Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2017, 11:07   #261
hoox
Newcomer
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 6
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Kopi av forenkla forelegg burde fungere som rettsdokumenter.
Vet du hvor jeg kan få tak i dette? Dokumentet jeg fikk fra Gardermoen Politistasjon gir kun informasjon om prosessen, ingen detaljer om årsak til de forenklet forelegg jeg har blir tildelt.
hoox is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2017, 11:25   #262
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by hoox View Post
Vet du hvor jeg kan få tak i dette? Dokumentet jeg fikk fra Gardermoen Politistasjon gir kun informasjon om prosessen, ingen detaljer om årsak til de forenklet forelegg jeg har blir tildelt.
Hvis du har fått forenkla forelegg så har du fått kopi av forelegget når du fikk det. Hvis du ikke har det lengre, så vil jeg tro at politidistriktet kan fremskaffe kopi.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2017, 11:35   #263
hoox
Newcomer
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 6
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Hvis du har fått forenkla forelegg så har du fått kopi av forelegget når du fikk det. Hvis du ikke har det lengre, så vil jeg tro at politidistriktet kan fremskaffe kopi.
Takk for det. Forbanna vanskelig enkelte land skal være Smart at jeg fant ut av dette etter flybillettene var booket..!
hoox is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2017, 11:59   #264
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by hoox View Post
Takk for det. Forbanna vanskelig enkelte land skal være Smart at jeg fant ut av dette etter flybillettene var booket..!
Canada er et av de verre landene i så måte...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2017, 22:21   #265
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Canada er et av de verre landene i så måte...
Det er korrekt at Canada er svaert strenge, mange fra USA blir nektet innreise og maa snu fordi de har en DUI (Driving Under the Influence) og Canada har tydelig innsikt i US Strafferegister - har hoert mye rart paa grensen - men de reagerte ikke naar jeg krysset grensen 10 ganger i loepet av en dag ! (Hadde kjoept kjoekken i Vancouver) og vi bygget hus 20 minutter fra grensen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2017, 22:24   #266
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er korrekt at Canada er svaert strenge, mange fra USA blir nektet innreise og maa snu fordi de har en DUI (Driving Under the Influence) og Canada har tydelig innsikt i US Strafferegister - har hoert mye rart paa grensen - men de reagerte ikke naar jeg krysset grensen 10 ganger i loepet av en dag ! (Hadde kjoept kjoekken i Vancouver) og vi bygget hus 20 minutter fra grensen.
Bush Jr måtte vel søke unntak pga en slik dom da han var president...

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2017, 16:49   #267
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Da har jeg søkt Eta til Canada - de skal sende epost innen 72 timer hva jeg skal gjøre. Regner med at jeg må scanne inn det amerikanske visumet muligens i og med at jeg satte inn at jeg var nektet i februar 2016 men fikk det innvilga i desember 2016. Tror det ordner seg.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2017, 02:03   #268
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Fikk faktisk innvilget ETA. Tydeligvis var de fornøyd med svarene jeg gav og at de trodde på meg at jeg hadde fått USA visum innvilga.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2017, 05:46   #269
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Fikk faktisk innvilget ETA. Tydeligvis var de fornøyd med svarene jeg gav og at de trodde på meg at jeg hadde fått USA visum innvilga.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Så bra det ordnet seg

Si meg hvor skal du i Canada?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2017, 10:40   #270
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Så bra det ordnet seg

Si meg hvor skal du i Canada?
Ingen konkrete planer foreløpig bare ville ha den. Er gyldig i 5 år. Men er et land jeg ikke har vært i men kunne tenkt meg å besøke.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 21:57   #271
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Belarus - eller Hviterussland som landet også kalles - innfører nå visumfrihet på fem dager for innbyggere i 80 land, inkludert hele EU (om Norge er med fremgår ikke av saken). Denne visumfriheten gjelder kun for reisende som ankommer via Minsk International Airport.

http://president.gov.by/en/news_en/v...-states-15344/
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 22:03   #272
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
(om Norge er med fremgår ikke av saken). Denne visumfriheten gjelder kun for reisende som ankommer via Minsk International Airport.

http://president.gov.by/en/news_en/v...-states-15344/
NTB melder: "I en twittermelding fra det hviterussiske utenriksdepartementet går det frem at Norge er et av landene som får de nye femdagersvisumene. "

Spennende ! Et land som har stått på nesten-lista mi lenge. Får om det finnes muligheter for en prisgunstig tur til Minsk.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 23:38   #273
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
NTB melder: "I en twittermelding fra det hviterussiske utenriksdepartementet går det frem at Norge er et av landene som får de nye femdagersvisumene. "

Spennende ! Et land som har stått på nesten-lista mi lenge. Får om det finnes muligheter for en prisgunstig tur til Minsk.
Høres veldig spennende ut, men er det ikke ett av landene hvor man fortsatt risikerer å bli arrestert om man tar bilde av en "offentlig bygning"?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 08:40   #274
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Jeg valgte å fly til VNO og ta tog derfra da jeg besøkte Minsk i høst. Det var enten mye rimeligere og/eller tok kortere tid enn alternativene som innebar å fly til MSQ, som ikke er den enkleste destinasjonen å fly til herfra.
Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Høres veldig spennende ut, men er det ikke ett av landene hvor man fortsatt risikerer å bli arrestert om man tar bilde av en "offentlig bygning"?
Jeg ble ikke det, men var kanskje bare heldig? Så ikke noen varsle på at det skulle være et spesielt stort problem der.

