Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2015, 23:55   #1
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Singapore A340-500, Concorde og MD80

Noen ganger lurer jeg på hva jeg holder på med. Samtidig syns jeg det er så inderlig kjekt (eller som vi i Stavanger sier: "løye") å reise at jeg bare lar alle "at du gidder", "nå må du slutte" osv. dabbe av meg som om de ikke ble sagt. Jeg syns det er kjekt å reise til nye steder/opplevelser, oppleve nye mennesker og se igjen bekjente, gjøre selve reisen til en opplevelse - og hvis jeg klarer - stå på ski i samme slengen. Sistnevnte klarte jeg ikke på denne turen, og det er forsåvidt greit når jeg tenker tilbake.

Turen foregikk siste halvdel september 2013, og 16 dager ut i første halvdel av oktober. Ikke en særlig lang tur tidsmessig, dog svært opplevelsesrik. Det endte med 13 flights, 42 770km, 8 nye flyplasser, 2 nye flyselskap og 1 ny flytype - og mange morsomme følelser underveis. Blant annet var jeg temmlig møkka lei av å være i nærheten av en flyplass når jeg kom frem til SIN, mer om det senere.

Jeg har ment å skrive en Trip Report om denne turen lenge, da jeg har tatt flere bilder til deres fornøyelse, bl.a. tar jeg aldri bilder av mat på fly ellers Grunnen er enkel: livet har kommet litt i veien, både positivt og negativt. Nå er tiden definitivt inne, let's go!

Jeg er ganske forskjellig fra folk flest når det gjelder fly, pris betyr lite og jeg prioriterer routing/flyselskap og flytype. Dermed endte jeg med følgende rute:
OSL-ARN-"SVG"-CPH-IST-MLE-CMB-SIN-EWR-CLT-ATL-PHX-SEA-FRA-OSL som på et kart ser litt rart ut:


Målet med turen var først å være med venner på en festival i ATL, samtidig som jeg ønsket å fly verdens lengste kommersielle flyrute (som nå er lagt ned), prøve A340-500, og prøve å besøke noen venner i SEA/YVR-området. Etter mye frem og tilbake lot alt dette seg ordne, og i tillegg fikk man flydd litt MD80 og sett en Concorde!

Let's get flying!

Flight #1 av 13:
20. september 2013
Oslo (OSL) – Stockholm (ARN)
SAS (SK7001): 1000-1100
MD-81/82, SE-DMB
Sete 20E (MIDTEN?!), Economy Class


Noen vil allerede nå gjenkjenne denne flighten, da flere gode venner her inne var med på tur. Denne turen finnes det flere trip reports fra, som også er morsomme å lese i ettertid.

Ingenting som taler for priority på denne flighten…


…heldigvis var det flere godt bereiste som vet hvordan man oppfører seg


Vi kom oss inn i lougen, selv med denne charter flighten, og etter en liten stund ble det boarding:


Boarding så helt vanlig ut fra vår vinkel…


… mens utenfra så det slik ut (jeg husker ikke helt hvem som tok dette bildet, jeg syns det var kjempe tøft og all creds til den det var)!


Det samme gjaldt "vaskingen" av flyet, innvendig så det litt rart ut…


… og utenfra ganske episk! Man følte seg litt som en kjendis


Det eneste negative med denne og neste flight var at jeg tildels ødla min setestatistikk (firstworldproblem), ettersom jeg ble plassert i midten. Vinduplass er tingen! Flyet var dekket og det var fantastisk stemning!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 23:55   #2
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Den beste intra-nordiske frokosten jeg har hatt ble severt…


…samtidig som vi nøyt små detaljer av denne gamle skjønnheten.


Tiden gikk fort, eller så fløy pilotene fort (hehe), som førte til at PC hadde noe med at vi måtte ta et par ekstra svinger inn mot ARN - helt ærlig så husker jeg ikke hvorfor I loungen var crew super stars!


Det var heldigvis fint vær i ARN denne dagen…


… som førte til at vi fikk gå inn bak. Om vi fikk lov av flyplassen, det vet jeg ikke. Kult var det uansett, takk PC og co.!




Neste og siste flight skulle enkelt ta oss til CPH. Direkte? Niks, så enkelt gjøres det ikke når passasjerene bestemmer (i større grad enn vanlig!).
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 23:57   #3
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #2 av 13:
20. september 2013
Stockholm (ARN) - Copenhagen (CPH)
SAS (SK7001): 1430-1800
hint
MD-81/82, SE-DMB
Sete 21E (MIDTEN igjen...), Economy Class


ARN-CPH er ikke en særlig lang flight, og vi var over 3 timer i luften. What to do, sa du? Fly til Bodø og ned langs norskekysten til CPH of course!


Det var flere fra USA, og til og med folk fra New Zealand om bord (sjekk hans flightdiary: http://flightdiary.net/theglobaltraveller). Det var gøy å prate med alle sammen!

Planen var low-pass over Bodø, men der var været ikke på vår side.


For første (og har ikke siden) gang med kamera fikk jeg se cockpit mens vi fløy - det var løye!




Jeg har en del morsomme bilder av Fnate, LN-MOW og Discus (som alle fløy C), men tør ikke poste dem av redelse for anmerkninger ;-)

Full fest på flyet, og all drikke forsvant!


Mat ble det også denne gangen, noe jeg ikke har opplevd siden i Go


En danske (Ole) her på forummet ønsket at vi skulle ta low-pass over AAR. Jeg tror ikke vi fikk tillatelse til det. Kapteinen spurte om vi ville fly low-pass over SVG - først da innså jeg hvor mange avgeeks som var med fra SVG-området. Jeg tror ikke det har vært så mye brøl om "JAAAAAAAAA" på en MD før, hehe. Fint vær i sør-vest:




Igjen gikk tiden altfor fort, og dermed glemte arrangøren nesten quizen!


Til slutt endte vi opp med en flott innflyvning til CPH.


Samtlige bodde på Radisson i byen, og festen fortsatte i øverste etasje til langt på natt. Fluxie var i spesielt god form, det samme kan sies om nime og Hickok :P Det var morsomt å få Concierge hos Club Carlson, noe jeg allerede fikk teste helt på slutten av turen i SEA.

Varmt og godt i CPH på lørdagen, selv med noen skyer.


Etter formiddagsbesøk hos noen venner begynte neste etappe av turen.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 23:58   #4
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #3 av 13:
21. september 2013
Copenhagen (CPH) - Istanbul (IST)
Turkish Airlines (TK1786): 1805-2215
B737-800, TC-JGO
Sete 10F (vindu ), Economy Class


Jeg måtte komme meg til CMB én vei, og da ble TK løsningen. Grunnen er som kanskje flere allerede vet; positioning flight. Baserer man SQ billetten fra CMB istedenfor Norge, sparer man kjapt latterlig mye penger ettersom verdens lengste rute kun hadde Business-klasse.

Innsjekk var enkelt som EBG og baggen min sjekket hele veien til CMB. I loungen satt PC, Cecilie og jeg og stor koste oss før jeg måtte dra.

Min første flight med TK var grei...


…selv om jeg irriterte meg over høytaleranlegget/piloten som jeg ikke helt forsto. Jeg er glad i informasjon når jeg flyr og blir lett irritert når jeg ikke får dette med meg (eller at det ikke gis ut i det hele tatt).


God benplass


Menyen.


Jeg gikk for "kebab" og den var fantastisk bra. Det samme var all tilbehøret.


Alle flights jeg har hatt med TK, nå 7 totalt, har vært helt eksemplariske når det kommer til mat - og elending når det kommer til informasjon. Jeg har til og med vært så heldig og bli oppgradert til 1A på IST-PEK pga. overbooking. Da endret jeg plan fra å sove i 8-9 timer til å spise i 8-9 timer, hehe! Det er sjeldent jeg spise alt jeg får severt på et fly, så all creds til TK for god mat.

Upåklagelig utsikt til maten


Til slutt kom vi frem til IST etter litt sirkling rundt i god LHR stil. 2100-0200 er det mange på flyplassen, noe som kom frem fra sikkerhetskøen.


Jeg skjønte ikke hvilken lounge jeg skulle til…


… og fant den etter spørsmål til en ansatt.


Imponerende lounge, og mye og god mat!


Mange flights - fascinerende!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 23:59   #5
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #4 av 13:
22. september 2013
Istanbul (IST) - Male (MLE)
Turkish Airlines (TK730): 0105-1115
A340-300, TC-JII
Sete 15A (vindu), Economy Class


Flighten var opprinnelig satt opp med en A333, og jeg ble positivt overrasket at det ble en A343 istedenfor. Som nevnte i forrige trip report (link til slutt) er jeg glad i A340-flyene (lillebror til A380 ).


Delte 2-seteren med en fra Finland som var på tur for et reisebyrå for å sjekke ut nye hotell på Sri Lanka.


Menyen og…


maten var meget, meget bra!


Det var frokosten også.


Det er fint på Maldivene gitt!


Husker dette som et litt rart syn, en liten bølge ødelegger kanskje en god del…


Vi landet på rullebane-øya, hvor nærmeste nabo var sjøflyplassen.


Dessverre fikk vi som skulle videre ikke forlate flyet, så da sto vi og strakk ut bena mens flyet ble tømt. Setet så forøvrig slikt ut:


Og utsikten var smått fascinerende, jeg viste ikke KE fløy hit!


Har jeg vært på Maldivene selv om jeg bare var på flyet? Ja, i følge Telenor
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:00   #6
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #5 av 13:
22. september 2013
Male (MLE) - Colombo (CMB)
Turkish Airlines (TK730): 1205-1405
A340-300, TC-JII
Sete 15A (vindu), Economy Class


Jeg var litt overrasket at de ikke byttet crew på MLE. De så litt ustlitte ute, selv med et smil. Vi fikk mer mat på det kortet hopp til CMB:


Jeg hadde ikke klart å få med meg reg. til flyet, da det var mørkt i IST og i MLE var vi kun på flyet. Vi fikk fjernparkering og da fikk jeg endelig med flyet, samt kjent på enda mer sommervarme. Jeg printer sjeldent ut papirer, men i dette tilfellet hadde jeg transit visa til Sri Lanka printet. Jeg var først til køen, men ble henvist til å skrive et boardingkort i tillgg. Ingen av oss på TK hadde fått det med oss, og det ble litt småkaotisk.

Som en del av lange routingens må man av og til akseptere noen risiko. Min største risiko var at bagasjen min ikke skulle komme frem til CMB. Som dere ser av bildet sto jeg ved bagasjeanlegget ca. 1430.


Jeg skulle videre med SQ 0130 og hvis bagasjen min ikke kom med ville jeg nok fått en god del problemer tenkte jeg. Pulsen var høy og etter litt venting kom heldigvis bagasjen. Jeg husker jeg tenkte "da er ferien reddet" - på en måte! Lettelse! Som regel har jeg 1-2 døgn buffer for uforutsette ting som dette, men ettersom TK ikke flyr daglig til CMB måtte jeg ta sjansen.

Det var rart å gå ut av arrivals…


… for så å si nei til alle som sto utenfor og ville gi meg skyss. Jeg bare "no, no" med et smil og gikk over til departures. To sjåfører sprang faktisk bort til meg og spurte hva jeg holdt på med… De spurte hvor jeg skulle, og jeg svarte ærlig: "Singapore". De bare lo, noe jeg også gjorde. I arrivals var det ingen matsevering før man hadde sjekket inn, noe jeg ikke var klar over. Dermed ble det en god del timer uten særlig mat (drikke var greit).


På dette tidspunktet var jeg også temmlig sliten og klar for en dusj. Basert på observasjoner la jeg merke til at EK var/er store på CMB, samt at høytid trafikk på flyplassen er som i DXB, på natten. Første inntrykket av flyplassen var at det var som Sør-Amerika - veldig mange jobber som ikke trengs, men som eksisterer for å ha folk i jobb.

