge veldig godt! Fine steder å oppholde seg. Aha, ja det var jo litt godt gjort. Jeg boardet ganske tidlig og satt bare et par minutter ved gate. Ellers var jeg jo på whiskysmaking, selvsagt. :-)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 18:45   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Takk for bra rapport, og som alltid blir jeg sulten og tørst av å lese skriftene dine.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2017, 12:55   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem

Meget appetittvekkende rapportering!
Vanskelig å få nok av de landenes lekkerbiskener
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa.. OttoL TripReports 12 09-06-2015 08:29
Oslo-Lisboa-Frankfurt-Oslo FlightDeck TripReports 20 23-03-2011 18:33
Trondheim-Oslo-Lisboa-Rio De Janeiro-Fortaleza-Lisboa-Oslo-Trondheim zico77 TripReports 16 06-01-2011 19:16
Oslo - Lisboa AirbusTrond TripReports 10 11-07-2006 17:02
Lisboa - Oslo AirbusTrond TripReports 4 11-07-2006 09:23


All times are GMT +2. The time now is 12:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.