Bør også nevnes at visumfrihet ikke gjelder flyvninger fra Russland, da et av alternativene til Minsk er Aeroflot via SVO.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 08:42   #275
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Høres veldig spennende ut, men er det ikke ett av landene hvor man fortsatt risikerer å bli arrestert om man tar bilde av en "offentlig bygning"?
Tja man skal vel være forsiktig hva man tar bilde av i en del autoritære land - og regjeringsbygninger er jo åpenbart at man skal være ekstra forsiktig med. Men er vel neppe noe verre enn Iran vil jeg tro. Tenker Hviterussland gjør dette for å tiltrekke seg flere turister i en ellers anstrengt økonomi og da vil de neppe vilkårlig arrestere utlendinger, men kanskje be dem pent å slette bildet om det er noe fyfy. Men da skal jeg nok bestille meg tur til Minsk! Åpenbart et reisemål som er på min todo liste men hvor nærmeste ambassade er i Stockholm og er derfor kronglete.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 08:47   #276
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Jeg valgte å fly til VNO og ta tog derfra da jeg besøkte Minsk i høst. Det var enten mye rimeligere og/eller tok kortere tid enn alternativene som innebar å fly til MSQ, som ikke er den enkleste destinasjonen å fly til herfra.

Jeg ble ikke det, men var kanskje bare heldig? Så ikke noen varsle på at det skulle være et spesielt stort problem der.

Bør også nevnes at visumfrihet ikke gjelder flyvninger fra Russland, da et av alternativene til Minsk er Aeroflot via SVO.
Men så gjelder jo det visumfrie regimet kun om man tar fly da så da er man like langt, men Air Baltic flyr vel greit via Riga. Men kan hende de lemper på det etterhvert så man også kan ta tog. Hm ser at Finn.no formidler billetter Ryanair og Belavia i kombo - nå er det lang forbindelse i Vilnius men lykke til om det der går i dass med ombookinger og sånt... Er flere disse online reisbyråer som selger sånne billetter - de tar vel gjerne 20 kroner pr minutt på telefon også...

Last edited by Hypern; 10-01-2017 at 08:53.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 08:54   #277
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Tja man skal vel være forsiktig hva man tar bilde av i en del autoritære land - og regjeringsbygninger er jo åpenbart at man skal være ekstra forsiktig med. Men er vel neppe noe verre enn Iran vil jeg tro. Tenker Hviterussland gjør dette for å tiltrekke seg flere turister i en ellers anstrengt økonomi og da vil de neppe vilkårlig arrestere utlendinger, men kanskje be dem pent å slette bildet om det er noe fyfy. Men da skal jeg nok bestille meg tur til Minsk! Åpenbart et reisemål som er på min todo liste men hvor nærmeste ambassade er i Stockholm og er derfor kronglete.
Ambassaden i Stockholm er stengt og nærmeste ambassade er i Helsinki. Jeg sendte inn pass og søknad og fikk pass med visum tilbake to uker senere.
Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men så gjelder jo det visumfrie regimet kun om man tar fly da så da er man like langt, men Air Baltic flyr vel greit via Riga. Men kan hende de lemper på det etterhvert så man også kan ta tog.
Tror jeg fant ut at connection var for lang med BT, og at det var raskere å ta tog.

Jeg hadde imidlertid revurdert om jeg skulle reist med visumfrihet på flyplassen.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 09:20   #278
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Aftenposten har skrevet sak om det også
http://www.aftenposten.no/verden/Na-...r-612640b.html
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 10:48   #279
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Jeg ble ikke det, men var kanskje bare heldig? Så ikke noen varsle på at det skulle være et spesielt stort problem der.
https://en.wikivoyage.org/wiki/Minsk#Stay_safe
"Be careful when photographing government buildings and the Lenin monument at Independence Square. While you might be observed and kindly ushered away from the monument, photographing government buildings can lead to trouble with authorities or even arrest. Be mindful of what you are photographing."
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 11:39   #280
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
https://en.wikivoyage.org/wiki/Minsk#Stay_safe
"Be careful when photographing government buildings and the Lenin monument at Independence Square. While you might be observed and kindly ushered away from the monument, photographing government buildings can lead to trouble with authorities or even arrest. Be mindful of what you are photographing."
Å bli arrestert for å ta vanlige "turistbilder" av Lenin-statuen høres ganske utrolig ut. Den statuen står såpass offentlig, midt i sentrum. Men å bli sendt vekk om en går for tett opp mot, eller tar bilder av, regjeringsbygget bak statuen, kan sikkert skje.

https://www.google.com/search?safe=o...e+square+minsk

Last edited by eql1zr; 10-01-2017 at 11:48.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 17:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.