For å få tiden til å gå leste jeg DN fra fredag/MD-turen og så 4-5 episoder av Breaking Bad. Det er ingen bagasjelagring på flyplassen, det var i alle fall ikke. I tillegg hadde jeg lest om køer til/fra byen og med 10-timer mellom flights ble det beste alternativet å kun sitte på flyplassen.

Visum prosessen var relativ enkelt, ala USA sitt system og det koster ingenting hvis du er i landet i < 48 timer. Jeg skal definitivt tilbake til Sri Lanka en vakker dag

Flight #6 av 13:
23. september 2013
Colombo (CMB) - Singapore (SIN)
Singapore Airlines (SQ469): 0130-0750
A330-300, 9V-STL
Sete 14K (vindu), BUSINESS(!) Class


Som jeg nevnte innledningvis ble jeg på et tidspunkt lei. Det tidspunktet var ca. nå, rett før innsjekk åpnet. Skulle jeg flydd mer Y nå hadde jeg kanskje gått på veggen :P Nå begynte den delen av flyturen jeg gledet meg mest, nemlig SQ-segmentene CMB-SIN-EWR, begge i C. For første gang C også betalt fra egen lomme. Jeg angrer ikke!

Endelig klart for innsjekk (og mat)!


Greit med plass...


…også i loungen




Maaaaaat!


Det var spicy som bare juling, kyllingen. Jeg var sulten og spiste opp uansett, drakk mye for å unngå at jeg ble overhetet av all spice'n
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:01   #7
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

SQ skulle i dag benytte seg av manual handling av flighten, og dermed fikk vi brev:


Og håndskrevet boardingkort:


Dette er noe av grunnen til at jeg digger SQ. De er bare latterlig frempå når det gjelder alt, til og med contigency planer ved innsjekk skulle strømmen eller datasystemene ikke fungere.

Ved visa-sjekken stilte mannen i skranken spørsmål om hva jeg hadde gjort i Sri Lanka på så kort tid. Jeg sa, "Nothing, I'm just here to test a new aircraft". Han smilte og ønsket meg velkommen tilbake. Kanskje han har hørt om tullinger som meg før

Det irriterer meg at…


… når det fortsatt er et tonn med mennesker som ikke har boardet!


Kanskje det er pga. manual innsjekk, men jeg har også opplevd dette tidligere. Informasjonsflyt altså…

Endelig ombord i SQ C, det var sannelig som å komme hjem (jeg har bodd i Singapore i 5 år):






Menyen:


Flight path:


Vi kom oss avgårde on-time. Business var ca. 20% full mens eco var nærmere 70%.

Jeg gikk for laks til forrett, og den var meget bra. Må ha vært norsk


Ofte spiser man kylling, og når folk spør meg om den beste kyllingen jeg noen sinne har smakt sier jeg:


Ja, på flight SQ469 i C til Singapore. Herreminhatt for en kylling! Saftig, mør og mega god!

Etter maten sovnet jeg, som sagt temmelig utslitt, før jeg våknet en plass over Malaysia:
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:01   #8
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Hello home!


Skyggen av flyet ved soloppgang


Singapore er og forblir effektivt. Fra flyet og i taxi på under 10 minutter. Elsk.


I Singapore bodde jeg på det vanlige hostellet mitt, som en bekjent driver. Det er deilig, man treffer mange kule folk på hostell. Litt bilder:


Ett stykk flyvende barn:


Min favorittbrus i Singapore:


Utsikt fra min daværende arbeidsgiver sitt kontor:


Gode minner fra barndommen:


Det ble også tid til et besøk hos frisøren min, og mye dumplings


Viktig med jakke i Singapore… haha!


Utstikt fra hostell-området:


Mer mat: satay såklart!


Mer sulten, hehe


Etter 3 dager var det klart for et av årets høydepunkt, bokstavelig talt
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:02   #9
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #7 av 13:
26. september 2013
Singapore (SIN) - Newark (EWR)
Singapore Airlines (SQ22): 1055-1750
A340-500, 9V-SGB
Sete 34K (vindu), BUSINESS Class


Eieren av hostellet kjørte meg til flyplassen torsdagsmorgen. Jeg var på flyplassen relativt tidlig, og tanken var å spise frokost og teste ut fasilitetene til Business class loungen. Changi er også en herlig flyplass, luftig, effektiv og god atmosfære.


Som vanlig var jeg på vei til Y-sjekkinn før jeg husket at jeg skulle fly C. Etter å ha humret litt for meg selv, fikk jeg boardingkortet:


Sikkerhet og passkontroll var som vanlig en lek, og til slutt satt jeg C loungen til SQ. Det er den beste loungen jeg har vært i (den beste Gold-loungen er uten tvil IST). Her var det full buffett, noe som passet meg ypperlig da jeg ønsket frokost




For første gang i mitt liv dusjet jeg på flyplassen. Det var overraskende digg!




Ikke så mange på jobbreise denne dagen:


Møterom finere enn dem på jobb


Business var/er mer enn nok for min del, jeg kan ikke forestille meg hvor mye bedre F kan være på bakken (på/til flyet ja, ok, det kan jeg etter deres trip reports, hehe).


Flyturen var dyr nok så jeg skippet shopping.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:03   #10
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Fra min forrige trip report Ufrivillig (sommer)ferie fra (vinter)ferien kan dere kanskje huske at jeg fikk fly A340-200 til South African. "Alle" har flydd A343 og A346, og det var en giga bonus å nå endelig få fly A340-500!!!!!!!!!!!!!!!

Til og med uleste epost denne dagen forsto at dette ble en stor (og lang) dag!


Jeg syns A342 var ganske rar, man merker at den er betydelig mindre enn -300 og mye mindre enn -600. Til min overraskelse er A340-500 perfekt lengde på flykroppen ift. vingene, samt motorene. Love at first sight, definitivt.


Hellooooo baby!


*plystre*


<3 <3 <3 <3 :P


Naboen vår var ikke overraskende store broren, A388:


Boarding gikk utrolig fort, siden vi kun var 63 av 98 ombord (det er 100 seter, de to siste er reservert flight crew). En annen grunn for at den gikk fort var at pax viste hva de holdt på med

Litt avis må til, det var tross alt en 20 timers flight forran oss:


Singapore var lei seg når jeg reiste. Jeg var tilbake mindre enn 3 måneder senere, heldigvis


Off we go!


Det gikk som vanlig med 340 relativt sakte oppover. Det er nok neppe pga. oss passasjerer men alt den fuel'en som må til for 20 timer i lufta. Fascinerende!


Dagens rute, og meg uten noe i håret. Er tross alt ikke vant med å dusje på flyplassen
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:03   #11
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Er man nøtt, så er man nøtt ^^


Jeg hadde bestilt book the cook, og fikk det jeg ønsket meg. Det var godt ja, meget godt… farlig godt faktisk.


Begynte med shrimp noe, og senere lam. Tenkte det var best å få fersk sjømat - lam holder seg bedre :-)


Dessert. Jeg var mett nå.


Jeg fikk mye fancy tilbehør etterhvert som FA skjønte at jeg reiste alene. Det var hyggelig, jeg har fortsatt kortstokkene jeg fikk og mye annet.


Jeg pratet med den ene FA i kanskje 3-4 timer om alt mulig rart. Det var interessant å høre om hvordan det var å være crew. Det ble noen filmer også…


Samt 2 timer søvn. Jeg hadde det så gøy og kunne dermed ikke sove for mye!


En litt sørligere bane denne dagen. Jeg hadde håpet på nordpolen, men men




Mer mat, denne gang Satay!


Mye Singapore sling. De gikk tom til slutt (Fornøyd BizFlyer? :P)
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:04   #12
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Lam nam lam!


Og litt snacks.


Vi fløy rett over Anchorage før vi hadde flydd gjennom natta:






Meny:




Morsomme skyer:


Stille og rolig onboard:




Ble litt sulten igjen, og spurte pent om mer mat. Det fikk jeg


Vi nærmer oss


__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:04   #13
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Livet ombord et fly er flott!




Og touch-down!


Farewell beauty…


… hello home?! Neida


Vi landet on-time. Tidsforskjellen er/var 12 timer. En morsom fakta om flighten er at når vi tok av sov store deler av Norge (0500) og når vi landet hadde de fleste lagt seg igjen (0000). Etter å ha flydd mye østover de siste 3-4 dagene, og nå helt motsatt igjen (vestover fra Norge) så var jeg temmelig klar for søvn. EWR var forvirrende, men kom meg i seng til slutt ved et hotell ved flyplassen.


Det var et jalla hotell som det ikke er verdt å skrive om. Etter mange timer søvn, en dusj og mat var det allerede klart for neste flights. Jeg husker godt at bussen jeg tok tilbake til EWR satt det ombord CO pilot og FA. Begge snakket om hvor dritt det var å jobbe for United, og hvor mye bedre alt var før. Vellykket fusjon sa du? Hehe, tar vel mye tid for slike sammenslåinger virkelig får ut synergier...

Flight #8 av 13:
27. september 2013
Newark (EWR) - Charlotte (CLT)
US Airways (US1745): 1020-1140
A321-200, N198UW
Sete 16A (vindu), Economy Class


Som sagt skulle jeg ned til Atlanta, og da må man ned til ATL. Det ble US Airways. Jeg syns boardingkorttiden er merkelig, hver sin smak (selvom 115P ikke betyr 1315 i mitt hodet).


Begge flightene denne dagen var fulle, stapp fulle. Det samme kan vel sies om FA :P

Det er ganske jalla å komme fra Asia og asiatisk flyselskap til begredelig amerikanske flyselskap. Jeg vet man ikke skal legge alt under en fjøl, menne de ligger en del bak på flere områder spør du meg.




Grei utsikt heldigvis


__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:05   #14
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Det er en stor fordel å ha gullkort i USA. Først ombord etter militæret = man får plassen i hyllen (all ekstra bagasje koster for folk flest i USA).


Småtrangt.


Good bye EWR!


Ikke overraskende var US Airways sine hubs i CLT og PHX; begge skulle jeg fly via på vei dit jeg ønsket.


Morsomme skyer igjen!


Og vips så var man fremme i CLT…


…og en meget basic lounge. Måtte kjøpe mat, snacks er ikke nok :P






Etterhvert ble neste flight klar for boarding, til endelig bestemmelsessted etter ikke mindre enn 9 flighter og via både Maldivene og Singapore :P
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:06   #15
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #9 av 13:
27. september 2013
Charlotte (CLT) - Atlanta (ATL)
US Airways (US657): 1315-1430
A321-200, N655AW
Sete 12F (vindu), Economy Class


Merket fort at dette flyet var mer slitt, og sjekket i ettertid at det tidligere tilhørte America West Airlines.


Gode seter.


Jeg ble forfulgt av MD!


CLT er ikke rare byen. Reiser neppe hit eller via hit igjen, hverken "fjell eller fisk" aka ingenmannsland.


CLT fra lufta:


Grei flight, og etter litt humping kom vi oss ned til ATL, Delta-land:


-----------------------------------------------------------

I Atlanta bodde jeg via AirBNB i dette huset på utkanten, og ikke langt fra MARTA (t-banen).


Hun jeg leide hos gjorde stor business av å leie ut via AirBNB og eide 5 hus. Hun var veldig kjekk å ha med å gjøre, og vi gjorde mye sammen de 5 dagene jeg bodde der. Hennes pensjonerte far var på besøk for å hjelpe til som rørlegger, og han hadde en "Radar warning receiver" slik at han kunne kjøre fort fra Florida hvor han nå bodde.


I Atlanta møtte jeg kompiser fra Norge som bodde på festival området til TomorrowLand, DreamVille. Det var kjekt å se dem igjen.


1 nordmann på dette bildet, resten amerikanere som dessverre aldri hadde vært utenfor USA. Det var interessant å snakke med dem. Jeg sa ikke hvor jeg hadde vært den siste uken, med god grunn :P


Masse telt, og deilig vær.


Det var vel 8 plasser hvor musikk ble spilt live fra 1200-0000, og stort sett bare glade mennesker overalt.




Jadda, the Fox hadde også kommet over dammen (den ble ikke spilt så klart )


Alesso spilte, og da kommer det som regel en båt:


Calvin Harris var kult også!


__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:06   #16
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

De neste dagene var jeg bl.a. innom Fox Theatre, ...


… kjørte Segway (det var utrolig gøy, er som å stå på carving ski!), CNN center-tour …


… og Coca Cola. Jeg ble faktisk invitert inn til hovedkontoret litt utenfor byen:


Sikkerhetsvaktene "expected" meg, noe jeg syns var løye. Her fikk jeg omvisning av Global leder for Business Development. Han var tidligere kollega med min professor på Masterstudiet mitt i Vancouver. Ganske tilfeldig med andre ord, og veldig morsomt.


Amerikanskkontor er noe annet en åpen kontorløsning:


En kul quote som sto på inngangsdøren til høybygget var:
"There is no limit to what a man can do or where he can go if he doesn't mind who gets the credit". Den har jeg tygget på i ettertid, og den har ført meg til en del interessante valg.

Deretter bar til Coca Cola museumet som er åpnet for alle:


Min favorittbrus i Norge, som de slutter å selge fra sommeren 2015:


Urge amerikan style, aka Surge


Som vanlig en obligatorisk tur innom HRC:


De fleste jeg traff i downtown Atlanta stilte meg spørsmål om hvorfor jeg var i Atlanta. Jeg sa det var pga. festival, og spurte tilbake hvorfor de spurte meg hva jeg gjorde her. Da sa alle at de bare hadde besøk av folk på business eller bekjentskap og få/ingen turister. Her har Atlanta en liten mulighet spør du meg.

Alltid morsomt å finne voss-vann, også i USA. Kommer ikke over at det er så populært som det er, ettersom jeg har badet i det samme vannet… :P


-----------------------------------------------------------

Da var det på tide å komme seg opp i lufta igjen, nok en gang med US Airways. Jeg er glad jeg fikk testet dem før, som de fleste vet, ble fusjonert med AA.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:07   #17
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #10 av 13:
2. oktober 2013
Atlanta (ATL) - Phoenix (PHX)
US Airways (US450): 1145-1240
A320-200, N628AW
Sete 16A (vindu), Economy Class


Dette var en lang flight. Nærmere 4 timer på tvers av sørlige USA. Jeg fikk faktisk tid til å se 3 hele episoder med 71 grader nord som jeg hadde med meg. Han som satt ved siden av meg syns også det var morsomt å se på, og lurte på hvor jeg var fra, etter at vi hadde pratet en stund. Jeg svarte jeg var fra "Norway", og da lo han godt, fordi det finnes ingen stat i USA som heter "Norway". Jeg sa kjapt, "Norway, as in the country". Han bare, "what? How, why?". Det var ganske morsomt

Flyet var en svært gammel traver, kun 1 år yngre enn meg selv. Jeg ser nå fra planespotters at flyet ble stored/pensjonert akkurat 1 måned etter at jeg fløy den. Det var litt interessant og forklarer også hvorfor jeg syns flyet bråkte så mye.

Nok en enkel lounge med enkel matservering:


ATL er svær.


Noen som skjønner denne? Jeg tipper 4 selskap fusjonerte til US Airways en gang i tiden, eller opp gjennom.


Man skjønner det er et gammelt fly:


Tørt i sørlige USA:


Minner nesten litt om Nilen:


Flyet landet tilslutt on time i PHX, US Airways sin andre store hub.


Lurte meg inn i loungen, men gikk kjapt ut igjen. Trengte skikkelig mat, og nye 3 timer jetlagg var også mer slitsomt enn jeg først forestilte meg.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:07   #18
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Flight #11 av 13:
2. oktober 2013
Phoenix (PHX) - Seattle (SEA)
US Airways (US413): 1340-1640
A320-200, N624AW
Sete 16A (vindu), Economy Class


Det neste flyet var også gammelt, faktisk 1 måned eldre enn det forrige. Jeg ser nå at det fortsatt er i tjeneste, 26 år gammel.

Siste destinasjon før hjemreisen var Seattle. Det var for et halvfullt fly nordover til mer kjøligere SEA. Utsikten oppover var fantastisk, og jeg kan vel nå si at jeg har vært i Grand Canyon? ;-)






Været som møtte oss i SEA minnet meg mye om SVG.


US Airways var en fint kjennskap. Alt gikk on-time, FA smilte og lo for det meste og ja, det var bare kjekt at alt fungerte egentlig. Til og med baggen min kom først:


I SEA fikk jeg oppgradert rom med Club Carlson, herlig! Radisson Seattle Airport 2 netter, før 2 netter i downtown SEA hvor jeg skulle treffe venner fra studietiden i YVR.


Jeg bodde ved flyplassen fordi jeg ville få med meg Flight Museum og Concorde. Det var mildt sagt heftig:
























__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:08   #19
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Kommer den i lufta en dag, count me in! Det var også mye annet kult, bl.a.:




































__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 00:09   #20
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: A340-500, Concorde og MD80

Anbefales med andre ord. Ellers var jeg som nevnt i Seattle med venner, og vi dro bl.a. ut på båttur til Bainbridge island hvor Finn Erik "bor" Det var nok de siste varme dag i SEA dette året, godt over 20-tallet.


Etter noen vakre dager bar det hjemover, dessverre.

Flight #12 av 13:
6. oktober 2013
Seattle (SEA) - Frankfurt (FRA)
Lufthansa (LH491): 1335-0835
A330-300, D-AIKB
Sete 33A (vindu), Economy Class


Sjekkinn gikk som vanlig greit, og det samme gjorde passkontrollen. På dette tidspunktet ønsket jeg ikke å reise hjem, jeg hadde hatt det veldig kjekt i helgen. Jeg var også temmelig hungover - man lærer aldri… Derfor var jeg lett irritert på dette tidspunktet.

Mye flott å se på:


Endte opp med å ta litt tog:


Og kom bak han her. Altså seriøst. Hva i alle dager er det han har tenkt med? Misliker sterkt som får lov til å ta med seg altfor mye, spesielt når jeg og flere andre følger reglene som angis. Han gikk ikke på LH, ellers måtte han ha blitt stoppet - de er tross alt ganske strenge.


Over-crowded og lite koselig lounge, god utstikt derimot:


Vel på plass i flyet. Lite skulle jeg vite at 14 måneder senere skulle jeg endelig få teste ANA B787 interkontinentalt da jeg fløy fra NRT-DUS.


Bye bye USA!




Som sagt, temmlig lei meg for at jeg måtte dra. Husker ikke mye fra turen, så vel kanskje en film og sov for det meste. Maten var ingenting å ta bilde av.


Dagslys i Europa igjen.


Kvinnelig AA fly


Flight #13 av 13:
7. oktober 2013
Frankfurt (FRA) - Oslo (OSL)
Lufthansa (LH860): 1005-1200
A321-200, D-AISE
Sete 8F (vindu), Economy Class


Som vanlig når man kommer langt fra best er man temmelig trøtt på dette tidspunktet. Jeg fikk med meg retro-LH flyet ved gate…


… og ellers sov/halvsov helt til Oslo:


Snipp, snapp, snute, så var det eventyret ute :-(

Håper dere satte pris på trip reporten, og at dere får inspirasjon selv til å reise - det får jeg av deres trip reports!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A340-500 over Norge i natt KnutW Register- og ATC-Forum 5 09-08-2017 15:31
OSL 18/11: Siste SAS MD80 og 737-500 LN-MOW Spotteralerts 5 18-11-2014 21:27
Thai A340-500 Fysikeren Småprat 22 10-01-2012 21:44
MD80 SAS 1:500? B767 Samlerhjørnet 1 09-01-2011 13:53
A340-300 og a340-500 svgspotter Flyteknisk forum 3 14-11-2009 09:58


All times are GMT +2. The time now is 06:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.