Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2013, 12:25   #1
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Ferie i området rundt Australia

Hei,

Har et par måneder med ferie (Januar + Februar) jeg har lyst å bruke aktivt med base i Sydney. Kommer til å reise med kjæresten min og vi er egentlig interessert i det meste av destinasjoner, men tror ikke det er veldig aktuelt med skikkelig lite turistvennlig land som f.eks. Papua Ny Guinea (der jeg har lyst å reise en gang siden).

Kommer antakligvis til å bruke et par uker på New Zealand ihvertfall. Roadtrip langs eastcoast er også noe vi vurderer. Melbourne, Great Ocean Road, Perth, Tasmania og Uluru er ikke aktuelt (kommer til å reise dit på andre tidspunkt). Ellers har vi vurdert Fiji og Vanuatu, men Januar og Februar er jo midt i regnperioden så er litt skeptisk. Har også vurdert Hawaii, men føles litt dumt å dra så langt opp igjen når man allerede er nede i Australia-regionen. De andre stillehavsøynene jeg har sett på er generelt ganske vanskelig å komme seg til og sliter vel også med regnperiode. Indonesia, Malaysia, Vietnam, Kambodsja, Thailand, Fillipinene osv. er ikke så aktuelt da jeg har lyst til å dra en plass jeg ikke har vært før.

Noen andre forslag? Må helst ikke være alt for dyrt å fly dit eller å bo der. Derfor utgår f.eks. steder som Bora Bora.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 18:26   #2
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Etter at du ramsa opp stedene du ikke skulle til er det snart ingen igjen innenfor kriteriene du satte.
I Australia likte jeg Adelaide veldig godt!
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 20:26   #3
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Jeg vil anbefale Vanuatu med Tanna Volcano. Det er en fantastisk opplevelse du sent kommer til å glemme! Til Vanuatu kan du dra med Air Vanuatu eller Virgin Australia fra Brisbane. Jeg tok Air Vanuatu fra SYD til 170 ish AUD. (en vei.) Om det er regntid på Tanna i din reiseperiode er det sansynelig at turen opp til kraterkanten kan bli kanselert så sjekk ut dette først. Jeg anbefaler at du bestiller Innriskflyene sammen med den internasjonale flyvningen i en multibooking på internett da du vil få mere bagasjevekt på inrriksflyene. Jeg dro også til FIJI men dette skuffet meg etter Vanuatu. Du kan muligens også besøke Tonga men det gjorde ikke jeg på den turen jeg var på. De har hvalsafari på en av øyene lenger nord.(Haapai).

Ellers på NZ vil jeg anbefale Rotarua og de mange aktivitetene som er rundt den byen. Den byen lukter desverre en del svovel så anbefaler ikke å bruke mere en 2-3 dager her. JEg ble ikke veldig plaget lukten men noen reagerer forskjellig på den.

Her er bare noen tips du kan eventuelt sende meg PM om det er mere du lurer på om området.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 01:49   #4
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Quote:
Originally Posted by Snowman OSL View Post
Etter at du ramsa opp stedene du ikke skulle til er det snart ingen igjen innenfor kriteriene du satte.
I Australia likte jeg Adelaide veldig godt!
Hehe, akkurat det som er problemet. Føler jeg har sjekket ut de fleste alternativ, men håper jeg har oversett noe interessant.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg vil anbefale Vanuatu med Tanna Volcano. Det er en fantastisk opplevelse du sent kommer til å glemme! Til Vanuatu kan du dra med Air Vanuatu eller Virgin Australia fra Brisbane. Jeg tok Air Vanuatu fra SYD til 170 ish AUD. (en vei.) Om det er regntid på Tanna i din reiseperiode er det sansynelig at turen opp til kraterkanten kan bli kanselert så sjekk ut dette først. Jeg anbefaler at du bestiller Innriskflyene sammen med den internasjonale flyvningen i en multibooking på internett da du vil få mere bagasjevekt på inrriksflyene. Jeg dro også til FIJI men dette skuffet meg etter Vanuatu. Du kan muligens også besøke Tonga men det gjorde ikke jeg på den turen jeg var på. De har hvalsafari på en av øyene lenger nord.(Haapai).

Ellers på NZ vil jeg anbefale Rotarua og de mange aktivitetene som er rundt den byen. Den byen lukter desverre en del svovel så anbefaler ikke å bruke mere en 2-3 dager her. JEg ble ikke veldig plaget lukten men noen reagerer forskjellig på den.

Her er bare noen tips du kan eventuelt sende meg PM om det er mere du lurer på om området.
Takk for tips! Har du vært i Vanuatu i Januar/Februar? Har jo lest at det er regntid der. Er det sånn som i f.eks. Thailand med en skikkelig skur på en time per dag og ellers sol er det ikke noe problem i det hele tatt. Men om det er overskyet og regn nesten hver dag tror jeg ikke det er så aktuelt dessverre.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 03:35   #5
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Jeg var der i mai/juni. De sa det ikke var regntid der da men likevell så kom det en SKIKKKELIG skur om kvelden. Så at det er regntid behøver ikke bety så mye. Men hor gjerne med turistinformasjonen de har for sikkerhetsskyld.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 08:52   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Cairns er fint.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 09:33   #7
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Fraiser Island, båt til Whitsunday Island og Great Barrier reef kanskje? Eller er det på ikkje-lista di? Chille i Byron Bay, kike på "livet" i Surfers Paradise eller chille enno meir i noget alternative Nimbin .

På NZ er Akaroa eit anna slags vulkankrater å besøke, ein veldig veldig fin liten by inne i ei bukt på sør-øya. Queenstown og omliggande er også fint for roadtrip.

God tur, eg blir missunneleg!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 09:51   #8
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Du kan lett bruke en måned oppover kysten fra Sydney. Byron Bay, Gold Coast (not my cup of tea, men må likevel oppleves), Brisbane, North Stradbroke, Sunshine Coast (f.eks Noosa), Fraser Island, Agnes Water/1770, Airlie Beach/Whitsundays (dra ut med seilbåt), Magnetic Island, Cairns (jeg synes det er litt bob-bob, men vet mange liker byen), Port Douglas (som er et bra utgangspunkt for turer til Great Barrier Reef), Mossman, Daintree og enda videre nord om du er eventyrlysten og ikke har noe i mot ekstrem fuktighet som du vil ha på den tiden.

New Zealand er også lett en måned til, og selv om Nordøya er fin, er det Sørøya som er selve rosinen i pølsa om du liker spektakulær natur. Christchurch er mer engelsk enn England. Queenstown blir aldri feil med all verdens tilbud av mer eller mindre idiotiske adrenalinaktiviteter og dessuten verdens beste burger. Wanaka har en av verdens kuleste kinoer og en koselig stemning i hele den lille byen. Wanaka og Cromwell er dessuten et godt utgangspunkt for å besøke vingårder. Mange vinplantasjer også helt nord på øya, og dessuten stabilt vær med mye sol og fine strender. West Coast er heftig om du ikke har noe i mot regn og sandfluer. Te Anau er et godt utgangspunkt for Fiordland (men har du sett norske fjorder blir du ikke blown away av et fjordcruise). Dunedin har alltid drittvær og vind, men du kan se albatrosser og pingviner. Også møter du verdens hyggeligste folk, og det er kanskje den beste grunnen til å reise til New Zealand.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 12:50   #9
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Takk for mange fine tips. Både New Zealand og østkysten står på agendaen. Blir nok ihvertfall New Zealand i løpet av ferien, men regner med det blir to uker. Litt usikker på om det blir 2 eller 4 uker langs østkysten og litt usikker på om det blir i Januar-Februar eller om det blir senere. Tror ihvertfall jeg dekker biten Sydney-Brisbane på forhånd, men Brisbane-Cairns blir da 2 eller 4 uker. Og tenker kanskje enten Fiji eller Vanuatu et par uker i April når det er litt mindre regn.

Men har fortsatt litt mer tid igjen i Januar og Februar der vi gjerne har lyst å besøke en eller flere andre plasser. Tror jeg har sjekket de fleste mulighetene, men om noen andre har gode forslag er det bare å liste opp! Eller om noen har erfaring med å ha vært på stillehavsøyer i Januar/Februar om det er greit eller bør unngås? Er det bare en kraftig skur på en time om dagen og ellers sol er det null problem, men om det er grått og regn hele dagen er det litt kjipt. Har også tenkt litt på Hawaii, så flyavstander er ikke noe problem om det er relativt billig å fly og leve der.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 20:15   #10
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Tasmania skal være veldig fint, og Hobart er visstnok en trivelig by.

Cairns er fint hvis det ikke regner... men det gjør det ofte på den tiden av året.

Perth er en bra by, hva med å ta Trans-Pacific Railway mellom Sydney og Perth?
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 23:17   #11
jason
Newcomer
 
Join Date: Oct 2010
Location: MEL
Posts: 34
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Tasmania skal være veldig fint, og Hobart er visstnok en trivelig by.

Cairns er fint hvis det ikke regner... men det gjør det ofte på den tiden av året.

Perth er en bra by, hva med å ta Trans-Pacific Railway mellom Sydney og Perth?
Jeg kan istemme at Tasmania er verdt et besøk. Et slags miniatyr New Zealand, Hobart har flott marked mye god mat, og ikke minst kultur. Du finner et av Australias beste kunst museer der hvis det intereserer. http://www.mona.net.au/

Eller er jo Great Ocean road en fin tur. Jeg ville leid bil i Melbourne og tatt hele turen rundt til Adelaide og fly tilbake derfra slik at du får med deg Barossa valley, Australia's beste vin distrikt.
jason is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2013, 00:39   #12
G346
ScanFlyer Blue
 
G346's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Oslo
Posts: 91
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Quote:
Originally Posted by -Sindre View Post
Og tenker kanskje enten Fiji eller Vanuatu et par uker i April når det er litt mindre regn.

Eller om noen har erfaring med å ha vært på stillehavsøyer i Januar/Februar om det er greit eller bør unngås? Er det bare en kraftig skur på en time om dagen og ellers sol er det null problem, men om det er grått og regn hele dagen er det litt kjipt.
Var bla. på Fiji i slutten av januar/begynnelsen av februar. Var der totalt syv dager, og hadde en dag med fint vær og resten bare regn og overskyet. I tillegg var det syklonvarsel, og flere som dro med båtene inn til hovedøya i tilfelle man ble værfast der ute. Temperaturen er jo god, men det regnet nesten hele dagen hver dag. Ville definitivt anbefalt april istedet, hvis du har mulighet til det.
G346 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 05:42   #13
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Det begynner å forme seg en plan i hodet mitt nå. Tenker kanskje noe sånt som å fly til Cairns, leie bil og bruke 14-21 dager ned til Brisbane. Fly til Port Vila, Vanuatu. Være der 7-10 dager og dra til noen mindre øyer. Fly til Auckland, være på nordøya i 5-7 dager, fly til sørøya og leie bil, være der i 10-14 dager og fly til Sydney. Har ca 42 dager til sammen. Hva tror dere om prioriteringen av tid? Kunne tenkt meg noen flere dager i Vanuatu, men er kjipt å ha planlagt lang tid der hvis det viser seg å bli fiasko på grunn av været.

Litt skeptisk med tanke på været i Cairns og omegn, samt Vanuatu, men ser ikke så mange andre muligheter i og med at det er da vi har ferien. Da blir planen å spare Fiji til et par uker i April. Og langhelger til Uluru, Perth og Tasmania i løpet av høsten. Melbourne, Great Ocean Road og Brisbane-Sydney har jeg allerede gjort.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 07:23   #14
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Ferie i området rundt Australia

På 42 dagar toler du ei regnskur eller to... ;-). I mine auge er det ein fin turplan! Hadde langt mindre tid då eg gjorde ein del av dette.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2016, 12:47   #15
Helikopter
ScanFlyer Blue
 
Helikopter's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Tillater meg å bumpe denne gamle tråden. Jeg endte opp med å reise til Vanuatu etter å ha lest i denne tråden og angrer ikke et sekund. En av de beste feriene mine. Helt topp sted å reise til. Meget vakker og pen natur kombinert med avslappende øyliv. Utrolig hyggelige mennesker der også. Anbefales på det varmeste!

__________________
American Express vennlige butikker 2.0 -> www.amexvenn.no
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2016, 13:20   #16
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Vet du status på rullebanen i Port Vila (VLI) og om andre enn Air Vanuatu har begynt å fly dit igjen?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 19:36   #17
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Enig i at det var veldig fint der. Anbefaler Tanna! Hvordan var det der nå etter naturkatastrofen i 2015?
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2016, 09:42   #18
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Ferie i området rundt Australia

Anbefaler Vest-Australia. Et av de mest fantastiske, og aller mest stille, stedene jeg har vært.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Treff i SVG-området under Sola Airshow 10-11/6 BSSW Flyforum 45 12-06-2017 09:19
Overnatting Duxford-området? Madman Reiseforum 8 21-02-2011 20:34
Hotell i Frankfurt-området robert_06_ Reiseforum 0 12-02-2011 18:49
Outlet Mall - DC området Someone Reiseforum 15 10-01-2010 17:19
Delfin i lufta nå over Drammens området bearnick Flyforum 13 16-11-2008 00:23


All times are GMT +2. The time now is 19:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.