Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2010, 15:00   #61
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Dy IC i 2011

For å få en oversikt over hvordan den enkelte forholder seg overfor at DY IC basert på utalelser til nå i denne tråden.

Pro: basejumper, C130, C172, Desk pilot, Giama3, grindstein, Jetset, LN-AØR, TCAS

Kontra: FlyHi, Fnate, gustavf, LN-MOW, SK1013, Tommy777

Nøytral: CK, CNO1015, Dag Johnsen, dc-8-63, ENGM 911, FlightDeck, GFL, Hickok, janusk, KrisFlyer, laurenz, LN-AØR, LN-KGL, P.A. VIKING, Someone, sukram, TOS, VC-10

Overraskende mange forholder seg nøytrale, selv de som tidligere også har vært ihuga skeptikere til Norwegian. Den mest overraskende kommentaren kom derimot fra Texas
Quote:
Jeg vet dette var planen, men etter aa ha strudert dette mer er det nok ikke saa enkelt som Boeing annonserer...

En liten ekstra kommentar til DagJ må jeg gi: Jeg er helt enig i at tidlige 787 kan det settes spørsmålstegn med, men det største spørsmålstegnet er hvor langt dette strekker seg inn i produksjonsrekken?

Last edited by LN-KGL; 26-06-2010 at 15:05. Reason: Oppdatert med to som kom til på nøytral side
LN-KGL is offline  
Old 26-06-2010, 15:02   #62
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
For å få en oversikt over hvordan den enkelte forholder seg overfor at DY IC basert på utalelser til nå i denne tråden.

Pro: basejumper, C130, C172, Desk pilot, Giama3, grindstein, Jetset, LN-AØR, TCAS

Kontra: FlyHi, Fnate, gustavf, LN-MOW, P.A. VIKING, SK1013, Tommy777

Nøytral: CK, CNO1015, Dag Johnsen, dc-8-63, ENGM 911, GFL, Hickok, janusk, KrisFlyer, laurenz, LN-AØR, LN-KGL, sukram, TOS, VC-10

Overraskende mange forholder seg nøytrale, selv de som tidligere også har vært ihuga skeptikere til Norwegian. Den mest overraskende kommentaren kom derimot fra Texas

En liten ekstra kommentar til DagJ må jeg gi: Jeg er helt enig i at tidlige 787 kan det settes spørsmålstegn med, men det største spørsmålstegnet er hvor langt dette strekker seg inn i produksjonsrekken?

Protest !, jeg er PRO: all IC fra OSL inklusiv DY , men jeg er og blir skeptisk til at DY ønsker de første 787 individene . Ikke legg meninger i tastaturet mitt jeg ikke står for.
sail4fun is offline  
Old 26-06-2010, 15:03   #63
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Protest !, jeg er PRO: all IC fra OSL inklusiv DY , men jeg er og blir skeptisk til at DY ønsker de første 787 individene . Ikke legg meninger i tastaturet mitt jeg ikke står for.
Fint, da begynner vi å bli sakelige - men du blir ikke mer enn nøytral
Old 26-06-2010, 15:09   #64
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Fint, da begynner vi å bli sakelige - men du blir ikke mer enn nøytral
He He, .
sail4fun is offline  
Old 26-06-2010, 15:27   #65
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Skjønner ikke helt hva det foreslåes at jeg er imot jeg?

Jeg er imot innholdsløst PR babbel, og innspill som "bare vent til neste uke, da blir det fint".

Men jeg har da ikke skrevet innlegg om at jeg er imot DY IC?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 26-06-2010, 15:38   #66
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

protest 3: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er listet som kontra heller. Jeg vil bli svært glad hvis de lykkes, men det jeg er negativ til er det som hittil er kommet ut på den forretningsmessige siden. Ellers er jeg i grenseland for/nøytral. Tror også Tommy er omtrent på linje med meg. Vær forsiktig med å legge meninger i munnen på folk!!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 26-06-2010, 16:00   #67
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
protest 3: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er listet som kontra heller. Jeg vil bli svært glad hvis de lykkes, men det jeg er negativ til er det som hittil er kommet ut på den forretningsmessige siden. Ellers er jeg i grenseland for/nøytral. Tror også Tommy er omtrent på linje med meg. Vær forsiktig med å legge meninger i munnen på folk!!
Kan kun være enig med MOW her. Jeg er ikke kontra, tværtimod ville det da være fint at få mere longhaul fra Skandinavien, men den lille smule der er udtalt om forretningskonceptet hidtil gør at jeg p.t. ser store udfordringer i at få økonomien til at hænge sammen.

...og hvorfor det skal gøres til en pissekonkurrence om man er for eller imod kan jeg faktisk ikke de nogen grund til og slet ikke hvorfor folk skal pålægges meninger her.

Lad nu bare hver især komme med deres egne meninger. Ingen grund til igen at skulle trække fronterne op. Det bliver diskussionen ikke mere saglig af.
Old 26-06-2010, 16:09   #68
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Flott at denne opplistingen virket etter sin hensikt.

Spørs om ikke TCAS er inne på noe i #31
Jeg har ikke funnet ut varigheten av den reforhandlede låneavtalen mellom Hawaiian og Boeing Capital Corporation for tre 763ER, men Hawaiian får inn sine nye A330er fort ser det ut til. Kanskje det er en slik mellomavtale med korttidslease av 763ER til ledige slot for 788 kan benyttes? Det som kan tale mot dette er at alle tre 736ER har P&W-motorer, og DY har gode forbindelser til GE på lik måte som AF har det.
Old 26-06-2010, 17:27   #69
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann KGL

Quote:
...En liten ekstra kommentar til DagJ må jeg gi: Jeg er helt enig i at tidlige 787 kan det settes spørsmålstegn med, men det største spørsmålstegnet er hvor langt dette strekker seg inn i produksjonsrekken...
Som nevt saa var dette annonsert med konseptet til B787, men naar de begynte med "detail design" ble det fort klart at det ikke var bare aa ta av en RR motor og sette paa en GE motor. Hele motor til pylon interface ble forskjellig og skal du gjoere dette maa hele pylon ned. Pylon til vinge interface er det samme og resten er en smal sak da flyet kan omprogrameres fra RR til GE og motsatt. For aa gjoere en lang historie kort saa tviler jeg paa at dette er en praktisk eller oekonomisk loesning...

Quote:
Flott at denne opplistingen virket etter sin hensikt.

Spørs om ikke TCAS er inne på noe i #31
Jeg har ikke funnet ut varigheten av den reforhandlede låneavtalen mellom Hawaiian og Boeing Capital Corporation for tre 763ER, men Hawaiian får inn sine nye A330er fort ser det ut til. Kanskje det er en slik mellomavtale med korttidslease av 763ER til ledige slot for 788 kan benyttes? Det som kan tale mot dette er at alle tre 736ER har P&W-motorer, og DY har gode forbindelser til GE på lik måte som AF har det.
Ha! GE er saa graadige de vil finansiere hva som helst hvis de ser $$$ i det...

Det aa skaffe fly har aldri vaert noe problem og leasing firmaer staar i koe for aa skaffe deg fly, men short-term-lease er dyrt, spesielt widebody og ikke alltid saa attraktivt...

...og til slutt for aa forklare min posisjon paa DY og IC. Jeg nevnte i tidligere innlegg at jeg har mye mer tro paa DY enn FeelAir med tanke paa widebody og IC, men aa operere en widebody er et helt annet regnskap enn narrowbody og kan lett sette en strek i regnskapet...

Kommer DY til aa starte IC...? Helt sikkert, men ikke med B787 neste aar...

Dag
Old 26-06-2010, 18:04   #70
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post

Det aa skaffe fly har aldri vaert noe problem og leasing firmaer staar i koe for aa skaffe deg fly, men short-term-lease er dyrt, spesielt widebody og ikke alltid saa attraktivt...
Prisen i dette tilfellet trenger ikke være så ille. Som allerede god kunde hos Boeing er det mye DY kan forhandle seg frem til, og tilbudet fra Boeing med å starte med 767 og senere gå over på 787 er sikkert levelig. Det er snart et halvt år siden jeg hørte om tilbudet, så mye kan ha skjedd siden den tid vel og merke.

Ellers er jeg ikke pro-DY-IC, men nøytral
TCAS is offline  
Old 26-06-2010, 18:47   #71
grindstein
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Mitt tips. I løpe av Juli mnd vil vi få vite noe som vil gi hakaslepp på mer en 1 her inne for og si det slik.
Quote:
Hva får vi vite da? Du må komme med noe mer.
Det kommer en pressemelding i løpe av Juli som vil vekke stor oppmerksomhet etter hva jeg har hørt. Og IC er et stikkord her.
Old 26-06-2010, 20:32   #72
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Hakeslepp? Da må det i så fall dreie seg om noe mer enn bare IC-ruter, oppstarttidspunkt og 787, for det er ikke veldig nytt. Samarbeid med annet selskap kanskje, i USA eller Asia? De blir nettverksselskap, copycat av SAS? Inn i en egen LCC-allianse? Mulighetene er mange
TCAS is offline  
Old 26-06-2010, 20:49   #73
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Den egentlige problem er jo ikke metall, fordi dette finnes pa marked og er - til dels - svaert billig. Og ja, dersom en "crucial customer" kommer, sa har produsenter en stor fleksibilitet. Om DY har alrede oppnadd denne status, vil jeg likevel tvile pa.

Det hva vil skape en problem for DY er eget organisasjon. Man trenger fagfolk til dette. Og dette kan ikke "bakes" over natta. Man man söke etter disse, og jeg vil stille store spörsmalstegn bak Human Ressources. Gode Fagfolk er vanskelig a finne.

Dersom DY vil virkelig starte opp IC i 2011, sa er dette en meget ambitiniös prosjekt. Det innebaerer store utfordninger til eget organisasjon og krever ogsa en helt ny handtering av veksten...

Jeg er litt skeptisk om de klarer seg alrede i 2011, god ting tar sitt tid...
Old 26-06-2010, 21:13   #74
basejumper
ScanFlyer Blue

Jeg kunne tenke meg at de inngikk et samarbeid med NCL eller RCCL og at de hadde hatt et "fly and cruise" konsept til Miami.
Ellers tror jeg Norwegian kommer til å ha braksuksess med IC, tipper folk kommer til å gå "mann av huset" for å fly med de, og kan tenke med at de kan skape et nytt marked her også, ikke nødvendigvis ta fra andre. Jeg kan ikke vente med den gode nyheten.
Old 27-06-2010, 00:18   #75
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

Dersom DY vil virkelig starte opp IC i 2011, sa er dette en meget ambitiniös prosjekt. Det innebaerer store utfordninger til eget organisasjon og krever ogsa en helt ny handtering av veksten...

Jeg er litt skeptisk om de klarer seg alrede i 2011, god ting tar sitt tid...
Hvis det er som Kjos sier, så har de jobbet med planene siden 2007. Om ikke kontinuerlig, så har de hatt noen planer. Tror du ikke de faktisk har planer på bakrommet og at egen ledelse/administrasjon kan være forberedt uten at det er kjent?

Jeg skjønner hvor du vil, men hvis det snakkes om hakeslepp i juli, så er det kanskje også et annet selsksap involvert som har den rette organisasjonen på plass allerede....
TCAS is offline  
Old 27-06-2010, 00:40   #76
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Å nei ... ikke Sundt igjen .....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 27-06-2010, 00:43   #77
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg kunne tenke meg at de inngikk et samarbeid med NCL eller RCCL og at de hadde hatt et "fly and cruise" konsept til Miami.
Ellers tror jeg Norwegian kommer til å ha braksuksess med IC, tipper folk kommer til å gå "mann av huset" for å fly med de, og kan tenke med at de kan skape et nytt marked her også, ikke nødvendigvis ta fra andre. Jeg kan ikke vente med den gode nyheten.
RCCL samarbeider med DY på fly & cruise allerede, på Middelhavsdestinasjoner så det burde eventuellt la seg videreføre
Old 27-06-2010, 01:52   #78
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Men tilbake til 787, leste i en tråd på a.net at 787-8 visstnok ikke har hatt performance som lovet og at flere selskaper kan komme til å hoppe på nieren i stedet.
Edit:Og her er tråden./
LN-GBM is offline  
Old 27-06-2010, 07:39   #79
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvis det er som Kjos sier, så har de jobbet med planene siden 2007. Om ikke kontinuerlig, så har de hatt noen planer. Tror du ikke de faktisk har planer på bakrommet og at egen ledelse/administrasjon kan være forberedt uten at det er kjent?
Planene er sikkert klare de, og tolker jeg BU662 rett så hevder heller ikke han at det ikke finnes planer. Derimot så er det en vidt foskjellig sak det å ha en plan og det å sette den ut i livet
Someone is online now  
Old 27-06-2010, 09:34   #80
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Planene er sikkert klare de, og tolker jeg BU662 rett så hevder heller ikke han at det ikke finnes planer. Derimot så er det en vidt foskjellig sak det å ha en plan og det å sette den ut i livet
Kjos er sikkert fullt klar over det, så jeg tror ikke man skal bekymre seg.
OEH is offline  
Closed Thread

Posting Rules