Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2011, 20:25   #81
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Selvfølgelig er ikke dette SAS sin offisielle mening.
Det er min mening, om det skulle være uklart, så er det SAS sin kommunikasjonsavdeling som vil uttale seg om slike ting offisielt.
Jeg som privatperson derimot uttaler meg som nettopp det, på lik linje med deg. Forskjellen er vel at jeg er ansatt i SAS.
Jeg skjønte da det - derav smiley'en...

Quote:
Problemet med den særnorske reglen i forhold til flybransjen er at man i ekstremt liten grad tar hensyn til forhold utenfor vår egen steinrøys.
Flybransjen er global, og det burde også regelverket være. Det tror jeg alle tjener på i det lange løp.
Jeg tror du undervurderer konkurransemyndighetenes vurderingsevne om du tror at de ikke skjønner at luftfarten er global. Det betyr imidlertid ikke at SAS har en ulempe vis a vis globale aktører, for lojaliteten ville i så fall vært fra nordmenn, andre som er bosatt i Norge eller som reiser mye i Norge. Ingen av SAS sine konkurrenter kan tilby bonus for reiser innenlands. En svært stor andel av nordmenn kan reise med SAS enten direkte fra OSL og ut, eller via CPH/ARN, og dermed ha muligheten til å opptjene bonus fra første fløyede kilometer. Det er vanskelig å se at det er noen nevneverdig konkurransevridning av dette.

Global konkurransepolitikk tror jeg ikke vi vil ønske eller klare å realisere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 21:05   #82
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg skjønte da det - derav smiley'en...

Jeg tror du undervurderer konkurransemyndighetenes vurderingsevne om du tror at de ikke skjønner at luftfarten er global. Det betyr imidlertid ikke at SAS har en ulempe vis a vis globale aktører, for lojaliteten ville i så fall vært fra nordmenn, andre som er bosatt i Norge eller som reiser mye i Norge. Ingen av SAS sine konkurrenter kan tilby bonus for reiser innenlands. En svært stor andel av nordmenn kan reise med SAS enten direkte fra OSL og ut, eller via CPH/ARN, og dermed ha muligheten til å opptjene bonus fra første fløyede kilometer. Det er vanskelig å se at det er noen nevneverdig konkurransevridning av dette.

Global konkurransepolitikk tror jeg ikke vi vil ønske eller klare å realisere.
I lige måde, min smiley forsvant. Beklager det, da ble den vel harsk.

Jeg må desverre si at etter all argumentasjon fra konkurransetilsynet, har de fortsatt ikke klart å forklare for meg hvordan dette er konkuransevridende i dag. Når det ble innført, no problem. Men ikke i dag.

Per i dag er det ingen som kan tilby bonus innelands i Norge, men Norwegian f.eks har selv sagt at det kunne være noe å tenke på.
Ref til en av mange pressekonferanser med Kjos.

Synes de i alle fall kan prøve det ut, så kan man selv se om det har noen negativ innvrikning, eller om andre følger etter.

Time will show
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 21:26   #83
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg må desverre si at etter all argumentasjon fra konkurransetilsynet, har de fortsatt ikke klart å forklare for meg hvordan dette er konkuransevridende i dag. Når det ble innført, no problem. Men ikke i dag.
Kjos har vel sagt at de i utgangspunktet ikke ønsker dette. Om det blir tillatt så regner jeg med at også DY vil kjøre sitt opplegg innenlands.

