Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2015, 13:54   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Paris-tråden

Da ser det ut som det blir en tur til Paris over sommeren. Ser man bort i fra et par timer i sentrum under en lang transfer for 16 år siden er Paris upløyd mark for min del så billetter med kona er booket og barnevakt like så.

Ser det er mange tips til hoteller, men hva men spisesteder? Gode tips til hyggelige bistroer med god mat og ikke turistfeller?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 21:49   #22
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Paris-tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da ser det ut som det blir en tur til Paris over sommeren. Ser man bort i fra et par timer i sentrum under en lang transfer for 16 år siden er Paris upløyd mark for min del så billetter med kona er booket og barnevakt like så.

Ser det er mange tips til hoteller, men hva men spisesteder? Gode tips til hyggelige bistroer med god mat og ikke turistfeller?

Paris fungerer etter ”arrondissements” (bydeler) som er veldig forskjellige. Unngå 17, 2, 9, 19, 20, 11, 12 i nord og 15, 14 og 13 sør. Bruk tid i 5, 6 og 7.

5 er latinerkvarteret med masse studenter og kafeer, besøk områdene rundt Sorbonne-universitetet og St. Michel-gaten.

6 har med fantastiske Jardin du Luxembourg, St. Sulpice og St. Germain des Prés og masse smågater rundt Rue des Rennes.

7 er diplomatkvarteret - langs Rue de Grenelle kan man se alle departementene og ende opp i Hôtel des Invalides og L’esplanade des Invalides som er et veldig fint område og som ender på Alexander III-broen.

16 og 8 er veldig posh og fine, 18 har Sacré Coeur som jo er verdt et besøk.

Hvis dere er det på søndag, er et veldig fint marked på Rue Mouffetard (5).

Det er selvsagt viktig å ”prendre un café” og å velge gode steder å spise. Det er mange dyre og dårlige spisesteder rundt omkring.

Det er generelt utrolig flott å bevege seg langs Seinen - ja, anbefaler til og med å ta en båttur fordi man får så god oversikt over byen da. Kan være ganske magisk på kveldene!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 22:21   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Paris-tråden

Tolkes det da rett at det kanskje er 5 og 6 det er hyggeligst og bo i?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2015, 01:28   #24
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Paris-tråden

Jeg kan anbefale 5. Herlig uteliv og gåavstand til RER og CDG.
Lunch på Trocadero med utsikt til Eifeltårnet er flott! Dagens på Cafe Kleber duger.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2015, 12:13   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Paris-tråden

Endte opp og booke et hotell på Place de la Sorbonne. Så er da neste spørsmål om tips til hyggelige restauranter i gå avstand derfra?

Tenke også en middag på et sted med stjerne en av dagene, men det kan må ikke være i gangavstand
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2015, 13:13   #26
Sucellos
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 54
Default Re: Paris-tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Endte opp og booke et hotell på Place de la Sorbonne. Så er da neste spørsmål om tips til hyggelige restauranter i gå avstand derfra?

Tenke også en middag på et sted med stjerne en av dagene, men det kan må ikke være i gangavstand
På stjernesiden kommer det litt an på hva du er ute etter. Hadde en meget god restaurantopplevelse på Restaurant Akrame (http://www.akrame.com) for et par år siden. De har siden den gang fått ytterligere én stjerne og har nå to. Dette er imidlertid ikke en klassisk fransk stjernerestaurant med tunge hvite damaskduker og en hovmester som har styrt stedet med jernhånd i en mannsalder. Likevel en klokkeklar anbefaling fra min side og ser de fortsatt får gode omtaler. Kreativt og moderne kjøkken. Tilbyr kun en ferdig satt meny, men svært hyggelig priset mtp to stjerner.

På den klassiske siden er det mange. En av de virkelig klassiske er jo La Tour d'Argent (https://www.latourdargent.com) Be om et bord med utsikt mot Notre Dame. Tviholder fortsatt på én stjerne. Matmessig synes jeg dessverre ikke det ga full value, men det kan nok også gå på preferanser mot et litt mer moderne kjøkken for egen del samt at de overhodet ikke taklet at én i følget hadde en matintoleranse. Jeg erindrer at "A la carte"-menyen var helt avsindig priset, men at de hadde noen X-retters menyer i et prisleie som harmonerte noe mer med nivået. Vinkartet er nesten verdt en egen post, overveldende er vel det mest dekkende. Opplevelsen og stemningen er kanskje det jeg sitter mest igjen med herfra. Den ligger i gangavstand fra hotellet ditt antar jeg.
Sucellos is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2015, 13:36   #27
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Paris-tråden

Takk, skal få sett nærmere på disse

Egentlig så er jeg åpen både for klassisk fransk og moderne kjøkken. Dog skal det være fransk siden jeg tross alt er i Paris. Litt value for money er jo alltid greit og få, og er nok på utkikk etter et sted med satt meny
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2015, 22:08   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Paris-tråden

