Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2015, 23:16   #1
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
OBB 19 Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

ADVARSEL: Om du foretrekker trip reports med business- eller første klasse og opphold i gullstua er ikke dette en rapport for deg. Her er det monkey class fra a til å. ;-)

Jeg har vært medlem av Flyprat en god stund og liker å lese trip reports. Siden det ikke er mange her fra South African Airways fant jeg ut at det er på tide at jeg bidrar med en rapport.

I slutten av mars var det tid for min tredje tur til Sør-Afrika. På de foregående turene, i 2013 og 2014, reiste jeg med Lufthansa hele veien fra OSL til JNB, via FRA. I år endte jeg med å fly Lufthansa fra OSL til FRA og South African Airways videre fra FRA til JNB på grunn av at prisen var betydelig lavere enn med LH hele veien.

Tirsdag 24.03.2015:
Min kjære far hadde lovet å kjøre meg til Asker stasjon, men på grunn av endringer i planene hans endte jeg opp med å bli satt av på Oslo S over to timer tidligere enn jeg hadde planlagt å ta toget fra Asker. Med andre ord hadde jeg VELDIG god tid. Jeg vurderte å finne en oppbevaringsboks til kofferten min og spise lunch i Oslo, men konkluderte med at jeg liksågodt kunne ta neste tog til Gardermoen, sjekke inn og spise lunch der.

Jeg ankom OSL på et rolig tidspunkt og innsjekk på automat, fulgt av bag drop gikk raskt. Da jeg sjekket inn fikk jeg en lite velkommen overraskelse; SAA hadde tildelt meg et vindussete på flighten fra FRA til JNB og jeg fikk ikke til å endre det. Ettersom jeg foretrekker midtgangssete på langflyvinger spurte jeg personalet i bag drop om de kunne hjelpe meg. Jeg fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med det, men jeg kunne henvende meg til personalet ved gate i FRA og de kunne forhåpentligvis hjelpe meg.

Det var lite kø i sikkerhetskontrollen og det tok ikke lang tid før jeg befant meg på O'Leary's på internasjonal sone. Jeg sikret meg et bord med strømuttak og slo ihjel de neste tre timene med noen glass Carlsberg, en prosjon kyllingvinger, en burger og Twitter. Etter en liten svipp innom tax free butikken for å kjøpe solkrem satte jeg kursen mot gate 44. Ombordstigningen var allerede i gang da jeg kom, men flyet var ikke fullt og det gikk ganske smidig.

OSL-FRA
LH 863 (16:50-19:00)
Airbus A320
Economy
Sete ?? A (har mistet boardingpasset, var bak vingene)


Jeg hadde vindussete, men det var skyet vær og ikke mye å se. Når serveringen satte i gang takket jeg ja til en Warsteiner (må jo det når man flyr med LH) og en sandwich med salami og ost. Etter å ha spist og drukket opp slo jeg i hjel resten av tiden med å lese bok på iPaden.
Vi landet pent i FRA, omtrent på tid så vidt jeg husker. Vi endte på bussgate og etter en lang og svingete busstur ble vi satt av på terminalen.





Etter å ha sjekket hvilken gate flighten til JNB skulle gå fra satte jeg kursen dit i håp om å få byttet sete. Siden jeg skulle ut av Schengen måtte jeg gjennom en passkontroll. Det var en del kø i passkontrollen, men når det omsider ble min tur gikk det raskt og etter noen minutter fant jeg rett gate. Det var allerede ganske mye folk som ventet ved gaten og lang kø for å få snakke med personalet der, så jeg innså at sjansen til å få byttet til sete ved midtgang var relativt liten. Etter omtrent 10 minutter i kø fikk jeg beskjed om at flyet var nesten fullbooket og de eneste ledige setene var midtseter i midten av flyet. Jeg valgte å beholde vindussetet mitt.

Boardingen var en ganske kaotisk affære. De prøvde med å boarde de bakerste radene først etc, men folk brydde seg ikke om beskjedene og personalet på gaten stoppet ikke de som hadde sete på rader lenger frem i å gå om bord, så det tok sin tid å komme meg til sete 64A.

FRA-JNB
SA 261 (20:45-08:35)
Airbus A 340-600
Economy
Sete 64A


Da jeg omsider kom meg til setet mitt fikk jeg lempet kofferten opp i bagasjehylla og dyttet den lille veska med iPad, iPhone, Bose QC 25 og noen andre småting under setet foran. På setet lå det pledd, pute og en amenity kit. Jeg har ikke opplevd å få amenity kit før, siden jeg alltid reiser i monkey class, så jeg ble veldig overrasket. Den inneholdt tannbørste og tannkrem og et par sokker.



Det var pushback på tid (kl. 20:45) og etter at vi nådde marsjhøyde satte kabinpersonalet i gang med drikkeservering. Jeg gikk for en Sør-Afrikansk øl, en Castle, samt vann. Ble positivt overrasket over å få en flaske med vann, ikke bare et glass. Etter drikkserveringen var det middag; valget var mellom kylling, biffgryte og vegetaralternativet var en pastarett. Jeg gikk for biffgryten. Til å være flymat var den overraskende god. På brettet var det også et rundstykke, en pastasalat, kjeks og smøreost og en sjokoladekake til dessert. De serverte en runde med drikke til etter middag. Etter det var det tid for taxfree salg før kabinlysene ble dempet og det var på tide å prøve å få litt søvn.




(Beklager at bidet er blurry, det var en del turbulens da jeg prøvde å ta det.)

Jeg slumret litt, sov kanskje 3-4 timer i løpet av natta, men det var en lang natt. Ved 6-tiden på morgenen kom lyset på igjen og det var tid for frokostservering. Det var mulig å velge mellom en omelett med pølse og kontinental (kald) frokost. Jeg gikk for kontinental frokost siden tidligere erfaringer med eggebasert frokost på fly ikke akkurat har vært positive. Det var helt greit; et utvalg kjøttpålegg og ost, fruktsalat, croissant, smør, smøreost og en yoghurt. Drikkevalgene var mellom to blandede fruktjuicer, kaffe og te. Noe av kjøttpålegget var ganske tørt, men alt i alt var det helt ok.



Under innflygningen til JNB hadde vi flott utsikt over Pretoria og områdene mellom Pretoria og Johannesburg, så den siste timen var jeg var glad for at jeg hadde vindussete. Vi landet litt før tid.



Planlegger å skrive om returreisen snart - stay tuned!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_7316_2.jpg
Views:	2565
Size:	46.0 KB
ID:	38655   Click image for larger version

Name:	IMG_7315_2.jpg
Views:	2567
Size:	80.7 KB
ID:	38656   Click image for larger version

Name:	IMG_9679.jpg
Views:	2558
Size:	113.3 KB
ID:	38657   Click image for larger version

Name:	IMG_7361.jpg
Views:	2549
Size:	65.2 KB
ID:	38658   Click image for larger version

Name:	IMG_7362.jpg
Views:	2550
Size:	54.6 KB
ID:	38659  


Last edited by Millemor; 29-05-2015 at 23:22.
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 12:01   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Takk for rapport fra Lufthansen og SAA, ikke så ofte sistnevnte er omtalt her. Men det så jo veldig bra ut - maten er jo de veldig bra på der nede, generelt. Ellers enig i at midtgang er best, men vindu er fint når man har får sett destinasjonen en tidlig morgen. Ser fram til returen!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 12:42   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Fin rapport sålangt. Endel selskaper gir amenity kit på economy langdistanse, Air France og BA bl.a. Det er greit særlig med tannbørste, men maske og slikt kan man lett ta med seg. Godt opphold i SA, et glimrende land å være turist i.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 17:16   #4
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Tack för rapport. SAA är ett bolag man inte hör så mycket om annat än att finanserna är dåliga. Det såg riktigt bra ut för att vara ekonomiklass.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 18:42   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

SAA duger bra, 16 timer New York- Johannesburg gikk bra i Eco det også.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 18:58   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Takker og bukker. Ser frem til fortsettelsen. SAA er som andre og har sagt, et selskap men ikke er så mye omtalt.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 22:01   #7
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Reiste akkurat til JNB med BA i eco, SA slår BA sitt amenity kit ned i støvlene! Castle og Warsteiner funker bra!

Takk for en fin rapport og gleder meg til returen!
RJon is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2015, 22:15   #8
ForeverSAS
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Flott rapport så langt, ser frem til neste del.
ForeverSAS is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 01:14   #9
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
OBB 19 Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Her er rapporten fra returen til Norge.

Etter tre uker med sørafrikansk høst (som er som norsk sommer) i selskap med gode venner var det på tide å sette kursen hjemover igjen.

Onsdag 15. april 2015

Ettersom venninnen jeg var på besøk hos måtte kjøre sønnen sin på trening på ettermiddagen endte jeg nok en gang opp med å ankomme flyplassen noe tidligere enn jeg hadde håpet på. Det var heldigvis ikke like "ille" som på veien sørover, det dreide seg bare om en times tid.

Hun satte meg av utenfor Terminal A på O.R. Tambo International og jeg satte kursen mot området der jeg sjekket inn de to foregående besøkene, da jeg antok at SAA også har skranker i det samme området. En brysk sikkerhetsvakt sendte meg til SAAs område i Terminal B.



Etter noen minutter fant jeg området til SAA. Det var nesten ikke kø og det ble snart min tur. Som på turen sørover hadde de tildelt meg et vindussete og som sist fikk jeg ikke endret det pga fullt fly. Ikke noe å gjøre med det, men jeg synes det er en litt merkelig praksis at de bare tildeler sete og at man ikke har mulighet til å endre det. Hadde forstått det om jeg var veldig sent ute, men siden jeg var såpass tildig ute tviler jeg på at alle de andre passasjerene hadde sjekket inn før meg.

Kofferten min var (ikke uventet) noen kilo over tillatt vekt og fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale for et ekstra kolli. Jeg jeg fikk en lapp av dama bak skranken og stilte meg i køen for "Economy Excess Baggage". Jeg hadde overvekt i fjor, da fløy jeg med LH hele vegen, og det kostet meg ca 900 kr. Med SAA ble kostnaden drøye 350 kroner. Kunne ikke klage på det.

Etter at jeg var ferdig med innsjekkingen var det på tide med sikkerhetskontroll og deretter passkontroll. Da jeg var gjennom stakk jeg innom Out of Africa for å kjøpe et par utenlandspresanger jeg hadde glemt. Jeg kjøpte hverken Nelson Mandela i full størrelse laget av perler og ståltråd eller to meter høye tresjiraffer. Begge deler gjør seg svært dårlig som håndbagasje.



Etter at jeg var ferdig med handlingen satte jeg kursen mot Mugg & Bean for å få meg litt mat og noen Windhoek Draught. Jeg liker M&B på O.R. Tambo. De har mange plasser med strømuttak og god utsikt over flyplassen om man ønsker å slå ihjel ventetiden med litt flyspotting.



Et par timer, en porsjon enchiladas og tre Windhoek senere var det tid for å gå til gate. Da jeg kom til gate var boardingen i gang og jeg stilte meg i køen med resten av passasjerene. Det gikk ganske smidig og jeg fant meg til rette i sete 49 A.

JNB-FRA
SA260 (19:20-06:10)
Airbus A340-600
Economy
Sete 49A


Som på veien sørover lå pute, pledd og amenity kit og ventet i setet, denne gangen en blå/beige utgave av amenity kiten. Plastpakkede hodetelefoner var plassert i lommen på seteryggen foran (det gjorde de også på turen sørover, glemte å nevne det).



Noen minutter før avgang ga kapteinen beskjed om at vi kom til å bli forsinket. Fem passasjerer hadde blitt nektet boarding pga at de manglet Schengen visum og vi måtte vente på at de fant og tok av bagasjen deres før avgang. 45 minutter forsinket ble det endelig pushback.

Denne flighten forløp mer eller mindre som flighten sørover tre uker før; da vi nådde marsjhøyde satte kabinpersonalet i gang med servering av drikkevarer og jeg valgte nok en gang Castle og vann. Etter drikkeservering var det tid for middag. Også på denne flighten kunne man velge mellom en biffbasert rett, en kylligbasert rett og vegetaralternativet var en pastarett. Jeg gikk for kyllingen, som ble beskrevet som kylling i currysaus med ris og dampede grønnsaker. Det er den beste maten jeg har spist på fly; overraskende godt krydret og både ris og grønnsaker hadde fin konsistens. Det var også et (seigt) rundstykke, ProVita kjeks, kremost, smør, en salat, dressing og kake på brettet. Salaten bestod av salat, cherrytomater, løk, agurk og fetaost og alt var sprøtt og friskt. Kaken var en kokoskake med karamell som var litt vel søt, men god. Nok en runde med drikke ble servert etter maten, med kaffe og te i tillegg til kalde drikker. Etter taxfree salget dempet de lyset i kabinen.





Det ble nok en natt med lite søvn, men det skal sies at jeg fikk mer søvn på både sør- og nordgående fight i år enn jeg har har klart på de to tidligere turene mine til SA. Jeg tror ikke jeg kan takke SAA for det, men at jeg investerte i et par Bose QC25 støyreduserende hodetelefuner før årets tur. Det gjorde en stor forskjell og jeg skal aldri fly long haul uten igjen.

