Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2008, 00:25   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,023
Post Hva er kostnaden pr flytime?

Er det noen her inne som kan komme med noen tall på hva det egentlig koster å fly en 737 t/r F.EKS OSL-CPH som altså er ca 60 min flygetid.
Mener å ha hørt at varialbel utgifter (fuel,crew,landingsavgifter etc.etc) på en slik tur ligger på rundt kr 50,000.-. Med f.eks 150 seter blir det rundt 330 kroner pr sete. Spørsmålet kommer opp nå som Sas vil sette 8 fly på bakken. De vil nødvendigvis måtte beholde de faste kostnadene(lån/leasingkostnader etc) men hvor få pax må det være for at turen ihvertfal skal kunne dekke inn de faste kostnadene pluss de variable. Jeg skjønner at kostnadene for et LCC og et full service selskap må være forskjellig men jeg skulle gjerne ha hatt noen regnestylkker på dette !!
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 02:47   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Jeg mener da å ha hørt at du kan få en 737 ned i rundt 35.000 kr/timen?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 07:16   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,857
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Spørsmålet kommer opp nå som Sas vil sette 8 fly på bakken. De vil nødvendigvis måtte beholde de faste kostnadene(lån/leasingkostnader etc) .......
Disse 8 skal etter hva jeg har forstått returneres til eiere når leasing kontraktene utløper
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 07:20   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Status for de 8 er vel litt forskjellig siden det er 5*737, 1*F50 og 2*Avro (altså innleid )
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 07:21   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Avro'ene er jo så farlige - er nok derfor SK kvitter seg me dem...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 09:14   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Jeg spurte en pilot i SAS for en tid tilbake. Han sa at en full 738 har kostnader på ca. 60 000 pr. time.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 17:49   #7
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,023
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Hvis 60 000 er hva de må ha for å tjene penger så tilsvarer dette ca 400 kr pr sete på en 150seter. Men det jeg er ute etter er hvor break-even ligger for å fly/ikke fly en rute. Når man ser at Ryanair fyller opp flyene sine med pax som betaler uner 100 kroner for en tur til Stansted så kan man begynne å lure på hvorfor ikke SAS tjener penger
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 18:04   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Nå tjener vel Ryanair en god del penger på reklame og annet som ikke SAS tar seg betalt for. Dette utgjør nok en del penger, og er en vesentlig del av regnestykket.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 00:10   #9
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,023
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Hva f........
Det er jo rent umulig å greie å holde seg til en tråd i dette forumet.!!
Jeg lurrte litt om flykostnader pr time og dere driver å "diskuterer" antall motorer på et fly!! Jeg gir opp. Steng tråden !!!!
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 00:22   #10
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Ryanair Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hvis 60 000 er hva de må ha for å tjene penger så tilsvarer dette ca 400 kr pr sete på en 150seter. Men det jeg er ute etter er hvor break-even ligger for å fly/ikke fly en rute. Når man ser at Ryanair fyller opp flyene sine med pax som betaler uner 100 kroner for en tur til Stansted så kan man begynne å lure på hvorfor ikke SAS tjener penger
Nå baserer jo Ryanair seg på Internett. Så man må betale endel gebyrer for å sjekke inn via skranke, for skranke krever leie + ansatte. Det er endel penger å spare.
Betaling for bagasje, minsker TOW hvis mange velger den billige måten ut, og trenger mindre fuel for samme turen. Og hvis de trenger mer fuel fordi folk har med seg bagasjen, så får du en kompensasjon med tanke på bagasje-gebyrene.

Videre har du jo overprised mat, samt lotterier og tax-free ombord som de reklamerer for.

Så selv om selve seteprisen hos Ryanair blir lav, så er det en rekke andre faktorer som spiller inn for å kompensere for den.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 01:03   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hva f........
Det er jo rent umulig å greie å holde seg til en tråd i dette forumet.!!
Jeg lurrte litt om flykostnader pr time og dere driver å "diskuterer" antall motorer på et fly!! Jeg gir opp. Steng tråden !!!!
Tilbake til topic pls .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 05:31   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Nå så tråden helt ryddig ut.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 10:45   #13
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,244
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Timeprisen for en 737 f.eks vil variere sterkt i forhold til hva leiekostnadene er.
Leiekostnadene for 734,735,736,737 og 738 varierer sterkt i forhold til alder, lengde på leieperiode , finansiering , osv.
Dette er sterkt begrenset informasjon hos selskapene og vil ikke være særlig tilgjengelig internt , også flygere som mener de vet noe.
Nå har nok SAS som mange andre selskaper en annen måte å regne på timepris for faste og variable kostnader som ikke tar utgangspunkt i det enkelte flyindivid.
Også disse kostnadene vil det være naturlig å holde tett til brystet av konkuransemessige årsaker.
Jeg tror neppe vi får se disse kostnadene her på forumet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 11:09   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Timeprisen for en 737 f.eks vil variere sterkt i forhold til hva leiekostnadene er.
Leiekostnadene for 734,735,736,737 og 738 varierer sterkt i forhold til alder, lengde på leieperiode , finansiering , osv.
Dette er sterkt begrenset informasjon hos selskapene og vil ikke være særlig tilgjengelig internt , også flygere som mener de vet noe.
Nå har nok SAS som mange andre selskaper en annen måte å regne på timepris for faste og variable kostnader som ikke tar utgangspunkt i det enkelte flyindivid.
Også disse kostnadene vil det være naturlig å holde tett til brystet av konkuransemessige årsaker.
Jeg tror neppe vi får se disse kostnadene her på forumet.
Det tror jeg du har helt rett i, OJB. Man kan kanskje likevel ta utgangspunkt i den informasjon selskapene selv legger ut knyttet til kostnad per ASK og få et tall som er i nærheten av en slags gjennomsnittskostnad per flytime. Det blir vel kanskje ikke helt riktig å kalle det kostnad per flytime (selv om flytiden TOS-OSL ofte er på ca 1t 40min, så er rutetiden ofte nærmere 2 timer), men DY har en Cost/ASK (eller enhetskostnad per tilgjengelige setekilometer) på 0,50 NOK i Q3 2008. Med 1119 km ifølge Great Circle Mapper fra TOS-OSL, fly med 148 pax, og en flytid på 1t 45 min så gir det en timepris på en 733 på ca 47.000,-. Nå er dette selvsagt en kombinasjon av både faste og variable kostnader, men er vel det som DY må ha for å gå i null.

Last edited by TOS; 03-12-2008 at 11:13.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 12:26   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Man må jo også huske på det er mer en prisen for å fly flyet som koster. Handeling, markedsføring, administrasjon osv er jo også kostnader som spiller inn.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 12:33   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Man må jo også huske på det er mer en prisen for å fly flyet som koster. Handeling, markedsføring, administrasjon osv er jo også kostnader som spiller inn.
Helt klart. Nå vet ikke jeg hvilke faste kostnader/overheadkostnader som er inkludert i de 50 ørene per ASK som DY rapporterer, men man skulle kanskje tro at noen av de kostnadene du nevner er inkluderte?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 16:07   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Hva er kostnaden pr flytime?

Hva kan man event presse prisen ned hvis man vil charte et fly for en times flight med handling?
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kostnaden av en flight jameson82 Flyforum 9 09-06-2012 11:15
Flytime etter lavpris-prinsippet .. LN-MOW Flyforum 5 21-08-2009 17:49
Første flytime! S. Holberg Bilder & foto 7 07-05-2009 16:42
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? Utflyttet TripReports 120 18-07-2008 13:42


All times are GMT +2. The time now is 10:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.