Quote:
Originally Posted by Sucellos View Post
På stjernesiden kommer det litt an på hva du er ute etter. Hadde en meget god restaurantopplevelse på Restaurant Akrame (http://www.akrame.com) for et par år siden. De har siden den gang fått ytterligere én stjerne og har nå to. Dette er imidlertid ikke en klassisk fransk stjernerestaurant med tunge hvite damaskduker og en hovmester som har styrt stedet med jernhånd i en mannsalder. Likevel en klokkeklar anbefaling fra min side og ser de fortsatt får gode omtaler. Kreativt og moderne kjøkken. Tilbyr kun en ferdig satt meny, men svært hyggelig priset mtp to stjerner.
I følge hjemmesiden så er den stengt på lørdager? Er det noen andre lignende som kan anbefales? Gjerne litt nærmere Sorbonne
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 08:41   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Paris-tråden

Er det noen som kan anbefale en eller annen form for matmarket det er vedr besøke i Paris?

Hva er forresten anbefalt reisemåte fra CDG til Sorbonne?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 10:36   #30
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Paris-tråden

Prøv http://www.parisinfo.com/shopping/73...es-Batignolles
Utenfor de store turistområdene. Letteste måte fra CDG til Sorbonne er med RER (forstadstog) til St. Michel eller Luxembourg.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 10:41   #31
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Taxi i Paris

Jeg har plutselig fått beskjed om en jobbtur til Paris - ned tirsdag ettermiddag og hjem igjen onsdag kveld.
Jeg lander på CDG 21:40 og skal ta taxi til Buc ved Versaille der jeg skal bo og ha møte dagen etter. Begynte plutselig å lure på om taxier vanligvis tar kortbetaling eller om jeg må sørge for å ha med en bunke Euro for dette.

En annen ting: Møtet mitt skal være ferdig klokka 17:00 og flyet mitt går 19:25 (SK) - blir det snaut med tid når man tar ettermiddagstrafikken i betraktning, eller burde det være rimelig safe?

Da håper jeg at noen av dere bereiste forummedlemmer med erfaring fra Paris kan hjelpe meg med mine spørsmål
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 11:23   #32
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Taxi i Paris

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Jeg har plutselig fått beskjed om en jobbtur til Paris - ned tirsdag ettermiddag og hjem igjen onsdag kveld.
Jeg lander på CDG 21:40 og skal ta taxi til Buc ved Versaille der jeg skal bo og ha møte dagen etter. Begynte plutselig å lure på om taxier vanligvis tar kortbetaling eller om jeg må sørge for å ha med en bunke Euro for dette.

En annen ting: Møtet mitt skal være ferdig klokka 17:00 og flyet mitt går 19:25 (SK) - blir det snaut med tid når man tar ettermiddagstrafikken i betraktning, eller burde det være rimelig safe?

Da håper jeg at noen av dere bereiste forummedlemmer med erfaring fra Paris kan hjelpe meg med mine spørsmål
Taxi tar kort og kontant litt om hverandre. Jeg opplever til stadighet flere som kun tar cash, så ville tatt med det. Uber er klønete fra CDG til Paris pga. upraktisk pick-up, men motsatt vei (altså fra Paris til CDG) er det helt supert.

Om du vet at møtet ditt er ferdig kl. 17:00 og ikke senere, samt at du reiser med håndbagasje, bør det gå fint. Det er imidlertid en del trafikk, så du bør nok komme deg raskt til bilen etter møtet.

Det er også motorsykkeltaxier som tar deg svært effektivt ut til CDG - hvis du tør det. De suser rett igjennom/forbi/mellom rushet (som på motorveien kan stå helt stille)... og _virkelig_ mye fortere bortover strekkene som er åpne. Sjåføren stiller opp med hjelm til deg, men du må holde all bagasje selv. Det sier seg da selv at det mest praktiske er sekk og nokså komfortable klær, slik at du har begge hender fri til å holde deg fast i sjåføren. Jeg har imidlertid venner som til stadighet klarer å gjennomføre disse turene i dress og med en Mulberry clipper bag over skulderen.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 12-02-2016 at 11:30.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 16:25   #33
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Taxi i Paris

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Det er også motorsykkeltaxier som tar deg svært effektivt ut til CDG - hvis du tør det. De suser rett igjennom/forbi/mellom rushet (som på motorveien kan stå helt stille)... og _virkelig_ mye fortere bortover strekkene som er åpne. Sjåføren stiller opp med hjelm til deg, men du må holde all bagasje selv. Det sier seg da selv at det mest praktiske er sekk og nokså komfortable klær, slik at du har begge hender fri til å holde deg fast i sjåføren. Jeg har imidlertid venner som til stadighet klarer å gjennomføre disse turene i dress og med en Mulberry clipper bag over skulderen.
Efter att ha kört hyrbil på motorvägarna utanför Paris och blivit omkörd av motorcyklister som åker mellan körfälten i 130-180 km/h så skulle jag ALDRIG någonsin sätta mig på en motorcykel runt Paris. Jag skulle hellre missa flyget hem och sova på en bänk i vänthallen på CDG....
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 18:02   #34
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Paris-tråden

Da har jeg endelig tenkt meg en tur til Paris. Det blir første gang - ganske ille for en 48-åring...

Har fått tips om at Le Marais-kvartalet er det beste. Latinerkvarteret er et annet alternativ.

Dette ligger ved sistnevnte, rett ved togstasjonen fra CDG må være et pluss...

https://www.booking.com/hotel/fr/du-...ighlight_room=

Her er et alternativ i Latinerkvarteret

https://www.booking.com/hotel/fr/le-...ighlight_room=

Reiser alene - liker å sitte lenge ute med god mat - men også å dra på litt småkule/koselige barer etterpå. Hva mener ekspertisen vil være det beste valget her, noen klar preferanse - eller andre alternativer??
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 20:25   #35
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Paris-tråden

Fine priser det der. Har ikke bodd på noen av dem, så jeg skal ikke anbefale noe på hotelkriterie. Derimot har jeg bodd i svært mange av arrondissemntene og vil lett, med en hånd på ryggen og bind for øynene, anbefale 5. og 6. framfor 3. og 4.. Gode brasserier finner du i hele byen. Bodde i 17. i våres og jeg kan love deg at jeg ikke gikk sulten hjem en eneste kveld.
Stalltips: Finn et hotel med nærhet til metroen.

Edit: Ja, også er det fastpris på drosje fra CDG. Betalte 50 euro en mandag ettermiddag.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 20:58   #36
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Paris-tråden

Takk, hotellet er det ikke så nøye med, skal bare ha en plass å sove og ligge med beina høyt. Tenkte mer på beliggenheten, har velg også funnet ut at 5. passer meg best, tross anbefaling fra kollega kvartalet i 4.

For øvrig ingen ublu pris 1.200 kr med SAS ut på torsdag kl 11 og hjem søndag kl 20, ingen bagasje ut, selvsagt bagasje hjem - for noe må man jo ha med i kofferten :9

Edit: Ser nå Latiner-alternativet ligger under 1 km unna to av spisestedene Hellstrøm anbefaler, så tror jeg er i smørøyet. At toget fra CDG stopper like ved spikrer saken.

Last edited by AirbusTrond; 15-06-2016 at 21:40.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 23:58   #37
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Paris-tråden

Bodde selv i Montparnasse og synes det var et bra område. Enkelt å ta seg alle steder med metroen. Kan anbefale Le Fabe:
http://www.booking.com/hotel/fr/le-fabe.no.html
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2016, 20:56   #38
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Paris-tråden

Er i Paris nå og vil anbefale Hôtel Emile i Marais på det varmeste. Dette er et lite boutique-/designhotell rett ved metrostasjonen St. Paul. Livlig område, mange hyggelige spisesteder i nabolaget og gangavstand til det meste. Rommene er veldig gjennomførte, med gode senger, aircondition og veldig lydisolerte vinduer. Det er dog ikke et luksushotell, det er verken minibar, roomservice eller concierge her. Frokosten er veldig fransk: diverse syltetøy/marmelader, croissanter, baguetter, appelsinjuice og kaffe. Men god! Og prisen er det ikke noe å si på. Sjekk: www.hotelemile.com
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 18:50   #39
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Paris-tråden

Da er vi plutselig belønnet med åtte timer på CDG en deilig mandag sent i mars. Det er åpenbart helt uaktuelt, så spørsmålet blir: Finnes det noen der ute med forslag til en liten femtimers utflukt med utgangspunkt i CDG? Kan jo selvsagt feie inn til byen, men det hadde vært moro å finne på noe annet.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 21:29   #40
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Paris-tråden

hm, jeg hadde tenkt til å foreslå
Musée de l'espace et de l'air. Men så ser jeg at det er stengt på mandager. Jeg har ennå ikke vært der til min store ergrelse, men det er visst bra og det ligger ved Bourget som ikke er så veldig langt fra CDG med RER.
http://www.museeairespace.fr/en

Det er ikke så mye spennende å finne på rundt der. Du kan dra til Stade de France (RER St. Denis) eller dra hit. http://aeroville.com/homepage
et kjøpesenter med kino.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo-Paris-Martinique-Paris-Oslo FlightDeck TripReports 26 18-10-2015 14:55
Paris Airshow toftos Bilder & foto 1 13-05-2011 22:43
Hotell i paris T.A.K Reiseforum 16 09-04-2011 19:54
Paris 5/6-03-2011 Carl Bilder & foto 19 10-03-2011 21:02
PARIS-VIETNAM ENGM RAMP Flyforum 7 05-01-2006 11:29


All times are GMT +2. The time now is 02:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.