Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2013, 20:13   #121
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvorfor skal alle på død og liv ha tilgang til akkurat det samme her i verden?
Vil bestemt hevde at det er en menneskerett å få gå på et toalett, spesielt i et så lukket system som et fly er, ja. Og legg merke til at det staves gullkort, ikke gudkort.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 20:51   #122
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Vil bestemt hevde at det er en menneskerett å få gå på et toalett, spesielt i et så lukket system som et fly er, ja. Og legg merke til at det staves gullkort, ikke gudkort.

Vidar
Har aldri hørt kabinbesetningen opplyse om at alle toalettene ombord kun kun kan benyttes av de i businessklasse, så hvor dette finner sted vil jeg gjerne høre mer om.
Old 09-03-2013, 21:01   #123
gygrid
ScanFlyer Blue

Dette er vel først og fremst et SAS-problem så lenge det ikke er en gardin på plass. Det stiller seg litt annerledes om det opplyses om faktisk opplyses om det, men folk flest har vel forlengst stengt ute mye av den informasjonen man får over høyttalerne ombord på fly?

Om SAS leverer et produkt som skiller seg fra lignende produkter reisende har mottatt andre steder, er det SAS' ansvar å undervise de reisende om dette. For veldig mange nordmenn består nok erfaringen fra å reise med fly i innenlandsruter, charterturer og turer med ulike LCCs. Flyturer uten "klasseskiller". Og selv for de turene man evt. har hatt med ulike klasser, er det jo langt fra sikkert at de måtte på toalettet eller satt slik at toalettet foran var mest hensiktsmessig å bruke.

Om jeg satt rundt midten et SAS-fly uten gardin og skulle på toalettet, ville jeg automatisk gått fremover for å gjøre mitt fornødne. Særlig hvis det var kø ved toalettet bak. Skulle jeg komme helt frem og blitt nektet adgang til et ledig toalett, ville jeg sannsynligvis sett meg om etter alternativer til SAS for mine kommende reiser. Da et allerede dårlig økonomiprodukt hadde blitt ytterligere forringet i mine øyne. Det har med hvordan jeg blir behandlet som kunde. Jeg skal ikke være nødt til å gjette meg til hvilke toaletter jeg kan bruke for min billett.

Jeg skjønner selvsagt at de som har betalt dyre penger for sine billetter ikke vil ha folk i toalettkø ved sin side, men mangler det gardin, så er det SAS som mer eller mindre bevisst forringer produktet man selger. Enten det skyldes latskap eller et merkelig ønske om at det ikke skal være synlige skiller mellom ulike billettklasser.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 23:09   #124
splasher
YGBSM

splasher's Avatar

Quote:
Jeg tror ikke passasjerene er de første som må kondisjoneres til å respektere dette. Skulle mene tilsynet vil ha et ord med i dette. Stenge en rømmingsvei med tau, når ikke noe annet er tillatt å ha i midtgangen. Virkelig en god ide. Synes jeg hører annonseringen. "Vi gjør oppmerksom på at all bagasje må fjernes fra midtgangen på grunn av at dette er en rømningsvei. Skulle det imidlertid bli nødvendig å evakuere flyet så pass på at dere ikke snubler i taustengselet mellom businessklasse og turistklasse." Eller kanskje de med rabatterte billetter ikke skal få rømme flyet gjennom businessklasse?

Vidar
Nøyaktig hvordan det løses er nå egentlig knekkende likegyldig for min del, men hele poenget mitt er at dersom det skal være tydelig for folk at man ikke har noe å bestille på en spesiell plass, må det avgrenses på en tydelig måte. Om det er et tau, en dør, en gardin, revesakser eller bevæpnede vakter får noen andre finne ut av.

Må si jeg setter pris på den nedverdigende tonen her inne på forumet - det får virkelig folk til å føle seg velkomne.
splasher is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 06:26   #125
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by splasher View Post
Nøyaktig hvordan det løses er nå egentlig knekkende likegyldig for min del, men hele poenget mitt er at dersom det skal være tydelig for folk at man ikke har noe å bestille på en spesiell plass, må det avgrenses på en tydelig måte. Om det er et tau, en dør, en gardin, revesakser eller bevæpnede vakter får noen andre finne ut av.

Må si jeg setter pris på den nedverdigende tonen her inne på forumet - det får virkelig folk til å føle seg velkomne.
Det var ikke meningen å støte noen, men jeg likte tanken din om å beskytte toalettene ombord med revesaks. Skal redigere posten.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 06:30   #126
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by splasher View Post
Toalettet er i dag beskyttet. Av et lite papir. Det forteller de fleste på flyet at toalett fremme er off limits. At folk velger å leke dum, det er like bra forsvar som denne evige sosialistiske trangen til å kreve at det må være likt for alle.

Det er imponerende hvor mange som i praksis sier "jeg trenger en fysisk barriere, og helst en voksen person som setter grenser for meg, jeg vil ikke akseptere at noen her i verden kan ha fordeler jeg ikke får tak i gratis".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 07:56   #127
jalig
ScanFlyer Blue

Jeg er veldig enig med mange her på forumet. Jeg tror vi har funnet ut hvorfor folk bruker det fremre toalettet.
Det er en sosialistisk revolusjon på gang! Folk ser det lille skiltet på setet som sier at det er business class foran denne raden og tenker at nå skal de jaggu ta å pisse på borgerskapet!

Det gjør de også, folkene på rad prøver å holde opp gullkortene for å beskytte seg. Men det hjelper ikke, blitzerne baner seg vei frem og bruker toalettet

Fra spøk til alvor. Uten at jeg skal ta noe standpunkt til hva som er bra politisk. Så syns jeg det er fornærmende og utrivelig ovenfor alle reisende at man skal bli stemplet som frekk, sosialist eller annet fordi man stiller seg foran i køen ved gate eller går på do i front på flyet.

Dette handler kun om oppdragelse og selskapenes håndtering av saken.
Det mest folkelige eksempelet er som nevnt NSB, hvor man har et klasseskille i komfortavdelingen. Dersom NSB ikke hadde annonsert tydelig på veggene at man må betale ekstra for å sitte der, og konduktørene hadde konsekvent bortvist de som ikke har bilett der. Tror du ikke mange folk hadde satt seg der?
Enten fordi de ikke vet bedre, eller fordi det er fullt ellers i toget.

Med sas er det jo også åpenbart, folk stiller seg foran i køen fordi alle andre gjør det. Det er ingen som påtaler det og organiserer det. Så det er da virkelig ingen som kan mene at man skal vente helt til sist mens alle andre bryter reglene.

Selvsagt så kommer noen nå til å lesse med argumentet om at hvis en bryter reglene så skal alle gjøre det?
Vel, i trivielle ting som dette så har jeg full forståelse for det.

Igjen for å understreke poenget mitt. Hvem sin feil er dette? Selvsagt er det SAS. De ønsker å organisere sin virksomhet på en viss måte ovenfor kundene. De med gullkort har da en viss forventning basert på den avtalen som SAS tilbyr de.

At da ikke SAS velger å organisere dette samt håndheve det kan ikke lastes kundene.

Å skylde dette på sosialister og anti-klasseskille faller på sin egen urimelighet. I andre land som India er det toklassesystem på kino tilogmed. Da er folk vant til systemet.

I Norge er det overhodet ingen praksis for slike typer klasseskiller. Uten at man skal diskutere om det er bra eller ei, så er dette faktum. Da må bedrifter og andre som ønsker noe slikt i Norge tilpasse seg dette, og sørge for oppysning og håndheving.

Easy simple.
Til sist vil jeg henstille enkelt om å kanskje jenke seg ned littigranne. Det er mennesker vi snakker om, gullkort/buisnessbilett eller ei. Jeg tror ikke folk gjør dette for å være slemme.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 08:08   #128
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Vel, det er ikke noe unikt Norskt over dette. Fløy Cathay her om dagen. Samme greia. Mange misforstod men ble sendt tilbake. På BA bruker folk i Eco Extra nesten alltid toalettene i business. I forigårs på Malaysia Airlines var det samme sak.

Jeg tror det har mye med at man ikke vet hva som er regelen i utgangspunktet. Det synes jeg er helt forståelig. Om man ikke fly hver dag så er det ikke så lett.

Det unike med SAS er at det (stort sett) ikke blir håndhevet. Det er "helt ok" med rumper i koteletten for dem som har betalt 5 ganger så mye for billetten.

Jeg tilhører bare SVÆRT sjelden dem foran gardina på SAS. Dette er er en av grunnene. En annen er at jeg ikke har råd, så klart. Pluss div andre. Men når jeg sitter og kaver bak i kjærra så mener jeg ikke at det er min rett å stable rumpa mi i ansiktet på han/hun som har sponset min billige billett.

Det sagt, så har det blitt litt bedre. Forrige gang ble det forsøkt håndhevet at folk i det minste skulle starte køen bak sete X.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 08:58   #129
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Skulle mene tilsynet vil ha et ord med i dette. Stenge en rømmingsvei med tau, når ikke noe annet er tillatt å ha i midtgangen.
Hvis du mener det ulovlig og er et sikkerhetsmessig problem så har BA et stooort problem Det er nok mer en praktisk utfordring på short-haul siden det er mye trafikk frem og tilbake med traller og servering.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

(BA sept. 2011)
(Kilde: To sider bakover i tråden)

Last edited by Discus; 10-03-2013 at 09:02.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 11:01   #130
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Toalettet er i dag beskyttet. Av et lite papir. Det forteller de fleste på flyet at toalett fremme er off limits. At folk velger å leke dum, det er like bra forsvar som denne evige sosialistiske trangen til å kreve at det må være likt for alle.
Jeg har ingen problemer med å forstå at dere som flyr business ser det som en dyp, personlig krenkelse at noen går forbi dere og bruker toalettet deres. Det er jo helt klinkende klart at når det står med liten skrift at toalett er bak, så kan man ikke krenke de foran skiltet ved å ikke lese og forstå det.

Nei, er dette et stort problem, så får dere enten velge et selskap som gir dere det produktet dere ønsker, og har rutiner for å hindre slike krenkelser, eller så få får dere leve med det.
Old 10-03-2013, 11:14   #131
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det opplyses svært sjelden ombord at toalettene fremme er kun til for business class og economy extra. Det er knapt noe som helst fysisk skille - og som oftest kun en papirlapp som sier hvilke rader som er business og econ extra. Hvordan folk på bakgrunn av dette skal tolke at det er strengt forbudt å bevege seg frem til forreste toalett har jeg store problemer med å forstå. Nordmenn reiser mye innenlands, og der er det som kjent ikke noe slikt skille. Dette er mao et problem og en utfordring som SAS må ta tak i - ikke skylde på de uvaskede massene som bare har betalt 20% av businessbilletten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 11:54   #132
imm
ScanFlyer Crusty

Enig med deg Dag Viking.
Flyselskapene er ikke nøye med å overholde egne regler, både på det ene og andre.
Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Men om ansatte tror det å la være å si fra er rette måten å gjøre det på, så tar de feil.

Det å la det få konsekvenser, det virker.
Jeg har i to trip repports fortalt om 45 minutters forsinkelse med BMI til Freetown, grunnet enorme mengder håndbagasje.
Og 60 kolli håndbagasje som måtte tas i lasterommet på Delta sin 757 fra NY til GEO.
Og dette var helt normalt.

Jeg ønsker meg strengere crew både på bakken og i lufta.
Å være "snill" og ikke si noe, er ikke å være snill. Det går ut over noen.

