Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2017, 20:11   #101
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,637
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Høres veldig kaldt ut! Men med godt med klær og godt humør er det vel ingen hindring.


Tja, det er det jo ofte hvis man blir her hjemme også
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2017, 20:38   #102
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Takk for alle tips! Jeg ser at jeg ikke har vært tydelig nok: det er heller det potensielle fyrverkeriet fra nord jeg kan tenke meg å unngå...


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 17:27   #103
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,274
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Har en layover i Seoul om en måneds tid. Ankommer 17:30 og reiser videre neste formiddag kl 11. Har lyst på en tur inn til byen for middag og noen drinker... Tenkte enten å bo ved flyplassen eller Seoul Station. Hva mener folket? Hotellanbefalinger rundt disse stedene?
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 19:00   #104
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Uvanlig å ha mellomlanding i Seoul. Om du reiser videre en hverdag burde du passet deg for rushtrafikken om morgenen og overnattet nærmest mulig flyplassen. Ellers burde du fått en gåtur rundt i sentrum selv om solen har gått ned før du kommer deg dit. Neon-gater rundt Myeong Dong med mange tema-restaurenter. Spiste et sted hvor jeg først da jeg kom ut skjønte at det var meningen at de skulle ha tysk mat. ENda mere rar mat i kjelleren til Lotte.

Småhusbebyggelsen i det lille området "Bukchon Hanok village" er så spesiell at du bør nesten komme deg en tur dit også.

Reis med t-banen i byen og legg merke til gassmaskene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 19:22   #105
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,274
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Uvanlig å ha mellomlanding i Seoul.

CT og First... BKK-HKG-ICN-FRA-OSL. Ikke akkurat snarveien hjem nei Men takker for tips Robert. Hadde i utgangspunktet tenkt å finne et hotell nær flyplassen. Jeg er der fra Torsdag til fredag, så da tror jeg at jeg holder meg til plan A. Bedre å kjøre tog/taxi fra byen sent på kvelden enn i morgenrushet.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 00:40   #106
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Da jeg hadde bonustur i First husker jeg at det var mulighet for 2 destinasjoner med over 24 timers stopp. Valgte Shanghai og Shanghai. Fikk tid til både den demilitatriserte sonen og Buzan.

Husker også at first-loungen som Asiana kunne tilby i på INC minnet mer om en gjennomsnittlig biz-lounge så ikke ha for høye forventninger.

Ikke la deg friste til en tur opp i "N Seoul Tower". Tårnet ligger på en høyde som det kan være kronglete og ta tid å komme opp på. Selve tårnet er som et gjennomsnittlig tysk tv-tårn, men de har fokusert på kjærester med mye i rosa og mange figurer fulle av "kjærlighets-hengelåser".

Husk at få kan engelsk så ha planlagt godt på forhånd.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 15:17   #107
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Har en layover i Seoul om en måneds tid. Ankommer 17:30 og reiser videre neste formiddag kl 11. Har lyst på en tur inn til byen for middag og noen drinker... Tenkte enten å bo ved flyplassen eller Seoul Station. Hva mener folket? Hotellanbefalinger rundt disse stedene?
Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Uvanlig å ha mellomlanding i Seoul. Om du reiser videre en hverdag burde du passet deg for rushtrafikken om morgenen og overnattet nærmest mulig flyplassen. Ellers burde du fått en gåtur rundt i sentrum selv om solen har gått ned før du kommer deg dit. Neon-gater rundt Myeong Dong med mange tema-restaurenter. Spiste et sted hvor jeg først da jeg kom ut skjønte at det var meningen at de skulle ha tysk mat. ENda mere rar mat i kjelleren til Lotte.

Småhusbebyggelsen i det lille området "Bukchon Hanok village" er så spesiell at du bør nesten komme deg en tur dit også.

Reis med t-banen i byen og legg merke til gassmaskene.
Har nesten samme rute i juni men i biz. Lander derimot 1550 og videre 1200. Greit å ha et nytt sted i boken selv om det bare er under 24 t.

Takk for tipsene Robert!
Når ville du dratt fra sentrum til flyplassen om flyet går kl 1200? Er det så kaotisk at du må dra kl 08 liksom?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 15:42   #108
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Ta toget! Da slipper man å tenke på trafikken!


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 15:43   #109
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Har ikke veldig bred erfaring med rushtrafikk i Seoul, men rushtrafikk på kollektive reisemiddel i Asia kan være overveldende og spesielt om man skal ha med seg bagasje.

Tog er vel det vanligte å ta ut til flyplasen, men det tar nesten en time fra Seoul Station, og det går til ureglemessig tider og sjeldnere enn hva vi er vant med i Oslo. I tillegg går ikke toget så tidlig eller sent som i Oslo. Gjør research!
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 15:45   #110
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Ta toget! Da slipper man å tenke på trafikken!
Om man bor i gangavstend fra Seoul Station så trenger man kun tenke på kaos og køer på stasjonen når man skal ha billett.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 13:07   #111
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

@TriStar var jo sånn nogenlunde inne på dette med layover i Seoul.

@robertaas tipset om tregt tog og rushtrafikk.

Vår case er bittelitt annerledes. Vi booket en billett i Juli. Til HK og tilbake fra Tokyo. Etter booking så vi at det var lite tilgjengelige bonusbilletter (les: ingen) fra HKG-TYO. Samboeren deler aldeles ikke min entusiasme for å fly, så HKG-BKK-TYO forslagene til Elefanten var ikke noe suksess.

Så fant jeg Cathay C for poeng HKG-ICN. Lander 19:15.

Spørsmålet mitt er (jeg har aldri vært i Korea): Skal vi bli et døgn i Seoul eller fly rett videre til Tokyo samme kveld?

Hmmm
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 14:09   #112
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Vår case er bittelitt annerledes. Vi booket en billett i Juli. Til HK og tilbake fra Tokyo.
Det klamme været i Tokyo er ille nok i Juli, men Hong Kong og Seoul er jo helt ekstreme på hvor mye det regner da. Ønsker dere virkelig dette?

Prøv å få presset inn en tur til den demilitariserte sonen om dere kan.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 14:17   #113
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,637
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det klamme været i Tokyo er ille nok i Juli, men Hong Kong og Seoul er jo helt ekstreme på hvor mye det regner da. Ønsker dere virkelig dette?
Nå overdriver du regnfall og regntid igjen. Går helt fint å være i Hong Kong i juli uten å bli værsyk


Men ellers er jo Seoul absolutt verdt et besøk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 14:31   #114
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå overdriver du regnfall og regntid igjen. Går helt fint å være i Hong Kong i juli uten å bli værsyk
Joda, det er folk som lever der da og også besøkende som overlever, men det er veldig langt fra optimalt. Spesielt når regn kombineres med høy luftfuktighet og høy temperatur så blir man klam hele tiden og Tokyo blir derfor langt mindre behagelig enn Bergen.

For juli har man:
Limasson, Kypros: 0 mm
Las Palmas: 0,1 mm
Oslo: 85 mm
Tokyo: 153 mm
Bergen: 157 mm
Hong kong: 376 mm
Seoul: 395 mm


Har tidligere postet at "riktig tid"(tm) for å besøke Seoul er under Lotus Lantern Festival (Yeon Deung Hoe) hvor det er fantastiske opptog og utsmykkinger. Det er i mai.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 05-03-2019 at 14:36.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 15:17   #115
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Joda, det er folk som lever der da og også besøkende som overlever, men det er veldig langt fra optimalt. Spesielt når regn kombineres med høy luftfuktighet og høy temperatur så blir man klam hele tiden og Tokyo blir derfor langt mindre behagelig enn Bergen.

For juli har man:
Limasson, Kypros: 0 mm
Las Palmas: 0,1 mm
Oslo: 85 mm
Tokyo: 153 mm
Bergen: 157 mm
Hong kong: 376 mm
Seoul: 395 mm


Har tidligere postet at "riktig tid"(tm) for å besøke Seoul er under Lotus Lantern Festival (Yeon Deung Hoe) hvor det er fantastiske opptog og utsmykkinger. Det er i mai.
Altså... jeg har jobbet i Hong Kong i Juli. Jeg har delvis bodd der i perioder om sommeren. Jeg har vært der kanskje 10 ganger om sommeren.

Det går helt fint å være der da.

Så jeg spurte mest om dere ville anbefale et døgns stopp i Seoul
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 15:35   #116
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Altså... jeg har jobbet i Hong Kong i Juli. Jeg har delvis bodd der i perioder om sommeren. Jeg har vært der kanskje 10 ganger om sommeren.

Det går helt fint å være der da.

Så jeg spurte mest om dere ville anbefale et døgns stopp i Seoul
Ja, definitivt. Seoul er veldig bra. Min eneste reservasjon er om ett døgn blir for lite, smart å velge noe man vil gjøre og fokusere på det kanskje siden byen er rimelig stor....
jufix is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 15:37   #117
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
SAS Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Jeg anbefaler deg å få med deg en tur til DMZ (DeMilitarisedZone) på grensen til Nord-Korea. Det er litt klønete å komme seg frem og tilbake (T-bane, bytte linje, tog og buss), så jeg tok en taxi.
Sjåføren hentet meg på hotellet i Gangnam, kjørte meg dit jeg skulle, hjalp meg å tolke og kjøpe billett til turen, ventet i flere timer og kjørte meg tilbake til hotellet.
Pris? Kr. 1850 for hele dagen!
Ellers er det nesten rushtid hele dagen med utrolig mye biler, så hvis du skal frem og tilbake mellom ICN og sentrum bør du ta tog. De tar imidlertid ikke kort, så du må veksle penger på ICN.

PS.
Alle restauranter og butikker tar kort, taxiene også.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 16:17   #118
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Kortversjon av svaret: ja, ta en dag der!

Hvis du bare har en dag må du planlegge litt hva du vil se. Opplevde Seoul som en trivelig by og det er ganske enkel å orientere seg der.
Seoul Museum of History var et høydepunkt for meg, for jeg visste veldig lite (les ingenting) om Korea før besøket. Var veldig interessant å oppdage en del likhetstrekk mellom Norge og Korea, samt Japans inflytelse (det var litt mindre hyggelig lesestoff).

Gjerne hopp over templer og andre Japanske inflytelser, for det kommer du til å få nok av i Tokyo.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 16:26   #119
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Jeg anbefaler deg å få med deg en tur til DMZ (DeMilitarisedZone) på grensen til Nord-Korea. Det er litt klønete å komme seg frem og tilbake (T-bane, bytte linje, tog og buss), så jeg tok en taxi.
Sjåføren hentet meg på hotellet i Gangnam, kjørte meg dit jeg skulle, hjalp meg å tolke og kjøpe billett til turen, ventet i flere timer og kjørte meg tilbake til hotellet.
Pris? Kr. 1850 for hele dagen!
Mange tilbyr slike turer for små og større grupper så det er ingen grunn til å arrangere det selv eller betale så mye. Og man kan også få en privat tur om man ønsker betale så mye som dette.

Pass på at Joint Security Area (JSA) hvor man har de felles brakkene som er delt på midten og vakte som ser bryske ut ikke er tilgjengelig alle ukedager og de må ha passdetaljer om de som skal dit minst 3 dager i forvei, 7 dager i forveien sier de for noen av turene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 16:33   #120
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Kortversjon av svaret: ja, ta en dag der!

Hvis du bare har en dag må du planlegge litt hva du vil se. Opplevde Seoul som en trivelig by og det er ganske enkel å orientere seg der.
Seoul Museum of History var et høydepunkt for meg, for jeg visste veldig lite (les ingenting) om Korea før besøket. Var veldig interessant å oppdage en del likhetstrekk mellom Norge og Korea, samt Japans inflytelse (det var litt mindre hyggelig lesestoff).

Gjerne hopp over templer og andre Japanske inflytelser, for det kommer du til å få nok av i Tokyo.
Tusen takk. Da får vi se om ikke vi gjør det
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DMZ Nord/Sør Korea Roxman Reiseforum 25 20-05-2013 18:34
Reise mellom Nord Korea og Sør Korea? lebeda Reiseforum 5 21-01-2013 01:22
Kina og sør Korea. valen TripReports 12 07-10-2010 23:38
Kronprinsparet til Sør-Korea Bizflyer Flyforum 23 09-05-2007 13:54


All times are GMT +2. The time now is 18:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.