Årsaken til at man vurderer dette til å være konkurransevridende kan ses gjennom noen premisser (noe forenklet):
1. Effektiv konkurranse (formålet med konkurranseloven) betyr at like effektive aktører skal kunne konkurrere om kundene på like vilkår.
2. Like vilkår betyr at pris vil være en viktig faktor, og at den mest effektive konkurrenten vil kunne kapre kunder basert på lavere kostnader. Her må det imidlertid sies at det er pris korrigert for forskjeller i produktkvalitet som f.eks. bedre plass ombord, bedre før-, ombord- og etterservice, osv.
3. Like vilkår betyr at en aktør ikke skal kunne benytte instrumenter/konkurranseparametre som gjør at kundene velger et annet produkt, korrigert for kvalitetsforskjeller, enn det som er det rimeligste.
4. Aktivitet fra en dominerende aktør som hindrer at den mest effektive aktøren kan etablere seg, overleve og/eller ekspandere der hvor det er lønnsomt for denne kan vurderes til å være misbruk av dominerende stilling.
5. At DY er stor i dag betyr ikke nødvendigvis at forbudet har mistet sin misjon, selv om man nok bør gjøre analyser av situasjonen (Telenor er f.eks. fortsatt underlagt slike konkurransebegrensninger selv om Netcom også er en stor aktør - men det går også i motsatt retning; dvs. at slike lover kan ramme Netcom, eller i dette tilfellet DY).

Det som er helt klart er at KT er bekymret for prisutviklingen og konkurransen innenlands om bonus gjeninnføres. Den korte forklaringen på det er at man vil si, basert på all tilgjengelig økonomisk teori og empiri, at økt lojalitet bidrar til mindre press på priser, som igjen resulterer i økt prisnivå.

Jeg vet ikke om dette ble noe klarere....

Dette er relativt kompliserte argumentrekker, som ikke alltid egner seg til et debattforums form. Jeg tar gjerne debatten over en kaffekopp ved neste anledning...

Last edited by TOS; 27-06-2011 at 21:33.
Old 27-06-2011, 21:40   #84
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Kjos har vel sagt at de i utgangspunktet ikke ønsker dette. Om det blir tillatt så regner jeg med at også DY vil kjøre sitt opplegg innenlands.

Årsaken til at man vurderer dette til å være konkurransevridende kan ses gjennom noen premisser (noe forenklet):
1. Effektiv konkurranse (formålet med konkurranseloven) betyr at like effektive aktører skal kunne konkurrere om kundene på like vilkår.
2. Like vilkår betyr at pris vil være en viktig faktor, og at den mest effektive konkurrenten vil kunne kapre kunder basert på lavere kostnader. Her må det imidlertid sies at det er pris korrigert for forskjeller i produktkvalitet som f.eks. bedre plass ombord, bedre før-, ombord- og etterservice, osv.
3. Like vilkår betyr at en aktør ikke skal kunne benytte instrumenter/konkurranseparametre som gjør at kundene velger et annet produkt, korrigert for kvalitetsforskjeller, enn det som er det rimeligste.
4. Aktivitet fra en dominerende aktør som hindrer at den mest effektive aktøren kan etablere seg, overleve og/eller ekspandere der hvor det er lønnsomt for denne kan vurderes til å være misbruk av dominerende stilling.
5. At DY er stor i dag betyr ikke nødvendigvis at forbudet har mistet sin misjon, selv om man nok bør gjøre analyser av situasjonen (Telenor er f.eks. fortsatt underlagt slike konkurransebegrensninger selv om Netcom også er en stor aktør - men det går også i motsatt retning; dvs. at slike lover kan ramme Netcom, eller i dette tilfellet DY).

Det som er helt klart er at KT er bekymret for prisutviklingen og konkurransen innenlands om bonus gjeninnføres. Den korte forklaringen på det er at man vil si, basert på all tilgjengelig økonomisk teori og empiri, at økt lojalitet bidrar til mindre press på priser, som igjen resulterer i økt prisnivå.

Jeg vet ikke om dette ble noe klarere....

Dette er relativt kompliserte argumentrekker, som ikke alltid egner seg til et debattforums form. Jeg tar gjerne debatten over en kaffekopp ved neste anledning...
Jeg sliter med tanken om at Lojalitet som kun et onde....lokalt hjemme i Seattle er det nettopp lojaliteten som gjør at det finnes fly med "Mike the Eskimo" på halen - vet ikke om hvilke Dirty Triks(tm) AA ikke har forsøkt for kjøpe seg inne og "rydde" opp på Texas maner (BushWacker) slik det gjorde med Reno (flyselskapet) slik de har forsøkt i alle årene jeg bodde i Seattle og hva ville vi ha hatt i dag om AA hadde lykkes med å kvele lojaliteten - et bloated AA og et fett UA og VX ville ha hatt null mulighet til å starte i SFO og LAX - I SFO ville VX ikke ha fått en eneste Gate (slik det ble gjort av nettopp AA og UA i TommyTown i flere år).....av og til er det lov til å nyte forsiden av medaljen også
Old 27-06-2011, 21:43   #85
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg sliter med tanken om at Lojalitet som kun et onde....lokalt hjemme i Seattle er det nettopp lojaliteten som gjør at det finnes fly med "Mike the Eskimo" på halen - vet ikke om hvilke Dirty Triks(tm) AA ikke har forsøkt for kjøpe seg inne og "rydde" opp på Texas maner (BushWacker) slik det gjorde med Reno (flyselskapet) slik de har forsøkt i alle årene jeg bodde i Seattle og hva ville vi ha hatt i dag om AA hadde lykkes med å kvele lojaliteten - et bloated AA og et fett UA og VX ville ha hatt null mulighet til å starte i SFO og LAX - I SFO ville VX ikke ha fått en eneste Gate (slik det ble gjort av nettopp AA og UA i TommyTown i flere år).....av og til er det lov til å nyte forsiden av medaljen også
Der har du effekten av å la markedet styre selv, som jo noen ynder å trekke frem som den beste løsningen.... Typisk resultat av laissez faire politikk....

Lojalitet er ikke kun et onde, men lojalitet kan ha den effekten at det virker konkurransevridende. Hvorfor kan ikke SAS klare å konkurrere med DY på de andre instrumentene de har til rådighet - et mye bedre, skrudd sammen nettverk (og tildels bedre service i forhold til irr, iallefall når man får tak i SAS...)? Man kan kanskje si (litt stygt kanskje): Hvorfor må SAS konkurrere med støttehjul på det norske innenriksmarkedet...? For ordens skyld: Dette er et retorisk spørsmål.

Edit: Jeg begynner nesten å føle meg som en talsperson for KT. Litt interessant at jeg egentlig har tilbragt mer tid på andre siden av bordet i forhold til dem, og argumentert mot dem...

Last edited by TOS; 27-06-2011 at 21:48.
Old 27-06-2011, 22:26   #86
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Hvorfor må SAS konkurrere med støttehjul på det norske innenriksmarkedet...? For ordens skyld: Dette er et retorisk spørsmål.
Men det spørsmålet kan også snus: Hvorfor må Norwegian konkurrere med støttehjul på det norske innenriksmarkedet gjennom å nekte konkurentene å bruke sitt bonusprogram?

...og ja, jeg vet spørsmålet er retorisk
Old 27-06-2011, 22:32   #87
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Men å samle bonuspoeng på motstanderens flyginger, det er ikke konkurransevridende eller fordyrende. Det er hvertfall det som er resultatet nå, dvs. motsatt "loyalitet"

Old 27-06-2011, 22:35   #88
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Dette er vel egentlig et spørsmål først og fremst til TOS:

Ved innføring av bonuspoeng i Norge, vil SAS og potensielt Norwegian forsøke på binde sine faste innenrikskunder til sitt selskap gjennom bonusprogrammer. Denne bindinga vil også bidra til at selskapet blir kundens foretrukne selskap på utenlandsreiser.

I dag har flere utenlandske selskap, spesielt KLM, et betydelig marked av passasjerer som bruker SAS/DY innenriks, men som ikke har bindinger/lojalitet ved utenlandsreiser. Ved eventuell innføring av bonuspoeng innenriks er det naturlig å anta at en del kunder velger bort disse selskapene.

Vil ei slik binding mellom innenriks markedsdominans og sterk konkurranse på utenlandstrafikk ha noe å si i ei vurdering av bonuspoeng innenriks? Altså at forbudet «beskytter» KLM, BA osv.
Old 27-06-2011, 22:35   #89
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men det spørsmålet kan også snus: Hvorfor må Norwegian konkurrere med støttehjul på det norske innenriksmarkedet gjennom å nekte konkurentene å bruke sitt bonusprogram?

...og ja, jeg vet spørsmålet er retorisk
SAS får lov til å tilby fast-track, lounge og egen innsjekk for sine mest lojale og best betalende kunder, men ikke bonuspoeng. Jeg må si at jeg ikke ser helt forskjellen. Begge deler er fordeler og annerkjennelse av gode kunder.

Jeg vil tro at for de fleste lojale kundene er det fordelene som statuspassasjer (som man burde opparbeidet seg som hyppig reisende innenriks) som er viktig, ikke bonuspoengene som kan brukes til uttak. Så billig som det er å fly, er det uansett lite å spare på en bonusreise innen Europa eller i økonomi-klasse.
Jeg personlig ville heller vært gullkunde uten å tjene et eneste poeng, enn EB basic med opptjening av bare ekstrapoeng innenriks.

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Ved innføring av bonuspoeng i Norge, vil SAS og potensielt Norwegian forsøke på binde sine faste innenrikskunder til sitt selskap gjennom bonusprogrammer. Denne bindinga vil også bidra til at selskapet blir kundens foretrukne selskap på utenlandsreiser.

I dag har flere utenlandske selskap, spesielt KLM, et betydelig marked av passasjerer som bruker SAS/DY innenriks, men som ikke har bindinger/lojalitet ved utenlandsreiser. Ved eventuell innføring av bonuspoeng innenriks er det naturlig å anta at en del kunder velger bort disse selskapene.

Vil ei slik binding mellom innenriks markedsdominans og sterk konkurranse på utenlandstrafikk ha noe å si i ei vurdering av bonuspoeng innenriks? Altså at forbudet «beskytter» KLM, BA osv.
Ja, det var dette jeg skrev om tidligere. Utenlandske selskaper nyter godt av det norske forbudet, siden norske passasjerer ikke har noe lokalt selskap å være lojale mot. Et bortfall av forbudet vil styrke den norske luftfarten i konkurransen mot først og fremst KLM, men også Ryanair, BA, Air France og Lufthansa osv.

Last edited by Dag Viking; 27-06-2011 at 22:38.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 23:05   #90
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, det var dette jeg skrev om tidligere. Utenlandske selskaper nyter godt av det norske forbudet, siden norske passasjerer ikke har noe lokalt selskap å være lojale mot. Et bortfall av forbudet vil styrke den norske luftfarten i konkurransen mot først og fremst KLM, men også Ryanair, BA, Air France og Lufthansa osv.
Nå vet jeg ikke hvor mange det kan være som kombinerer reise med SK/DY innenlands og f.eks. KLM utenlands, spesielt siden KLM flyr direkte til/fra AMS fra såpass mange sentrale steder i sør/midt-Norge, men dette vet sikkert mange av forumistene. Personlig så synes jeg slike bytter av selskap er litt risky business, men nå er jeg nokså risiko avers...

Jeg er faktisk litt usikker på om man ville tatt hensyn til effekten på KLM, BA osv. siden de ikke opererer innenlands. Effekten på konkurransen mot KLM, BA osv. til utlandet fra Norge er såpass velutviklet (og med tildels mange aktører) at man neppe vil se på dette som et stort problem om gjeninnføring av bonus skulle bety en vridning.

En annen problemstilling er at så lenge dette sannsynligvis innebærer signifikant innslag av handel mellom EU/EØS-stater så vil dette nok måtte avgjøres av ESA og ikke norske konkurransemyndigheter. For bonusforbudet så er det i prinsippet ikke mellomstatlig handel, og dermed er det KT som har kompetansen.

Quote:
SAS får lov til å tilby fast-track, lounge og egen innsjekk for sine mest lojale og best betalende kunder, men ikke bonuspoeng. Jeg må si at jeg ikke ser helt forskjellen. Begge deler er fordeler og annerkjennelse av gode kunder.

Jeg vil tro at for de fleste lojale kundene er det fordelene som statuspassasjer (som man burde opparbeidet seg som hyppig reisende innenriks) som er viktig, ikke bonuspoengene som kan brukes til uttak. Så billig som det er å fly, er det uansett lite å spare på en bonusreise innen Europa eller i økonomi-klasse.
Fast track, lounge og egen innsjekk binder deg ikke til et selskap. Den fordelen du nyter av disse aspektene ved produktet kan du nyte om du kjøper en økonomi ekstra eller business billett, uavhengig av om du kjøper dette en eller flere ganger. Fordelene man får av status i et bonusprogram er avhengig av at man (som oftest) samler sine poeng i et kort; dvs. flyr man nok til å tjene opp 100.000 poeng så er det bedre å samle alle disse på et kort enn å dele på to kort (gitt at terskelen for gull er f.eks. 80.000). Dette kan, og jeg får understreke kan, påvirke dine reisebeslutninger. Er det mange nok av dere så kan dette resultere i at selskapet ønsker å kapitalisere på dette, og øker sine priser. Dette kan kanskje isolert sett ikke være et stort problem for deg som nyter godt av fordelene med gullkortet, men de andre som også opplever økte priser uten gullfordelene er kanskje i mindre grad fornøyde.
Old 27-06-2011, 23:14   #91
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Nå vet jeg ikke hvor mange det kan være som kombinerer reise med SK/DY innenlands og f.eks. KLM utenlands, spesielt siden KLM flyr direkte til/fra AMS fra såpass mange sentrale steder i sør/midt-Norge, men dette vet sikkert mange av forumistene. Personlig så synes jeg slike bytter av selskap er litt risky business, men nå er jeg nokså risiko avers...
Det var ikke dette jeg siktet til. Jeg snakker om separate reiser. Flyr man Norwegian innenriks og samler "poeng" hos de, er det kanskje større sjanse for at man vil fly Norwegian utenriks også? Siden Norwegian ikke kan tilby bonuspoeng innenriks, er det en betydelig sjanse for at man heller vil fly KLM enn Norwegian når man skal til utlandet. Er man fornøyd med produktet blir man lojal, og bonuspoeng kan være dråpen som får folk til å bli med lojale der produkt og pris ellers er likt.

Quote:
Fast track, lounge og egen innsjekk binder deg ikke til et selskap. Den fordelen du nyter av disse aspektene ved produktet kan du nyte om du kjøper en økonomi ekstra eller business billett, uavhengig av om du kjøper dette en eller flere ganger.
Fast-track binder meg til SAS og Lufthansa, og den funker for biz/ekstra/EBG.
Scandinavian lounge er kun for *G, og da må man fly *A.
EBG innsjekk er kun for EBG når man flyr med SAS og Lufthansa (muligens et par selskaper til?).

Last edited by Dag Viking; 27-06-2011 at 23:17.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 23:26   #92
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Fast-track binder meg til SAS og Lufthansa, og den funker for biz/ekstra/EBG.
Poenget mitt er at du kan nyte godt av fast track om du flyr en gang på økonomi ekstra like mye som om du alltid velger å fly SAS. Dette er et produktkarakteristika som gjør at SAS sitt produkt kan oppleves som bedre enn konkurrentens produkt. Helt uproblematisk sett fra KTs side, vil jeg tro.

At det funker for EBG skjønner jeg, men det er jo en av fordelene som gjør at man ønsker å samle sine poeng i en kurv.
Old 27-06-2011, 23:26   #93
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Jeg tenkte mer på en potensiell reisende i Bergen, som vanligvis vil bruke SAS innenriks og derfor vil ha et incentiv for å velge bort KLM utenriks, gitt at SAS har bonus innenriks.
Old 27-06-2011, 23:48   #94
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg tenkte mer på en potensiell reisende i Bergen, som vanligvis vil bruke SAS innenriks og derfor vil ha et incentiv for å velge bort KLM utenriks, gitt at SAS har bonus innenriks.
Jeg misforstod litt. Dette er nok en effekt man vil vurdere, skulle jeg tro. Samtidig så er en mulig effekt at SAS vil være mer interesserte i å gi kundene en god deal nettopp for å konkurrere med KLM, men på den annen side så har vel også SAS et tilbud via CPH som også gir bonuspoeng fra start til mål. Effekten er kanskje mer å indirekte svekke OSL som transfer flyplass.
Old 28-06-2011, 08:59   #95
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Samtidig så er en mulig effekt at SAS vil være mer interesserte i å gi kundene en god deal nettopp for å konkurrere med KLM...
Men så er jo KLM (og BA for den delen) ofte billigere enn både SAS og DY, til tross for at de har et fullverdig bonusprogram som "koster skjorta". Når det gjelder kostnadene ved bonusprogrammer så kan man også snu det til en inntekt/nullspill, ref. hva Tommy777 tidligere har gitt eksempler på fra amerikanske selskaper.

Forskjellen på "betal to få en" cola og bonus på flyreise er jo at man deler ut ledig kapasitet til bonuskundene. Den ekstra colaen man gir bort har en kostnad. DYs program er heller ikke skrudd sammen slik at man gir bort ledig kapasitet da man gir en rabatt på en fremtidig reise, og rabatten er helt opp mot 20%.

Old 28-06-2011, 09:41   #96
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
DYs program er heller ikke skrudd sammen slik at man gir bort ledig kapasitet da man gir en rabatt på en fremtidig reise, og rabatten er helt opp mot 20%.
Og gad vide hvem der betaler den? Kan det være dem som ikke optjener bonuspoint hos dem?
Old 28-06-2011, 10:04   #97
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Men så er jo KLM (og BA for den delen) ofte billigere enn både SAS og DY, til tross for at de har et fullverdig bonusprogram som "koster skjorta". Når det gjelder kostnadene ved bonusprogrammer så kan man også snu det til en inntekt/nullspill, ref. hva Tommy777 tidligere har gitt eksempler på fra amerikanske selskaper.

Forskjellen på "betal to få en" cola og bonus på flyreise er jo at man deler ut ledig kapasitet til bonuskundene. Den ekstra colaen man gir bort har en kostnad. DYs program er heller ikke skrudd sammen slik at man gir bort ledig kapasitet da man gir en rabatt på en fremtidig reise, og rabatten er helt opp mot 20%.
Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Og gad vide hvem der betaler den? Kan det være dem som ikke optjener bonuspoint hos dem?
Kostnaden ved bonusprogrammet er nokså irrelevant i forhold til konkurranserettslig vurdering av dette. Det er ikke en eventuell kostnad ved å drifte bonusprogrammet som skaper problemet, men det faktum at bonusprogrammet virker lojalitetsbyggende og dermed kan resultere i økte priser.

En eventuell kostnad med å drifte bonusprogrammet er egentlig nokså irrelevant i forhold til prissettingen, fordi det er en såkalt sunk cost (i likhet med kostnader forbundet med markedsføring o.l.). Man vil gjerne ha dette dekket i siste instans, men det er ikke det som er bestemmende for hvilken pris man setter. Den pris man setter ut til kundene er avhengig av hvilken betalingsvilje kundene har (derfor har man et stort sett med priser, som bl.a. styres av tidligere tiders etterspørsel osv.), men ikke om bonusprogrammet koster 100 millioner eller 1 million. Jeg er også klar over at et bonusprogram kan, i tillegg til å være lojalitetsbyggende, være en inntektskilde for selskapet, men det er altså ikke problemet i forhold til konkurranseloven.

Rabatten fra Cashpoints er vel heller ikke knyttet opp mot at man reiser X antall ganger, eller bruker X antall kroner hos DY? Denne kan man benytte omtrent umiddelbart, om man ønsker det, og man må ikke over en terskelverdi før det har verdi. Sånn har iallefall jeg forstått det. Det blir man ikke så lojal av (men du må kanskje kjøpe en reise til?).

At noen ikke aksepterer at dette kan gi økte priser får jeg leve med, men spør man folk som jobber med disse problemstillingene så vil de kanskje kunne belyse måten man tenker på. Det er det jeg har forsøkt å gjøre, men jeg ser at det er lang vei å gå før dette synker inn.

Last edited by TOS; 28-06-2011 at 12:52.
Old 28-06-2011, 13:09   #98
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Men å samle bonuspoeng på motstanderens flyginger, det er ikke konkurransevridende eller fordyrende. Det er hvertfall det som er resultatet nå, dvs. motsatt "loyalitet"
Fortsatt ikke innenlands vel..? For flygninger til utlandet er det større grad av konkurranse. Ergo er ikke bonusopptjening der et uoverkommelig problem.
Old 29-06-2011, 01:09   #99
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Kostnaden ved bonusprogrammet er nokså irrelevant i forhold til konkurranserettslig vurdering av dette. Det er ikke en eventuell kostnad ved å drifte bonusprogrammet som skaper problemet, men det faktum at bonusprogrammet virker lojalitetsbyggende og dermed kan resultere i økte priser.

En eventuell kostnad med å drifte bonusprogrammet er egentlig nokså irrelevant i forhold til prissettingen, fordi det er en såkalt sunk cost (i likhet med kostnader forbundet med markedsføring o.l.). Man vil gjerne ha dette dekket i siste instans, men det er ikke det som er bestemmende for hvilken pris man setter. Den pris man setter ut til kundene er avhengig av hvilken betalingsvilje kundene har (derfor har man et stort sett med priser, som bl.a. styres av tidligere tiders etterspørsel osv.), men ikke om bonusprogrammet koster 100 millioner eller 1 million. Jeg er også klar over at et bonusprogram kan, i tillegg til å være lojalitetsbyggende, være en inntektskilde for selskapet, men det er altså ikke problemet i forhold til konkurranseloven.

At noen ikke aksepterer at dette kan gi økte priser får jeg leve med, men spør man folk som jobber med disse problemstillingene så vil de kanskje kunne belyse måten man tenker på. Det er det jeg har forsøkt å gjøre, men jeg ser at det er lang vei å gå før dette synker inn.
Vel, denne debatten har vi vel hatt ett par hundre ganger og det er som vanlig hakk i plata fra seigmannbyen

Du kan jo lese litt om hvor mye bonusprogrammer gir i kassa til flyselskapene, man tjener mer paa disse programmene enn paa selve driften av selskapene i mange tilfeller. Det er store penger og bonusprogrammer drives som egne selskaper. Saa mye har endret seg siden forbudet kom.

Du har helt rett i at bonusprogrammer KAN gi oekte priser. Vel, verden KAN gaa under i morra og jeg KAN spise en salat til middag. Det betyr ikke at det faktisk vil skje

Norge er ett lite land bla bla bla er vel det eneste argumentet i denne debatten. Naa har man aldri hatt mulighet til aa opptjene bonuspoenger paa anbudsruter i Norge, saa de rutene som ikke kan leve sitt eget liv paa kommersielt grunnlag, vil uansett ikke falle under denne problemstillingen.

Det at Norwegian har kommet paa banen, er selvsagt flott for prissensitive kunder og de gir beng i mikropoeng med SAS uansett, saa det store volumet som Norwegian har vil vaere uendret. Folk som reiser for egne penger, vil ikke betale store summer ekstra for aa opptjene bonuspoeng. Aa hevde det er ikke realistisk.

Det aa hevde at forretningsfolk vil hive tusenvis av kroner ut av vinduet for aa opptjene 1200 bonuspoeng istedetfor 150/600 er heller ikke realistisk. Klart, du vil ha enkelte uansvarlige ansatte i selskaper som Statoil eller stoerre firmaer som bare kjoerer paa og ikke bryr seg om at de stjeler penger fra aksjonaerene ved aa betale mer en det som er noedvendig for ett totalt likt produkt, men det er minoriteter.

For eksempel: Jeg skal fly NYC-IAD paa torsdag og har ikke kjoept billetten enda da moetet ble satt opp i dag. AA og UA koster 380 dollar, mens JetBlue koster 160. Jeg kan selvsagt velge hvem jeg vil, men jeg er saapass ansvarlig at jeg velger Jetblue, noe annet vil vaere totalt uprofesjonelt for aa opptjene 500 bonuspoeng. De fleste selskaper har retningslinjer og med LCC paa banen, har det blitt veldig store endringer i hvordan man kjoeper billetter ogsaa i Norge.

Argumentet til konkurranse"tilsynet" at dersom man vil ha fasttrack og andre fordeler man opptjener ved status, kan man jo bare kjoepe business/extra fullpris. Saa for aa faa lavere priser, er loesningen til byraakratene (som er stort sett de eneste som reiser paa fullpris :P) aa kjoepe de dyreste billettene, noe Seigmannen fra UiT ogsaa synes er en grei loesning.. Akkurat...

Sas kan gjoere ditt og datt for aa bli bedre. Vel, jeg velger aa snu litt paa flisa. Norwegian kan jo bare forbedre produktet sitt for aa vinne flere forretningskunder. Aerlig talt, Norwegian trenger ingen stoettehjul og fortjener det heller ikke. Det er deres oppgave aa drive bedriften sin og oppdrive en strategi for aa vinne kunder fra konkurrentene. Det er slett ikke myndighetene sin oppgave

Det at Norwegian har kommet paa banen innenriks Norge har gjort at tilbudet har blitt daarligere. Bardufoss er ett godt eksempel, Evenes likesaa. SAS og Braathens hadde ett straalende tilbud til disse mindre stedene som ikke har nok grunnlag som TRD/BGO/SVG etc med fullt av flighter og masse frekvenser. Vel, SAS har naa en konkurrent med 186 seter som er heavy paa lave priser noe som har gjort at SAS kutter til beinet. Forskjellen er at Norwegian har ikke materiell eller noe oenske om aa stotte/subsidiere lokalmiljoeet og fyller opp en eller to maskiner om dagen og thats it. Evenes har naa ett elendig tilbud sammenlignet med tidligere. Det er fri konkurranse, ser ingen problemer med det, men man kan diskutere om hva som er best: Litt hoeyere pris og god frekvens eller daarligere frekvens og billigere priser

Nei, verden gaar videre. Ryanair operer uten noe som helst bonusprogram og er blitt gigantiske. Det samme har Norwegian.

Det er naa paa hoey tid at det blir skikkelig fri konkurranse. Konkurransetilsynet og synsere og byraakrater trenger aa stikke fingern i jorda aa smell the coffee

Last edited by Tommy777; 29-06-2011 at 01:15.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 01:29   #100
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vel, denne debatten har vi vel hatt ett par hundre ganger og det er som vanlig hakk i plata fra seigmannbyen

Du kan jo lese litt om hvor mye bonusprogrammer gir i kassa til flyselskapene, man tjener mer paa disse programmene enn paa selve driften av selskapene i mange tilfeller. Det er store penger og bonusprogrammer drives som egne selskaper. Saa mye har endret seg siden forbudet kom.

Du har helt rett i at bonusprogrammer KAN gi oekte priser. Vel, verden KAN gaa under i morra og jeg KAN spise en salat til middag. Det betyr ikke at det faktisk vil skje
Der kom den, ja.... Jeg bør vel respondere med at det er minst like mange hakk i plata fra den kanten, men det får nå være. Som nevnt flere ganger så er det ikke kostnadene ved bonusprogrammet som bekymrer konkurransemyndighetene, men det kan du lese om i flere andre innlegg. At disse genererer inntekt har jeg forøvrig fått med meg i diverse tidligere runder. Det endrer lite i den fundamentale konkurranserettslige analysen.

Hva effekten er av bonus er selvsagt en vurderingssak, men selv om du er bonusekspert så er jeg vel ikke sikker på at du nødvendigvis har den hele & fulle oversikt over disse effektene. Det har selvsagt ikke jeg heller. Det er mulig at konkurransemyndighetene har noe bedre oversikt enn oss begge.
Reply

Posting Rules