Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2009, 17:45   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Scanair Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Inspirert av tråden "200K EB poeng – What to do?" (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=47024 ) vil jeg be om mer konkret hjelp for å planlegge en tur og en rute. Jeg kunne godt tenkt meg å ta en ”eventyrreise” (som noen kalte det) for å svi av en del poeng på First (eller kanskje business) klasse. Jeg har mest lyst på en reise til Asia men formålet med turen vil for så vidt ikke være selve destinasjonen men flyturene og loungene etc. Det høres litt vilt ut men det vil nok være en once in a lifetime opplevelse så jeg er klar for å bruke mine poeng :-) Men det er noen forutsetninger:
  • Det vil være tur/retur SVG
  • Jeg har lyst å fly via Frankfurt for å prøve LH FCT – det vil vel bety at jeg må fly First med LH ut fra Frankfurt
  • Jeg har lyst å prøve flyselskap jeg ikke har prøvd før – Singapore, Asiana, ANA
  • Jeg trenger ikke å komme frem raskest mulig - jeg har ikke noe imot flere stopp på veien ettersom jeg forstår en kan ha opp til 24 timers stopp underveis. Dermed kunne jeg godt tenkt meg en natt i Bangkok, en natt i Singapore, en natt i Tokyo etc. Det mest ideelle vil være å ankomme på ettermiddagen. Og jeg kan godt ha flere timer på flyplassene så lenge det er bra lounger
  • Utreise er rundt 25 september….tilbake igjen rundt 2. Oktober – jeg er litt fleksibel. Er det realistisk å få plasser rundt disse datoene? Er det kun Eurobonus som kan gi svar på dette?
  • Endelig destinasjon…tja, jeg har lyst til en ny plass i Asia. Jeg har vært i Thailand, Malayasia, Singapore, Vietnam, Japan, Kina etc. Kunne godt tenkt meg Macau for å klatre i Macau tower (da er det vel Hong Kong flyplassen som er mest aktuell) eller Seoul for å vært i et nytt land
  • Hadde vært fint med stopp der jeg slipper å søke om visum eller at det er lett å få visum.
  • Jeg har ikke noe imot flere stopp på veien hjem igjen heller.
  • Jeg har 200.000 poeng så Australia er dermed utelukket - uansett litt for langt for en ukes tur.
Som takk for hjelpen lover jeg at jeg skal gi fyldige reisebrev med både bilder og video Så spørsmålet er jo hvilke flyselskap og flyplasser ønsker dere å lese om i reisebrevene Alle forslag mottas med takk.
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2009, 18:05   #2
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Hvis jeg ikke tar feil så har Eurobonus (evt *A) innført en regel som begrenser antall mellomlandinger til 2 pr strekning. Dersom det er tilfelle, vil det muligens komplisere reisen din dersom du "må" ut fra Stavanger. Jeg bestilte en bonusreise for noen år siden, med hele 4!!!! mellomlandinger, på en strekning som strengt tatt bare trengte 1. (Det gjorde meg ikke noe da, da jeg fikk sette meg i en 340-600 for første gang!)

Jeg mener du bør sjekke ut mulighetene for utreise fra LHR, FRA eller CPH og heller kjøpe separat billett til en av disse.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2009, 18:57   #3
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Takk for info. Ja, jeg kan selvfølgelig vurdere utreise fra FRA, LHR eller lignende. Men damen som jeg snakket med på Eurobonus nevnte ikke noe om dette. Jeg spurte henne om jeg f.eks. kunne fly Zurich, Bangkok, Singapore, Tokyo og hun nevnte som sagt ingenting om at det var begrensninger.
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2009, 19:12   #4
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Vel, når man skal ut med LH, SQ, TG, NH eller andre til Asia vil man vel trolig behøve mer enn maksimum 2 mellomlandinger uansett da man får dekket bortimot rubbel og bit av destinasjoner uansett.

Jeg prøvde å bestille en tur til USA i juletider i fjor med bonuspoeng og alle de største og vanligste routingene over dammen var fulle i X og I-klasse. Nå er det riktignok sikkert større sjanse for at de datoene jeg ville ha er datoer med rimelig godt belegg, så det var derfor jeg spurte om å bli routet med en bråte mellomlandinger. men det var visst i følge damen i EuroBonus ikke mulig lengre. Forhåpentligvis blir ting en del lettere nå som CO kommer.

Som sagt, skal du til Asia, er de veldig godt dekket av *A, og mer enn 2 mellomlandinger er høyst sannsynlig ikke nødvendig.

Uansett så er det iallefall for eget vedkommende ønskelig å lese om både FCT og helst om flyselskaper som ikke er dekket så godt på forumet til returen. Vi gleder oss.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2009, 23:04   #5
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Takk for referanse Gard. Jeg gleder meg til denne trip reporten.... og ikke minst finne ut av hva du skal gjøre...

Lykke til - og keep us posted
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 19:11   #6
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post

Som sagt, skal du til Asia, er de veldig godt dekket av *A, og mer enn 2 mellomlandinger er høyst sannsynlig ikke nødvendig.

Uansett så er det iallefall for eget vedkommende ønskelig å lese om både FCT og helst om flyselskaper som ikke er dekket så godt på forumet til returen. Vi gleder oss.
Her er det ikke snakk om hva som er nødvendig Jeg har bare lyst å prøve nye selskap, fly First class, sjekke ut lounger og kanskje ta et stopp i noen byer :-) Jeg har prøvd å sette opp et par alternativer så får jeg ringe til SAS og høre hva de sier
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:06   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

For å finne ut av tilgjengelighet bør du melde deg inn i ANA sitt bonusprogram. Da kan du nemlig se på tilgjengelighet (og bestille) bonusreiser for Star Allinace på internett. Den viser ikke helt korrekt for SIA (viser ledig selv om det ikke er det for andre enn Krisflyer medlemmer) og Swiss kommer ikke opp i det hele tatt. For bonusreiser med Swiss kan du se på nettet på M&M, om du ikke er medlem der kan du melde deg inn i M&M sitt barneprogram (Miles & Smiles?) og se det der.

Jeg fikk e-post fra ANA forrige uke om at de har redusert eller fjernet fuel surcharge på en del strekninger (se og lær SAS), så de kan være verdt å se nærmere på.

Mulig du må betale mer poeng om du reiser via en sone (f.eks BKK på vei til ICN), men litt usikker på hvordan dette praktiseres.

Kos deg med både planleggingen og reisen!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:55   #8
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
For å finne ut av tilgjengelighet bør du melde deg inn i ANA sitt bonusprogram. Da kan du nemlig se på tilgjengelighet (og bestille) bonusreiser for Star Allinace på internett. Den viser ikke helt korrekt for SIA (viser ledig selv om det ikke er det for andre enn Krisflyer medlemmer) og Swiss kommer ikke opp i det hele tatt.
Kos deg med både planleggingen og reisen!
Jepp, har meldt meg inn i ANA men jeg har ikke funnet helt ut av det enda. Men jeg skal kikke litt til på det Takk for tipset.
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:58   #9
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Hei

Et kjapt spørsmål....hva skjer dersom jeg bestiller en tur med bonuspoeng men må avbestille på grunn av f.eks. sykdom. Får jeg poengene mine tilbake igjen hvis jeg har reiseforsikring? Eller blir ikke poengene trukket før reisen gjennomføres?
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 00:45   #10
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Les medlemsvikårene
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norwa...lemsvilkår.pdf

Avbestilling kan foretas fram til 1 arbeidsdag før avreise mot serviceavgift.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 07:40   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Gard, anbefaler aa starte en traad paa Flyertalk. Der er det mange folk som har meget god kjennskap til slike bookinger
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 08:12   #12
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Gard, anbefaler aa starte en traad paa Flyertalk. Der er det mange folk som har meget god kjennskap til slike bookinger
Takk...da har jeg gjort det. Er aldri helt sikker på hvor ting skal legges på Flyertalk men jeg regner med at den blir flyttet hvis jeg har lagt den i feil forum
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 13:15   #13
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Da har jeg brukt ANA litt for å se hvor det er ledige seter...det ser ut som jeg kan få ruten FRA-(LH)-SIN-(SQ)-HKG på første klasse. Jeg håper på et stop over på 24 timer i Singapore og et par dager i Hong Kong. Deretter HKG-(TG)-BKK...denne flighten ankommer 22.25. Jeg kunne godt tenkt med å ta Turkish Airlines neste dag 23.35 men da bryter jeg 24 timers regelen med en time...men hvor strenge er de på dette? Vel, da har jeg en plan iallefall som jeg kan legge frem når jeg ringer til Eurobonus. Alternativ 2 er FRA-BKK-NRT men da blir det en blanding av First og Business.
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 13:36   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Quote:
Originally Posted by gardkarlsen View Post
Da har jeg brukt ANA litt for å se hvor det er ledige seter...det ser ut som jeg kan få ruten FRA-(LH)-SIN-(SQ)-HKG på første klasse. Jeg håper på et stop over på 24 timer i Singapore og et par dager i Hong Kong. Deretter HKG-(TG)-BKK...denne flighten ankommer 22.25. Jeg kunne godt tenkt med å ta Turkish Airlines neste dag 23.35 men da bryter jeg 24 timers regelen med en time...men hvor strenge er de på dette? .
Da går du muligens glipp av TK, men du kan jo eventuelt booke slik at HKG bli destinasjonen du bestiller t/r til og heller kjøpe en billett t/r HKG-BKK hvis du vil være mer enn 24t i BKK?

Da jeg var i Thailand for endel år tilbake gjorde vi en slik løsning, hvor vi dro BKK-HKG-BKK for å få noen dager i Hong Kong mens vi var i "området"
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 17:16   #15
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Hei

Da har jeg nettopp hatt en samtale med Eurobonus...jeg sjekket ANA i helgen og fant et par alternativer som viste ledige plasser og jeg trodde derfor det skulle være grei skuring og diktere en rute...men den gang ei. Samtalen med Eurobonus ble ganske kort ettersom det ikke var noen ledige seter verken til Bangkok eller Singapore med Lufthansa de dagene som jeg så på selv om dette er indikert med ledige seter på ANA søkemotoren...kanskje jeg ikke bruker den riktig? Damen som jeg snakket med begynte å nevne at det var noen ledige seter på økonomi men jeg tror ikke at jeg gidder å fly noen strekninger på økonomi hvis jeg må ut med første klasse pris. Damen på Eurobonus var ellers veldig hyggelig og anbefalte meg å unngå de store hub'ene som Bangkok og Singapore for her måtte man ofte booke bonusseter ett år frem i tid for å være sikker på plass. Men er det ikke ofte via de store hub'ene en må for å komme seg hjem til Europa? Vel, det ser ut som jeg må se på noen flere alternativer...
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 22:35   #16
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Hei

Da ser det ut som jeg har klart å skrape sammen en tur...ikke fullt så spennende som jeg håpet men iallefall første klasse på Thai og på Lufthansa. Noen som vet hvilken av 747-400 som Thai benytter på strekningen BKK-FRA (TG 922)? I henhold til http://www.seatguru.com/airlines/Tha...nformation.php har de to utgaver...er det en versjon med gamle seter og en med nye på første klasse?
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 22:41   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Nye typen på tilfeldige datoer i september (sjekk gjerne ved å gjøre en dummy booking de datoene du skal på thaiair.com, setevalg er etter du setter inn navn)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 22:47   #18
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Nye typen på tilfeldige datoer i september (sjekk gjerne ved å gjøre en dummy booking de datoene du skal på thaiair.com, setevalg er etter du setter inn navn)
Og er det stor forskjell på de to typene eller?
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 23:05   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

TG bruker slik jeg har skjønt det normalt den nye typen til FRA. Dog så hender det stadig det blir equipment change skal man dømme av diverse innlegg fra mindre fornøyde folk på Flyertalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 23:09   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur

Ja!
Ny: http://www.wikihow.com/images/1/19/T...-(1A)-1706.jpg

Gammel: http://www.johnnyjet.com/images/picF...nsidecabin.JPG
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider/reiser (2018/19-tråden) TLS at OSL Reiseforum 100 06-08-2019 18:07
Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider (2016/2017) kristian Reiseforum 188 18-11-2017 16:42
Trenger hjelp - Bonustur BKK-BGO-BKK Utenbys Reiseforum 8 22-04-2015 10:46
Trenger forslag til nytt objektiv :) Yankee Bilder & foto 7 23-05-2014 23:30
Hjelp til pris forslag til USA i sommer CFN_001 Reiseforum 3 24-05-2010 19:09


All times are GMT +2. The time now is 20:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.