Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2015, 16:22   #1
haga2000
scanflyer silver

Default Korrekt innflyving ifht. rullebanen?

Fløy nylig med en A321 fra CPH til FCO.
Den lille monitoren over setene viste de siste minuttene av innflyvingen mot rullebanen.
Jeg satt ved siden av 2 som diskuterte ganske tydelig hvordan flyet lå i forhold til korrekt innflyving, først litt for høyt så for lavt deretter korrekt.
Det var strålene sol og perfekt flyvær, på monitor var ingen papi lys synlig. Etter det jeg forsto var det slik at om rullebanen så ut til å "komme i mot" eller "gå i fra" så kan man si om et fly ligger korrekt i forhold til riktig innflyvingsvinkel.

Kan noen forklare meg dette?
haga2000 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 17:04   #2
73H
NorFlyer Front Row

Default Re: Korrekt innflyving ifht. rullebanen?

Kan vel bare si det så enkelt og greit at om ikke papi var synlig så er det klin umulig å se om man er høyt eller lavt på front kamera via low res skjermene i taket på en 321....
73H is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 17:15   #3
haga2000
scanflyer silver

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Kan vel bare si det så enkelt og greit at om ikke papi var synlig så er det klin umulig å se om man er høyt eller lavt på front kamera via low res skjermene i taket på en 321....
merkelig, siden mine (ukjente) side pasasjerer, diskuterte dette ganske tydelig, og var enige.
Jeg oppfattet ikke hva som var poenget, men tror det gikk på at om den streken som rullebane "tegner" på kameraet tilsynelatende ser ut til å bli "lengre" eller "kortere" etter hvert som man nærmer seg.
Old 09-08-2015, 17:20   #4
73H
NorFlyer Front Row

Det kan vel i beste fall kalles en subjektiv hobbyvurdering fra dine (ukjente) sidepassasjerer - det du beskriver vil ikke kunne oppfattes korrekt gjennom de lavoppløsningskameraene som er på 321... Antar det er SAS sine 321 du har flydd med, fly som nærmer seg 13 år gamle, og dertil 13 år gamle videosystemer... Sikkert underholdende å høre på da

Last edited by 73H; 09-08-2015 at 18:41.
Old 09-08-2015, 20:06   #5
haga2000
scanflyer silver

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Det kan vel i beste fall kalles en subjektiv hobbyvurdering fra dine (ukjente) sidepassasjerer - det du beskriver vil ikke kunne oppfattes korrekt gjennom de lavoppløsningskameraene som er på 321... Antar det er SAS sine 321 du har flydd med, fly som nærmer seg 13 år gamle, og dertil 13 år gamle videosystemer... Sikkert underholdende å høre på da
du sikkert rett, men etter å ha fundert litt over dette, vil det ikke være slik: dersom et fly under innflyving synker raskere en innflyvings planet så vil rullebanen sett fra cockpit eller et kamera i nesen fortone seg lengre og lengre intil man er i samme høyde som rullebanen, da vil rullebanen virke uendelig lang. motsatt dersom man nermer seg en rullebane og holder konstant høyde vil rullebanen virke kortere og kortere intil den forsvinner og man flyr over.

hvis dette resononent er rett tror jeg det var dette som ble diskutert. har imidlertid aldri sittet i cockpit under innflyving
Old 09-08-2015, 22:33   #6
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Rent generelt så vil en rullebane visuelt virke kortere om du er for høyt og lengre om du er for lavt, men at noen skal være trent nok til å se det har jeg mine tvil om. Selv for piloter vil vel dette umulig å "trene øyet til" ettersom lengden på rullebaner rundt om har store variasjoner.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2015, 23:25   #7
73H
NorFlyer Front Row

Det er absolutt ikke umulig å visuelt se om man er for høyt eller lavt i forhold til en innflyging om man sitter i cockpit. Dette er noe vi gjør på visuals regelmessig. Dette handler først og fremst ikke om rullebanen beveger seg opp, ned, inn eller ut, men på erfaring og dybdesyn. Vi tar selvsagt også hensyn til banebredde, dekkefarge, lengde, helning og øvrige omgivelser. Alle de forannevnte faktorer kan lure hjernen til å tro noe annet enn hva som er reelt. At det fra kabinen går an å tyde på disse 2002 LED skjermene at man er for høyt eller lavt er derimot helt umulig. Ja, selvsagt kan man si at man ser at man for høyt eller at man er for lavt og dermed late som at man ser noe som faktisk ikke lar seg tyde av bildene. Som tidligere sagt så har det større undeholdningsverdi enn noe annet. Hvem som helst kan jo slenge ut en bemerkning om at man er for høyt eller lavt, evt on profile... det høres sikkert imponerende ut for en som sitter og ser på det samme bildet og ikke skjønner bæra eller ser noe av det naboen snakker om...

Last edited by 73H; 09-08-2015 at 23:30.
Old 09-08-2015, 23:46   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Jeg glemte å presisere at det var på skjermene da, i og med at jeg antok at det kunne være et tema at de som satt ved siden av var nettopp det.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2015, 12:51   #9
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by haga2000 View Post
Jeg satt ved siden av 2 som diskuterte ganske tydelig hvordan flyet lå i forhold til korrekt innflyving, først litt for høyt så for lavt deretter korrekt.
Det var strålene sol og perfekt flyvær, på monitor var ingen papi lys synlig. Etter det jeg forsto var det slik at om rullebanen så ut til å "komme i mot" eller "gå i fra" så kan man si om et fly ligger korrekt i forhold til riktig innflyvingsvinkel.

Kan noen forklare meg dette?
Kommer litt an på hva du legger i "korrekt vinkel". Uten hjelpemidler så er det nok ikke mulig å vurdere hvilken vinkel du har, om man snakker antall grader.

Man kan imidlertid si noe om hvor den flygebanen flyet i øyeblikket har vil ende. Således kan man se om vinkelen ift til et gitt punkt øker eller minker.

Eksempelvis: Dersom flight path/flygebanen gir treffpunkt på baneenden, så vil man kunne se at vinkelen til baneterskelen blir gradvis brattere og brattere, ut fra at terskelen synker i synsbildet.
Kanskje var det dette de mente, at med vinkel/innflygingsbane på det tidspunktet man diskuterte, så endres vinkelen til terskelen og man vil komme for langt inn, alternativt for kort?

Hvordan/hvor bra dette synes på nevnte skjermer vet jeg ikke ettersom det er for lenge siden jeg har sett dem selv.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules