Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-09-2019, 08:38   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø DES18

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ligger inne med en økning i kapasitet fra starten av januar 2020 ved at flytype endres fra A320 til A321


Ser ut som endringen til A321 er fremskyndet til 9 desember 2019
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2019, 23:41   #22
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Har noen tilgang til en A321 performance kalkulator? Et flertall av dagene vil man neppe kunne fylle mer enn en A320 svelger uansett. Mange nok dager det er på kanten dispatch-messig med en 738... kort bane, 4 graders approach, braking action medium, medium-poor... hjelper ikke at 321 er en hel liten del tyngre...
73H is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2019, 23:54   #23
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Går til det ikke går mer, tenker jeg. Håper bare ikke noen kjenninger er ombord når det går gæærnt. Gdansk er fryktelig populært, synes jeg ikke hører annet enn at x og y og z har vært på langhelg i Gdansk.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 09:09   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Går til det ikke går mer, tenker jeg. Håper bare ikke noen kjenninger er ombord når det går gæærnt. Gdansk er fryktelig populært, synes jeg ikke hører annet enn at x og y og z har vært på langhelg i Gdansk.


Er det noen annen grunn enn gamle fordommer at dette «skal gå galt»?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 10:10   #25
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det noen annen grunn enn gamle fordommer at dette «skal gå galt»?
Vel, semmern ovenfor her har nevnt noen konkrete faktafaener, som er årsaker til hvorfor det kan gå galt.

Egen erfaring med nesten 100 runder på klappsete til/fra Tromsø med B737 (som er svært egnet til operasjonene) med piloter som var av den "gode gamle typen" (we all know what I mean) - så har jeg sett hvor lett det er å komme inn for raskt, for høyt osv. Hvordan været kan endre seg og hvordan lokal-kunnskap og forståelse for "hvor er jeg og hva er det egentlig som kan skje her" er utrolig verdifullt i harde værforhold... Flybransjen har selv bevist i det siste (særlig Boeing) at "money is everything" hvor man gjerne kutter hjørner for å tjene penger. Summen av det hele... at man er skeptisk finner jeg helt naturlig.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 10:18   #26
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Skjønner egentlig ikke din skepsis. Wizz har jevnlige IOSA-revisjoner, de har aldri hatt en alvorlig ulykke, aldri hatt en dødsulykke og de figurerer på topp over Europas sikreste flyselskaper. Det er nærliggende å tro at selskapets prosedyrer, rutiner og limits bidrar til dette. I tillegg til dyktige piloter og nye fly, så ser jeg ingen andre grunner enn inngrodde fordommer fra enkelte at dette skal gå galt.

Det var vel mye av de samme fordommene når de startet med A320 på TOS, det har jo gått meget bra, ser ingen grunn til at også dette skal gå veldig bra!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 10:25   #27
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Skjønner egentlig ikke din skepsis. Wizz har jevnlige IOSA-revisjoner, de har aldri hatt en alvorlig ulykke, aldri hatt en dødsulykke og de figurerer på topp over Europas sikreste flyselskaper. Det er nærliggende å tro at selskapets prosedyrer, rutiner og limits bidrar til dette. I tillegg til dyktige piloter og nye fly, så ser jeg ingen andre grunner enn inngrodde fordommer fra enkelte at dette skal gå galt.

Det var vel mye av de samme fordommene når de startet med A320 på TOS, det har jo gått meget bra, ser ingen grunn til at også dette skal gå veldig bra!
Revisjoner, audits og sertifiseringer er verdt omtrent like mye som en toalettpapirrulle for min del. Jeg sitter her nede i Europa og vet hvor lite som egentlig inngår i slike prosesser; det er papirarbeid, ikke en lakmustest for sikkerhet.

Wizzair er et ungt selskap som har operert enkeltflyvninger på uregelmessig basis til Tromsø i max 2 år nå (? 3?). Nye fly hadde både Ethiopian og Lion Air, den gang da. Unge fly er ikke en automatisk sikring mot feil, vi ser flere tilfeller på dette forum hvor piloter i det siste har sagt at de er glad de flyr en god gammeldags modell framfor de nyere hvor det popper opp flere og flere slurvefeil i produksjonsprosessen. Forstår ikke hvorfor det bestandig skal være så mye surk, aksepter at jeg er skeptisk - ingen av motargumentene hittil bærer noe som helst på sine skuldre annet enn manglende aksept for andres mening.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 16:07   #28
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Har noen tilgang til en A321 performance kalkulator? Et flertall av dagene vil man neppe kunne fylle mer enn en A320 svelger uansett. Mange nok dager det er på kanten dispatch-messig med en 738... kort bane, 4 graders approach, braking action medium, medium-poor... hjelper ikke at 321 er en hel liten del tyngre...
En sharklet A321 med V2500-A5 motorer ser ut til å ende på rundtom 61000 kg landingsvekt for CAT I ILSRWY19. CAT I ILS RWY01 ser ikke ut til å være spesielt problematisk med 74000 kg eller deromkring. Airbus bruker ikke breaking action men kontaminasjon type og evt. dybde så brukte wet equivalent (3 mm eller mindre dybde på kontaminant) ingen vind, 0°C og 1000 hPa.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 17:14   #29
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
En sharklet A321 med V2500-A5 motorer ser ut til å ende på rundtom 61000 kg landingsvekt for CAT I ILSRWY19. CAT I ILS RWY01 ser ikke ut til å være spesielt problematisk med 74000 kg eller deromkring. Airbus bruker ikke breaking action men kontaminasjon type og evt. dybde så brukte wet equivalent (3 mm eller mindre dybde på kontaminant) ingen vind, 0°C og 1000 hPa.
Hva betyr dette i praksis i forhold til antall pax?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2019, 17:19   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

61000 og normal remaining fuel betyr ca halvfull maskin.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2019, 00:46   #31
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
En sharklet A321 med V2500-A5 motorer ser ut til å ende på rundtom 61000 kg landingsvekt for CAT I ILSRWY19. CAT I ILS RWY01 ser ikke ut til å være spesielt problematisk med 74000 kg eller deromkring. Airbus bruker ikke breaking action men kontaminasjon type og evt. dybde så brukte wet equivalent (3 mm eller mindre dybde på kontaminant) ingen vind, 0°C og 1000 hPa.
Regn på tilsvarende 10 mm dry snow on ice, calm wind, reported braking action medium-poor, rwy 19 på TOS. Vet ikke hvordan dere kommer frem til noe annet enn braking action på Airbus, men braking action er det som rapporteres på SNOWTAM i TOS.

61.000 kg i en 738 med 4.000 kg reserve fuel, tilsvarer en payload til TOS på 172 pax og 1.000 kg bags... ikke helt ulikt en typisk TOS flight...

Dry weight sier noe om hvor mye payload man kan ta med ved en gitt performance limited landing weight. 60 tonn Airbus stopper ikke noe fortere enn 60 tonn Boeing eller vice versa på et gitt føre.

Typiske DOWs:
Dry weight A321: 47.8 tonn
Dry weight B738: 42.3 tonn

Dvs på samme føre og forhold så har A321 et payload handicap på 5.5 tonn, eller omregnet i pax: 65 pax mindre enn en 738 for å ende opp med samme landing weights...

Jeg sier ikke at A321 er et ubrukelig fly, men å sette det inn på TOS i snøsesongen fremstår som i beste fall noe snodig, men de finner sikkert raskt nok ut av det.

Last edited by 73H; 14-09-2019 at 00:50.
73H is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2019, 13:51   #32
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
En sharklet A321 med V2500-A5 motorer ser ut til å ende på rundtom 61000 kg landingsvekt for CAT I ILSRWY19. CAT I ILS RWY01 ser ikke ut til å være spesielt problematisk med 74000 kg eller deromkring. Airbus bruker ikke breaking action men kontaminasjon type og evt. dybde så brukte wet equivalent (3 mm eller mindre dybde på kontaminant) ingen vind, 0°C og 1000 hPa.
Det gikk litt fort i svingene...Det store spriket mellom de to rullebanene gjorde meg i utgangspunktet skeptisk samt at jeg begynte å tenke på at Innsbruck, som er ganske lik m.h.p. rullebane og nok av terreng, er i overkant av 70000 kg og det er ikke uventet stort sett begrenset av motorbortfall og goaround. Tror jeg leste av begrensningene for autobrake low I farten...

Så en kjapp omkalkulering gav i overkant av 65000 kg tror jeg det var som verste begrensning med tørr/våt snø, så det er ikke så galt som man skulle tro...Men nå er det tid for en tur til Mitilini...

Last edited by Turtle; 14-09-2019 at 13:53.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 00:18   #33
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Medvindsbegrensningene som har vært for landing med jetfly blir endret på neste AIRAC, Luftfartstilsynet lemper på kravene. Nå blir det kun en grense på maks 8 knop medvindskomponent ved landing på kontaminert RWY 18:

https://avinor.no/globalassets/_micr...ng-entc_v3.pdf
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 00:48   #34
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Det er ikke mindre enn utrolig hvis A321 har mer enn 3 tonn bedre calculated performance enn 738 under like forhold. Kjelkete i TOS, på nullføre - men bevares, de må gjerne prøve ...

RWY 19
Medium/Poor braking action (2), evt friction coefficient 24
Calm wind
-1 grad
1013
Flap 40 (evt max på Airbus)

Performance MLM 61796, field limited på 738

Last edited by 73H; 15-09-2019 at 03:07.
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 09:17   #35
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Det er ikke mindre enn utrolig hvis A321 har mer enn 3 tonn bedre calculated performance enn 738 under like forhold. Kjelkete i TOS, på nullføre - men bevares, de må gjerne prøve ...

RWY 19
Medium/Poor braking action (2), evt friction coefficient 24
Calm wind
-1 grad
1013
Flap 40 (evt max på Airbus)

Performance MLM 61796, field limited på 738
Hvorfor scenario med "calm wind", det er jo ikke helt vanlig å ha rolige vindforhold når det er medium/poor? Jeg vil si for realisme må vi iallefall opp i 25-35KT fra vest, som gjerne henger på de polare lavtrykkene som pumper inn så mye fukt og snø. Eller har vind ingen ting å si for kalkulasjonene?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 10:29   #36
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvorfor scenario med "calm wind", det er jo ikke helt vanlig å ha rolige vindforhold når det er medium/poor? Jeg vil si for realisme må vi iallefall opp i 25-35KT fra vest, som gjerne henger på de polare lavtrykkene som pumper inn så mye fukt og snø. Eller har vind ingen ting å si for kalkulasjonene?
Max crosswind er en konsekvens av forskjellige braking actions, men poenget var å få et sammenlignbart eksempel ifht masse og baneforhold, ikke nødvendigvis hvert enkelt fly sin maksimale crosswind limitation som jo er et annet issue i den nogenlunde samme gata. En headwind komponent vil feks øke performance MLM noe, mens en tailwind komponent vil redusere den samme performance MLM. Calm wind er derfor en relativt konservativ måte å komme frem til sammenlignbare tall.

Kjapt oppsummert;

- En ren x-wind vil ikke påvirke performance MLM
- Ved redusert braking action vil man oppleve redusert max tillatt x-wind, forskjellig fra flytype til flytype.
- En headwind vil øke performance MLM
- En tailwind vil redusere performance MLM

Last edited by 73H; 15-09-2019 at 12:51.
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 14:41   #37
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Det er ikke mindre enn utrolig hvis A321 har mer enn 3 tonn bedre calculated performance enn 738 under like forhold. Kjelkete i TOS, på nullføre - men bevares, de må gjerne prøve ...

