![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]()
Jeg har stort sett sluttet å irritere meg når jeg reiser. Ting tar av og til tid, været kan vi ikke gjøre så mye med, folk gjør rare ting. Men jeg klarer ikke å la være å irritere meg over «vår gate er ikke ledig». I dag, SK278, tok av fra BGO på tid, landet på OSL 1749. Og stoppet. Kapteinen: «Vår gate er ikke ledig. «Vår gate» var A6(24?) og der stod den annen SAS maskin. Og den stod der lenge. 1809 var vi omsider på plass. Det var minst tre andre gater ledig hele tiden. Kan noen med kunnskap gi en god forklaring på hvorfor det blir slik? Hva er det som hindrer den fleksibiliteten som hadde bidratt til å unngå forsinkelse for oss og neste flight?
Sånn - nå er jeg ferdig med å være irritert for i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lurker
|
![]()
Manglende stuerteam i backup høres det ut som. Men SK på OSL, og rampen som sådan håndterer jo slike situasjonen flere ganger daglig uten incident. Høres rett og slett ut som uflaks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Planlegging av gate-bruk på OSL er en form for avansert tetris (om du har sett tavlen med planlagt oppsett), og for at det skal være plass til alle er man avhengig av at flyene går på rute. Når det oppstår uregelmessigheter blir det fort krøll i kabalen, og gjengen på parkering må jobbe iherdig for å få den til på opp på nytt. Selv om du ser tre ledige gater fra setet ditt så er nok de allerede planlagt til andre fly, så det er ikke så enkelt som å «ta en ledig gate». Det store bildet er som oftest større enn man tror, og større enn det man ser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
For en del år siden kom jeg med siste BA-flight inn fra LHR.
Vi var litt forsinket, og jeg lå an til å så vidt rekke den neste bussen. Av (det jeg mener var) de tre "rene" Non-Schengen-gatene, stod det et fly på en av dem. Det var sent på kvelden, så jeg tror ikke det var noen avganger resten av dagen. Vi havnet på fjernpark. Gav NULL mening der og da. Fant ut at det mest sannsynlig skyldtes at flyet måtte taues vekk om natten, og at handlingselskapet mest sannsynlig ikke hadde rett mann på jobb. Rakk for øvrig ikke bussen, og fikk en time ekstra på OSL den kvelden |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Som du sier - om de som skulle pushe egentlig var på rute, men fikk et problem i siste liten, så kan det jo være en større operasjon å bytte gate, og finne nye(!) folk som kan bemanne den på kort varsel.
Det jeg synes er sykt mer irriterende er når det skrytes uhemmet over høytaleren at "We landed at London Heathrow 10 mins early" for derretter å vente 45 minutter på ledig gate/personale til gate. Da tenker jeg "when will they ever learn..." Forøvrig synes jeg det er svært sjelden man må vente på gate på Avinor-plasser (USA er jo helt krise innimellom pga "flyselskapeide" gater )
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() Quote:
Tenkte det samme når jeg leste gjennom tråden her. Har sikkert skjedd på OSL for meg også, men kan sånn i utgangspunktet ikke huske det. Sto og blomstret på rullebanen i 45 min på LAX for en uke siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Flinke folk, vettu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Min 1ste tur med BA 757, remote på LHR, 45 min ventetid på trapp. Der stod 1 trapp 15 meter unna, men den tilhørte et annet lag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sist jeg var i Bergen fløy jeg med Embrear 195. Den stod på fjernparkering slik at vi måtte ta buss. Når vi kom til flyet stod en trapp der, men den passet ikke til Embraeren. Mannskapet kom seg likevel greit inn i flyet, men passasjerene måtte vente på riktig trapp. Styrmannene gikk ned den gale trappen for å gjennomføre walk aorund. Mens han gjorde det kjørte de bort flytrappen og en skulle tro at det burde ta maksimalt 5 minutter for å få tak i en riktig trapp. Det tok ikke mindre enn en halvtime å få plass riktig trapp slik at styrmannen og etterhvert passasjerene kunne komme seg ombord. Passasjerene satt nå inne i en god varm buss, mens stakkars styrmannen måtte vente utenfor.
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Data når gate endres til Gate Closed | petter380 | Småprat | 0 | 21-02-2022 22:02 |
Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..? | mann78 | Småprat | 40 | 13-12-2017 00:23 |
Hvorfor får man ikke setelapp ved gate? (SAS) | KLM 1200 | Småprat | 23 | 10-04-2014 18:12 |
Booingklasse Y ledig, får ikke endret | Chriscross | Reiseforum | 2 | 02-10-2013 18:00 |
Det er slettes ikke vår | Polaris | Bilder & foto | 16 | 29-03-2011 17:25 |