I halv fem tiden på morgnen kom lysene på igjen og det var tid for frokost. Som på sørgående flight kunne man velge mellom kontinental (kald) frokost og varm frokost med frittata (egg), svinepølse, cherrytomater og spinat. Denne gangen gikk jeg for varm frokost, til tross for min skepsis til egg som flymat. Frittataen var en liten "eggemuffin" med grønnsaker som hadde overraskende fin konsistens og smakte godt. Sammen med pølse og cherrytomater var det et bra måltid (jeg holdt meg unna spinaten, jeg klarer ikke smaken). Det var også fruktsalat, en croissant, ProVita kjeks med kremost, smør, jordbæryoghurt og syltetøy på brettet. Drikkevalgene var eplejuice, blandet fruktjuice, kaffe og te.



Vi landet på FRA omtrent 40 minutter etter oppsatt tid, rett før klokken syv på morgnen.

Torsdag 16. april 2015

Til tross for forsinkelsen hadde jeg tre timer å slå hjel før avgang til OSL. Noe tid gikk med til passkontroll og ny sikkerhetskontroll og da jeg var ferdig med det satte jeg kursen mot gate A30. Jeg slo ihjel ventetiden med et par kaffekopper, aviser og surfing på nettet. En times tid før avgang fikk jeg en SMS om at gaten var endret til A25. A25 viste seg å være en bussgate og det ble nok en svingete busstur på FRA. Boardingen gikk ganske raskt da det var satt opp trapper på begge ender av flyet.

FRA-OSL
LH860 (10:00-11:55)
Airbus A320
Economy
Sete 25A


Til tross for at flyet var ganske fullt forble midsetet ledig, noe jeg satte pris på etter å ha tilbrakt natten skulder til skulder med sidemannen. Det var en ganske "standard" LH flight, med servering av sandwicher og drikke og taxfree salg. På denne flighten ble det en pastramisandwich, et glass appelsinjuice og kaffe på meg. Hoppet over Warsteineren siden det var tidlig på dagen.



Etter serveringen slumret jeg meg gjennom resten av flighten. Det var fint vær over nordre del av Jylland og Skagen var et flott syn fra lufta, så nok en gang var jeg glad for å ha vindussete. Vi landet litt før oppsatt tid.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9125.jpg
Views:	1062
Size:	83.5 KB
ID:	38667   Click image for larger version

Name:	IMG_9134.jpg
Views:	1059
Size:	80.5 KB
ID:	38668   Click image for larger version

Name:	IMG_9148.jpg
Views:	1059
Size:	113.3 KB
ID:	38669   Click image for larger version

Name:	IMG_9150.jpg
Views:	1057
Size:	76.3 KB
ID:	38670   Click image for larger version

Name:	IMG_9154.jpg
Views:	1050
Size:	79.9 KB
ID:	38671  

Click image for larger version

Name:	IMG_9159.jpg
Views:	1054
Size:	64.7 KB
ID:	38672   Click image for larger version

Name:	IMG_9217.jpg
Views:	1054
Size:	52.8 KB
ID:	38673   Click image for larger version

Name:	IMG_9230.jpg
Views:	1046
Size:	32.1 KB
ID:	38674   Click image for larger version

Name:	IMG_9686.jpg
Views:	1050
Size:	95.5 KB
ID:	38675  

Last edited by Millemor; 31-05-2015 at 01:28.
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 11:04   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Takk for fin rapport med SAA
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2015, 13:10   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Pussig med all denne spinaten de skal ha oss til å spise til frokost om bord i fly. Fersk spinat surret i panna spiser jeg gjerne, men når det blir en slik tørr og oppvarmet guffe som det ofte blir, smaker det gress...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2015, 09:22   #12
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Takker!
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2015, 17:12   #13
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Flott rapport!
nime is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 14:38   #14
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Takk. Fin rapport og fine bilder
krølle is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2015, 12:09   #15
reiseportalen
travelling nerd
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Flott rapport.

.....................................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2015, 11:13   #16
ForeverSAS
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
Default Re: Til Sør-Afrika med Lufthansa og South African Airways i monkey class

Flott rapport dette. Morsomt å lese en med SAA også, som mange alt har påpekt ikke et selskap man leser så mye om her inne.
ForeverSAS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa eller South African til Johannesburg? Furahini Reiseforum 14 12-02-2011 21:12
South African Airways crew... sk931 Flyforum 2 21-01-2009 13:41
Reiseerfaring med South African Airways pgaa Flyforum 12 10-09-2007 14:09
Lufthansa og South African bøtelagt jb1 Flyforum 0 25-07-2006 10:34
South African Airways med .com-titler... Blubird Flyforum 1 18-02-2005 17:39


All times are GMT +2. The time now is 04:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.