Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2020, 12:01   #21
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hm, kan jeg få muligheten å runde av karrieren i "nye" BU
så ville ringen være sluttet
krølle is offline  
Old 06-10-2020, 12:06   #22
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Nytt norsk flyselskap

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vel er det spenstig, og som vanlig tipper jeg det ender dårlig. Men det er ikke en ny aktør eller potensiell ny aktør sin oppgave å forsøke redde det eksisterende. Og så lenge lover og regler følges, synes jeg det blir feil å dømme hvem som har god eller dårlig moral
Jeg er klar over at alle lover og regler blir fulgt men det er «noen» her som blir tapere. På bunnlinjen så er det deg og meg som taper da vi er kunder i banker, finansinstitusjoner , aksjonærer etc som må bære tapene som de påfører seg/ oss.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline  
Old 06-10-2020, 12:11   #23
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Nytt norsk flyselskap

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Jeg er klar over at alle lover og regler blir fulgt men det er «noen» her som blir tapere. På bunnlinjen så er det deg og meg som taper da vi er kunder i banker, finansinstitusjoner , aksjonærer etc som må bære tapene som de påfører seg/ oss.
La oss for all del holde liv i NAS, koste hva det koste vil. Vi driter i at det vil koste det offentlige et helt vanvittig antall milliarder.

Og ikke glem at hvis man redder NAS så skjer det mest sannsynlig gjennom en konkurs, og da taper jo alle sammen uansett.
storg is online now  
Old 06-10-2020, 12:23   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Nytt norsk flyselskap

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Jeg er klar over at alle lover og regler blir fulgt men det er «noen» her som blir tapere. På bunnlinjen så er det deg og meg som taper da vi er kunder i banker, finansinstitusjoner , aksjonærer etc som må bære tapene som de påfører seg/ oss.
Ved at folk satser og danner nye bedrifter etc så vil de fleste se på den som positivt for den totale økonomien, selv om mange ikke lykkes, men det er endel av gamet. At det finnes eksisterende aktører i et marked gir ingen grunn til å holde seg unna. Men den logikken skulle aldri Norwegian heller startet opp.

Så får jeg heller stemples som "hjerteløs", men jeg ser det ikke som min oppgave å sørge for velværen til verken banken min eller dens aksjonærer
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 06-10-2020, 12:31   #25
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Just my 2 Cents:

Dersom en nytt aktör - uansett hvem - kommer inn i marked, vil det knekke både SK og DY. De klarte seg ok i en vel-drivet Duopol før Corona, men med Corona og etter Corona vil det ikke funke. Rett og slett fordi begge selskaper er så gjelds-lastet.

Med dagens announcement(s) frafaller en stort del av argumentering for mer statlig hjelp til eksisterende aktører. Fordi det vil komme opp alternativer, som tydelig viser at private investorer har tro i den norske market og at det er mulig å sette opp en bæredyktig drift.

Personlig har jeg mine tvil om en nytt aktør som baserer seg på B738/320 eller enda større vil har den rette gauge-size...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 06-10-2020, 12:45   #26
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Friskt gjort da. Nå er vel ikke suksessraten for nye flyselskap så høy, men det virker jo som om det er en del kompetanse her. Mer enn det vet ikke jeg.

Moral eller ikke, det kan knapt tenkes et bedre scenario for å starte opp enn nå. Hvis du har cash nå og ingen gamle forpliktelser er du jo rigget som tusan.

Lille "pølsebua" jeg jobber for har 10-doblet siden før finanskrisen. Vi hadde aldri klart det uten finanskrisen. Da hadde vi cash å bruke og ingen gamle problemer. Vi kunne begynne å rase forbi større konkurrenter som var mer opptatt av å redde seg selv enn å "vaske gulvet" med oss.

Så jeg tror det er smart, kynisk og med en fair sjans for å gå rett på trynet
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 06-10-2020, 13:27   #27
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Varslet pressekonferanse her klokken 14 i dag
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 06-10-2020, 14:00   #28
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
– Vi trenger først og fremst et flyselskap som er dimensjonert for morgendagens forventede etterspørsel. Markedet for flyreiser har endret seg og vil ikke komme tilbake dit det var før, skriver Erik G. Braathen via sin kommunikasjonsrådgiver i en e-post til E24
.

https://e24.no/naeringsliv/i/0KnGWE/...heter-oppstaar

Hvorfor starter man da med 180-seters maskiner (737/320)? Hadde det ikke vært bedre med å starte opp med A220 eller 190-E2?
Twin Otter is offline  
Old 06-10-2020, 14:02   #29
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
.

https://e24.no/naeringsliv/i/0KnGWE/...heter-oppstaar

Hvorfor starter man da med 180-seters maskiner (737/320)? Hadde det ikke vært bedre med å starte opp med A220 eller 190-E2?
Fordi man kanskje kan få de ekstremt billig??
storg is online now  
Old 06-10-2020, 14:19   #30
roy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 192
Spørsmål Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen som har link til pressekonferansen som begynner kl 14.00?
roy is offline  
Old 06-10-2020, 14:19   #31
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ikke så bra for de som er ansatte i flyselskapene, men på sikt tror jeg det er veldig bra for konkurransen og norsk innenriks på sikt.

I dag får vi altså melding om to nye aktører inn på markedet på et tidspunkt der DY/SK sliter sterkt. Hverken DY eller SK er fantastiske selskaper som enhver kunde ville savne -- erstatninger kan lett være like gode eller bedre. Ingen av dem opererer heller ruter av veldedighetsgrunner.

Wizz' inntreden vil ta vekk de mest prissensitive kundene fra konkurransen fra de andre selskapene, men vil nok aldri tilby høy frekvens. Det lukker noen dører (DY kan få problemer) men åpner andre.

Med en ULCC vil ikke SAS/WF/nye-BU kunne kaste seg inn i konkurransen på samme vilkår -- og vil da måtte fokusere på å tilby et bedre produkt (service, grønnere, frekvens, etc.). Det er noe jeg (og jeg tror mange andre reisende) har etterlyst lenge. Det kan forhåpentlig være med (kan være jeg drømmer her) på å snu tendensen av at alt skal være low-cost, på bekostning av enhver type service.
zeffen is offline  
Old 06-10-2020, 14:26   #32
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Re: Nytt norsk flyselskap

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Interessant! Det er ikke kommet frem noe navn på selskapet ennå, men han kunne kanskje valgt navn som BRA, Busy Bee eller Braathens SAFE

https://www.dn.no/luftfart/flyarving...kap/2-1-887853

https://e24.no/naeringsliv/i/LnA551/...2F%2Fwww.vg.no
Kanskje navnet superBRA hadde gjort seg?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline  
Old 06-10-2020, 14:34   #33
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er kanskje nyhetene fra Wizz i dag som har fremskyndt offentliggjøringen, eller omvendt (?)
Eirik is offline  
Old 06-10-2020, 14:47   #34
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Er kanskje nyhetene fra Wizz i dag som har fremskyndt offentliggjøringen, eller omvendt (?)
Hvem sitter paa Rettighetene til navnet Braathens S.A.F.E.? Om Brathens i noen form blir endel av det nye navnet, blir det garantert South American Far Eastern. Navnet var jo fint, men misvisende i mesteparten av selskapets historie.

Ser vi for oss ruter OSL-Bromma med BRA, som kan feede inn til Det "Nye Braathens" nettverk derfra og omvendt norsk innenriks til Bromma. Det nye selskapet ser ut til aa faa for store fly til aa kunne fly til Bromma. Brommas fremtiden er p.t. meget usikker p.g.a. den paagaaende krisen i bransjen. Flere svenske partier vil jo svaert gjerne legge flyplassen ned.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now  
Old 06-10-2020, 14:48   #35
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvem overfører pressekonferansen?
Radiv is offline  
Old 06-10-2020, 15:02   #36
scav0r
Newcomer
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 7
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvem overfører pressekonferansen?
https://www.nrk.no/norge/braathen-st...kap-1.15188795
scav0r is offline  
Old 06-10-2020, 15:09   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Stikkord fra pressekonferansen

- Billige fly gjør at de ikke må utbyttes maks
- Fly primært når behovet er der
- Mye ledig kompetanse på markedet
- Digitale løsning
- "Det er når det er mørkt det skal satses"
- Beregnet å ikke tjene penger før 2-3 år, så trenger være godt nok kapasitet
- Bedt om støtte fra Staten

Her er noen inspirert av Neeleman, men er jeg
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 06-10-2020, 15:15   #38
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Jens W's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,457
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kan jo også legge til at det fokuseres mye på at det skal være norske bosatte med norske avtaler ombord i flyene.

Lite stikk til Wizz, Norwegian og SAS der regner jeg med.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline  
Old 06-10-2020, 15:18   #39
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Så på pressekonferansen men føler jeg sitter igjen med nesten ingenting... Mye om lave kostnader for oppstart og norsk-basert crew på fornuftige vilkår, men veldig lite om markedsstrategi.

Forstår kanskje at de vil holde det litt tett til brystet i og med Wizz' inntreden i dag men likevel... føles litt som om de har kalt inn til pressekonferanse for å si "Hei, her er vi".

Ingenting substansielt om frekvens, konsept, etc.
zeffen is offline  
Old 06-10-2020, 15:18   #40
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Be om støtte fra staten er vel litt frekt da det allerede er brukt penger for å forsøke å redde konkurrenter
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 14:06
Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 13:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 23:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 14:56


All times are GMT +2. The time now is 12:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.