Flyprat

Go Back   Flyprat > Spotterforum > Flyspotting
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 09-06-2011, 07:31   #101
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Jeg er enig i din tolkning av Lov om politimyndighet i det militære forsvar § 1. Naturlig forståelse av bestemmelsens første setning tilsier at det er snakk om politimyndighet på steder/omgivelser i umiddelbar nærhet av det militære området. Vollen må sies å være i umiddelbar nærhet til Gardermoen flystasjon, og jeg vil tro at soldatene dermed har sitt på det rene.
Helt irrelevant! Den loven gjelder ikke registrering av bilnummer!

Registrering av bilnummer er ikke utøvelse av politimyndighet! § 3 regulerer helt uttømmende hva som menes med politimyndighet. Her er ikke registrering av bilnummer eller lignende aktviteter nevnt. Utøvelse av politimyndighet er noe helt annet!

Likevel må man ha lovhjemmel for å lagre slike opplysninger. Derfor er det fint at det blir sjekket ut pm Forsvaret har lov til å gjøre det de gjør! Men slutt å komme trekkende med loven om militær politimyndighet, folkens! Det er et blindspor.
RWY 24 is offline  
Old 09-06-2011, 07:49   #102
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Synes det er litt merkelig at enkelte tar det så alvorlig at noen rekrutter noterer bilnummeret, da akurat samme nummer fanges opp og registreres opptil flere ganger av forskjellige grupper på kjøreturen til og fra Gardermoen.

Selv synes jeg det er bra at militæret passer på hva som skjer utenfor basene deres!
Someone is offline  
Old 09-06-2011, 08:17   #103
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Synes det er litt merkelig at enkelte tar det så alvorlig at noen rekrutter noterer bilnummeret, da akurat samme nummer fanges opp og registreres opptil flere ganger av forskjellige grupper på kjøreturen til og fra Gardermoen.

Selv synes jeg det er bra at militæret passer på hva som skjer utenfor basene deres!
Det er vel først og fremst et spørsmål om prinsipper, altså demokrati, rettsstat, tilliten til det offentlige, forutberegnelighet og personvern. Det at man allerede registreres et utall steder er vel dessuten et atgument MOT enda mer overvåkning. Men det er selvsagt fint at de passer på. Og nå får vi vel snart avklart om de har lov eller ikke også. For det kan det godt tenkes at de har. Eller ikke...
RWY 24 is offline  
Old 09-06-2011, 10:41   #104
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er veldig sentralt ord i mitt innlegg, og det er det obsolutt siste ordet "sivile". I den loven du viser til henvises det til "Lov om militær disiplinærmyndighet " Kapittel I for virkningsområdet, og der sies det:

Med andre ord så har militære og militærpoliti like mye "politimyndighet" overfor sivile som et hvert annet vaktselskap hvis de er utenfor et militært område.
Dette er bokstavlig korrekt, en vekter har ikke politimyndighet. En vekter har dog noen flere rettigheter på sitt objekt enn de militære har som besøker objektet. Vekteren har, i tillegg til hver manns rett, også eiers rett (med noen begrensninger, vekteren kan f eks ikke bestemme seg for å selge kjøpesenteret).

Litt besides the point kanskje...
Old 03-07-2011, 22:46   #105
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Jeg sender en skriftlig klage til stasjonssjefen på 135 Ving på Gardermoen Flystasjon og vil vite hvilken regelverk og/eller lover som gir denne flystasjon registrering av mine kjennetegn - selv de som utførte registereringen stussa litt på hvorfor når alt er tillatt - de bekeftet ovenfor meg at det var tillatt å ta foto - ta opp video osv og dette ikke var militær eiendom - men plikltoppfyldene ovenfor sin stabsjef. I tillegg vil Datatilsynet bli koblet inn i det at Forsvaret utfører slik registerering.

Jeg avventer et svar som skal bli offentlig - jeg ber om de av dere som jobber i RB.NO som tidligerere har fulgt opp denne saken i avisenigjen belyser de overtredelser som den siste mnd vi har opplevd.

Det som er synd er at 135 Vings personell setter flypsottere på kartet - de som virkerlig er der alt skjer - og samtidig ville vi spottere varsle riktige avdelinger på " OSL eller MIL " om noe mistenskelige skulle dukke opp - vi trenger hverandre på Gardermoen

Håper at svaret fra MIL gir mere roe på sanddyna på 19 R - denne registreringen har ingen mening. Så jeg avventer et svar
Jeg har i dag ikke fått noe svar på min offentlige klage av 7.juni noe som jeg fikk email på fra Stasjonsjefen på Gardermoen Flystasjon på at svar kommer, dog innen 30.juni.då - Skal tro at de vil tie dette i stillet - så tar de feil

Er det noen som har sett Militært personell og bil på Sanddyna på 19R eller andre sanddyner på det private område siden 7,juni då ??? Lurer bare på om de avventer til Datatilsynet og andre berørte parter har sagt sitt

Jeg leser i Romeriket Blad ( takk for at dere dekker dette) at OSL ønsker oss velkomne og er skuffet over hendelsene mellom oss spottere og det militæret - dette var tross i 2010 og leser samtidig at en etterrettningsoffiser sier at dette kommer de til å fortsette med - dette kalles lapskaus - bare vås alt sammen.

Jeg avventer svar på de i det heltatt har tillatelse å gjøre dette på privat eiendom - dette blir spennende

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 03-07-2011, 23:10   #106
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

For en tråd! Makan hva folk skal engasjere seg i..

Det ender vel med at hele Vollen blir gjerdet inne og problemet er ute av verden.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline  
Old 04-07-2011, 00:11   #107
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
For en tråd! Makan hva folk skal engasjere seg i..

Det ender vel med at hele Vollen blir gjerdet inne og problemet er ute av verden.
Man trenger heller ikke engasjere seg i andres engasjement!

Siden jeg personlig er opptatt av personvern og denslags, så mener jeg saken er prinsipielt viktig.
Bare fordi jeg ikke har noe å skjule, så er det ikke det samme som at jeg vil at det offentlige skal r*vkjøre mine rettigheter...
Jens W is offline  
Old 04-07-2011, 00:25   #108
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Man trenger heller ikke engasjere seg i andres engasjement!

Siden jeg personlig er opptatt av personvern og denslags, så mener jeg saken er prinsipielt viktig.
Bare fordi jeg ikke har noe å skjule, så er det ikke det samme som at jeg vil at det offentlige skal r*vkjøre mine rettigheter...
Støttes. Viktig sak. Stå på dere der borte!
Twin Otter is offline  
Old 04-07-2011, 21:49   #109
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Støtter dere 100% En må i blant opp på barrikadene,
og kjempe for sine rettigheter - dersom man bare
gir blaffen; vil resultatet være der etter.
Old 05-07-2011, 10:53   #110
Vidar
ScanFlyer Gold

Jada Jan,Vi har blitt notert flere ganger siden 7 juni,men det ser ut
til at de har sluttet og bruke den privatregistrerte Focusen.De siste
gangene har dem brukt Gelenderwagen igjen.

Vidar
Vidar is offline  
Old 05-07-2011, 19:31   #111
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Boeing Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Quote:
Originally Posted by Vidar View Post
Jada Jan,Vi har blitt notert flere ganger siden 7 juni,men det ser ut
til at de har sluttet og bruke den privatregistrerte Focusen.De siste
gangene har dem brukt Gelenderwagen igjen.

Vidar
Jeg har i dag mottatt et brev fra Overst D. K0lff - sjef for 135 Luftving - som skal være et svar på klage fra meg. Jeg mener at jeg ikke fått noe svar på mine spørsmål i det hele tatt, stort sett bare henvisninger til visse paragrafer . Huff - det er trist at de offentlige ikke kan svare konkret på noen spørsmål, men henviser til bare visse regekverk.

Jeg vil selvsagt følge opp saken noe høyere innenfor ( neste klageinstans - innenfor Luftforvaret), Romerike Politidistrikt, departementer, Datatilsynet og de politiske partiene, da alt fra ytterste høyrefløy, til de ytterste av de røde for å kunne sette dette på dagsorden på at de bryter Norsk lov, sansynlig.

Vidar du skriver sivilregistrert Ford Focus, er du sikker på at den ikke er registrert som et militært kjøretøy ? Har du regnr på kjøetøyet - så ta dette på PM

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 05-07-2011, 21:04   #112
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Greit nok at de viser til paragrafer, for offentlig virksomhet er regulert av paragrafer. Så hvis de har lov til å gjøre det de gjør, så står det også i paragrafer. Men de må da kunne gi et klart svar på om de har lov til å oppbevare nummerne eller ikke! Sier de noe i brevet om hva de gjør med opplysningene? Tar de vare på dem, ev. hvor lenge?

Jeg ser fram til svar fra Datatilsynet.
RWY 24 is offline  
Old 05-07-2011, 21:19   #113
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Jeg har i dag mottatt et brev fra Overst D. K0lff - sjef for 135 Luftving - som skal være et svar på klage fra meg. Jeg mener at jeg ikke fått noe svar på mine spørsmål i det hele tatt, stort sett bare henvisninger til visse paragrafer . Huff - det er trist at de offentlige ikke kan svare konkret på noen spørsmål, men henviser til bare visse regelverk.
Hvilke lover/forskrifter m.v. er det henvist til?
LN-AØR is offline  
Old 05-07-2011, 23:12   #114
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Hvilke lover/forskrifter m.v. er det henvist til?
For det første er det ikke noe vedlegg som viser hva de visewr til.

1. Sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3 - samt lov om politimyndighet paragraf 1- 3 -

Som sagt har jeg ikke fått oversendt kopi av disse lover

Jeg vil ikke legge ut selve svaret før jeg har fått opplyst neste klageinstans

Jeg har desverre ikke fått et eneste svar på mind spørsmål som er stilt i klagen - derfor skal det påklages til neste instans osv.

Både Politiet og Datatilsynet har fått kopi av klagen og har ikke besvart min klage,

Men jeg oppfordrer at alle som opplever slik kontroll av militært personell - tar kontakt med meg på PM eller legger ut på forumet.

men jeg lar Oberst Kollf på 135 ving få en ny mulighet til å besvare mine spørsmål innen rimelig tid via alle andre instanser

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 05-07-2011, 23:32   #115
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
For det første er det ikke noe vedlegg som viser hva de visewr til.

1. Sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3 - samt lov om politimyndighet paragraf 1- 3 -

Som sagt har jeg ikke fått oversendt kopi av disse lover
Er du helt sikker på at du har fått disse referansene riktig? «Sikkerhetstjenesten i Forsvaret» er ikke noen lov og det er heller ikke noe som heter «lov om politimyndighet», men derimot «lov om politimyndighet i det militære forsvar».

Quote:
Jeg vil ikke legge ut selve svaret før jeg har fått opplyst neste klageinstans
Du kan i utgangspunktet ikke klage på noe som ikke er et enkeltvedtak. Jeg tviler på at svar på en slik forespørsel er enkeltvedtak. Er det et enkeltvedtak vil jeg anta klageinstans er Forsvarets Overkommando, men klagen skal uansett sendes instansen som fattet det opprinnelige vedtaket.

De siste par innleggene dine har vært rotete, fulle av skrivefeil og vanskelige å forstå. Skal du få et skikkelig og seriøst svar, bør brevene du sender til Forsvaret være adskillig ryddigere. Få noen til å lese korrektur, gjerne noen med litt erfaring i offentlig saksbehandling.
Old 05-07-2011, 23:35   #116
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Det er ikke truffet noen beslutning, så da er det ingen avgjørelse å påklage, og dermed ingen klageinstans å klage til. Men mener du uttalelsen er feil, et det bare å henvende seg til hvilken som helst annen instans som kan ha ansvar, eller i det minste, peiling, for å få klarhet i om Forsvaret tolker og anvender reglene rett.
RWY 24 is offline  
Old 06-07-2011, 08:09   #117
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Er du helt sikker på at du har fått disse referansene riktig? «Sikkerhetstjenesten i Forsvaret» er ikke noen lov og det er heller ikke noe som heter «lov om politimyndighet», men derimot «lov om politimyndighet i det militære forsvar».

Du kan i utgangspunktet ikke klage på noe som ikke er et enkeltvedtak. Jeg tviler på at svar på en slik forespørsel er enkeltvedtak. Er det et enkeltvedtak vil jeg anta klageinstans er Forsvarets Overkommando, men klagen skal uansett sendes instansen som fattet det opprinnelige vedtaket.

De siste par innleggene dine har vært rotete, fulle av skrivefeil og vanskelige å forstå. Skal du få et skikkelig og seriøst svar, bør brevene du sender til Forsvaret være adskillig ryddigere. Få noen til å lese korrektur, gjerne noen med litt erfaring i offentlig saksbehandling.
Jeg kan skrive av ordrett:

" Jeg refererer til Forsvaretsdepartementet instruks om sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3, samt lov om militærpolitimyndighet paragraf 1 og 3 "

" Formålet og nødvendighet av slik innsamling av informasjon er å vidererapportere og undersøke hvorvidt det har skjedd en sikkerhetstruende hendelse. Opplysninger som viderapporteres til Forvarets Sikkerhtsavdeling slettes av luftving umiddelbart.

Brevet avsluttes med følgende: 135 Luftving bekrefter at du ikke er registrert.

Skulle gjerne ha lagt ut hele brevet - det kommer senere og på anmodning på PM og fra pressen. Da vil folk skjønne at man ikke har fått svar på mine spørsmål.

Jeg lar denne tråden være inntil videre og ønsker kontakt med alle som blir oppsøkt av militært personel på Sanddyna på 19R - gjerne dato/klokkeslett osv, Bruk PM folkens.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 06-07-2011, 10:06   #118
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
"Jeg refererer til Forsvaretsdepartementet instruks om sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3, samt lov om militærpolitimyndighet paragraf 1 og 3 "
Jeg lurer veldig på hvordan vedkommende leser de paragrafene. Politiet (det sivile, altså) har vel for lengst slått fast at militærpolitiet ikke har noen politimyndighet på vollen. Paragrafen fra instruks om sikkerhetstjenesten skjønner jeg heller ikke hvilken relevans skulle ha her.

Quote:
" Formålet og nødvendighet av slik innsamling av informasjon er å vidererapportere og undersøke hvorvidt det har skjedd en sikkerhetstruende hendelse. Opplysninger som viderapporteres til Forvarets Sikkerhtsavdeling slettes av luftving umiddelbart.
Dette høres jo nærmest ut som Forsvarets Sikkerhetsavdeling har tatt initativ til ei systematisk registrering av hvem som oppholder seg på vollen. Det høres nesten ut som rette instans å ta dette videre med er EOS-utvalget?
Old 06-07-2011, 11:32   #119
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Litt OT men måtte bare...

DK84447 BR77443 LY77366, got it?

P050111PS-0210 by The White House, on Flickr

Last edited by ENGM 911; 06-07-2011 at 11:35.
ENGM 911 is offline  
Old 06-07-2011, 14:35   #120
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Klarer ikke helt å hisse meg opp over at man kan få notert bilnummeret om man parkerer på Vollen. Hva er en big deal med å hisse seg opp over det ?
Hvor mange ganger på vei mellom heim og Vollen registreres ikke bilnummeret, og posisjonering av Mobil osv , og jaggu poster man ikke med 3G fra vollen også.
La de få gjøre sin jobb, på sin måte så slipper man kanskje gule foto forbudskilt på deler av vollen...
sail4fun is offline  
Closed Thread

Posting Rules