Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2017, 19:36   #1341
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Vet ikke om dette skyldes hjemmesia eller noe annet, men da jeg skulle gå igjennom sikkerhetskontrollen i går på OSL så fikk jeg feilmelding om at jeg ikke kunne bruke fasttrack i slusa. Nei vel - dette skal jeg klage til SAS om. Gikk bort til innsjekk og viste seg at Eurobonusnummeret mitt ikke var registrert på den bonusbilletten jeg hadde bestilt på SAS sine hjemmesider, til meg selv og for mine egne poeng. Alt var som det skulle i appen og det sto at fast track var tilgjengelig der. Første gangen jeg har opplevd det...

Etter et par tastetrykk hos innsjekk ble det ordnet, men synes likevel det var rart.
Kronisk SAS-problem. På EB-billetter bestilt med egne poeng og hvor EB-medlemmet reiser, så klarer ikke systemet å plukke opp hva som er EB-nummeret ditt.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2017, 22:52   #1342
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Det har nå blitt sak hos Aftenposten (vet ikke om det er bak betalingsmur da jeg uansett har fri tilgang)
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ku...S-622744b.html
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2017, 00:11   #1343
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Synes det er spenstig av SAS å bruke begrepet "minimum viable product" på utviklingsbloggen. Det er en utviklingsstrategi som kan fungere veldig bra i noen sammenhenger--og ekstremt dårlig i andre. Flyselskap med tung legacy-infrastruktur faller gjerne innenfor sistnevnte.

Er heller ikke mye "minimum viable" når til og med billettbestilling er ustabil.

Man kan spekulere: Enten har programvareutviklerne snakket prosjektledelsen trill rundt eller så har det vært et sterkt "nu kör vi"-press ovenfra. Bland i litt manglende bestillerkompetanse og man har oppskriften på en produktlansering som lukter grevling.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2017, 00:34   #1344
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Synes det er spenstig av SAS å bruke begrepet "minimum viable product" på utviklingsbloggen. Det er en utviklingsstrategi som kan fungere veldig bra i noen sammenhenger--og ekstremt dårlig i andre. Flyselskap med tung legacy-infrastruktur faller gjerne innenfor sistnevnte.

Er heller ikke mye "minimum viable" når til og med billettbestilling er ustabil.

Man kan spekulere: Enten har programvareutviklerne snakket prosjektledelsen trill rundt eller så har det vært et sterkt "nu kör vi"-press ovenfra. Bland i litt manglende bestillerkompetanse og man har oppskriften på en produktlansering som lukter grevling.
Ein ting er jo om det funka eller ikkje, noko anna er korleis det er tenkt det - skal- fungere. For designet og flyten i bruk av sida er ikkje godt. Tanken var sikker å forenkle. Men det er mykje meir forvirrande enn nokon gang. Første gang eg prøve sida fann eg ikkje neste-knappen etter å ha vald datoar for reisa. Fordi knappen ikkje finst! Det kjem opp ein ørliten markør der markør for kalender er. Så det der eit felt som dekkjer over scrollefeltet. Innsjekkingsflyt er også horribel med så mange teikn og tekst over alt. (no har eg prøvd å trekke i frå for at eg er konservativ på slike grensesnitt. Kansje det er som då eg prøvde meg på slikt i si tid. Alt eg laga virka jo for meg. Hadde vi laga det og visste godt korleis ein måtte trykke.)

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2017, 01:15   #1345
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Ein ting er jo om det funka eller ikkje, noko anna er korleis det er tenkt det - skal- fungere. For designet og flyten i bruk av sida er ikkje godt. Tanken var sikker å forenkle. Men det er mykje meir forvirrande enn nokon gang. Første gang eg prøve sida fann eg ikkje neste-knappen etter å ha vald datoar for reisa. Fordi knappen ikkje finst! Det kjem opp ein ørliten markør der markør for kalender er. Så det der eit felt som dekkjer over scrollefeltet. Innsjekkingsflyt er også horribel med så mange teikn og tekst over alt. (no har eg prøvd å trekke i frå for at eg er konservativ på slike grensesnitt. Kansje det er som då eg prøvde meg på slikt i si tid. Alt eg laga virka jo for meg. Hadde vi laga det og visste godt korleis ein måtte trykke.)
Tror mye av bestillings- og innsjekkingsflyten kan forbedres med relativt små justeringer. Og synes det tross alt har blitt bedre etterhvert; er absolutt anslag til noe som kan bli bra på sikt. Men det er risikabelt å bruke hele kundemassen til beta-test med udefinert sluttdato.

For all del, full sympati til de som sitter og svetter bak tastaturene for å ro dette i land. De har nok hatt bedre dager på jobben.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2017, 06:58   #1346
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Tror mye av bestillings- og innsjekkingsflyten kan forbedres med relativt små justeringer. Og synes det tross alt har blitt bedre etterhvert; er absolutt anslag til noe som kan bli bra på sikt. Men det er risikabelt å bruke hele kundemassen til beta-test med udefinert sluttdato.

For all del, full sympati til de som sitter og svetter bak tastaturene for å ro dette i land. De har nok hatt bedre dager på jobben.
Einig i begge påstandene dine. Potensialet til at det blir bra er det. Og eg ville aldri i verden jobba på dette opplegget.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2017, 13:22   #1347
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Motivasjonen for å kjøpe aksjer i SAS er styrket.

Da vil jeg ha annledning til å en gang i året å rope relativt høyt til personene på podiet.


https://youtu.be/3JB9Q00H90Y?t=13
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2017, 17:53   #1348
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
(...) så har det vært et sterkt "nu kör vi"-press ovenfra. Bland i litt manglende bestillerkompetanse og man har oppskriften på en produktlansering som lukter grevling.

Tror dette er sannsynlig, slik at Eivind (COO) kan få et tick i boken at det ble levert on-time. Selskapspolitikk er fasinerende greier
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2017, 12:34   #1349
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Forsøkte å endre en bonusbooking men da blir jeg bare sendt rett inn til det her


Litt sånn sutrete, men de som bestemte seg for å slippe denne versjonen ut på njetet burde tatt sin hatt og gå og samtidig satt seg på skolebenken igjen
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2017-06-11 kl. 11.00.13.jpg
Views:	2006
Size:	30.3 KB
ID:	43227  
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 19:09   #1350
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Hmm, reiser med SAS i morgen og plutselig mottar jeg fem sms meldinger i løpet av fem minutter at jeg kan sjekke inn. Alle er identiske... Hadde SAS IT en liten hikke...?
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 19:48   #1351
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Back to the future , og bruk SAS classic sidene på basic ting (?)
https://classic.sas.no/?ref=d360

Fra link nederst på www.sas.no siden
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2017, 11:08   #1352
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Hmm, reiser med SAS i morgen og plutselig mottar jeg fem sms meldinger i løpet av fem minutter at jeg kan sjekke inn. Alle er identiske... Hadde SAS IT en liten hikke...?
Jeg opplevde det samme 30. juni. Fikk dog bare fire SMS om departure og gate (SK377, TRD-OSL). Fikk forøvrig bare en SMS på neste etappe samme kveld (SK291 OSL-BGO).
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 01:07   #1353
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Det er ikke for å være vrang, jeg har virkelig prøvd å bruke de nye sidene til sas. Men jeg får det altså ikke til!!!?? Er det jeg som er dum? Igår kostet samme flighten Lhr-Osl 922 kr på sas.no og 2004 kr på classic. Da jeg skulle booke finner ikke sas.no Oslo som destinasjon og når jeg får opp alle destinasjoner oppfordres jeg til å bruke telefon for å booke reiser med start i UK fordi Air Passenger Duty (APD) tax exemption for passengers aged 12 to 15, departing UK in Go Light or Go. Please call SAS for booking.

Hvordan kan sas sette i gang en ny nettside som er så ubegripelig dårlig!!??
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 11:07   #1354
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Hvordan kan sas sette i gang en ny nettside som er så ubegripelig dårlig!!??
Det er noe riv ruskende galt når jeg dypt savner de gamle, ikke spesielt imponerende nettsidene, og bruker `classic´til alt den fremdeles kan brukes til. Triste greier.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 19:22   #1355
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Prøver å booke en bonustur mellom EWR og OSL.

Det er en sinnsyk rund-dans. Det virker ikke.


Lurer på hvem som programmerer disse sidene...
Klette is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 01:11   #1356
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Lurer på hvem som programmerer disse sidene...
Som nevnt noen ganger rundt omkring, TCS tok over all IT i SAS for en stund siden.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 01:43   #1357
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Jeg dreit i el ga opp å bestille en rundtur til PEK med SK i biz her om dagen. Ble dirigert rundt til feilkoder hele tiden. Makan til møkksider. Dette er 2017 og ingen unnskyldning med ny leverandør el hva de nå kaller denne forbedringen(ironi). SK er ikke så viktig for meg men har gjerne støttet opp om de el DY/DU hvis mulig. SK må forbedre seg kraftig hvis de igjen skal få mine penger. Det er ikke slik at de er de eneste som flyr dit jeg skal. Skjerpings. "Rant ended"!!
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 22:56   #1358
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Som nevnt noen ganger rundt omkring, TCS tok over all IT i SAS for en stund siden.


Oftest en forskjell på hvem som utvikler og hvem som drifter. Jeg kan ikke se at det er TCS som utvikler noen plass (kanskje blind?)?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 22:59   #1359
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Oftest en forskjell på hvem som utvikler og hvem som drifter.
Ikke når det gjelder den gjengen borti østen, like ofte det er samme som gjør det.

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg kan ikke se at det er TCS som utvikler noen plass (kanskje blind?)?
Evt. døv? Man har hørt og blitt fortalt osv...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 18:30   #1360
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 248
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Nå klikker det snart. Umulig å bestille en rundreise mellom Bergen og Oslo, får bare opp en rød feilmeldingsboks på toppen av siden - uten noen feilmelding.

Måtte hipsterne som har kokt opp denne dritten brenne.
hlorange is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Alle flymodeller må bort. Halv pris på alle 1:200 ! mortenb Samlerhjørnet 0 09-06-2018 12:32
Om sas.no og alle de bra tingene Dash Småprat 8 25-10-2013 13:54
1/50 SAS DC-8 Vintage Metal Airplane Model - Rare! LN-REF Samlerhjørnet 1 03-04-2011 09:38
Aeroclassics SAS Scanair B747-283B (SE-DDL) 'VERY RARE' hmm273 Samlerhjørnet 10 24-01-2008 13:45


All times are GMT +2. The time now is 16:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.