![]() |
|
![]() |
#61 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Jeg trekker meg frivillig fra forumet, så blir alt etter demokratiske regler
![]() Jan Støkkebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Og er virkelig OT tråder så stort problem og "dominerende" på forumet?
Hvis man tar en titt på førstesiden på forumet akurat nå er de eneste trådene som ikke omhandler fly, denne tråden og god morgen tråden, og begge er egentlig relevante selv om man ikke nødvendigvis drar inn fly og luftfart. Hel OT, tråder kommer såpass sjeldent og er normalt merket såpass godt at det ikke er noe problem etter min mening |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg ser i grunn litt anderledes paa "Flyforumet" - det er en konversasjons "kafe" hvor faglig innlegg blander seg fint med noe Off Topic, rammene er rimelig loese....aa forsoke aa finne ut hva som er Off Topic for saa aa flytte det til et eget forumet blir vanskelig, skal vi for eksempel flytte God Morgen traaden ? som etterhvert er starten for svaert mange her. Personelig tror jeg vi ender opp med aa bruke mye tid og resurser paa aa diskutere hva er Off og On Topic og hvor boer det flyttes, uten at vi kommer til aa bli enige, og med stor mulighet for at Forumet igjen legger ut paa flyttefot (Offtopic har foert til minst en flytting av dette forumet...)
for aa fortsette i den gode aand: med hilsen Finn Erik Edvardsen, bruker siden foer Airpics dagene, bosatt paa en liten oey utenfor Seattle og med arrangoer for Scanair's tradisjonelle Julebord i Seattle - som i aar ser ut til aa samle rundt 10 medlemmer i Januar (3 uke) Alle er velkommne!!
![]() |
#64 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Sorry - er det kun fly i heading som er "viktig" - så God morgen er OT ???
Sorry folkens - da gikk den i dass - slutt med OT fra d.d Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes ærlig talt at dette forumet funker akkurat som det skal. 95% av alt som diskuteres er relatert til fly og flybransjen. Det er ulike meninger, og det bør det være. Og man må få lov å ytre sine meninger på en noenlunde grei måte, og det føler jeg det gjøres.
Jeg, av alle, er vel kanskje den som burde føle meg mobbet her. Jeg står stort sett alene om mine synspunkter, og av og til blir jeg latterliggjort for mine syn. Allikevel bærer jeg da ikke nag til noen for det. Jeg kommer på "fly og vin" og koser meg i lag med folkene her. Jeg synes scanair.no sitt forum funker aldeles fint, og skjønner ælrig talt ikke at så mange synes det motsatte. IMM (International Man of Mystery)
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Det som gjør at temaet dukker opp i forskjellige forkledninger er det at vi ikke lengre bare er en liten hard kjerne med flyinteresserte som har vært her "siden tidens morgen". Titter vi i brukerdatabasen og feks tar ut hvor mange av de 400 første brukerne som har postet mer enn 200 poster men samtidig ikke har vært aktiv på et år, så dukker det opp en interessant liste med folk. Problemet er at over halvpartens av forumets medlemmer er yngre enn 12 måneder her, og vi vokser fort. Det kan ikke forbli lille kardemommeby uten enten at vi skaller av en del folk eller at folk justerer seg litt til at volumet er ganske anderledes nå enn for 1-2 år siden. Litt uformelt, hvem her i tråden vet vem Exiz, WF841, B214, karlsdp, Tu-154, WF396, CV990 og et par andre nick her og hvorfor de ikke er her lengre? -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Joda, du har ett poeng der Ph-ndr, men uten at jeg vet svaret så er det vel nødvendigvis ikke OT poster som nødvendigvis har vært hovedårsak til at enkelte har forlatt forumet? Det har vært/er vel endel andre ting også man kan sette fingeren på?
Men samtidig har jeg aldri hørt om en ting, sted, konsept, produkt i denne verden etc etc som alle har vært fornøyd med, og selv med mine kun 24 år har jeg funnet ut av at det er totalt umulig å gjøre alle fornøyde. Men ikke misforstå, for det skal selvsagt ikke hindre forumet i å forbedre seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg vet litt om hvem de er, og jeg tviler sterkt paa at de forsvant fordi vi av og til gaar OffTopic....Den stoerste nye gruppen paa forumet har email addresse som slutter med .ru - de klarer forelopig ikke aa aktivisere seg og dermed ikke poste, men naar de finner ut hvrdan de kan aktivisere seg har vi sikkert 100+ posteringer i timen, og de vil i hoeyeste grad vaere offtopic....
Vi klarer aldri aa bli allt for alle, jeg tror ikke det er en enkelt aarsak til at de 7 du trekker frem ikke er aktive lengre, men sikkert 6-7 aarsaker.....saa vi har blitt Kardemomme By med noen Drabant byer rundt kjernen....men vi klarer fremdeles aa vare det samlende punkt rundt Fly og vin/oel treff i fra TOS (baade byen og Jan Yngve) til Seattle.....vi posterer bilder av LN-RRA baade i takeoff fra BFI og ved landing OSL...og hvor ofte kan du se rullebanen i Beyrut fra 0A samtidg som du ser rullebanen i Baatsfjord fra 0B.....saa om Wf841 er innstillt, B214 har parkert, Tu-154 blir rammet av Stoeyregler og CV990 staar Mojave.....tumler vi frem.....og det er langt i fra Final Call paa denne flighten ![]() ![]()
![]() |
#71 |
Ute på tur
|
![]()
Vel, om vi skal dra frem pedanten her, om jeg tar vekk alle brukerne som ikke er aktivert og tar vekk de som aldri har postet, så er listen over de som har forsvunnet etter et ganske aktivt liv her ganske lang.
Og fortsatt er litt over 1/3 av brukerne yngre enn ett år. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ingen tvil om det, men listen med de som fortsatt er her er lengre og hvorfor skal vi forandre oss for aa tilfredstille de som pakket kofferten og forlot oss?
![]() |
#73 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg hadde egentlig tenkt til aa holde kjeft, men her er mine :2cents .....
Jeg har registrert et par trender. En er at det er dukket opp en stor mengde ansatte paa flyplassene, hvorav mange er interesserte i aa diskuere ting som beroerer deres arbeidsplasser, men ellers har begrenset flyinteresse. En annen trend jeg ser at det er blitt mye hakking. Noen har latt det gaa sport i det aa hakke paa enkeltmedlemmer, omtrent uansett hva de poster. Andre igjen er ekstremt tynnhudet og lar seg trekke opp - noe som igjen fueler opp de foerstevnte. Ser man bort fra GM-traadene - som er en del av kulturen paa forumet og dens forgjengere fra nesten 10 aar tilbake - er det forsvinnende lite OT-traader. Som nevnt hoeyere opp er det vel kun denne traaden paa foerstesiden som er OT. Vi har etterhvert opparbeidet tradisjoner, og tradisjoner er viktig i ethvert samfunn. Tradisjoner boer respekteres. Mange vennskap har kommet ut av forumet, vi har hatt samlinger, julebord og andre sammenkomster. Jeg har selv truffet forummedlemmer i Seattle, London og Atlanta. For oss som bord i utlandet er forumet blitt en link til gamlelandet - en uvurderlig traad vi noedig vil klippe. Forumet har ogsaa knyttet sammen nordmenn og andre skandinaver i utlandet. Noen ganger har jeg lyst til aa foreslaa omgjoerelse av forumet til 'by invitation only' for aa unngaa at vi ender opp som A.net. Stoerrelse er bra, men kan ogsaa vaere en forbannelse. Vi begynner aa naerme oss brytepunktet - kanskje er vi der allerede. Kanskje litt usammenhengende - mens jeg skriver blir jeg angrepet av bikkje, 10-aaring og katt, mens kona uler i bakgrunnen. Men Andreas har talt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har vært medlem her på forumet noen år nå og må få påpeke at dette forumet er en av mine favorittsteder på nettet. Her får jeg følge med på praten og noen ganger bidrar jeg selv. En av mine favoritter med dette forumet er at dersom det skjer et eller annet flyrelatert ute i verden eller i norge for den saks skyld så kan jeg kjapt logge meg inn her for å finne linker og følge diskusjonen, reaksjoner på det som har hendt.
For å ta et eksempel: Rollouten av 787 var morsom å få med seg live via nettet. Hadde sannsynligvis ikke fått det med meg hadde jeg ikke funnet det ut her på forumet. Synes det er trist når folk hakker på hverandre og slenger dritt. Det gir minner til tiden da jeg gikk på skole og mobbing og slikt var en del av hverdagen. Så please! kan vi ikke prøve å respektere hverandre for den vi er? Og prøve og være hyggelige mot hverandre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Støtter tanken på at alle må skrive innlegg med fullt navn... Funker godt på facebook!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg er ikke enig i at fullt navn må brukes.
Det kan være folk som jobber i bransjen, som kanskje ville kvie seg for å komme med kritikk mot eget selskap dersom fullt navn skulle brukes. Alle bør ha lov til å synes hva en vil om selskapet en jobber i, og være enig eller uenig i veivalg som gjøres av ledelsen i selskapet. Men det kan sikkert for endel folk, virke ulojalt å gå ut på nettet å være mot disse veivalgene, under fullt navn. IMM
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ole Bjørn (En "ung" mann på 64 som hadde første arbeidsdag på Bodø Lufthavn for 45 år siden)
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
OT-postene ser jeg ikke som noe problem, de er ganske få og man kan selv velge om man vil klikke på dem.
Men det er et problem innimellom at det komme språkbruk som best passer på ungdomsskolen. Det bør slås ned på. Min mening er derfor at moderatorene først bør bli mye tøffere når det gjelder å stenge tråder og kreve skikkelig oppførsel, samt evt. utestenge brukere som ikke kan oppføre seg. Det er gjerne to temaer som får folk til å fyre seg opp - den klassiske for-og-mot-SAS-diskusjonen, evt SAS vs DY, og (som MOW nevnte) diskusjon om interne flyplassforhold og gjerne handlingagenter. Så der bør folk skjerpe seg og moderatorterskelen være ekstra lav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
Jeg er fullstendig enig med deg. Selv om jeg har en slags skurkeaktig sans for vår venn IMMs synspunkt (IMM er forøvrig en bra mann som ikke er drevet av ondskap mot sin arbeidsgiver), er det illojalt å lufte saker her som bør tas internt. Gudene skal vite at et antall her på forumet kunne hatt grunn til å henge ut arbeidsgivere som har behandlet dem klanderverdig, men som lar det være. Mvh Kristian |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Skjønner hva du mener. Uenigheter bør først og fremst diskuteres internt, og man bør være lojal overfor firmaet utad. Det er jo akkurat derfor det kan være et problem for folk å stå frem med fullt navn. Samtidig må man ha lov til å ha sine meninger, og ytre disse på sin fritid i de forum som man måtte finne det passende. Kan bruke meg selv som et eksempel: Det er en kjent sak at jeg ikke er imponert over SAS. Jeg var det en gang, men det var på 80 tallet. Det jeg ser, er at SAS lar KLM etablere seg, og ta mange kunder fra SAS. Norwegian etablerte seg, fra å være null, til nå å være et stort og godt flyselskap. SAS har latt Ryanair ta en god markedsandel, spesielt på ferie og fritidsmarkedet. SAS har vært den som gikk først i løypa, og andre fulgte etter så godt de kunne. Nå er det stikk motsatt. I tillegg (uten å ha sjekket dette opp) vil jeg tro at Ryanair tjente mer penger i fjor, enn SAS har gjort de siste 10 år. Og det siste er faktisk kanskje det viktigste. Bunnlinjen sier alt. Summen er, at jeg ikke er imponert over de veivalt SAS har gjort. Det hadde vært vanskelig for meg å si disse ting med fullt navn hvis jeg hadde vært ansatt i SAS (noe jeg ikke er). Og så sier du at jeg kanskje da burde ha funnet meg en annen arbeidsgiver. Nei. Jeg kunne mer enn gjerne trives både som pilot, kabinansatt, eler bakkemannskap i SAS. Men bør ikke være imponert over selskapet av den grunn. IMM
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Register-forumet og ATC-forumet | sail4fun | Register- og ATC-Forum | 0 | 18-04-2008 07:06 |