![]() |
|
![]() |
#701 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Funket fint i Bos i går. Sendte inn info fra flyet og en har da fire timer på seg. Passet på å ikke spørre noen, men følge skilter. Var riktignok ikke kø i vanlig immigration heller.
|
![]() |
![]() |
#702 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
BAre så synd vi som reiser på visum ikke kan bruke det der da. Satser på at det kommer sik at B1/B2 kan bruke...
|
![]() |
![]() |
#703 |
Newcomer
|
![]()
Hej allihopa! Ville bara fråga om det stämmer att man, i och med det nya "Simplified Arrivals", vanligtvis inte ens behöver visa passet för CBP, utan bara tittar in i kameran varpå officern får upp ens information från flygmanifestet.
|
![]() |
![]() |
#704 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Utenlandske pass må vel fortsatt stemples?
|
![]() |
![]() |
#705 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#706 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Nei, det er lenge siden de sluttet aa stemple utenlandske pass.
#707 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Mye surr med den der CBP MPC app.
Klarer ikke å lese data korrekt fra passet. Feil fødselsdato, feil utløpsdato og feil passnummer. Kan legges inn manuelt men da blir det bare ugyldig reisedokument. Dette gjelder både det gamle og det nye norske passet. |
![]() |
![]() |
#708 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Ser ut som den konsekvent tar dagen før datoen den leser av både for fødselsdag og utløpsdag hos meg. ![]() Ilfg et annet forum er det en kjent bug i Andriod at dato blir feil og at man ikke får endret den. Ble rapportert av den som brukte den at det allikevel ble "accpted" under ankomst.
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 21-10-2024 at 11:32. |
|
![]() |
![]() |
#709 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Var ingen egen kø for MPC i ATL men gikk veldig hurtig.
Mulig svarene på skjemaet lå inne i systemet. Brukte 1 time gate til gate ![]() |
![]() |
![]() |
#710 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hm jeg måtte avgi fingeravtrykk atter engang på LAX etter tre måender siste visitt på ORD hvor jeg også måtte avgi det. Trodde meningen med nye prosedyrene skulle liksom slutte med å avgi det hver gang. Jeg trodde jo først på ORD at jeg måtte pga nytt pass (men visum i gammelt pass) nå er jeg jo mer usikker på hvorfor jeg måtte. Joda vet jeg ikke får svarene her og at kun CBP vet det svaret, men stusset litt læll. Eller kanskje det er bare det som er procedure når du reiser med visum i gammelt pass og et nytt pass kombinert. Er uansett ingen fare for at jeg bruker opp de 6 månedene man får med B1/b2 visum.
Og ingenting om Iran eller andre for USA farlige land. Vennlig fyr med latinamerikansk opprinnelse som prosesserte meg på LAX. Men det må jo være noe nytt at immigrasjonen spør om jeg skal deklarere noe (men nå er jo det gamle tollskjemaet helt på vei ut - men i ORD fikk jeg et av immigrasjonen likevel som jeg ikke trengte å fylle ut noe på fikk jeg vite og bare gav det til en fyr ved utgangen som i gamle dager). Tydelig at ulike CBP stasjoner gjør ting litt ulikt. Om jeg skulle deklarert noe kan det jo være at jeg hadde fått noe av han fyren i LAX. Jaja for de i CBP er man jo bare en i mengden og de har jo sine prosedyrer for alt. Jeg så jo noen ble sendt til secondary, men der virka det som det var en papirpakke, det er vel ofte sånn om man er på immigrantvisa eller jobbvisum og alt sånt blir vel håndtert der fordi det kanskje tar litt tid å prosessere. Har jo hatt mine strafferunder dit et par ganger ved innreise USA, men er glad jeg har sluppet det de siste to gangene iallefall. Savner jo litt stempelet i passet da jeg synes sånt er kult, men det er jo ikke så mye nødvendig det lenger i 2024 hvor alt er elektronisk, men noen land er veldig nøye på at stempelet er riktig. Av alle steder i Iran så måtte de tolke innreisestempelet da jeg skulle ut for å se om jeg hadde overstayet eller ikke (hadde ikke det da), men det gikk jo fort. Jeg fikk faktisk stempel av norske politimannen på Sola i 2004 da familien skulle til Aberdeen og hadde flybytte der. Det virker uansett som at CBP har blitt mer effektive med årene, joda man kan være uheldig men altså både LAX og ORD var veldig smooth og at de tre timerskøene som vel noen ganger oppstod rett etter pandemien kanskje er en saga blott med mindre ikke Trump fyrer av noen direktiver hit og dit som han gjorde i 2017 hvor det jo ble kaos på flyplassene. Last edited by Hypern; 24-01-2025 at 20:13. |
![]() |
![]() |
#711 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det begynner å dukke opp artikler i forskjellige media (Seattle Times, Guardian, NPR) om turister som ender opp i ICE Detention Centers, ja selv en med Green Card !
Først var det en Britisk jente, som ankom New York i begynnelsen av Januar og hun hadde alle papirer i orden og reiste rundt i USA uten problemer, tilbrakte noen uker i Portland Oregon før hun reiste opp til Vancouver BC. Her er hva som skjedde på grensen inn til Canada litt uklart, det som er kjent er at hun ble nektet innreise til Canada pga at de mente hun skulle jobbe i Canada og hadde feil visum (som Britisk trenger hun vel ikke Visum ?) Uansett ble hun sendt tilbake til USA - noe som på grensen ved Blaine er kort spasertur - eller om hun ankom med tog er grensekontrollen på jernbanestasjonen i Vancouver. Det som er kjent er når hun møtte US Grensekontroll ble hun arrestert og sendt til en ICE Facility i Tacoma. Her ble hun holdt i 14 dager uten mulighet til kontakt med familie, advokat etc. Forholdene beskrives som veldig dårlige. Uansett hun var legt i USA helt til hun krysset grensen til Canada og skulle ha blitt sluppet inn uten problemer. Den neste saken er en tysk statsborger som også ankom USA (LAX) uten problemer og oppholdt seg i USA som turist helt lovlig. Hans kjæreste er US Citizen og sammen dro til Mexico på en ferie, ved ankomst tilbake til USA ble han også arrestert og sendt til ICE Facility hvor han ble holdt i 14 dager, her er det mulig at han svarte feil når han ble spurt om “where is home” han svarte Las Vegas som ikke er hans hjemsted, men hvor han oppholdt seg lovlig som turist. Det kan være språk forvirring. Så en Kanadisk Skuespillerinne, som har jobbet endel i Hollywood, som ankom med en søknad om midlertidig arbeidstillatelse, noen hun hadde gjort flere ganger tidligere og som er 100% lovlig, hun ble også arrestert og tatt i ICE Bevaring i 14 dager uten adgang til kontakt med familie, advokat. Nok en tysker, som er Greencard Holder (gyldig Green Card) ble anholdt ved ankomst BOS og han sitter vel ennaa i ICE Bevaring, han kollapset og dermed ble det kjent for hans mor (også Greencard Holder). The Guardian har en bra artikkel om dette i dag: https://www.theguardian.com/us-news/...d-at-us-border
#712 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Uansett så er Canada ganske picky med visum de også, men det venter nok ikke ICE detention der. Slik jeg fikk inntrykk av så lot de denne britiske turisten fikse papirarbeidet i USA så hun kunne komme tilbake på riktig visum. Vanlige ETA greia til Canada er jo kun for business/pleasure slik ESTA er i USA. Antagelig hadde nok hun fikset dette på canadiske konsulatet i Seattle (som de sikkert har der). Uansett det som er sykt er å sette green card holdere rett i ICE leire. Men ok jeg kan utmerket godt holde meg unna USA, jeg trenger ikke flere uker i et amerikansk fengsel (selv om ICE mener at detention ikke er punishment). Jeg tror nok de er mer picky på Iran og Kinavisum og alt alt nå. Last edited by Hypern; 19-03-2025 at 19:17. |
|
![]() |
![]() |
#713 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Den britiske damen hadde jobbet (muligens lovlig?) som tatovør både i USA og Canada før hun returnerte til USA fra Canada. Hun hadde da med seg mye tatoveringsutstyr og myndighetene var usikre på hvorvidt hun ville fortsette å jobbe eller ikke. Dermed ble det noe kluss. Mener å huske kjæresten/samboeren hennes også hadde noe uggent forhold til immigrasjonsmyndighetene.
Det kan kanskje forsvare noen dager i forvaring til jussen blir avklart, men ikke ufin behandling under oppholdet. |
![]() |
![]() |
#714 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#715 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
#716 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Men er dette en endring av handling og policy eller er det bare at det blir blåst opp i media og blogger fordi det nå er "in" å skrive drit om Amerika?
Mens det egentlig har vært more or less like mange saker før
#717 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#718 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
Trump fokuserer ikke på 'vanlige' grensekryssinger (som turisme), der er Biden ham langt overlegen i antall deportasjoner. Når det gjelder deportasjoner av individer som er 'inne' er Trump-regimet overlegent, for å bruke sportsspråket. Fnate snakker her fornuft (!). 'Rare' hendelser under grensepasseringer har mindre med regimet å gjøre .. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#719 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Om vi ser på tyskeren med Green Card er det liten tvil om at noe er endret, han har bodd i USA og har hatt Green Card i 17-18 år, han er i jobb som Elektro Ingeniør er gift med en Amerikansk Dame (han hadde Green Card før han giftet seg) de har en datter på 8 måneder, han fornyet Green for et aar siden uten noe som helst ble flagget. Så noe har endret seg - det som er så langt gitt som årsak er “possession of Marijuana” for 10 år siden, noe som lovmessig er droppet fra hans “record” etter det ble lovlig å ha Marijuana til eget bruk. Han ble (som alle de andre !) kledd naken, ble sent i en kald dusj, han kollapset og endte opp på sykehus, ICE forsøkte å få han til å gi fra seg Green Card - uten noen legal grunn… Skuespillerinnen har gitt en meget detaljert forklaring og ja hun ble også kledd naken, #1 job var i en kopp i et helt åpent rom….. For oss som krysser grensene mellom USA og Canada betydelig mere enn LN-MOW vet vi forskjellene mellom det vi opplevde under Trump 1.0 og under Biden, under Trump 1.0 ble den lille Italienerinnen til stadighet tauet inn til 2nd “inspection” som varte i 1-2 timer, alltid spørsmål om hennes oppvekst i Argentina (hun var 1.5 år gammel når de emigrerte) - under Biden var det totalt annerledes - min siste grensepassering fra Kanada etter Hawaii Mars var utelukkende om opplevelsene med Hawaii Mars (US Border Kontrol er i Victoria BC) og jeg fikk se grense politiets bilde av Maskinen i Low Pass over Victoria Harbour). Igjen dette handler om at ICE nå har en aktiv rolle på grensene - det hadde de ikke under Biden ….
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 19-03-2025 at 23:33. |
||
![]() |
![]() |
#720 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |