Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2011, 01:00   #61
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Default Re: Fornebu - Leeks

Jeg ler så jeg gråter

Selv om jeg egentlig hører hjemme i "Cargo-riket" så ble jeg i et par sommere på 80 tallet "beordret" til å jobbe på Gardermoen. Grunnen var vel at jeg bodde på Hamar og ville få en en enklere hverdag, selv om dette var lenger før Gardermoebanen og andre kollektive ordninger. Løsningen var en pålitelig bil og en sterk vekkerklokke, for på Gardermoen jobbet man til alle døgnets tider, hele tiden om sommern ihvertfall.
Det er mange historier derfra, men jeg skal begrense meg til en i denne omgangen( det begynner å bli sent). På Lørdagsmorgenene ( mener jeg) så har vi en fast rute til Ibiza med Dc8 til Scanair( som de het den gangen). Ibiza var ( og er ?) partyøya fremmfor noen og klientellet ombord i denne charteren var sjelden over 25 år, og de var glade i en fest !!! helt sikkert.
Denne dagen hadde det vært snag på Dc8 slik at den måtte gjøre en "normal" tur til Mallorca før den kunne komme tilbake å hente Ibiza gjengen- "Problemet" var at hele gjengen var ferdig innskjekket kl 06 om morgenen og alle ungdommene var sendt inn til Transitthallen hvor Duty-free folkene kunne melde om rekord omsetning !!
Tax-free posene ble fylt gang på gang og de glade passasjerene blr bare gladere og gladere utover dagen. Det var rett og seltt en kjempefest der inne i Transitt. Stedet begynte faktisk å ligne på kallenavnet sitt;Galemoen. Vi som var på vakt ble mer og mer bekymret for hvordan dette ville gå når Dc8 returnerte og crewet fikk se tilstanden til de fleste passasjerene. Men de besluttet å "gjøre et forsøk" selv om de måtte se langt etter inntektene fra Taxfree-ombord ,da kapteinen la ned forbud mot alkoholservering ombord denne dagen
Flyet kom seg avgårde på sen ettermiddag og crewet hadde en fin tur med halvsovende ungdommer som hadde tyvstartet på ferien i Transitthallen på Gardermoen.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 03:42   #62
jb1
ScanFlyer Rusty

Hehe, her var det mye morsomt. Jeg har aldri jobbet i flybransjen, men at det er en bransje med mye moro er det ingen tvil om. Bransjen var sikkert litt mere eksotisk for folk flest da det ikke var like vanlig å fly som idag.
Old 11-01-2011, 15:49   #63
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default PTA, MCO, ACK og andre haandskrevne greier....

IKKE SNAKK TIL MEG, JEG HAR FAATT PTA smallt det fra den kvinnlige kollegaen i skranken ved siden av meg - den saa veldig engelske gentleman som stod foran min skranke - spurte lavt paa sitt Oxford Engelsk "PTA - Is that a female thing ?" med et glimt i oeyet.

PTA eller Prepaid Ticket Advance som det staar for var manges skrekk, det dreier seg om billetter som ble betalt et annet sted enn, ofte i en annen verdensdel enn hvor de ble utstedt, betoed mye manuellt arbeide og fra tid til annen komplisert.

Ofte ble disse sendt til byer vi knapt hadde hoert om og det var like imponerende aa faa "ACK" Bekreftelse med billettnummer utstedt minutter etter at en hadde sendt SITA Telexet. En av mine mere kompliserte PTA'er var til en norsk misjonaer familie som skulle hjem i fra Sudan - Juba til Sogndal (javisst nonstop med Twotter) vel det ble Juba - Khartoum - Athen - Frankfurt - Oslo - Sogndal og jammen skulle de ikke videre med buss og ferge fra Sogndal ogsaa. Verden var mindre paa denne tiden, saa 2 dager etter at jeg hadde sendt PTA'en stod familien paa i skranken foran meg - kun et lite spoersmaal om buss og ferge tider paa vestlandet - vil ikke si at jeg hadde svart belte i Rutebok for Norge, men jeg kunne jo tyde noe av informasjonen. Jeg visste jo godt hvor slitne denne familien var - allikevel ble jeg overrasket og lit flau for aa medele dem at den lengste "transitt tiden" ble paa Ferge Kaia i Sogndal - buss og baat selskap var i krig med hverandre, saa selvom Fly og Buss korresponderte - saa gikk fergen noeyaktig 4 minutter foer bussen ankom kaia, akkurat saa passasjerene kunne se den seile....og da var det 5 timer til neste seiling.....

