Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2019, 23:02   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Nå er det jo ofte slik at pinsen faller sammen med en tur nedover på kontinentet, og i år var intet unntak. Denne gangen falt valget på Lugano, av den grunn at det er en veldig fin by som har mange turmuligheter. Burde kanskje sjekket værhistorikken før vi bestilte, for juni er den måneden med desidert dårligst vær. Da vi kom kjørende fra Zurich til Lugano for 8 år siden i midten av juni var det bergensvær 2 dager til ende, men men.

”Normale” folk ville nok flydd til Malpense og tatt buss til Lugano, eventuelt nøyd seg med flyturen til Zurich og tatt tog videre. Derimot går det en Saab 2000 mellom de to byene, så valget var egentlig enkelt, selv om det betydde rundt 4 timer venting på veien ned. Tur ble bestilt, hotell ble bestilt og hotell ble bestilt. Da turen nærmet seg viste det seg at leiebil ikke var nødvendig, ettersom vi landet på både plan B og C for helgen og da holdt det med tog.

Turen startet fredag 7. Juni med LN-RRJ rundt 2 timer forsinket. Grunnen til dette var at det opprinnelige flyet ble truffet av lyn, og måtte sendes rett i hangaren. Ikke så mye mer å melde enn dette bildet:


Underholdning for turen ble Jo Nesbø sin nye bok. Selv om Nesbø, i mine øyne, ikke har skrevet noe annet enn lettbeint krim siden Frelseren, er det behagelig og bedagelig å lese


Hadde fortsatt godt over 2 timer til rådighet da vi landet, så stakk snuten innom A-loungen. Denne var omtrent like stappet som SAS sin innenrikslounge en torsdag ettermiddag. Ikke veldig mye å skryte av verken utseendemessig, innholdsmessig, plassmessig eller renholdsmessig. Så endte opp med å rusle litt rundt på en flyplass jeg bare har vært 3 ganger tidligere


Ikke så lenge etter var det på tide å tasse til buss-gatene, som ellers med buss-gater ikke er veldig givende. I utgangspunktet er det et venteområde i etasjen over, men her er det også ett av mange røykerom, som gjorde det nesten ulidelig å sitte selv på andre siden av venterommet. Ser helst at folk som røyker blir jagd langt opp i skogen. Men nok om det….


Uansett, selv røykere skal ikke ta fra meg første målet med denne turen som var å fly Saab 2000 til Lugano. Uten å ha lest meg veldig opp på dette så var dette vel en rute som ble drevet av Darwin Airlines, som igjen ble Etihad Regional i 2014. I noen år etter det så hadde dette selskapet en del ruter fra Lugano, blant annet Geneve og Roma. Etter konkurs tok Tyrolean Airlines over ruten (fortsatt på vegne av Swiss), før Adria plukket opp et 4 Saab-maskiner fra Darwin og satt en inn på ruten til Lugano på vegne av Swiss. Dagens beholdning fra LUG er 4 avganger/ankomster til/fra ZRH

Last edited by OttoL; 10-06-2019 at 23:15.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2019, 23:03   #2
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Dagens maskin S5-AFJ, har vært inne på ruten siden starten av november i fjor. Det er kun en maskin som betjener ruten. Maskinen har plass til 50 passasjerer, og ble levert ny til Crossair i 1995 med registrering HB-IZH. Siden juli 2018 har den vært registrert som S5-AFJ


Godt plassert i 5A var dette utsikten


Med god benplass


På vei ut til rullebanen fikk jeg øye på en rev langs rullebanen. En ansatt?


Flott på vei ut av ZRH


I business kunne man visst få servert et glass sprudlevann, mens alle passasjerene fikk utdelt en liten flaske vann


Og en liten sjokoladebit, som er bedre enn noe Freia klarer å hoste opp


Dessverre kom skyene i det vi fløy inn over alpene


Etter å ha fløyet inn rett over Lugano og tatt en sving på 180 grader var det rett ned mot Lugano Agno flyplass


Og trygt parkert.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2019, 23:04   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Mål 1 med turen var å gå opp til Monte Generoso, men det endte opp med at vi tok toget begge veier


På en klarværsdag ser man langt, men ikke gale denne dagen heller


Også tøft å se på noen seilfly som var ute


Neste topp var Monte San Salvatore, som har en fin utsikt utover Lugano og mot gotthard-passet


Lugano er jo en veldig fin by, med flott utsikt. Kan anbefale å legge to netter innom


Søndagen ble med en dagstur til Milano ettersom det var meldt styrtregn i og rundt Lugano. 8 år siden jeg var i Milano sist, og med en slik tidsdifferanse merker man den eksplosive veksten i turister. Trenger ikke å lime inn et bilde av Duomo, men det var egnetlig det eneste bildet jeg tok ☺

Så var det dags for hjemreise. Skulle ikke tro at det lå en flyplass her


Men det dukket opp indikasjoner på at det var en flyplass likevel


Ellers var det bare å ta en espresso og kjike på den lille GA-trafikken


Etter en rask sikkerhetskontroll var dette hele terminalen


Etter en 40 min forsinkelse grunnet noe teknisk, var det på tide å labbe til flyet


Flott fly. Er vel det raskeste passasjerpropellflyet som finnes, men lite økonomisk sammenlignet med maskinene som Widerøe har.




Godt plassert i 6A denne gangen








Så var det bare å hive i seg litt mat og rusle mot gaten og LN-RRE siste strekket. Litt yr å melde om i sveits, så ble stående i 20-25 min før vi fikk ta av


Fint i Oslo


Dett var dett. Ruslet som vanlig rett forbi tax-free, så ble stående å people-spotte litt mens jeg ventet på bagasjen. Oppsummert så er Saab 2000 et morsomt fly, men om det blir retur til Lugano så velger jeg nok å fly direkte til Malpensa og buss videre. Lugano og området rundt i kantonen Ticino er vel verdt et besøk, og det blir nok en retur om ikke så veldig lenge.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2019, 23:28   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Takk for rapporten.

Saab 2000 er jo et eksotisk fly generelt og ikke er det mange rapporter av de her inne.

Hvordan var støynivået kontra Q400?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 09:29   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Glemte at alle 45 pax på LUG-ZRH i går hadde connection. Antar at det ikke er stor O&D rute.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post


Hvordan var støynivået kontra Q400?
I det vi taxet tenkte jeg at det var mye bedre enn en Q-400, men da vi tok av endret jeg mening til at det er like bråkete. Det er vel først og fremst hastigheten som er bedre på en Saab 2000, men med Y50 var det vel et lite hensiktsmessig fly å operere for WF. Derimot er plassen langt bedre enn i WF sine maskiner, så totalt sett mer behagelig opplevelse enn å fly WF.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 20:55   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Det er vel først og fremst hastigheten som er bedre på en Saab 2000
Forskjellen i hastighet på en Q400 og en SAAB 2000 er så liten at det i praksis ikke vil ha noen videre betydning.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 23:03   #7
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Forskjellen i hastighet på en Q400 og en SAAB 2000 er så liten at det i praksis ikke vil ha noen videre betydning.
Det vet du bedre enn mitt raske søk på Google
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 23:20   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

S2000: Max cruise speed: 685 km/h

Q400: max cruise speed 667 km/t
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 23:46   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Saab 2000 innenriks i Sveits - Pinsetur til Lugano

Nesten uavgjort, altså.
Takk for rapport! Nærmeste jeg har kommet, er en 9-3 tidlig i millenniet. Også skal det testes en 340 kommende fredag.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAAB 2000 på TOS i dag raider66 Flyforum 8 14-03-2013 23:55
Carpatair nödlandning - Timisoara-Saab 2000 Ludde Flyforum 5 02-03-2009 18:41
City Airline med Saab 2000 Ludde Flyforum 3 18-07-2006 15:03
Saab 2000 LN-KOG Flyforum 9 02-05-2006 18:02
Saab 2000 til Australia? CK Flyforum 1 07-09-2005 16:28


All times are GMT +2. The time now is 01:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.