Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2016, 17:56   #81
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7

Man kan ikke alltid være forberedt på alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Ei heller kan man løse alt alltid.

Men i dette tilfellet tror jeg passasjerene ville følt det betryggende å ha en ansatt fra selskapet de kunne prate med.
Jeg tror den ansatte kunne være med på å gi en bedre informasjon enn en handling agent "vi prøver alt for å få dere på hotell, men russiske myndigheter nekter visum, vi forsøker å ordne det".
Og jeg tror en lokal handling agent ville være glad for assistanse om en 330 fra et ukjent selskap (for de) som plutselig landet.
Vinn-vinn for alle, men kanskje man ikke er vant å tenke i de baner? Eller som Gustavf sier, kanskje det er sånn at "min arbeidsplass er ombord"
Old 18-07-2016, 18:11   #82
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg fastslår at det for enkelte er viktigere å understreke hvor vanskelig eller uønsket ("min arbeidsplass er ombord") det er å bruke crewet som en ressurs for å håndtere en slik situasjon på bakken, mens det er noen som ser muligheter for å lære. Takk til SAS-Steward, og andre, som ser muligheter.

Om ikke crew er tilgjengelig, så kanskje man kan forsøke å oppnå kontakt med noen ID-pax eller reisevante passasjerer som kjenner selskapet, som kan videreformidle informasjon.
Jeg har jobbet sammen med Crew I mange situasjoner og er enig I at det er meget god hjelp, men samtidig skal vi ikke glemme at Arbeidsplassen er Ombord og at først når oppgavene ombord er ferdige kan man ta på seg andre oppgaver, det har ikke jeg opplevd som noe problem og så det sist som passasjer på Arlanda I April. Men en skal heller ikke ta for lett på at adgang kan være til hinder for at ideelle løsninger ikke lar seg gjennomføre, en skal huske på at dette skjedde på en flyplass hvor ingen av de SAS ansatte hadde adgangskort, "CREW" på et ID Kort gir noen rettigheter, men langt I fra adgang til å åpne dører eller automatisk adgang til en sikret sone.

Vi så jo at Russiske myndigheter valgte å ikke følge de Internasjonale avtalene som gjelder I slike tilfeller, da er det kanskje en mulighet for at de samme myndighetene ikke var velvilligheten selv med å gi adgang til ukjent besetninger ?

Det å forlate en A340 som etter noen timers flight har masse verdier ombord er ikke bare "Å klikke" på Sentralåsen som på en Golf, det er rutiner for det også - spesiellt på en helt ukjent flyplass uten noen støtte fra kjente bakke personale.

Det er gode ideer som legges frem, mange av disse har vært I bruk I SAS siden min var flyvertinne på 1960 tallet, min kone gjorde dette som Crew I Alaska på 90 tallet og jeg jobbet med SAS Crew I slike situasjoner de 15 årene jeg jobbet I SAS.
Old 18-07-2016, 18:23   #83
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Man kan ikke alltid være forberedt på alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Ei heller kan man løse alt alltid.

Men i dette tilfellet tror jeg passasjerene ville følt det betryggende å ha en ansatt fra selskapet de kunne prate med.
Jeg tror den ansatte kunne være med på å gi en bedre informasjon enn en handling agent "vi prøver alt for å få dere på hotell, men russiske myndigheter nekter visum, vi forsøker å ordne det".
Og jeg tror en lokal handling agent ville være glad for assistanse om en 330 fra et ukjent selskap (for de) som plutselig landet.
Vinn-vinn for alle, men kanskje man ikke er vant å tenke i de baner? Eller som Gustavf sier, kanskje det er sånn at "min arbeidsplass er ombord"
Jeg er 100% vant med å tenke I disse baner, hun jeg er gift med tenkte 100% I de samme baner mens hun fløy I Alaska - dette er selskapet som Deicet en MD-80 med Vodka innkjøpt med Capteines personlige Amex Card (Håper han fikk Miles). Jeg hadde nok gjort det samme som deg og sluset Crew medlem gjennom på Fornebu, men jeg vet også 100% sikkert at hadde vi blitt stoppet ville jeg mistet mitt ID kort. Jeg tror ikke dette har blitt lettere, og jeg tror ikke at Norske lover på noen helst måte er mindre fleskible eller strenge enn hva vi finner I Russland I dag.
Old 18-07-2016, 20:54   #84
Kjetil.L
ScanFlyer Blue

Jeg fastslår herved at SAS umiddelbart må sette crew i stand til å kommunisere med flyforums uberbesservissere 24/7 i tilfelle av flere sikkerhetslandinger.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 21:55   #85
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Jeg fastslår at det for enkelte er viktigere å understreke hvor vanskelig eller uønsket ("min arbeidsplass er ombord") det er å bruke crewet som en ressurs for å håndtere en slik situasjon på bakken, mens det er noen som ser muligheter for å lære. Takk til SAS-Steward, og andre, som ser muligheter.

