Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2008, 18:20   #1
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Matte-spesialisering for trafikkflyger

Da står jeg ovenfor valget på Bjørknes om hvilken matte jeg skal velge til høsten om jeg ønsker en trafikkflygerutdannelse. Kan velge 2MZ&3MZ eller 2MX&3MX.
Luftfartsskolen visste faktisk ikke selv hva som konsentrerte seg mest om vektorregning, diagram, trigonometri osv.

Vet noen hvilke av disse mattematikktypene som bør velges for en trafikkflygerutdanning?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 18:28   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

MX er vel mest relevant, men det har i det store og hele liten betydning hvilke type matte/fordypning du har.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 19:05   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Dersom du skal begynne direkte på sivil trafikkflygerutdanning må du ha enten 2MX eller 2MY+3MZ. Uavhengig av type matte må du ha 2FY. 2MX eller 2MY+3MZ er bunn i grunn det samme, men tar du MX går du gjennom pensum på 1 år. 2MY+3MZ bruker det dobbelte på å gå igjennom "2MX pensumet." Håper svaret hjalp.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 19:08   #4
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Dersom du skal begynne direkte på sivil trafikkflygerutdanning må du ha enten 2MX eller 2MY+3MZ. Uavhengig av type matte må du ha 2FY. 2MX eller 2MY+3MZ er bunn i grunn det samme, men tar du MX går du gjennom pensum på 1 år. 2MY+3MZ bruker det dobbelte på å gå igjennom "2MX pensumet." Håper svaret hjalp.

Så for de som er litt ustødig i matte fra før av er 2MZ+3MZ et godt valg framfor kun 2MX? Da har man bedre tid på hvert enkelt fag?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 19:09   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Så for de som er litt ustødig i matte fra før av er 2MZ+3MZ et godt valg framfor kun 2MX? Da har man bedre tid på hvert enkelt fag?
Det stemmer! Er du litt ustø, gå for 2MY+3MZ som det vel heter.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 19:14   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Selv med "100 år siden gymnaset" er mitt forslag at dette tiden for deg å lære studieteknikk. Velg en avansert læreplan, prøv å komme i klassen med den beste læreren og de mest motiverte elevene, sett deg meget godt inn i pensum, og innhent informasjon og kunnskap i tillegg til det i de normale lærebøkene, så du ligger i forkant av det det undervises i. (Slik at du kan det før læreren forklarer det, og heller kan bruke tiden med læreren til å stille eventuelle oppklarende spørsmål). Da har du både lært deg stoffet bra, ligger an til bedre karakterer enn ved den tradisjonelle skippertaksmetoden, og vil - med nye og gode studievaner - mye lettere kunne tilegne deg pensum når du skal ut i verden og omsette dine fremtidige inntekter (lån og renter) i flysertifikater og erfaringsoppbygging. Lykke til! (-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 19:15   #7
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Det stemmer! Er du litt ustø, gå for 2MY+3MZ som det vel heter.
Nope, 1MY, 2MZ og 3MZ
http://www.bjorknes.no/privat/defaul...121&emne=sider

=)
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 19:19   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Dersom du skal begynne direkte på sivil trafikkflygerutdanning må du ha enten 2MX eller 2MY+3MZ.
Det finnes ikke noe generelt krav om matte eller fysikk for å ta en sivil utdannelse. Mulig det finnes noen skoler i Europa som har slike egne krav (NAC på Bardufoss hadde det da de holdt på), men Luftfartsskolen/PEA og NEAR/NAIA her hjemme i Norge har ikke slike krav. Men selvfølgelig, det er uansett å anbefale da det kan gjøre forståelsen for enkelte ting enklere!

Ellers er det smart å følge Jumper sine gode råd
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2008, 22:32   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Jumper har hoppet for mange ganger fra fly i fart

Spøk til side: Mannen vet hva han snakker om etter noen år i den bransjen, men ikke glem språk. Det holder ikke med bare norwenglish ute i den store verden. Sats på et litt uvanlig språk i tillegg. Du behøver ikke gjøre det like sært som meg, men det har også vært nyttig.

Glemte helt å nevne at selv om kunnskap er lett å bære er bøkene tunge. Uansett hva du lærer, når du lærer det eller hvem du lærer det av så kommer det til nytte en dag. Jeg lærte sporteknikk i Speider'n i Afrika på 60-tallet og også hvordan de fleste skumle dyr lyder - det er det ikke så veldig lenge siden jeg hadde bruk for. Matte bruker jeg hver dag og den matten er mye mer avansert enn jeg noen sinne hadde på skolen. Alle språk jeg noensinne har lært meg noen fraser på har jeg brukt i jobbsammenheng (det inkluderer bergensk - både med løvang og bekkalokk).

Det eneste rådet jeg har, som jeg også gir mine barn som er der du er, er: Sørg for å ha det gøy på veien. Det blir fort nok alvor.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.

Last edited by LN-KOG; 27-02-2008 at 22:37.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2008, 01:04   #10
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Er helt enig i språkforslaget til KOG. For noen år siden ble noen SAS-piloter tilbudt jobb i Lufthansa, og plutselig var Berlitz i Oslo noen kunder sterkere. Skulle jeg begynt på nytt i dag, hatt verden som lekeplass, og vært åpen for det meste ville valgene kanskje stått mellom spansk (brukes av mange land og regioner, men det er ikke så mange "rike" land økonomisk sett - og en utenlandsk anskaffet lønn kan man måtte bruke i Norge), arabisk (mange jobbmuligheter, arabiske arbeidsgivere men internasjonale miljøer), eller kinesisk (sterkt voksende marked med behov for språkmektige flyinstruktører på alle nivåer).

Nevnte jeg også en Bachelor i Marketing og en MBA, slik at en kan ta strøjobber mens man venter på den store gullfisken?
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 20:12   #11
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Litt tilbake til dette temaet;

Da har jeg sjekket opp her, og 2+3MZ gir ingen opplæring i vektorregning. Er ikke dette vesentlig i flygeropplæringen? Burde jeg heller velge 2MX?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 20:14   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Nei, det er ikke vesentlig, men være greit å kunne. Samtidig klarer du deg også uten, som mange andre
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 20:50   #13
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Kjære deg, ikke heng deg for mye opp i dette med valg av skole med hensyn til flygerutdanning. Jeg har ikke videregående i det hele tatt (kun 9 årig grunnskole og flyskolen), og det ble folk (og flyger) av meg også.

Det JEG tror er viktig er at du burde tenke på hva du vil få bruk for om du IKKE blir flyger. F.eks. pga. helse, dårlige tider i bransjen, mister lysten osv.

Samtidig tror jeg det er viktig at det du bestemmer deg for, det fullfører du. Det hjelper ikke å velge en fin vei dersom du ikke gidder / orker / klarer fullføre den. Og det kan virke negativt inn dersom du har begynt på noe, men ikke fullført.

Det tror JEG. Andre tror helt sikkert annerledes.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 21:07   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Jeg tror det er vanskelig å bli flyger i dag uten videregående.

Hvilken matte du velger, er mindre viktig, men hvis du likevel skal ta det intenstivt på Bjørknes, kan du ta MX. Skal du ta MZ, kreves både 2 og 3MZ for å oppnå samme pensum som 2mx.

Men språk er kanskje (nesten ihvertfall) like viktig som matte, i disse dager. Det er kjempenyttig uansett hva du skulle bli, flyver eller ei. Hun som kan spansk på SAS Ankomstservice er utrolig grei å ha. Vært mange pax man har måttet gi opp å hjelpe pga språkproblemer, som hun har "tatt seg av". Det å beherske et språk flytende er utrolig bra og en fordel fremfor andre kandidater!!

Sier jeg, som annet enn engelsk, kun kan enkle setninger på tysk(dog rimelig bra forståelse)...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 21:12   #15
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Kjære deg, ikke heng deg for mye opp i dette med valg av skole med hensyn til flygerutdanning. Jeg har ikke videregående i det hele tatt (kun 9 årig grunnskole og flyskolen), og det ble folk (og flyger) av meg også.
For min del er det snakk om valget av 1/2 års ekstra studium og 6 000 kroner og da er det greit å ikke gå på en smell og velge feil!
Men det virker på dere andre som at matte er matte?

Jeg er klar over at man nesten bare må fullføre om man mister lysten. Ellers er det vel opptil flere hundre tusen rett ut av vinduet?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 21:23   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Greia for din del er jo at det er antagelig er dobbel pris av 2MX for både 2MZ og 3MZ. Det "billigste" er antagelig å velge 2MX.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 22:01   #17
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg tror det er vanskelig å bli flyger i dag uten videregående.
Javel, hvorfor er det så mye annerledes idag enn når jeg tok det ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 22:04   #18
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Greia for din del er jo at det er antagelig er dobbel pris av 2MX for både 2MZ og 3MZ. Det "billigste" er antagelig å velge 2MX.
Nope, 2000 kroner forskjell. Så forskjellen er ikke så stor.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 22:19   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Innbiller meg "trafikkflyger" skolene har fått matte og fysikk som krav? Enten som "krav" eller som noe som testes i en admission test?

Klart du kan gå veien gjennom PPL osv, da blir det vel annerledes. Forsvaret krever kanskje ikke så mye heller, men fullført videregående er jo tilnærmet et krav for "alt" i dag.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2008, 22:33   #20
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Matte-spesialisering for trafikkflyger

Tror ikke flyskolene har dette som krav. Er nok krav til hvis det blir en pilotlinje på UIT, men som TCAS skriver. Du greier deg uten, men er jo selvfølgelig posetivt å ha dette. SAS har vel fysikk som krav?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Min vei mot trafikkflyger intotheblue General Aviation og sjøfly 16 03-12-2021 01:54
Jagerflyger og trafikkflyger ThePlanespotter1 Flyforum 16 29-08-2011 23:02
P eller T matte? 77W General Aviation og sjøfly 18 07-10-2010 11:00


All times are GMT +2. The time now is 14:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.