Vi sendte PTA til alle verdenshjoerner - men allikevel var alle disse byene og flyplassene langt naermere enn hva vaar egen (SAS) sin markedsavdeling - de maa ha holdt til paa et sted hvor absolutt ingen kommunikasjon var mulig, mystisk nok kunne de innfinne seg paa Fornebu innen minutter naar de selv skulle ut aa reise, men naar vi trengte informasjon utover det som stod i Aftenposten om det vi skulle selge ja da befant de seg paa et sted ingen PTA kunne naa.....

En annen av mine PTA opplevelser var ogsaa rett foer jul, et rederi maatte plutselig (mye paa Fornebu skjedde plutselig) ha 23 sjoemenn fra Lagos til Bombay saa fort som mulig....eneste forbindelsen var med Swissair via Zurich og jeg delte gruppen inn i 3 bestillinger for aa unngaa gruppe bestilling (over 9 og 100x ganger tregere) allikevel MOW Airlines (Swissair) kom tlbake med venteliste....og siden Andreas bare satt der paa kontoret og kokte kaffe stakk jeg innom for aa hoere om han kunne gjoere noe magisk - og som svaert ofte var tilfelle....det kunne den godeste MOW....sett inn et OS element (Informasjon) i bestlllingene om at billettene skal betales i Norske Kroner sa Andreas - og det var genialt, Nigeria's egen valuta var ikke (er ikke) mye verdt...saa Hard Valuta som NOK var vesentligere mere verdt....og 5 minutter senere var alle 23 bekreftet
Old 11-01-2011, 16:43   #64
Morten
ScanFlyer Blue

Morten's Avatar

En gang en av flightene var kansellert, måtte jeg reroute om passasjerene og ta inn billettkuponger og så sende en FIM (flight interruption manifest). Dette gikk da ganske greit inntil den siste damen, som jeg så høflig fortalte at hun måtte ta med denne FIM'en til innsjekk. Da bryter hun ganske frekt tilbake, "Film? Hva for en film?? Jeg vil hjem, ikke se film!"
Morten is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 16:56   #65
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: PTA, MCO, ACK og andre haandskrevne greier....

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

En annen av mine PTA opplevelser var ogsaa rett foer jul, et rederi maatte plutselig (mye paa Fornebu skjedde plutselig) ha 23 sjoemenn fra Lagos til Bombay saa fort som mulig....eneste forbindelsen var med Swissair via Zurich og jeg delte gruppen inn i 3 bestillinger for aa unngaa gruppe bestilling (over 9 og 100x ganger tregere) allikevel MOW Airlines (Swissair) kom tlbake med venteliste....og siden Andreas bare satt der paa kontoret og kokte kaffe stakk jeg innom for aa hoere om han kunne gjoere noe magisk - og som svaert ofte var tilfelle....det kunne den godeste MOW....sett inn et OS element (Informasjon) i bestlllingene om at billettene skal betales i Norske Kroner sa Andreas - og det var genialt, Nigeria's egen valuta var ikke (er ikke) mye verdt...saa Hard Valuta som NOK var vesentligere mere verdt....og 5 minutter senere var alle 23 bekreftet
Husker dette ennå. Det var Libreville, ikke Lagos, og jeg traff vakthavende fra Space Control en tid etterpå i Zurich. Hun kunne fortelle at maskinen ZRH-BOM hadde vært voldsomt overbooket, men pga det store beløpet, hadde de ikke kunnet si nei .. men det hadde visst vært et mareritt på gaten.
Men dette var sjømannspris i NOK og uten kickback til byrået (som var svært utbredt på den tiden), så det var store penger involvert.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 00:07   #66
litt-amatør
ScanFlyer Molded

For noen fantastiske historier. Jeg har ikke kommet igjennom alle, men jeg har funnet ut at jeg savner Fornebu. Og at det er flott at noen av dere vil dele disse historiene med resten av forumet.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 11:21   #67
CV440
ScanFlyer Blue

Mitt første møte med Fornebu var høsten 1964. Senere ble det utallige turer dit. Et par år før plassen ble stengt hadde vi et prosjekt gående i Oslo som krevde møter midt på dagen så vi tok formiddagsfly fra Bergen. To ganger med et par ukers mellomrom skjedde det at alle gater var opptatt så vi ble parkert remote og ble busset. Av en eller annen grunn ble vi begge gangene sendt til ankomst utland. Første gangen satt det en sur politimann i luken som krevde å få se bevis på at vi kom fra innland. Langt fra alle hadde tatt vare på stub fra billett så stemningen ble ganske amper, og møtet vårt kraftig forsinket.
Den andre gangen var det heldigvis et lyst hode lenger fremme i køen som da han kom til luken sa:
' Vi er ca. 50 bergensere som søker asyl'

Et øyeblikk ble det helt stille, men så brøt lovens vokter ut i latter og vinket oss gjennom.

I dag hadde vi vel blitt lagt i jern og plassen hadde blitt evakuert!
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2011, 11:23   #68
krølle
ScanFlyer Crusty

Sniker inn en liten fra SVG, denne kunne nemlig like godt ha skjedd på FBU:
I gamle dager så hadde man noe som kaltes UNG50, det var en sjangsebillett.
Denne dagen var 2 av de mer spontane guttene på innsjekk:
1 stk ung, flott dame kommer med sin venninne til innsjekk etter å ha kjøpt seg standby for å få tildelt standbynummer.
Er det her jeg får et nummer spør hun? Ja, men nå har jeg ikke tid svarer min kollega.
Ja, men de sa der borte - bill.skranken - at jeg skulle gå hit å få et nummer. Ja, men jeg har ikke tid enda svarer kollegaen igjen.
Jeg må ha et nummer nå, utbryter hun lettere fortvilet, mens venninnen begynner å ane spøken, hvorpå min kollega snur seg rundt og spør om sidemannen kunne passe på innsjekking, hvorpå han repliserer til den unge, fortvilte damen, OK da, kom så går vi opp i 2dre etasje, hvorpå han klatrer over bagasjevekten og ut på gulvet.
Unødvendig å si, men da lysnet det for den unge damen
krølle is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 06:37   #69
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg bringer av og til Air France opp i denne tråden, på Fornebu var Air France svært fargerikt og ble stort sett godt "handlet" av oss....noen ganger bød vi også på ekstra behandling av besetningen, slik som denne sommerdagen:

Air France hadde gått over fra Caravelle til 727 og stod ute ved "Katakombe C" (dette var før jetbroene på Fornebu). 727Žen trengte trapp og SAS hadde kjøpt inn en del Ford F-250 "Trappebiler"....med stor V8 bensin motor....og nettopp på denne sommerdagen oppdaget trappebilsjåføren at det nesten tom tank i det han kjørte inn til Air France maskinen, han var også klar over at han hadde knapp tid etter at Air France til neste ankommst, så han bestemmte seg for å fylle opp mens AF stod på bakken og la oss si det enkelt han fulgte vel ikke mange av instruksene for hvordan en skal kjøre vekk en trapp fra flyet.....for da hadde han sett bestningen som stod på trappen (platformen over førerhuset)....var trappesjåfør rygget forsiktig vekk fra flyet, satte sikkert musikken høyt (disse F-250 ble levert med allt utstyr og V8 motor)....og la i vei mot bensins stasjonen bak hangaren...nevnte jeg at det var V8 motor ....inspirert av Martin Schanche - Flåklypa Grand Prix gikk det virkelig unna bortover plassen....musikken ble akkompagnert av ekte franske (h)vin fra etterhvert meget skremte flyvertinner.....ved ankommst bensin pumpene fikk denne sjåføren et hurtig kurs i fransk, som han nok ikke kunne bruke til noe, med mindre han ikke kjørte bil i Paris

Denne ettermiddagen var vertinnenes hår langt fra så perfekt som normalt

(Det finnes en herlig tegning av Erik Sturk fra denne episoden, Erik Sturk var SAS Purser og tegner i VG).
Old 22-03-2011, 17:59   #70
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Fantastisk fortelling

Lenge siden jeg har ledd så godt

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 21:03   #71
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Kom med flere slike!!

Quote:
(Det finnes en herlig tegning av Erik Sturk fra denne episoden, Erik Sturk var SAS Purser og tegner i VG).
Finnes denne tegningen noen plass da? Eventuelt noen som har den liggende?
Old 22-03-2011, 22:05   #72
fjasebase
ScanFlyer Gold

Fant den ikke på nettet. However, på sturk.no ligger alle tegningene som ble brukt i boka "SAS fly gjennom tidene"
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2011, 05:07   #73
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Kom med flere slike!!

Finnes denne tegningen noen plass da? Eventuelt noen som har den liggende?
Den ble tegnet som en illustrasjon til "Inside SAS" intern avisen - det finnes papir utgaver og noe skannes inn, muligens på SAS Museumet
Old 04-04-2011, 22:39   #74
kjeng
ScanFlyer Blue

Mer!

*fyllepåmedtekst*
Old 03-07-2011, 21:18   #75
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Bilder som vekker gammle minner dette her kjekt og se slike rapporter også
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 17:51   #76
Egenes
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
Bilder som vekker gammle minner dette her kjekt og se slike rapporter også
Er vell strengt tatt bare 1 bilder her da.

Men uansett så er dette en fantastisk.. historie? Beretning?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 22:12   #77
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Er det mogleg å få fleire historier herifrå ?
Old 08-10-2014, 03:17   #78
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Er det mogleg å få fleire historier herifrå ?
Alt er mulig og pussig nok sitter jeg akkurat naa sammen med "Martinsen" (som er nevnt noen ganger) her i Honolulu og mimrer om FBU tiden. Men det har skjedd endel siden vi raste rundt paa FBU og nytt innhold kan bli sensurert av FrP, Wahoo og TOS - men det har ikke stoppet folket fra Honolulu tidligere (jfr. Edward Snowden - som ogsaa produserte "Leeks" nettop herifra )
Old 08-10-2014, 10:47   #79
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Alt er mulig og pussig nok sitter jeg akkurat naa sammen med "Martinsen" (som er nevnt noen ganger) her i Honolulu og mimrer om FBU tiden. Men det har skjedd endel siden vi raste rundt paa FBU og nytt innhold kan bli sensurert av FrP, Wahoo og TOS - men det har ikke stoppet folket fra Honolulu tidligere (jfr. Edward Snowden - som ogsaa produserte "Leeks" nettop herifra )
Hehe, ja viktig å holde sensurtrolla på avstand. Ikke gi dem næring, men feed gjerne oss utsulta
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2014, 10:38   #80
Fbu76
ScanFlyer Blue

Dette var en fin tråd for meg. Nicket mitt betyr ikke at jeg er født i 1976 eller at jeg er 76 år gammel. Derimot så var 1976 det året da de 10 beste årene av mitt yrkesliv startet. Jeg jobbet der ute fram til høsten 1985. Sommeren 1976 var vi i et gammelt bygg tilknyttet SAS frakt. For å komme dit tok vi av mot ankomst/avgang. Forbi bensinstasjonen og deretter 90 grader til høyre. Helt oppe ved taxebanen holdt vi til. Om morgenen, da de fleste tok av vestover, takset flyrekken rett forbi og lukten av parafin var sterk. Ble bedre utover dagen da vinden ofte snudde og de tok av andre veien.
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules