Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2024, 16:17   #121
AndreasN
ScanFlyer Silver

Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke den største reduksjonen, men to ukentlige. Nevnt i sommerprogram tråden.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2024, 16:53   #122
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Med SAS som SkyTeam-medlem, vil Terminal 3 på LHR vært PERFEKT!! Da vil det trolig innebære tilgang til Virgin Atlantic's Clubhouse Lounge som går for å være "one of the best business-class lounges!"

https://simpleflying.com/virgin-atla...-lounge-guide/
Enig, det er en helt suveren lounge. Nå er det mange år siden sist jeg var innom, men å få seg en massasje, før en cocktail i baren og sette seg ned til betjent middag var rimelig greit. Hentet oss smågodt og spilte biljard etterpå.

Kapasitetsproblemer gjorde at de kastet ut alle partner elite kunder i økonomi nylig: https://thepointsguy.com/news/virgin...delta-skyteam/
Så jeg regner derfor med at man ikke får tilgang her om man flyr SAS, vi får se.
view is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2024, 17:06   #123
magtje
ScanFlyer Blue

Hvorfor tror folk her at SAS vil havne på T3 på Heathrow?
Er ikke de fleste SkyTeam (er vel kun Delta på T3) i T4.

T3 er i dag allerede full med BA, AA, DL, OneWorld og ikke-allianse selskaper.
Mener å ha hørt at AF/ KL hadde et sterkt ønske om å forbli i T3 etter Covid, men ble tvunget tilbake til T4 sammen med resten av SkyTeam selskapene (unntatt Delta) pga plass/ kapasitetsmangel.

Personlig ville det vært fantastisk om SAS havnet i T3 pga den sentral beliggenheten samt enklere transfer til DL/VS transatlantiske fly, men de står nok ikke først i køen om det skulle åpnes opp for flere SkyTeam i T3.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2024, 17:48   #124
haakonks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Er ikke de fleste SkyTeam (er vel kun Delta på T3) i T4.
Virgin Atlantic er på T3.
I tillegg er også Aeroméxico og MEA på T3

Så inkludert Delta er det fire SkyTeam selskap på T3.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2024, 18:26   #125
magtje
ScanFlyer Blue

SkyTeam Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Virgin Atlantic er på T3.
I tillegg er også Aeroméxico og MEA på T3

Så inkludert Delta er det fire SkyTeam selskap på T3.
Jeg visste ikke Virgin Atlantic allerede var blitt SkyTeam medlem, trudde de enda var i innmeldingsfasen.
Aeromexico og MEA overså jeg også (viste dem var SkyTeam), men det stemmer at de er i T3, men de har vel ikke så mange daglige avganger, samt historiske bakgrunn til at dem forblir i T3 som var "The Overseas terminal".
Grunnen til at jeg tror at SK havner i T4 er a) antall daglige avganger som blir vanskelig å få plass til i T3 b) at flertallet av SkyTeam selskapene er i T4 inkl de nye eierne AFKL.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2024, 18:56   #126
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg visste ikke Virgin Atlantic allerede var blitt SkyTeam medlem, trudde de enda var i innmeldingsfasen.
Aeromexico og MEA overså jeg også (viste dem var SkyTeam), men det stemmer at de er i T3, men de har vel ikke så mange daglige avganger, samt historiske bakgrunn til at dem forblir i T3 som var "The Overseas terminal".
Grunnen til at jeg tror at SK havner i T4 er a) antall daglige avganger som blir vanskelig å få plass til i T3 b) at flertallet av SkyTeam selskapene er i T4 inkl de nye eierne AFKL.
a) er nok veldig riktig, men b) har vel begrenset betydning, det er ingen relevant transfer mellom KL/AF og SK, noen kostnadseffekter er det nok, men tror SAS skulle klart å finne rimelig handling og lounge også på T3. SAS har jo ønsket SAS velkommen til «familien» og sagt de får litt feed ut av det, men det er vel ikke nok til å få dem inn i T3.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 08:44   #127
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Ikke den største reduksjonen, men to ukentlige. Nevnt i sommerprogram tråden.
Jeg er usikker på om det kan knyttes opp mot det planlagte alliansebyttet, og er vel også på grensen til insignifikant.

I BRU har vel SN primært feeded seg selv, fra OSL. Slik at SAS sine BRU flighter i størst grad er rettet mot O/D markedet.
Old 07-01-2024, 10:13   #128
AndreasN
ScanFlyer Silver

Nei det er vel heller tvilsomt, men nevnte det nå bare ettersom BRU er en Star HUB og dem er det ikke så mange av på SK sitt rutekart ut fra OSL.

OSL-FRA har vel ikke SK flydd siden før covid mens OSL-MUC er vel redusert til en heller kort sesongrute? OSL-WAW har vel SK sporadisk flydd tidligere mens OSL-LIS har vel SK aldri flydd? Har de vært inne på OSL-VIE tidligere?

Last edited by AndreasN; 07-01-2024 at 10:44.
Old 07-01-2024, 11:13   #129
Staralliance
ScanFlyer Blue

Quote:
Nei det er vel heller tvilsomt, men nevnte det nå bare ettersom BRU er en Star HUB og dem er det ikke så mange av på SK sitt rutekart ut fra OSL.

OSL-FRA har vel ikke SK flydd siden før covid mens OSL-MUC er vel redusert til en heller kort sesongrute? OSL-WAW har vel SK sporadisk flydd tidligere mens OSL-LIS har vel SK aldri flydd? Har de vært inne på OSL-VIE tidligere?
SAS har flydd Oslo -Lisboa nonstop tidligere, men det er en del år siden. Jeg har i alle fall vært i Lisboa og flydd SAS direkte.
Old 07-01-2024, 11:22   #130
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg er usikker på om det kan knyttes opp mot det planlagte alliansebyttet, og er vel også på grensen til insignifikant.

I BRU har vel SN primært feeded seg selv, fra OSL. Slik at SAS sine BRU flighter i størst grad er rettet mot O/D markedet.

BRU burde uansett være interessant for SAS med hovedkvarter for EU og NATO m.m. SAS og SN hadde tidligere tre avganger hver fra OSL (før LH kjøpte SN). De har to hver idag. Har de samarbeidet noe særlig på ruten?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 07-01-2024, 11:25   #131
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
BRU burde uansett være interessant for SAS med hovedkvarter for EU og NATO m.m. SAS og SN hadde tidligere tre avganger hver fra OSL (før LH kjøpte SN). De har to hver idag. Har de samarbeidet noe særlig på ruten?

BRU er jo fortsatt interessant, men med trafikk til/fra som nevnt. Og derfor de fortsetter å fly.

Men som hub, har den aldri vært relevant for SAS
Old 07-01-2024, 11:26   #132
jb1
ScanFlyer Rusty

Default SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Staralliance View Post
SAS har flydd Oslo -Lisboa nonstop tidligere, men det er en del år siden. Jeg har i alle fall vært i Lisboa og flydd SAS direkte.

Ja, SAS har fløyet OSL-VIE, men det er en stund siden. Jeg har fløyet med SAS på ruten da jeg bodde der i 2006. OS har jo redusert kraftig på ruten og flyr kun 3 x i uken mot 2 daglige pre covid. Jeg har en mistanke om at LOT har tatt over endel trafikk som tidligere gikk vis VIE. Begge har gode nettverk i Sentral og Øst-Europa, samt på Balkan.

Last edited by jb1; 07-01-2024 at 11:30.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 11:28   #133
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
BRU er jo fortsatt interessant, men med trafikk til/fra som nevnt. Og derfor de fortsetter å fly.

Men som hub, har den aldri vært relevant for SAS

Nei, det er mitt inntrykk også. SN har tatt seg av all transfer dit selv og med alliansebyttet forsvinner jo transfer helt.

Old 07-01-2024, 11:35   #134
AndreasN
ScanFlyer Silver

Quote:
Ja, SAS har fløyet OSL-VIE, men det er en stund siden. Jeg har fløyet med SAS på ruten da jeg bodde der i 2006. OS har jo redusert kraftig på ruten og flyr kun 3 x i uken mot 2 daglige pre covid. Jeg har en mistanke om at LOT har tatt over endel trafikk som tidligere gikk vis VIE. Begge har gode nettverk i Sentral og Øst-Europa, samt på Balkan.

Litt merkelig at det er marked for OS med 3 daglige til ARN mens OSL betjenes som en hvilken som helst leisure rute.

BRU har jo en del Star ruter som ikke opereres av SN som vel må ha generert noe transfer trafikk? Det vil vel det vel også være i Sky sammenheng på samme måte som LHR, AMS og CDG har gjort det i Star sammenheng?
Old 07-01-2024, 12:21   #135
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Litt merkelig at det er marked for OS med 3 daglige til ARN mens OSL betjenes som en hvilken som helst leisure rute.

BRU har jo en del Star ruter som ikke opereres av SN som vel må ha generert noe transfer trafikk? Det vil vel det vel også være i Sky sammenheng på samme måte som LHR, AMS og CDG har gjort det i Star sammenheng?
Det ser ut til at de oeker til daglige fra sommerprogrammet. Avinor er blitt daarligere til aa oppdatere nettsidene med avganger. Flere nye destinasjoner som Eindhoven og Lyon er ikke med paa oversikten, og mange ruter er ikke oppdatert for sommerprogrammet selv om endringer annonsert og ruten er lagt ut for salg. De har fog faatt med seg at SAS starter til Linate fra 31, mars.
Old 07-01-2024, 12:26   #136
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Staralliance View Post
Fløy SAS LIS-OSL i 2007, etter en misconnection på EWR, og CO sendte oss til LIS og med SAS videre.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 12:32   #137
AndreasN
ScanFlyer Silver

Quote:
Det ser ut til at de oeker til daglige fra sommerprogrammet. Avinor er blitt daarligere til aa oppdatere nettsidene med avganger. Flere nye destinasjoner som Eindhoven og Lyon er ikke med paa oversikten, og mange ruter er ikke oppdatert for sommerprogrammet selv om endringer annonsert og ruten er lagt ut for salg. De har fog faatt med seg at SAS starter til Linate fra 31, mars.
Kan se ut til at Avinor er "fullstendig" oppdatert ut mars.

Last edited by AndreasN; 07-01-2024 at 12:57.
Old 07-01-2024, 12:51   #138
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Kan se ut til at Avinor er "fullstendig" oppdatert ut mars ja.
Men Eindhoven starter i februar, og den staar ikke der.

SAS og Linate er et lite mysterium, naar man kun har en avgang dit i uken, og ettersom ruten til Malpensa fortsetter. Der er mulighet for dagstur med SAS da Linate-avgangen gaar om morgenen og retur fra Malpensa er paa kvelden.
Old 07-01-2024, 13:59   #139
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Er ikke de fleste SkyTeam (er vel kun Delta på T3) i T4
DELTA eier 49% av Virgin Atlantic så de stiller derfor i en særstilling med tanke på å ha fordeler med VS. Virgin Atlantic ble først medlem av SkyTeam i begynnelsen av 2023, så det er nok fortsatt en pågående prosess med å knytte ande medlemmer tettere. Et mål er nok å få samlet flest mulig SkyTeam medlemmer på Terminal 3 på LHR.

Virgin Atlantic har alt uttrykt stort ønske om Joint-venture samarbeid med SAS og det er på mange måter forståelig ettersom de kun flyr LH fra UK og er avhengig av andre selskaper som feeder til og fra UK fra andre europeiske byer. Det skandinaviske markedet, som både er ganske pengesterkt og med stor reiselyst, er nok interessant for selskapet.
Virgin Atlantic har dessuten et svært interessant nettverk, med blant annet direkte forbindelse til en rekke karibiske øyer og Sør-Afrika, og dette burde særlig appellere til leisure-markedet og oss som gjerne vil prøve noe annet en Kanariøyene og Thailand på vinterhalvåret.

Har ennå aldri reist med Virgin Atlantic, men lar meg imponere av deres nye Upper Class(Business) og håper jeg får mulighet til det i nær fremtid.

https://www.headforpoints.com/2022/1...antic-a330neo/

https://onemileatatime.com/insights/...o-upper-class/
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8987.jpg
Views:	288
Size:	39.5 KB
ID:	54253   Click image for larger version

Name:	IMG_8989.jpg
Views:	273
Size:	278.5 KB
ID:	54254   Click image for larger version

Name:	IMG_8988.jpg
Views:	276
Size:	187.2 KB
ID:	54255  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 14:06   #140
AndreasN
ScanFlyer Silver

Er det noe som tilsier at VS sitt rutenett vil bli tilpasset DL sitt i fremtiden mtp at de vel overlapper på enkelte ruter?
Reply

Posting Rules