![]() |
|
![]() |
#921 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Men, at det er en del hysteri (les: passe på at man ihverfall ikke blir anklaget for å tillate noe farlig) ute å går er det ingen tvil om. Det har jeg sagt tidligere og står fremdeles ved det. Når myndigheten her hjemme en periode la ned forbud mot VFR-trafikk, seilfly, ballonger og paragliding så er det noen som lager litt for store sikkerhetsmarginer for seg selv.
![]() |
#922 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå skjer det noe med hensyn til utvidelse av sikkerhetssonene.
Vi får håpe at dette bidrar til en sikker trafikkavvikling uten alle de driftsforstyrrelser som vi har sett så langt. "The UK Civil Aviation Authority (CAA) today reports a positive outcome from discussions with airlines, regulators, and aircraft and engine manufacturers resulting in new measures to reduce airspace closures caused by volcanic ash. These new measures will be available from midday tomorrow." http://www.caa.co.uk/application.asp...etail&nid=1881 |
![]() |
![]() |
#923 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() Og jeg står enda ved at det er bedre å være føre vár. Nå har jeg overvunnet en irrasjonell frykt for å legge livet mitt i hendene på andre, skal jeg nå måtte videre overvinne en ganske RASJONELL .....ikke nøvendigvis frykt - men risiko? For meg som er vant med en vitenskapelig tilnærming til problemer synes jeg det virker ti ganger mer idiotisk å kutte på matematiske beregninger uten konkrete grunnlag (hva baserer man det på? Desperasjon? Press? Økonomi?) - enn å stole på matematikken og logikken. |
|
![]() |
![]() |
#924 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Det er også farlig å stole blindt på matematikken/logikken/prosedyrene/modellene man har bygget. Alle slike ting bør være gjenstand for kritisk revisjon, oppfølging og verifikasjon. Dersom man tror man har en perfekt modell har man tapt.
![]() |
#925 |
Free Luigi
|
![]()
Ja - du sier man må forbedre dem. Da må man - som jeg sier - basere det på forskning. Test hvor mye motorene klarer, lag konkrete filter til datamodellene om hvor mye aske som tolereres - og send opp sensorer i lufta som kan måle partikkelkonsentrasjoner. Jeg ser ikke hvordan man ellers skal kunne "forbedre" en matematisk modell - alternativet blir å minske variabler fordi vi VIL at de skal være mindre. Ikke fordi vi VET at de burde være mindre. Når man ikke VET, så må man ta høyde. Da er det bedre å ta for hardt i.
Om jeg skal klatre opp en fjellvegg vil jeg heller ha en haug overflødige tau festet til meg, enn ett for lite. Selvfølgelig skal man aldri se seg ferdig - den hypotetisk deduktive metoden tilsier at man aldri kan bli 100% sikker. Poenget mitt er bare at man må basere seg på konkrete ting før man begynner å forandre på modeller, iallefall når det gjelder å innskrenke sikkerhetssoner. Det blir feil å basere seg på press fra desperate flyselskaper, reisebyråer, sinte Tromsø-kapteiner eller fattige flyprodusenter - det eneste rikitge er å basere seg på konkrete forskningsresultater. Mener JEG ![]() |
![]() |
![]() |
#926 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#927 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det var vel heller snakk om at man brukte standardmalen for restriksjonsområde. Den inneholdt også seilfly og varmluftsballonger.
|
![]() |
![]() |
#928 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Det var bare her man gjorde det, men forsøkte å gjemme seg bak "vi må følge Europeisk regelverk". I Europa forøvrig fløy man jo rundt VFR både store og små, med og uten stempel, turbin og varmluft. (Også uten at noen datt ned eller ble skadet av det).
![]() |
#929 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg er litt usikker, men ei (mer eller mindre kvalifisert) gjetning er at det ble gjort for å overføre beslutninga fra ei operativ vurdering hos Avinor til ei forskrift vedtatt av Luftfartstilsynet. Dermed flyttet man ansvaret for flyforbudet fra ei bedrift til embedsverket.
|
![]() |
![]() |
#930 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå har det visst seg at MetOffice (igjen?) har bommet og den siste askeskyen som stangte store deler av britisk luftrom.....aldri var der
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2905945.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#931 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så vidt jeg vet har det til nå vært veldig lite verifisering av prognosene, og da blir de unøyaktige. Jeg håper de fortsetter med målinger i lang tid, slik at meteorologene får "kalibrert" kalkylene sine skikkelig. Det vil gi rom for langt "smalere" sikkerhetssoner, men uansett blir jo aldri dette en nøyaktig vitenskap. Det vil alltid være snakk om sansynligheter. Dette er tross alt ikke noe annet en en værmelding. |
|
![]() |
![]() |
#932 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Og CAA har nå lempet på reglene og tillater flygninger i "medium density" askeområder under endel forutsetninger
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3655779.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#933 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ser ut som vestlandskysten og Øst-Finnmark blir rammet fra kl 00:00 i natt:
http://www.metoffice.gov.uk/aviation...1274267091.png |
![]() |
![]() |
#934 |
Free Luigi
|
![]()
Tosone har blitt til tresone, og jeg synes dette er litt mer positivt å se på
![]() http://www.metoffice.gov.uk/corporat...ion/index.html |
![]() |
![]() |
#935 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
fra Avinor:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#936 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Forferdelig kjedelig dette nå som vi går inn i langhelg i tillegg.
#937 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå tror de vulkanutbruddet kan være over - for denne gang.
(VG Nett) Vulkanen under isbreen Eyjafjallajökull på Island viser ingen aktivitet, og utbruddet kan over, ifølge myndighetene på Island. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10007167 Håper man kommer seg til syden neste helg ![]() |
![]() |
![]() |
#938 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette er svært viktig for både charter-og flyselskap, det er svært mye ledig kapasitet denne våren grunnet bookingsvikt som skyldes vulkanen og tildels meget ustabil flytrafikk. Forhåpentligvis kommer reiselysten tilbake og bookingene strømmer på.
#939 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#940 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jo på innland gjelder nok det men charterselskapene melder om masse ledig sørover grunnet frykt for å booke og bli sittende fast.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fare for vulkanutbrudd på Island | SE_DDL | Flyforum | 127 | 17-03-2024 18:57 |
Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l. | Concorde | Flyforum | 61 | 16-05-2010 22:53 |
Vulkanutbrudd på Island - KEF stengt | LN-MOW | Flyforum | 32 | 22-03-2010 11:58 |