Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2014, 10:54   #81
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Krisehåndtering er vel noe annet ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2014, 12:09   #82
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det som slår meg i akkurat denne sammenhengen; har nå SAS kapasitet til å håndtere ombookinger til så mange passasjerer (2 x 254 x 80%) på en slik kort tid?
Det har de. Sitter en egen gruppe på OSL, ARN og CPH som driver med ombooking ved kansellering, forsinkelser og mistede forbindelser.
Det går relativt kjapt å booke om nå for tiden og skrive om billettene, da det har skjedd mye på den teknologiske fronten.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2014, 13:36   #83
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det var nettopp det jeg også tenkte også.

Så betyr det at det praktiskt talt ikke er mulig å booke om så mange pax etter kl 11? Det synes jeg høres veldig rart ut.. Betyr det også at de har samme utfordringen på returen da SK908 er en av de aller siste avgangene til Europa? Og er dette gjeldene for flertallet av SAS avgangene til USA?
Se hva jeg skriver over. Tilbudet blir dårligere jo lenger utover dagen man kommer. Dette er kun basic logistikk. Østgående har man vel litt mer å 'leke med'. Problemet der er ofte å få passasjerene videre innen Europa, men SAS løser innimellom dette med å sende en ekstramaskin til f.eks. Heathrow for å hente dem hvis det er mange nok.

Quote:
Jeg har for øvrig selv opplevd kansellerte avganger med Swiss og SAS hjem til Europa fra USA og begge gangene ble jeg satt opp på tilsvarende avgang neste kveld. I det ene tilfellet ble venneparet vi ble kjente med booket om til avgangen 48 timer senere da avgangen 24 timer senere ble overbooket.
Kansellering er noe helt annet enn en forsinkelse. Ved en forsinkelse er det lite å vinne ved å booke om til neste dag hvis maskinen til slutt kommer seg avgårde samme dag.
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 30-05-2014 at 13:39.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2014, 14:01   #84
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Se hva jeg skriver over. Tilbudet blir dårligere jo lenger utover dagen man kommer. Dette er kun basic logistikk. Østgående har man vel litt mer å 'leke med'. Problemet der er ofte å få passasjerene videre innen Europa, men SAS løser innimellom dette med å sende en ekstramaskin til f.eks. Heathrow for å hente dem hvis det er mange nok.
Jeg forstår selvsagt de logistiske utfordringene bak dette, men jeg synes det bare står litt i kontrast til hva som ble sagt i forbindelse med flyselskapet til «han fete, griske, hvite og grådige grinebiteren» som han så flott refereres til da de opplevde problemer med sine flyvninger på samme kontinent.

Nå snakker jeg for øvrig ikke om hvordan pax ble informert, evt mangel på informasjon og tilbud om overnatting men hvor lett jeg oppfattet det var å sende pax med andre selskap slik at de kom hjem nogen lunde i tide. I tillegg var SAS raskt ute å reklamerte at en slik situasjon ikke kunne oppstå med de pga at de var en del av en allianse.

Slik som jeg oppfatter det nå så synes jeg forskjellen på å fly med et selskap i en allianse og et selskap utenfor en allianse ikke er så stor som noen skal ha det til forutsatt at man får tilbud om overnatting og du ikke har connections videre booket separat. Jeg er selv EBG og dette er problemstillinger som er interessant for meg, spesielt ifm jobbreiser.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2014, 15:42   #85
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Jeg forstår selvsagt de logistiske utfordringene bak dette, men jeg synes det bare står litt i kontrast til hva som ble sagt i forbindelse med flyselskapet til «han fete, griske, hvite og grådige grinebiteren» som han så flott refereres til da de opplevde problemer med sine flyvninger på samme kontinent.
'Hva som blir sagt' blir ikke alltid sagt av noen med kunnskap .... Det blir ikke riktig selv om man skriker det høyt syvogtredve ganger ...

Quote:
Slik som jeg oppfatter det nå så synes jeg forskjellen på å fly med et selskap i en allianse og et selskap utenfor en allianse ikke er så stor som noen skal ha det til forutsatt at man får tilbud om overnatting og du ikke har connections videre booket separat. Jeg er selv EBG og dette er problemstillinger som er interessant for meg, spesielt ifm jobbreiser.
Du vil nok merke det når du trenger det ...
Radar Station KGRV3
Old 30-05-2014, 16:01   #86
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
'Hva som blir sagt' blir ikke alltid sagt av noen med kunnskap .... Det blir ikke riktig selv om man skriker det høyt syvogtredve ganger ...

Du vil nok merke det når du trenger det ...
Helt Enig

Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2014, 17:26   #87
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Så betyr det at det praktiskt talt ikke er mulig å booke om så mange pax etter kl 11? Det synes jeg høres veldig rart ut.. Betyr det også at de har samme utfordringen på returen da SK908 er en av de aller siste avgangene til Europa? Og er dette gjeldene for flertallet av SAS avgangene til USA?
Quote:
Det er jo en vesentlig forskjell å booke om når man på forhånd vet at det blir en stor forsinkelse eller kansellering før folk sjekker inn enn etter at pax sitter i flyet eller står i gaten. Jeg vil tro det er en smule mer logistikk som skal på plass ifht. pax og bags og papirer for å rulle tilbake og over på andre avganger.

Så vidt jeg husker gikk noe av hylekoret ut på at man kanskje burde booket om folk når man på forhånd vet at det er ekstreme forsinkelser på flyet.

Old 04-07-2014, 09:30   #88
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Denne tråden har ikke blitt oppdatert på lenge ser jeg... Har vi kanskje ikke en dedikert gruppe her inne som overvåker SAS IC ?

SK 908 er 3,5 timer forsinket inn til OSL i dag som også vil påvirke returen.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 10:02   #89
RIBRO
ScanFlyer Gold

En time sen ut fra OSL henter de fort inn på turen over dammen.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 11:57   #90
darkcho
ScanFlyer Gold

Forsinkelse da de ikke fikk ta av pga lyn og torden over newark i går.
Old 04-07-2014, 14:24   #91
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dårlig vær på Østkysten ga mange problemer i går ...
Radar Station KGRV3
Old 04-07-2014, 15:17   #92
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er jo en vesentlig forskjell å booke om når man på forhånd vet at det blir en stor forsinkelse eller kansellering før folk sjekker inn enn etter at pax sitter i flyet eller står i gaten. Jeg vil tro det er en smule mer logistikk som skal på plass ifht. pax og bags og papirer for å rulle tilbake og over på andre avganger.
Har du hørt om sånn derre datamaskin? Det skal være lynkjapt i forhold til penn og papir.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 15:20   #93
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Har du hørt om sånn derre datamaskin? Det skal være lynkjapt i forhold til penn og papir.
Du har tydeligvis aldri jobbet med IRR, slik som du uttaler deg ...
Radar Station KGRV3
Old 15-07-2014, 09:29   #94
Mekum
ScanFlyer Blue

Ser at SK sine avganger fra EWR til ARN, OSL og CPH i dag alle er forsinket med et par timer. Dårlig vær i USA?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2014, 13:27   #95
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

UA også og de rapporter sen 38 grunnet "severe weather" .
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2014, 17:43   #96
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Ser at SK sine avganger fra EWR til ARN, OSL og CPH i dag alle er forsinket med et par timer. Dårlig vær i USA?

910 brukte nesten lengre taxetid enn flytid, bare nesten
atd1753------vente-----vente tok av 2115

Ps. no blame til SK om det kunne tolkes slikt..

Last edited by krølle; 15-07-2014 at 22:12.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2014, 20:17   #97
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

UA melder ATC problemer i dag igjen... Neida, første snøfallet har ikke kommet..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2014, 20:38   #98
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
910 brukte nesten lengre taxetid enn flytid, bare nesten
atd1753------vente-----vente tok av 2115
Delays grundet meget kraftig torden på den amerikanske østkyst...Det kan du nok ikke lige blaime de selskaber som blev forsinket for
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2014, 20:59   #99
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er en del forsinkelser i dag også, det er 'groundstops' rundt Texas, NYC og Washington, men det er ventet å bedre seg utover ettermiddagen.
Langrutene fra Europa får stort sett prioritet, men det blir mange som ikke vil finne noen connectionflight ..

http://flightaware.com/miserymap/
Radar Station KGRV3
Old 17-07-2014, 12:36   #100
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Ja, satt på EWR 15/7 og det var et bra skue på utsiden med tidvis relativt god bølgehøyde på Tarmac og mye lyn over alt.

Posting Rules