RWY 19
Medium/Poor braking action (2), evt friction coefficient 24
Calm wind
-1 grad
1013
Flap 40 (evt max på Airbus)

Performance MLM 61796, field limited på 738
Dispatch kriteria med 24µ og samme vær gir 70320 kg (med 2x reversers) selv om friction coefficient ikke brukes som referanse så jeg vet ikke hvor korrekt utregningen blir. For slush som vel er tilsvarende null-føret du beskriver er der ingen spesielle restriksjoner for dispatch. For ren is er det håpløst.

Så til inflight.
24µ er klassifisert "poor", hva Airbus kaller tørr is, gir 60530 kg med medium autobrake.
"Medium/poor" er opp til 13 mm slaps gir 74710 kg.
Våt is er "less than poor".

Jeg er ikke helt sikker på modellen for Tromsø som er i performance software siden det ikke er en destinasjon. Når kjapt jeg kikker i QRH tabellene ender jeg opp på 68750 for "medium/poor" og 48100 kg for "poor" for 2000 m rullebane med 115% faktor så det ligger nok rundt der et sted.

Det blir litt som å sammenligne epler og pærer siden contaminated performance er individuell og avhengig av prosedyrer. Friction coefficient brukes ikke da der ikke finnes noen standard for det siden det ikke er mulig å reprodusere effektene på et 60 tonn fly i 140 kts med en Nissan Navara som tauer rundt på et sykkehjul. Det som jeg tror "redder" Tromsø er at flyplassen ligger på havnivå og dermed får en lavere landingshastighet og bedre effekt fra reverse thrust.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 14:55   #38
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Hvilke Vref snakker vi om i dine eksempler? Fart er selvsagt vesentlig i energiregnskapet. Jeg får en Vref på 139 ved 66 tonn på 738. Om A321 kan fly betydelig saktere på samme vekt så skal jeg være enig i at tomater ikke kan sammenlignes med epler osv...

Vi kan vel være enige om at X kilo masse i Y knop gir samme mengde energi E uavhengig av flymodell?

Last edited by 73H; 15-09-2019 at 14:57.
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 21:03   #39
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Hvilke Vref snakker vi om i dine eksempler? Fart er selvsagt vesentlig i energiregnskapet. Jeg får en Vref på 139 ved 66 tonn på 738. Om A321 kan fly betydelig saktere på samme vekt så skal jeg være enig i at tomater ikke kan sammenlignes med epler osv...

Vi kan vel være enige om at X kilo masse i Y knop gir samme mengde energi E uavhengig av flymodell?
Absolutt Dynamisk energi blir vel den samme for en vekt/hastighet men det kommer jo an på hvordan flyet klarer å bli kvitt denne energien og varierer vel med hjulstørrelse, antall hjul, dekktrykk, bremsetype, effekten av spoilers/flaps, reverser o.s.v...I tillegg til rullebanens beskaffenhet, selvfølgelig.

Med 74 tonn er Vapp 144 kts (Vref 139 kts) for flaps full for de nevnte værdata.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 13:43   #40
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Wizz Air UK med London Luton - Tromsø

Ser at vi kan konkludere med at selv på vinterstid går det greit med A321 på TOS.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	w6tos.png
Views:	210
Size:	29.7 KB
ID:	48166  

Last edited by fluxie; 10-01-2020 at 14:17. Reason: Trykkleif
fluxie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny Wizz Air-base: London-Luton Boeing_fan Flyforum 5 16-06-2023 07:59
Wizz Air starter Tromsø - Gdansk Stoarn Flyforum 90 04-06-2023 00:51
Wizz Air UK starter London Luton - Oslo/Bergen Someone Flyforum 37 07-02-2020 16:39
Wizz Air UK starter London Luton - Stavanger Boeing_fan Flyforum 4 05-02-2020 11:35
Wizz Air starter London - Moskva/St. Petersburg Boeing_fan Flyforum 6 21-01-2020 11:29


All times are GMT +2. The time now is 12:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.