Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2017, 13:40   #221
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Ordner seg for snille gutter.
Ombooket via BKK. Så da ble det A380 på meg også
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 21:32   #222
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Ringte Qatar et par ganger forrige uke, og ventet begge ganger ca 45 min på svar.

Har en reise med dem til Dubai 7-14 Okt, og de får jo ikke fly dit. Spurte om å få booket om reisen, og fikk da beskjed om at dette kunne de gjøre, men ikke før 72 timer før avgang!
Da biter jo QR seg selv i kneet ved å vente, om de ikke gjør noe før det er mindre enn en uke før så er de jo fullt forpliktet av EU-reglementet til både ombooking eller kansellering, samt erstatning EUR600 dersom de kansellerer eller du blir forsinket som følge av reroutingen. Men de kan jo være de booker dere om med noen andre til Dubai. Du får ha forslagene klare for dem.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 12:41   #223
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Heisann!

Til info ville de kun booke oss via Kuwait til Dubai, og da med håpløst lange ventetider i Doha.

Så enden på visa ble at vi gratis ble ombooket til Muscat i Oman, og blir der i stedet. Fikk flyttet det ene møtet mitt dit, så alt løste seg slikt.

Så et annet spørsmål for dere som leker i sandkassa mye: Fikk mail med tilbud om oppgradering til First fra Doha-Muscat. Flytiden er 1.50 min i en B777. Prisen er kr 1950 pr person.

Kan man ved å ta denne benytte seg av Al Sawfa-loungen i Doha?? (Står at den er for alle First-passasjerer...) Har 3 timer der, og om det er realiteten frister det veldig ¨. Får man derimot kun "vanlig" lounge tar jeg heller en burger i terminalen....

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 13:02   #224
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Heisann!

Til info ville de kun booke oss via Kuwait til Dubai, og da med håpløst lange ventetider i Doha.

Så enden på visa ble at vi gratis ble ombooket til Muscat i Oman, og blir der i stedet. Fikk flyttet det ene møtet mitt dit, så alt løste seg slikt.

Så et annet spørsmål for dere som leker i sandkassa mye: Fikk mail med tilbud om oppgradering til First fra Doha-Muscat. Flytiden er 1.50 min i en B777. Prisen er kr 1950 pr person.

Kan man ved å ta denne benytte seg av Al Sawfa-loungen i Doha?? (Står at den er for alle First-passasjerer...) Har 3 timer der, og om det er realiteten frister det veldig ¨. Får man derimot kun "vanlig" lounge tar jeg heller en burger i terminalen....

Kim
Ja da vil du få tilgang til Al Safwa-lounge. Jeg synes ikke J-loungen er gale. Snarere tvert imot. Men er vel noe karsk i drikkevannet i Trøndelag har jeg forstått.

Er forresten også den eneste forskjellen fra "vanlig" J. Qatar kaller J for regional first i midtøsten. Litt usikker på om du kan booke seter som business, men hvis du kan det (og har gjort det) så betaler du strengt tatt 2000 for en litt finere lounge hvor det ikke er en eneste kjeft foruten en skokk med ansatte. Setene vil uansett være de samme.

Last edited by OttoL; 25-09-2017 at 13:14.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 17:45   #225
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Takk OttoL!

Nei, jeg reiser i ECO, og de kr 1950 pr pers er fra Eco til First... Derfor det frister litt nemlig, har ikke annen lounge der jeg kan bruke heller så vidt jeg har sett. (De trakk vel ut Priority Pass derfra også for en stund siden...)

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 18:43   #226
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Takk OttoL!

Nei, jeg reiser i ECO, og de kr 1950 pr pers er fra Eco til First... Derfor det frister litt nemlig, har ikke annen lounge der jeg kan bruke heller så vidt jeg har sett. (De trakk vel ut Priority Pass derfra også for en stund siden...)

Kim
Ah ok. Ja nei det er jo noe annet. Det er jo også suverent med en slik kabin på en såpass kort tur.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 19:08   #227
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Trodde at super loungen i Doha ikke kunne brukes om en har F billett videre i midtøsten? Har jeg bommet?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 22:18   #228
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Trodde at super loungen i Doha ikke kunne brukes om en har F billett videre i midtøsten? Har jeg bommet?
Alt av regler endret seg for 12 måneder siden, også regional F. I tillegg har man tilgang hvis man skulle fly BA F.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2017, 11:56   #229
MisterOlsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 86
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Akk og ve.
QR har byttet flytype fra DOH til BKK fra A380 til 777-300er.
Reiser med 2 for 1 i businessclass.

Vi booket spesifikk A380 fordi vi ville oppleve det.
Ser det går enn A380 maskin noen timer senere.

Har sendt henvendelse til Qatar med forespørsel om å bli flyttet uten ekstra kostnad med grunner om at A380 var viktig og slikt. Tror dere det er noen sjans?
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 10:21   #230
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by MisterOlsen View Post
Akk og ve.
QR har byttet flytype fra DOH til BKK fra A380 til 777-300er.
Reiser med 2 for 1 i businessclass.

Vi booket spesifikk A380 fordi vi ville oppleve det.
Ser det går enn A380 maskin noen timer senere.

Har sendt henvendelse til Qatar med forespørsel om å bli flyttet uten ekstra kostnad med grunner om at A380 var viktig og slikt. Tror dere det er noen sjans?
Det trur eg diverre det er liten sjans for. Qatar pleier å ikkje ombooke (utan ekstra kostnad) med mindre det er scheduling changes.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 10:35   #231
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by MisterOlsen View Post
Akk og ve.
QR har byttet flytype fra DOH til BKK fra A380 til 777-300er.
Reiser med 2 for 1 i businessclass.

Vi booket spesifikk A380 fordi vi ville oppleve det.
Ser det går enn A380 maskin noen timer senere.

Har sendt henvendelse til Qatar med forespørsel om å bli flyttet uten ekstra kostnad med grunner om at A380 var viktig og slikt. Tror dere det er noen sjans?
Glømmesak tror jeg nok dessverre. Skal du være sikker på å fly 380 med QR er BKK et sted man ikke bør reise til. På den ruten er det konstante flybytter, og 380 kan bli byttet med hva som helst så sent som dagen før avgang.

Synes forresten at QR 77W er suverent om man drar sammen med sin bedre halvdel, men det er jo smak og behag

Last edited by OttoL; 18-10-2017 at 10:38.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 11:45   #232
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Min erfaring med Qatar er at de (når man etter laaang ventetid får tak i de på telefon) faktisk er ganske serviceinnstilt. Om du får det uten noe ekstra betaling kan nok være et annet spørsmål, det kommer vel an på bookingklasse osv.

Tips ved eventuell telefonkontakt: Ring Oslo (Norge) nummeret, det er normalt kortere ventetid her enn ved å ringe Qatar eller London. Uansett blir du viderekoblet til et callsenter i bangladangla, men det går hakket kjappere via Oslo.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 15:41   #233
MisterOlsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 86
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Joda, de er forsåvidt villige til å bytte flygning på oss uten ekstra kostnad. Jeg fikk fatt på de via FB.

MEN, jeg prøver å få beskjed om hvilke seter som er ledige i BIZ før vi bekrefter bytte. Jeg vil nødig sitte "alene" eller i hver vår ende av kabinen når jeg reiser med mannen min - men det får vi aldri noe klart svar på.

Akk! Noen som har noen tips?
FB bruker ett døgn på å svare hver gang, og vil ikke gi meg det jeg trenger. Telefonen aaaaner ikke hva jeg snakker om, og kan ikke hjelpe meg.
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 20:44   #234
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Godt spørsmål. Men med alle forbehold vil jeg faktisk si at det egentlig ikke spiller så stor rolle når man flyr biz med Qatar. Setene er så avskjermet fra hverandre at med mindre dere får to midtseter mot hverandre spiller det nesten ingen rolle hvor dere sitter.

Sitter dere i midten mister dere også utsikten, det er ikke mye du får sett ut av vinduene derfra. Iom at du venter litt ekstra nettopp for å oppleve 380 ville jeg personlig bare tatt det jeg fikk tildelt og heller prøve å bytte når du kommer i loungen eller ved utgangen. Funker ikke det er siste utvei å spørre kabinbesetningen, de aller fleste er forståelsesfulle og spør medpassasjerene om noen kan tenke seg å bytte sete.

Spesielt når jeg selv har reist alene på biz har jeg ganske ofte fått spørsmål om det. (Og er heller ikke vanskelig å be) Uansett har dere lounge-baren mellom biz og bakerste eco-seksjon for sosialt samvær.

God tur, 380 er vel verdt å vente noen timer ekstra for!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 23:47   #235
MisterOlsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 86
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Etter å ha snakket med David på callsenteret i Wroclaw ordna det seg.

Han fiksa biffen iløpet av noen timer, fikk booket sete ved siden av hverandre, så nå gleder vi oss til vår første BIZ-tur med Qatar
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 18:22   #236
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Bestilte årets feriebilletter på business med Qatar på fredag. Betalte med et debetkort, og pengene forsvant som dugg for solen fra kortet, og bekreftelser ramlet inn på mailen, både på bookingen og betaling. Så langt, så vel. Men i går dukket pengene plutselig opp på kontoen igjen. Morro å få fylt opp kontoen igjen, men hva skyldes dette??
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 19:40   #237
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Bestilte årets feriebilletter på business med Qatar på fredag. Betalte med et debetkort, og pengene forsvant som dugg for solen fra kortet, og bekreftelser ramlet inn på mailen, både på bookingen og betaling. Så langt, så vel. Men i går dukket pengene plutselig opp på kontoen igjen. Morro å få fylt opp kontoen igjen, men hva skyldes dette??
Pengene blir først reservert ("forsvinner fra konto"). Dersom ikke Qatar trekker pengene før reservasjonen går ut på dato blir de disponible igjen. Men vær trygg på at de blir trukket igjen innen kort tid (timer/et par dager).
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 21:58   #238
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg håper da virkelig pengene forsvinner igjen, siden de neppe gidder å ta oss med på flyet hvis de ikke har fått penga sine
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2020, 09:39   #239
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Prøver å finne håndbagasjedimensjon for personal item med Qatar. Brodern skal fly hjem med Qatar fra Australia på søndag (fingers crossed), i økonomi. Han kan ha en vanlig carry on på maks 7 kg, men hvor stor kan personal item være? Kan taxfreepose funke som personal item? Synes ikke nettsiden der var helt tydelig på det. Jeg har aldri reist med Qatar så har ingen personlige erfaringer
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2020, 10:55   #240
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Prøver å finne håndbagasjedimensjon for personal item med Qatar. Brodern skal fly hjem med Qatar fra Australia på søndag (fingers crossed), i økonomi. Han kan ha en vanlig carry on på maks 7 kg, men hvor stor kan personal item være? Kan taxfreepose funke som personal item? Synes ikke nettsiden der var helt tydelig på det. Jeg har aldri reist med Qatar så har ingen personlige erfaringer
Det er i prinsippet samme som en del har andre steder også "noe smått som enkelt går under setet foran deg", så en håndveske eller en liten pc-bag ut fra beskrivelsen. Tror det kommer anpå hvem som passer på og hvor mye folk det er på flyet (og Qatar bruker "godkjent-klistrelapper" på håndbagasje som man får ved innsjekk).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål om å reise med Air France Tarzan Reiseforum 34 18-08-2023 11:30
Generelle spørsmål om å reise med KLM stonyo Reiseforum 124 22-03-2023 11:31
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35


All times are GMT +2. The time now is 01:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.