I forrige uke sendte jeg en maskin avsted. Ombord satt en passasjer som har Pandion kort. Jeg hadde sperret seter ved siden hans, noe jeg alltid gjør.
Men når jeg kommer ombord, så sitter en passasjer ved hans side. Som syntes "denne plassen så fin ut, så den tar jeg".
Old 10-03-2013, 12:10   #133
Wahoo
ScanFlyer Molded

Lag en magnetstripelås på doen forran som åpnes med EB kortet. De med best status får det gratis, mens "kveget" trekkes xxxx EB poeng... . "Eurobonus toalett"

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 12:23   #134
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg sier det igjen – jeg har en sterk mistanke om at de som bruker toalettet framme urettmessig, ganske enkelt ikke enser at man på noen som helst måte entrer en mer eksklusiv sone – tror heller det er fakta, og ikke den sosiale ulydigheten.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 12:37   #135
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg sier det igjen – jeg har en sterk mistanke om at de som bruker toalettet framme urettmessig, ganske enkelt ikke enser at man på noen som helst måte entrer en mer eksklusiv sone – tror heller det er fakta, og ikke den sosiale ulydigheten.
Folk har alltid en tendens til å gå "den veien nesa peker", samme kan man se på buss/trikk der folk som sitter rett foran en dør gjerne reiser seg og går fremover til neste dør når de skal av. Når det heller ikke er gardin så ser de også at det er toalett der fremme så enda mer naturlig å gå dit enn å lure på om det er noe bak.

Old 24-04-2014, 17:12   #136
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Noe som irriterer stort når man reiser i SAS Plus er at passasjerene i Go blir stående i Plus. Irriterende. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer om dette.

OSL - ALC
I purser sin velkomsttale (i luften) informerer hun godt på både norsk og engelsk om at alle må vente bak rad 5 (som var der Go-seksjonen begynte). De kabinansatte flyttet på folk om de stod feil plassert. Bra! - sånn burde alle cabin crew vært!

ALC - OSL
En morsom nordlenning så følgende under velkomsttalen.
"Om du skal bruke toalettet foran i flyet, må du vente bak rad 4. Dette er pålagt av myndighetene". Hahaha! Var helt supert for oss i Plus - men hva var dette?

Dette er de eneste tilfellene hvor de har sagt noe om det. Til vanlig på en sør-Europeisk flyvning strekker dokøene seg til rad 10 (!) på det meste.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2014, 17:23   #137
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

En annen god grunn til å ha køen litt bakover er antall "syrgas" masker...
Få av de om man har køen inne i galley
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2014, 18:45   #138
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post

OSL - ALC
I purser sin velkomsttale (i luften) informerer hun godt på både norsk og engelsk om at alle må vente bak rad 5 (som var der Go-seksjonen begynte). De kabinansatte flyttet på folk om de stod feil plassert. Bra! - sånn burde alle cabin crew vært!
Opplevde nøyaktig det samme OSL-BCN før påske! Muligens samme ansatte (eldre, myndig - men blid dame)? Jeg sendte ros-mail til SAS MENS jeg satt på flyet, så lykkelig var jeg for å få spise i fred i pluss.

På returen en uke senere, derimot, not so much.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2014, 18:57   #139
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Opplevde nøyaktig det samme OSL-BCN før påske! Muligens samme ansatte (eldre, myndig - men blid dame)? Jeg sendte ros-mail til SAS MENS jeg satt på flyet, så lykkelig var jeg for å få spise i fred i pluss.

På returen en uke senere, derimot, not so much.
Ja! Stemmer på en prikk. Kanskje det var samme?
HUN gjorde en god jobb!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2014, 21:10   #140
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post

ALC - OSL
En morsom nordlenning så følgende under velkomsttalen.
"Om du skal bruke toalettet foran i flyet, må du vente bak rad 4. Dette er pålagt av myndighetene". Hahaha! Var helt supert for oss i Plus - men hva var dette?
.
En stor fed løgn. Det er ikke i orden

Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules