Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2006, 23:04   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Ja da har jeg faktisk vært i Molde for første gang. Det ble svært lite tid til å gjøre sentrum utrygg på grunn av dårlig tid da vi var fremme. Her er story'n.

Fartøysjef (også elev ved samme skole) hentet meg 10:26 på Risvollan og turen gikk innom en annen på skolen som også skulle være med. Så var vi tre. Tut av gårde til Værnes og igjennom en folkelig utgave av sekuritas-kontroll for bagasje og personell. Med rødt besøkskort i hånda trådte vi inn i klubbhuset mens fartøysjef for avgårde i LN-RAI for å banke noen landingsrunder for å kunne medbringe passasjerer. Jeg ble satt til å regne ut vindkorreksjoner og tid mellom hvert waypoint.

Fartøysjef kom etterhvert tilbake igjen og gjorde de siste papirarbeidene i hytta imens vi andre to gikk ut på line og jeg dro frem en Canon og slo meg løs der ute.









Dedikert Clamer som snart må ha hjemlengsel? Vi har fire-hundre-hekto-storfe i Norge også!


Litt mer av KLM Cityhopperen






Man er ganske bundet med fastobjektiv, men det er verdt det. Min subjektive mening. Stod ved flyklubbens hangar da jeg tok alle bildene over, brukte 300mm f/2.8 L IS USM.

Så bar det av gårde; byttet objektivet til EF-S 17-85mm. Bildene under er tatt igjennom typisk dårlig klubbcessna-vindu...



Vår tur til å line up!



Eksponering for utendørslys + blitz gir ja-takk-begge-deler i stedet for at innsiden blir for mørk eller at utsiden blir kritthvit...



Vel fremme på Molde snudde vi og måtte vente på en av disse som taxet til baneenden. Åpnet vinduet og knipset ivei. ISKALDT i propell-strømmen




Ved terminalen, parkert og med motorene avslått, kom nok en maskin på vei inn og det var bare å skifte objektiv; prøvde 100-400mm siden jeg ikke visste helt hvor stort flyet ville bli for meg...






Vi fikk som nevnt dårlig tid pga sen avgang fra Værnes og at vi måtte tilbake innen et visst klokkeslett. Derfor var det eneste jeg rakk å si til de lokale: "Er det et toalett i nærheten?", "Var det til høyre her toalettet var?" og "Takk!". Tok de siste bildene fra Molde før min tur var til å sitte i baksetet på vei hjem.






Her har vi tatt av. tårnet:








Lave skyer ble dannet i enden av en fjord. Stiligere enn hva det fremstår av bildet.




Ellers...








og




Med 300mm'ern godt lagret i kofferten sin...



... la jeg meg like godt til å sove der bak, og våknet sør av Orkanger. Da var det strake veien til Hommelvik, lå et par runder i orbit der imens en B737-883 føyk rett over hodene våre (sagt slik vitner ville sagt det iht VG) og landet før oss.

Det var by the way en interessant oppgave å navigere etter 1:500.000 kart -Men ikke umulig!

Comments og slik velkomne...




__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 00:36   #2
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,244
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Fantastisk flotte bilder. Motivene var meget bra. Jeg likte bildet av 737-683 du tok på RWY i Molde. Lyseffektene ble meget gode på de fleste bildene dine.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 04:43   #3
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Flotte fjelltopper der ja :clap
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 09:53   #4
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Fantastisk seilfly! You are a natural (er det ikke det det heter om noen er et naturtalent?)!:clap

Forøvrig så er LY-ARI innleid av West Air Sweden til å fly post og den Senecaen har reg LN-SJT. SJT er da forbokstavene i navnet til eieren.
enml is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 09:58   #5
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

P.S. Landet dere på 25 eller 07 seilfly?
enml is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 10:08   #6
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,412
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Flott! Jeg blir inspirert

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 10:31   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Takk alle sammen!
Bildet av 737 på banen ble tatt hengende ut av vinduet på LN-RAI. Håpte på at propellen ikke skulle komme i veien. Jeg var i ekstase for å si det mildt. Ikke hver gang man kan ta bilder av flyene mens man selv er på RWY'en

Vi kom direkte på right downwind og landet 07. Flyene fikk DCT MES den dagen

Takk til brannstasjonen for lån av WC. - Inn døra, forbi en som skrudde på bilen sin, andre dør til høyre, andre dør til høyre, om noen skulle være svært nøden når de lander
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 10:34   #8
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

07 ja... så dere måtte backtracke altså... Fersk eller ?

Men du fikk jo prøvd nydassen ihvertfall!
enml is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 11:40   #9
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Jepp vi var kanskje en smule høyt på finalen. Om JEG hadde flydd hadde vi selvfølgelig landet der vi skulle, men tårnet hadde vel bedt oss om å rulle forbi de to TWY for å gjøre plass for 737 slik at vi ikke skulle tippe over?

Ja nydassen var fancy, med bevegelsesdetektor for lyset også : )
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 13:39   #10
radeon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Veldig flotte bilder fra to flotte flyplasser. Canon tar veldig gode bilder. Noen som vet om man ser forskjell på bildene mellom Nikon, Canon og Sony? Har lyst på eos 400d, men vet ikke helt ....
radeon is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 18:23   #11
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Foto: Værnes og Molde LN-RAI

Først og fremst fotografen som tar veldig gode bilder. Flott jobb, og bra levert!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LN RAI C 172 N skyhawk General Aviation og sjøfly 0 17-06-2019 19:02
Changi og Ngurah Rai(Bali) staale Bilder & foto 7 28-06-2010 18:13
*Foto* - Værnes 30 AUG seilfly Flyforum 3 01-09-2006 23:34
Molde - Inverness og Molde - Newcastle enml Flyforum 4 12-04-2006 15:23


All times are GMT +2. The time now is 10:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.