Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2014, 11:14   #61
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Re: Transfer/stopover i Doha

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Kort summert, om du skal fly A-B-C så er det korteste mulige tiden mellom A-B og B-C som teller. Om det er ledige seter som gjør det mulig, eller passer din bookingklasse eller timeplan er irrelevant.

-A
Jeg har aldri sett det bli sagt tidligere. Slik jeg har skjønt det, og som virker rimelig, er at det er korteste transittid til B-C uavhengig av hvilken avgang man tar A-B som gjelder. QRs tolkning er etter mitt skjønn urimelig restriktiv (når de først skal ha ordningen).
Old 01-07-2014, 17:18   #62
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

I tillegg kan de bruke
"Transit accommodation is up to the discretion of Qatar Airways. Not all fares are eligible for this stopover service, please contact your local Qatar Airways office to confirm whether this service is available for your journey, charges may apply."
akkurat som de vil og eventuelt ta fullt betalt for tilbudet.

Qatar skryter altså på seg et tilbud de ikke i det hele tatt forplikter seg til å levere. Et skikkelig upålitelig jalla-selskap altså.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 17:43   #63
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Da er vel denne saken belyst fra de fleste vinkler?! Herfra fortsetter hensikten med tråden som skal belyse generelle ting vedr. "Transfer/stopover i Doha". Om noen har fliser de vil spikke om Qatar som selskap så kan man starte en egen tråd.
</mod>

Old 01-07-2014, 20:48   #64
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
I tillegg kan de bruke
"Transit accommodation is up to the discretion of Qatar Airways. Not all fares are eligible for this stopover service, please contact your local Qatar Airways office to confirm whether this service is available for your journey, charges may apply."
akkurat som de vil og eventuelt ta fullt betalt for tilbudet.

Qatar skryter altså på seg et tilbud de ikke i det hele tatt forplikter seg til å levere. Et skikkelig upålitelig jalla-selskap altså.
Tja, disclaimere har stort sett alle. Men hovedvilkårene er:

Quote:
This service may be available if the following criteria is collectively met:
  • There is no connection of less than 8 hours available;
  • The transit time in Doha is between 8 and 24 hours;
  • The booking does not include flights to or from Abu Dhabi (AUH), Bahrain (BAH), Dubai (DWC), Dubai (DXB), Kuwait (KWI), Muscat (MCT), and Sharjah (SHJ).
Det står ikke nevnt "no connection between the origin and destination cities" eller noe tilsvarende. Den mest nærliggende tolkningen er da at det gjelder fra den innkommende flighten, uavhengig av om det finnes flere alternativer fra A til DOH.

@robertaas: Jeg hadde forsøkt en gang til, og henvist til at de publiserte vilkårene ikke sier noe om absolutt korteste mulig transittid mellom start og destinasjon. Selv om de har "rett" til å avslå hadde jeg gitt det et forsøk.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
<mod>
Da er vel denne saken belyst fra de fleste vinkler?! Herfra fortsetter hensikten med tråden som skal belyse generelle ting vedr. "Transfer/stopover i Doha". Om noen har fliser de vil spikke om Qatar som selskap så kan man starte en egen tråd.
</mod>
Er ikke QRs STPC-ordning ekstremt relevant for nettopp "Transfer/stopover i Doha" når nær 100% av nordmenn som reiser via Doha bruker QR...? Store deler av tråden omhandler dette.
Old 04-07-2014, 18:39   #65
janarne101
ScanFlyer Blue

Sitter i DOH nå.

Ti timers opphold.

Fikk ikke hotell pga tur med US miles i business. Filippineren bak skranken hadde fått beskjed av overordnede, selv om det var merket på billetten min at jeg skulle ha stopover pakke.

Men kunne få voucher til å kjøpe ting for. Måtte gå ned etter security og få denne ved en QR premium desk.

Kunne heller ikke få lounge tilgang, da QR ikke hadde gjort ferdig sine lounger.

Men, voila! Da jeg kom til premium desken og sa at jeg måtte vente ti timer, tok damen meg opp ei rulletrapp, og der var det både F og C lounger.

Ble vist inn i C loungen. Litt liten, men tidlig på dagen var det lite folk, og det er i alle fall bedre enn ingenting.

Kommer an på hvem man treffer tydeligvis.
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 13:14   #66
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Ting er tydeligvis ikke lett når man skal være i Doha i 21timer når kona har Thai pass. Fått 3 forskjellige svar fra Qatar nå, så enden på visa nå ser ut til at enten må turen bookes om, eller så blir det avbestilling og hjem til Thailand med DY.
At ting skulle være så vanskelig for henne å få visum er bare helt utrolig.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 16:34   #67
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Ting er tydeligvis ikke lett når man skal være i Doha i 21timer når kona har Thai pass. Fått 3 forskjellige svar fra Qatar nå, så enden på visa nå ser ut til at enten må turen bookes om, eller så blir det avbestilling og hjem til Thailand med DY.
At ting skulle være så vanskelig for henne å få visum er bare helt utrolig.
Hadde du gjort litt research så kan denne siden her kanskje hjelpe deg
https://qatarvisa.qatarairways.com/q...plyVisa/search
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 16:42   #68
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hadde du gjort litt research så kan denne siden her kanskje hjelpe deg
https://qatarvisa.qatarairways.com/q...plyVisa/search
Fikk klar beskjed fra QR i Norge at den siden kunne jeg IKKE bruke.... Var det jeg trodde helt til at folka begynner å snakke om hverandre. Fikk klar beskjed om å fikse ting på egenhånd, så utrolig bra kundeservice kan man si....
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 05-07-2014, 16:43   #69
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Fikk klar beskjed fra QR i Norge at den siden kunne jeg IKKE bruke.... Var det jeg trodde helt til at folka begynner å snakke om hverandre. Fikk klar beskjed om å fikse ting på egenhånd, så utrolig bra kundeservice kan man si....

Hm, hva med å prøve da? Kundeservice har veldig det med å være inkonsekvent. Her er også relevant info fra Qatars ambassade i Thailand
http://www.qatarembassy.or.th/en/servicevisa.html
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 16:53   #70
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hm, hva med å prøve da? Kundeservice har veldig det med å være inkonsekvent. Her er også relevant info fra Qatars ambassade i Thailand
http://www.qatarembassy.or.th/en/servicevisa.html
Ja kan evnt gjøre et forsøk, bare surt å tape penger på hotel og visum hvis det ikke går. Du er inne på noe, har ringt flere steder og ingen kan gi noe klart svar. Står at man kan få visum via ett hotel, men da fikk jeg beskjed om at hu måtte ha invitasjon fra en i Qatar. Ringte også Qatar Holidays og fikk heller ikke noe svar der... Ikke rart man stanger hue i veggen når ingen kan svare klart.
Da vi bestilte reisen i Thailand fikk jeg beskjed om at dette var ingen problem. Bare ta kontakt med kundeservice i Norge ei uke før dere reiser, så fikser de visum for henne var svaret der....
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 06-07-2014, 10:52   #71
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Ja kan evnt gjøre et forsøk, bare surt å tape penger på hotel og visum hvis det ikke går. Du er inne på noe, har ringt flere steder og ingen kan gi noe klart svar. Står at man kan få visum via ett hotel, men da fikk jeg beskjed om at hu måtte ha invitasjon fra en i Qatar. Ringte også Qatar Holidays og fikk heller ikke noe svar der... Ikke rart man stanger hue i veggen når ingen kan svare klart.
Da vi bestilte reisen i Thailand fikk jeg beskjed om at dette var ingen problem. Bare ta kontakt med kundeservice i Norge ei uke før dere reiser, så fikser de visum for henne var svaret der....
Dette er det absolutt svakeste punktet til QR; kontorene ute er under ganske stram føring fra Doha, og må man ha kontakt med QR på bakken i Doha er det så godt som aldri konsekvente svar og få fordi de som møter kunden først er ofte de som har minst myndighet og minst kunnskap.

Det er stort sett sånne ting som får meg til å gå varm og miste en sikring når det gjelder større organisasjoner. Jeg er klar på at det er to grunner til at jeg flyr QR; de dekker begge regionene jeg har behov for å fly til, og de har et veldig bra produkt i luften. Men det surret på bakken i Doha har vært en katastrofe så lenge jeg har hatt med selskapet å gjøre (ca 10 år).

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2014, 13:04   #72
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Dette er det absolutt svakeste punktet til QR; kontorene ute er under ganske stram føring fra Doha, og må man ha kontakt med QR på bakken i Doha er det så godt som aldri konsekvente svar og få fordi de som møter kunden først er ofte de som har minst myndighet og minst kunnskap.

Det er stort sett sånne ting som får meg til å gå varm og miste en sikring når det gjelder større organisasjoner. Jeg er klar på at det er to grunner til at jeg flyr QR; de dekker begge regionene jeg har behov for å fly til, og de har et veldig bra produkt i luften. Men det surret på bakken i Doha har vært en katastrofe så lenge jeg har hatt med selskapet å gjøre (ca 10 år).

-A
Du oppsummerer QR på en grei måte. Vi har heller aldri hatt noe å klage på, men denne gangen skulle vi ha en dag i Doha og slappe av å se byen før vi dro hjem. Men når man sjekker for å være på den sikre siden får man bare svada svar overalt så blir man oppgitt.
Skal heller ikke se bort i fra at det ryker en sikring hos meg i morgen heller :P
Og 18 timer på airport hotellet frister overhodet ikke.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 06-07-2014, 14:24   #73
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Du oppsummerer QR på en grei måte. Vi har heller aldri hatt noe å klage på, men denne gangen skulle vi ha en dag i Doha og slappe av å se byen før vi dro hjem. Men når man sjekker for å være på den sikre siden får man bare svada svar overalt så blir man oppgitt.
Skal heller ikke se bort i fra at det ryker en sikring hos meg i morgen heller :P
Og 18 timer på airport hotellet frister overhodet ikke.
I din situasjon hadde jeg sendt avgårde noen mailer i stedet for å ringe. Uansett hvor inkonsekvente de er, så er det nok at ett av svarene (fra ambassaden, QR Norge, QR sentralt, QR Thailand etc) er positivt - ta med en utskrift av det positive svaret, så har du et mye bedre utgangspunkt når dere står midt i det.

På vei hjem fra ZNZ i vår var Precision Air overbooket, og vi fikk beskjed noen timer i forveien at vi hadde blitt booket om til siste flight, slik at vi ville miste DAR-BGO på en separat booking. Ringte og mailet med kundesenter/operations som til slutt bekreftet at vi var tilbake på flighten. Likevel ble vi avvist på innsjekk frem til vi viste mailen, da hostet de opp to seter likevel.
Old 06-07-2014, 16:35   #74
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Problemet mitt nå Peppep er at det er bare ei uke til, og minimum for å søke viusum for fruen er visst 1uke. Men skal ta å sende en mail etterpå og se hva svaret blir evnt prøve å ringe Qatar ambassaden i London i morgen , som er nærmest oss.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 07-07-2014, 02:43   #75
Peppep
ScanFlyer Gold

Ah... kinkig! De svarer sikkert ikke på mail helt umiddelbart heller. Men det blir for dumt at dere skal måtte kjøpe nye billetter (eller være 21 timer på flyplassen) hvis du spurte ved bestilling og fikk bekreftet at QR Norge skulle ordne det. Tror nok Utflyttet har helt rett i at det første svaret var fra en uten noe særlig autoritet, men det får de nesten ta ansvar for selv og ordne opp.

Har du hørt med The Ticketor? Kanskje han kan være behjelpelig hvis du sender ham en PM.
Old 07-07-2014, 12:05   #76
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Nå ble det en relativ grei løsning. Ringte nå og traff en hyggelig svenske. Begynte samtalen med å spørre han om han trengte gullkort nr eller booking nr. Viste seg nå da, at man KUNNE ha fiksa min kone visum, men at det nå var i seneste laget. Men etter litt frem og tilbake fant han en connection på 8timer på onsdag den 16, som var meget billig å endre, så da får vi heller sitte i loungen og shoppe litt på flyplassen.

Oppsumert så burde QR ta et kurs med sine ansatte, slik at de ga rett info til sine pax. Er nyttesløst at man skal kalle seg 5 stjernes selskap og vingler sånn når det gjelder kundeservice på telefonen.
05.Sept BKK-DXB-OSL
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Old 27-08-2014, 10:36   #77
MisterOlsen
ScanFlyer Blue

Default Ny flyplass i DOHA

Hei,

har fløyet med Qatar en gang tidligere i år (april), og skal ut med dem igjen i desember i år.
Har skjønt at i mellomtiden har de åpnet en ny flyplass.

Jeg husker når jeg var der sist syntes at flyplassen var altfor liten, tregt med bussgater osv.

Hvordan er den nye flyplassen?
Større plass, mer sitteplasser, slutt på bussgater?
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2014, 13:46   #78
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Default Re: Ny flyplass i DOHA

Quote:
Originally Posted by MisterOlsen View Post
Hei,

har fløyet med Qatar en gang tidligere i år (april), og skal ut med dem igjen i desember i år.
Har skjønt at i mellomtiden har de åpnet en ny flyplass.

Jeg husker når jeg var der sist syntes at flyplassen var altfor liten, tregt med bussgater osv.

Hvordan er den nye flyplassen?
Større plass, mer sitteplasser, slutt på bussgater?
Her er en tråd som omhandler den nye flyplassen i Doha:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99185

Kort sagt så er den nye flyplassen svært stor (og utvides også i årene fremover), og det skal ikke normalt sett være behov for bussgater.
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 18:51   #79
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Default Re: Til/fra/transfer/stopover i Doha

har akkurat bestilt en t/r reise med Qatar til BKK (economy)
men på returen så har jeg en 20 timers stopover i Doha før jeg skal til OSL
Blir det så jeg må hente bagasjen når jeg ankommer Doha ?
og må det søkes om visum på forhånd ?

Last edited by hifiman; 17-09-2014 at 18:53.
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 22:40   #80
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Default Re: Til/fra/transfer/stopover i Doha

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
har akkurat bestilt en t/r reise med Qatar til BKK (economy)
men på returen så har jeg en 20 timers stopover i Doha før jeg skal til OSL
Blir det så jeg må hente bagasjen når jeg ankommer Doha ?
og må det søkes om visum på forhånd ?
"Visum for opphold under 2 uker kjøpes og utstedes på flyplassen ved ankomst og koster Qatar Riyals 100. Det er mulig å forlenge visumet ytterligere 2 uker.
Norsk nødpass (gul farge) aksepteres ikke som innreisedokument i Qatar. Vi ber alle reisende til Qatar om å påse at de har gyldig, ordinært pass" fra Visumservice.no

Regner med de kan oppbevare bagasjen for deg.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules