Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2010, 09:53   #1
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Feilprising i ITA Software?

Finner særdeles lave priser i first med Turkish i ITA software, men finner (dessverre) ikke disse billettene til salgs på Turkish sine egne sider eller andre steder.

Er det vanlig at ITA viser en helt riv ruskende gal pris?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:28   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Feilprising i ITA Software?

Helt vanlig at ITA viser priser som er høyere eller lavere enn det du kanskje finner selv. Grunnen kan være mange, bla. valutakurser, periodisk oppdatering av priser mot flyselskapenes real time og at reisebyråer opererer med andre avtaler, bookingklasser og priser enn det ITA viser. Selv sjekker jeg alltid med ITA før jeg bruker finn.no, wideroe.no, momondo.no eller selskapenes egne hjemmesider.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:41   #3
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Prisen ITA viser er drøye 5500,- NOK på strekningen OSL-BKK med avreise i november. Hadde vært en grei pris for en first billett i 77W! Klarer noen å finne disse billettene til salgs for den prisen, ja send meg gjerne en PM!!
Old 03-08-2010, 10:44   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Helt vanlig at ITA viser priser som er høyere eller lavere enn det du kanskje finner selv. Grunnen kan være mange, bla. valutakurser, periodisk oppdatering av priser mot flyselskapenes real time og at reisebyråer opererer med andre avtaler, bookingklasser og priser enn det ITA viser. Selv sjekker jeg alltid med ITA før jeg bruker finn.no, wideroe.no, momondo.no eller selskapenes egne hjemmesider.
Lidt OT

Men lad mig også lige anbefale dig vores side til prissammenligning: http://www.viviro.com

P.t. er det dog udelukkende "danske" rejsebureauer og flyselskaber den er optimeret til, men inden længe er vi klar med en norsk version også. Til forskel fra f.eks. Momondo er det også muligt at søge på børnepriser - ligesom vi ikke cacher priserne. Desuden er billigste bestillingsgebyr inkluderet i priserne.
Old 03-08-2010, 10:45   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Prisen ITA viser er drøye 5500,- NOK på strekningen OSL-BKK med avreise i november. Hadde vært en grei pris for en first billett i 77W! Klarer noen å finne disse billettene til salgs for den prisen, ja send meg gjerne en PM!!
Hvilke datoer er det snakk om?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:58   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Er det vanlig at ITA viser en helt riv ruskende gal pris?
Noen småting som kan slå inn:
1) med/uten tax/fueltillegg kan lure deg
2) ...og ikke mist "point of sales"
3) noen billetter har restriksjoner av typen "only in connection with a Transatlantic flight" o.l.

Ser ikke ut som det var tilfelle her for jeg fant prisen, ja 5600 kr, "TK OSLBKK PPXDC12M fare (rules) , psgr type ADT"

...og så gjelder det også å lese billettreglene:
Quote:
Rule application: ECONOMY CLASS FARE

Old 03-08-2010, 11:02   #7
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Hvilke datoer er det snakk om?
Gjør søk for hele november med 8-9 overnattinger og prisen er 5657 hele perioden - i first!
Old 03-08-2010, 11:06   #8
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

Ser ikke ut som det var tilfelle her for jeg fant prisen, ja 5600 kr, "TK OSLBKK PPXDC12M fare (rules) , psgr type ADT"

...og så gjelder det også å lese billettreglene:
Den så jeg ikke før nå, nei. Som jeg trodde er det tydeligvis en feil siden den står som "first class" i den første oversikten man ser.
Old 03-08-2010, 11:08   #9
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Lidt OT

Men lad mig også lige anbefale dig vores side til prissammenligning: http://www.viviro.com
Ny side for meg. Gleder meg til den kommer også på norsk, men skulle ønske meg at den i tillegg til flightnr også viser aktuell flytype.
Old 03-08-2010, 11:51   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Den så jeg ikke før nå, nei. Som jeg trodde er det tydeligvis en feil siden den står som "first class" i den første oversikten man ser.
Er ofte kluss med tekster som vises på websider (særlig når det gjelder sære bookingklasser). Eks. er "S" business-billett hos Delta, men Economy hos KL (hvis jeg ikke husker feil). Når man da booker en DL-billett på en KL-maskin kommer itinerary opp med "economy" på klm.com, selv om det er en business-billett for de en eller annen har brukt KLs oversettingtabell.

Verden er ikke perfekt, særlig ikke datamaskiner.

Old 03-08-2010, 12:27   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Ny side for meg. Gleder meg til den kommer også på norsk, men skulle ønske meg at den i tillegg til flightnr også viser aktuell flytype.
Flytype er på ønskelisten, men desværre har vi problemer med at kunne vise det fra alle udbydere grundet begrænsninger i de data vi modtager, men vi arbejder på en løsning.

Launch i andre lande samt tilføjelse af flere udbydere i prissammenligningen har dog højere prioritet p.t.
Old 03-08-2010, 21:32   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Tipper bookingklasse er A som er den nye premium eco klassen. Samme problem med Air France.

Generelt mye feil i ita, det kommer f.eks gjerne opp first class med air baltic til 180 nok i europa...
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 12:10   #13
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Morsomt med ITAsoftware er at det kommer en del intereressante routinger til ikke altfor skremmende priser. Men er det slik at jeg bare kan ta en dump av itinerary og fare rules fra ITAsoftware og så sende dette over til f.eks WIAS og vips så kan de grave finne samme routing til en pris som ikke avviker veldig fra det ITAsoftware kommer opp med (selvfølgelig under forutsetning av at bookingklasser etc er riktig)?
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 16:58   #14
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Morsomt med ITAsoftware er at det kommer en del intereressante routinger til ikke altfor skremmende priser. Men er det slik at jeg bare kan ta en dump av itinerary og fare rules fra ITAsoftware og så sende dette over til f.eks WIAS og vips så kan de grave finne samme routing til en pris som ikke avviker veldig fra det ITAsoftware kommer opp med (selvfølgelig under forutsetning av at bookingklasser etc er riktig)?
Du kan forsøke å legge inn reiseruten på multicity hos Wideroe (pass på å velg de samme flightnumrene som du fant på ita). Dette fungerer av og til. Et alternativ er Xpedia (uk eller com) og multicitysearch der. Som regel har dette fungert for meg, men ikke alltid.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules