Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2017, 15:06   #61
sukram
ScanFlyer Gold

Default Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

De kan ikke bygge for stort. Det vil indirekte skade miljøet (fly = fælt) og kan ha den utilsiktede effekten at folk som skal reise faktisk kan ha det fint og behagelig på tur.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2017, 23:44   #62
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Bare rundt 5000 kvm utvidelse? Sikker på at det ikke er en kommafeil her?
5.000 - 5.500 er gjengitt flere steder, så det stemmer nok. Ikke mye man får for en halv milliard
Frode789 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2017, 00:06   #63
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Flott de går for en toetasjersutvidelse, og at sikkerhetskontroll/toalettfasiliteter utbedres omgående. TOS er på bristepunktet på sistnevnte områder. Med to og en halv sluse skal det ikke mer enn en maxitaxi med de rette folkene til for å skape et salig kaos i sikkerhetskontrollen.

I lokalmedia er det diskutert hvorvidt en mulig tunnelutbygging i umiddelbar nærhet til flyplassen (for biltrafikk) kan fremskynde planene om rullebaneutvidelse i sør (slik at en kan ta ned widebodies). Det hadde vært interessant om dette blir omtalt i masterplanen når den foreligger.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2017, 08:57   #64
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Det ligger forlengelse sydover til 3000 meter totallengde i masterplanen, men usikkert når den kommer.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2017, 11:32   #65
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det ligger forlengelse sydover til 3000 meter totallengde i masterplanen, men usikkert når den kommer.
Dette lå i den gamle ja, med usikkert starttidspunkt. Ny masterplan kommer i desember, er siste nytt. Så får vi se når de har lagt inn forlengelse denne gangen. Blir overrasket om vi har en ferdig 3000m rullebane innen 2025.
Old 05-03-2018, 23:26   #66
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Styret i Avinor har endelig godkjent skisseprosjektet for nye TOS. Hurra!

- Terminal B blir revet
- Terminal A utvides mot sør
- Nye oppstillingsplasser og 3 nye broer til gate.

Forprosjektet skal legges frem for konsernstyret i løpet av fjerde kvartal i 2018. Og fortsatt opererer man med ferdigstillelse i 2021.

Heldigvis skjer det mindre forbedringer også før 2021. Allerede til vinteren skal toalettfasilitetene i nordre del av terminalbygningen forbedres. "Broen" inn mot sikkerhetskontrollen skal også utvides slik at det blir bedre plass.

3 skisser som ble sluppet idag ligger vedlagt.

Du finner artikkelen her på nordlys.no (bak betalingsmur)
https://www.nordlys.no/tromso-luftha.../s/5-34-803044
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	troms%C3%B8+lufthAVN.jpg
Views:	842
Size:	41.8 KB
ID:	44551   Click image for larger version

Name:	bilde3_troms%C3%B8_lufthavn.jpg
Views:	852
Size:	108.6 KB
ID:	44552   Click image for larger version

Name:	Bilde4_troms%C3%B8_lufthavn.jpg
Views:	849
Size:	163.4 KB
ID:	44553  
Old 06-03-2018, 11:10   #67
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Og her er enda en skisse
Attached Thumbnails

Name:	perspektiv+2.jpg
Views:	1259
Size:	44.2 KB
ID:	44555  
Old 06-03-2018, 11:44   #68
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Finnes det er oversiktsbilde eller plantegning?
Old 06-03-2018, 12:50   #69
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Finnes det er oversiktsbilde eller plantegning?
Det er det nok garantert, men ikke som er gitt ut til "offentligheten".
Old 06-03-2018, 14:40   #70
sukram
ScanFlyer Gold

Det er noe merkelig med utbyggingen av Langnes.
Når man skal bygge ny flyplass i Bodø så offentligjør Avinor alle tegninger, pressemeldinger og hele sulamitten. Her er det knapt noe informasjon overhodet.
Nå er riktignok utbyggingen i Bodø langt større, men hvorfor Avinor tilsynelatende vil ha så lite oppmerksomhet om TOS-utbyggingen som mulig - det er da litt snodig?
Old 06-03-2018, 18:01   #71
raider66
ScanFlyer Rusty

Man har kanskje kommet litt kortere formelt sett i prosessen i Tromsø?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 20:33   #72
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Man har kanskje kommet litt kortere formelt sett i prosessen i Tromsø?

Espen
Ja, meget mulig.
Jeg tenkte for så vidt i et litt videre perspektiv enn akkurat denne nyheten, men.
Old 06-03-2018, 22:18   #73
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Jeg må si at jeg undres litt. Den terminalen kommer jo til å bli et lappverk uansett, så hvorfor utvider man ikke nordover? Det er plass der. Hvorfor rive den gamle terminalen, som tross alt fungerer selv om den er gammeldags, når man kan bygge i en annen retning? Ser man på utviklinga i Tromsø, så kommer vel den nye terminalen til å være for liten så snart den står ferdig, kanskje det kan være greit med en backup. Og hvordan har man tenkt å løse trafikkavvikling mens ny terminal bygges? Er ikke det et argument for å bygge nordover i seg selv?

Jeg tviler ikke på at det finnes noen gode grunner, som jeg ikke kjenner til, men i utgangspunktet fremstår det som rart.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 23:30   #74
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Godkjente Avinorstyret skissen av baggasjebåndet? 50 cm fra veggen/spesialbaggasjebåndet? Huffameg

TOS får en kjempeutfordring i anleggsperioden når utland forsvinner. Jeg mener å ha sett skisser tidligere som viser gater på nordsiden også (som går øst-vest) i et potensielt senere byggetrinn, men lurer også på hvorfor man ikke spiser av nordsiden først. Mulig det ikke er plass nok?

Forprosjektet skal legges frem innen utgangen av 2018, så det er vel først da vi får vite detaljene. At terminalen er ferdig i 2021 er jo optimistisk om ikke annet
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 23:51   #75
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Godkjente Avinorstyret skissen av baggasjebåndet? 50 cm fra veggen/spesialbaggasjebåndet? Huffameg
Jeg tror de godkjente det samtidig som de tydeligvis har bestemt at kun eiere av BMW'er får lov til å parkere utenfor terminalbilde, ref. skisse nr. 1
Old 07-03-2018, 00:02   #76
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

OBB 5 Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg tror de godkjente det samtidig som de tydeligvis har bestemt at kun eiere av BMW'er får lov til å parkere utenfor terminalbilde, ref. skisse nr. 1
Og TOS skal bare betjenes av Norwegian...
Old 07-03-2018, 00:07   #77
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:

TOS får en kjempeutfordring i anleggsperioden når utland forsvinner. Jeg mener å ha sett skisser tidligere som viser gater på nordsiden også (som går øst-vest) i et potensielt senere byggetrinn, men lurer også på hvorfor man ikke spiser av nordsiden først. Mulig det ikke er plass nok?

Forprosjektet skal legges frem innen utgangen av 2018, så det er vel først da vi får vite detaljene. At terminalen er ferdig i 2021 er jo optimistisk om ikke annet
Jeg klarer ikke å forstå annet enn at det faktisk bør være bedre plass på nordsida, og at det eneste som må endres ellers er litt asfaltering og flytting av én oppstillingsplass.
Old 07-03-2018, 09:04   #78
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Jeg må si at jeg undres litt. Den terminalen kommer jo til å bli et lappverk uansett, så hvorfor utvider man ikke nordover? Det er plass der. Hvorfor rive den gamle terminalen, som tross alt fungerer selv om den er gammeldags, når man kan bygge i en annen retning? Ser man på utviklinga i Tromsø, så kommer vel den nye terminalen til å være for liten så snart den står ferdig, kanskje det kan være greit med en backup. Og hvordan har man tenkt å løse trafikkavvikling mens ny terminal bygges? Er ikke det et argument for å bygge nordover i seg selv?

Jeg tviler ikke på at det finnes noen gode grunner, som jeg ikke kjenner til, men i utgangspunktet fremstår det som rart.
Quote:

Ja dere husker riktig med at det har ligget inne planer om utvidelse nordover også. Det som lå fra forrige masterplan, var at det i 2015-2020 skulle utvides med 2-3 nye gater på enden. Dette var en veldig liten utvidelse, i påvente av at terminal B skulle rives, som var neste steg 5+ år senere.
Deretter var planen, etter rivingen av B, at det skulle utvides ytterligere nordover ved behov. Se bilde jeg har lagt ved.

Som du ser på tegningen er det mer enn nok plass. Med andre ord de ville kvitte seg med den gamle terminalen først.. Vil tro at neste store utvidelse av TOS neppe kommer til å skje på minst 10+ år. Vil vi ha den gamle terminalen stående der så lenge? Der er nok noe av svaret.
En annen mindre ting er jo også det at flyene på dagens B står så nært TWY-Y. (mtp. pushbacksone)
Attached Thumbnails

Name:	masterplan.jpg
Views:	524
Size:	204.5 KB
ID:	44560  
Old 07-03-2018, 21:01   #79
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Jeg trur ikke noen hadde tatt skade av den gamle terminalen litt lengre, det er jo en del tidstypisk design/kunst/arkitektur der, så kanskje de vil rive før riksantikvaren melder seg ?

For å være ærlig, så gjør skissa meg klokere. Jeg tenkte at utvidelse nordover ville være rett bortover, som denne. Den framtidige utvidelsen sørover, som du skisserer medfører jo faktisk store inngrep. Så sør er vel ganske enkelt den delen som er billigst og enklest å gjøre noe med nå, men jeg lurer jo fortsatt på hvordan de skal ta unna den økende utenlandstrafikken i kombinasjon med annen trafikk fra den terminalen.
Old 08-03-2018, 00:06   #80
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

PS: Den skissen der er fra den gamle masterplanen. Den nye masterplanen er blitt utsatt og utsatt for n-te gang. Denne er enda ikke offentliggjort, selv om den burde vært utgitt før jul.. Og vil tro den fraviker noe fra skissen i den gamle masterplanen.
Reply

Posting Rules