Om ikke crew er tilgjengelig, så kanskje man kan forsøke å oppnå kontakt med noen ID-pax eller reisevante passasjerer som kjenner selskapet, som kan videreformidle informasjon.
Hvor enkelt er det ikke å kommunisere til 250-300 personer som alle ønsker personlig oppfølging på sine problemer når man står der uten annen informasjon enn den PAX selv får på SMS ? ,
Dette på et ukjent sted uten selv å ha tilganger til data eller noe annet ?
Ja, men nei
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 23:58   #86
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg er 100% vant med å tenke I disse baner, hun jeg er gift med tenkte 100% I de samme baner mens hun fløy I Alaska - dette er selskapet som Deicet en MD-80 med Vodka innkjøpt med Capteines personlige Amex Card (Håper han fikk Miles). Jeg hadde nok gjort det samme som deg og sluset Crew medlem gjennom på Fornebu, men jeg vet også 100% sikkert at hadde vi blitt stoppet ville jeg mistet mitt ID kort. Jeg tror ikke dette har blitt lettere, og jeg tror ikke at Norske lover på noen helst måte er mindre fleskible eller strenge enn hva vi finner I Russland I dag.
Jeg er ikke spesielt kjent i Novosibirsk, selv om jeg har vært innom jernbanestasjonen. Er det separat passkontroll for crew?
Old 19-07-2016, 00:00   #87
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Hvor enkelt er det ikke å kommunisere til 250-300 personer som alle ønsker personlig oppfølging på sine problemer når man står der uten annen informasjon enn den PAX selv får på SMS ? ,
Dette på et ukjent sted uten selv å ha tilganger til data eller noe annet ?
Ja, men nei
Hvilke negative konsekvenser ser du av å la to personer fra crewet være igjen på flyplassen?
Old 19-07-2016, 00:57   #88
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Ble stuck i Østen selv, da en SAS A340 fikk tech. Da kom piloten ut og klatret opp på et stativ. Ropte ut til alle sammen hva som hadde skjedd, at flyet ikke fikk ta før om minst 16 timer og at sånn og sånn var det de kunne gjøre for oss i mellomtiden.

Punkt, ferdig. Så tror jeg han sa de måtte gå og sove for å kunne fly oss hjem dagen etter (men det husker jeg ikke 100%, for jeg var opptatt av hva som skjedde akkurat da).

Det roet mengden og da innfant de seg med det. Men så var dette før Facebook, og det kostet jo over 10,- kroner minuttet å ringe 1000-tipset til VG fra Asia, på den tiden. Så panikken gikk vel heller utover samboer og barn.

Men kort sagt vet vi jo ikke om crew kanskje HAR gjort noe infoarbeide, bare at folkene med sine 15 minutters "fame" ikke gadd høre etter.

Men det kan også hende at de IKKE har gjort det, og det suger. Jeg har faktisk vært med på in-op tilfeller der crew og bakkeansatte bare "tar en pose over hodet og løper som f**n". Det har sjelden gjort stemningen særlig god blant pax.

Jeg vet også en flight fra Russland til Europa som fikk tech, med to kompiser om bord. Den ene kompisen min syntes info var strålende og hadde null problem. Den andre mente hardnakket at de ikke hadde fått noe informasjon, var ilisint, klaget og fikk EUR1200 i comp. Sistnevnte var forøvrig også dritings, så han hadde ikke fått med seg et pip.

Kort sagt - crowd management er en kunst

Den eneste vi virker å vite at har syndet her er vel Russiske immigrasjonsmyndigheter.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2016, 09:20   #89
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Hvilke negative konsekvenser ser du av å la to personer fra crewet være igjen på flyplassen?
f.eks at flight med replacement fly blir forsinket siden de ikke er uthvilt.
At de ikke har noe mer å kommunisere enn hva moderne kanaler kan formidle direkte til pax mer effektivt.
Forventer at handling agent er "operativ" kan formidle det som skal til alle

Forventer også at noe er formidlet til pax fra crew før man forlot flyet.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2016, 11:59   #90
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Jeg er ikke spesielt kjent i Novosibirsk, selv om jeg har vært innom jernbanestasjonen. Er det separat passkontroll for crew?
Det er kanskje en god idee å splitte ut denne delen av tråden ? Jeg har hele tiden forsøkt å si at det kan være utenforliggende årsaker til at Crew Medlemmer ikke ble igjen blant passasjerene. At det er egne sluser, kontroller poster for Crew er veldig vanlig - en skal ikke lengre enn til OSL hvor det er adskilt kontroll for Crew og Ansatte vekk I fra passajerene. Her er det mye vi spekulerer på vel I etterkant og totalt uten det tidspresset som alle disse avgjørelsene ble tatt under. Når man må ta en rekke avgjørelser raskt er det ofte at det ikke blir ideelt, det tar man på oppfølgning og debriefinger som alltid blir holdt.
Old 19-07-2016, 12:04   #91
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er kanskje en god idee å splitte ut denne delen av tråden ? Jeg har hele tiden forsøkt å si at det kan være utenforliggende årsaker til at Crew Medlemmer ikke ble igjen blant passasjerene. At det er egne sluser, kontroller poster for Crew er veldig vanlig - en skal ikke lengre enn til OSL hvor det er adskilt kontroll for Crew og Ansatte vekk I fra passajerene. Her er det mye vi spekulerer på vel I etterkant og totalt uten det tidspresset som alle disse avgjørelsene ble tatt under. Når man må ta en rekke avgjørelser raskt er det ofte at det ikke blir ideelt, det tar man på oppfølgning og debriefinger som alltid blir holdt.
Men er ikke poenget med manges innlegg at man forsøker å peke på hvordan man mener at SAS kanskje burde gjort dette? At det er forklaringsvariabler som vi her ikke har oversikt over er selvsagt riktig (her som i mange andre diskusjoner), og er greit å trekke frem her som andre steder.

Last edited by TOS; 19-07-2016 at 12:14.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2016, 12:19   #92
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Men er ikke poenget med manges innlegg at man forsøker å peke på hvordan man mener at SAS kanskje burde gjort dette? At det er forklaringsvariabler som vi her ikke har oversikt over er selvsagt riktig (her som i mange andre diskusjoner).
Det jeg lurer på spesiellt etter å ha lest Fnate sitt innlegg og det faktum at det vel har vært 2 klager ? I Norsk media I følge våre Danske og Svenske forummedlemmer ingen klager på informasjon I deres media, der var det interjuv med flere som opplevde selve hendelsen I luften som skremmende men som så oppholdet på bakken I sammenheng med det.

Ble det gitt forskjellig informasjon til de Norske passasjerene ?

Jeg mener at episoder som dette alltid kan løses bedre, men det begynner å bli et forhold mellom hva burde SAS ha gjort anderledes (uten at vi virkelig vet) som drar ut av proposjoner (5 innlegg om hva som skjedde 45 innlegg om hva SAS kunne gjøre anderledes - derfor ville andre trader ha blitt splittet på dette stadiet).

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke har tatt deg tid til å lese SAS-Stewards innlegg hvor han nettopp tar allt det som legges frem og vil bruke det som ideer og oppfølgning, hva mer kan man gjøre ?

Last edited by dc-8-63; 19-07-2016 at 12:24.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2016, 12:36   #93
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det jeg lurer på spesiellt etter å ha lest Fnate sitt innlegg og det faktum at det vel har vært 2 klager ? I Norsk media I følge våre Danske og Svenske forummedlemmer ingen klager på informasjon I deres media, der var det interjuv med flere som opplevde selve hendelsen I luften som skremmende men som så oppholdet på bakken I sammenheng med det.

Ble det gitt forskjellig informasjon til de Norske passasjerene ?

Jeg mener at episoder som dette alltid kan løses bedre, men det begynner å bli et forhold mellom hva burde SAS ha gjort anderledes (uten at vi virkelig vet) som drar ut av proposjoner (5 innlegg om hva som skjedde 45 innlegg om hva SAS kunne gjøre anderledes - derfor ville andre trader ha blitt splittet på dette stadiet).
Jeg vet sikkert like lite om hva som er orientert om til hvem som du. Vi vet også av erfaring at det som fremstår i media om hva folk har fått informasjon om ikke alltid deles av andre som har vært tilstede på samme sted (jeg har hatt venner som har sittet fast i utlandet som følge av problemer et visst annet selskap her i nord har hatt på long-haul, og disse kjente seg ikke igjen i det som kom frem i media).

Selv sitter jeg vel med et inntrykk av at SAS har løst dette relativt godt totalt sett (basert på inntrykket fra media - uten selv å ha vært tilstede), og fikk transportert passasjerene hjem raskt.

Quote:
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke har tatt deg tid til å lese SAS-Stewards innlegg hvor han nettopp tar allt det som legges frem og vil bruke det som ideer og oppfølgning, hva mer kan man gjøre ?
Jeg har lest innlegget til SAS-Steward, men mitt innlegg var altså et svar på ditt innlegg og jeg kommenterte derfor ikke SAS-Stewards innlegg i svaret til deg. Mitt poeng var enkelt: Det er sikkert rom for forbedringer, og en rekke av postene her inne er rettet mot det. SAS-Stewards innlegg er meget konstruktive.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2016, 20:11   #94
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Enligt säkra uppgifter från en passagerare ombord, var crewet ute bland passagerarna så länge dutytid tillät och man var tvungna att ta in på hotell för att kunna flyga vidare dagen efter. Tydligen var man inte fullt crew ombord heller (8 mot 10 enligt honom). Hade man inte gjort det kan jag lova att rubrikerna hade blivit ännu större. Men 250 pax mot ett crew, det är svårt att nå fram till precis alla och leverera information som alla vill förstå.

Last edited by Savipix; 09-08-2016 at 20:23.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 00:12   #95
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Hvordan gikk det med pax'en på denne? Kom de seg hjem til slutt?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 00:45   #96
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jada, de fikk nytt fly og kom seg avgårde etter 16 timer ellernoslikt på bakken.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 08:24   #97
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hvordan gikk det med pax'en på denne? Kom de seg hjem til slutt?
Ja, hade de suttit kvar i Novisibirksk idag tror jag vi hade hört om det
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules