Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2024, 13:46   #661
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Crazydre View Post
Hej, läste nyligen om det här med "Simplified Arrivals", https://www.cbp.gov/newsroom/nationa...ll-us-airports

Verkar som om man inte behöver visa sitt pass alls, utan tittar in i kameran varpå CBP får upp ens info från flygbolagens manifest. Bara amerikanska medborgare (och vissa behöriga utlänningar) som inte önskar genomgå denna process behöver visa pass.

Stämmer detta verkligen? Förstår att gränskontroll utvecklas och att USA är på framkanten med detta, men låter lite för "bra" för att vara sant.
Neh de stempler fortsatt passet ditt, iallefall gjorde de dette i fjor. Hele simplified arrival har ikke klart å ta bort køene iallefall, slik automatene gjorde tildels.
Hypern is offline  
Old 26-01-2024, 14:16   #662
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Crazydre View Post
Hej, läste nyligen om det här med "Simplified Arrivals", https://www.cbp.gov/newsroom/nationa...ll-us-airports

Verkar som om man inte behöver visa sitt pass alls, utan tittar in i kameran varpå CBP får upp ens info från flygbolagens manifest. Bara amerikanska medborgare (och vissa behöriga utlänningar) som inte önskar genomgå denna process behöver visa pass.

Stämmer detta verkligen? Förstår att gränskontroll utvecklas och att USA är på framkanten med detta, men låter lite för "bra" för att vara sant.
Det gjelder oss som har Global Entry. Ja, jeg ankom ATL sist fredag, smilte til automaten og gikk ut uten å vise pass. Dog er det en CBP-officer som holder et øye med trafikken og som har noe i bakgrunnen som monitorerer.
Tok meg 5 minutter fra flydør til parkeringsshuttle.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 26-01-2024, 14:22   #663
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Neh de stempler fortsatt passet ditt, iallefall gjorde de dette i fjor. Hele simplified arrival har ikke klart å ta bort køene iallefall, slik automatene gjorde tildels.
Jeg fikk ikke tempel i november 2022 eller 2023 (norsk pass)

Old 26-01-2024, 14:30   #664
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ok kan være at jeg fikk stempel pga jeg var innom strafferunden i secondary da. Uansett så har amerikanske grensevakter inntatt en mer streng holdning virker det som mot folk som har besøkt land de ikke har på vennelista si på Facebook. Deriblant Kina faktisk, han jeg hadde med å gjøre i SFO (!) av alle steder mente at ingen dro til Kina. Da burde han nok kanskje tittet mer opp på tavla over ankommende flyginger der...
Hypern is offline  
Old 26-01-2024, 15:02   #665
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Jeg fikk heller ikke tempel i februar 2023 på LAX (norsk pass).
B747-8 is offline  
Old 26-01-2024, 15:28   #666
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nov 22 ingen stämpel på EWR
Feb 23 Stämpel på JFK
Savipix is offline  
Old 27-01-2024, 09:07   #667
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

11 ganger i USA etter covid, 2 stempler.
Old 27-01-2024, 09:30   #668
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Fikk stempel på MSP i forrige uke. Det varierer.

Det er imidlertid kjipt at de fjernet opplegget med automater. Kan ikke helt forstår hvorfor de gjorde det. Må være sysselsetting eller at de ikke vil ha turister og businessfolk fra utlandet på besøk.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 15-04-2024, 18:45   #669
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Skal reise til SEA med LH i september, tidligere hadde man kunne legge til API data under bestillingen men finner ikke dette nå.

Kan heller ikke finne det igjen under My Booking, er dette ikke nødvendig lengre?
Airbus 330 is offline  
Old 15-04-2024, 21:22   #670
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Skal reise til SEA med LH i september, tidligere hadde man kunne legge til API data under bestillingen men finner ikke dette nå.

Kan heller ikke finne det igjen under My Booking, er dette ikke nødvendig lengre?
Har du bestillt via Lufthansa direkte ? Jeg la API Data inn senest 2 uker siden via Manage My Reservations paa Lufthansa.com
Old 16-04-2024, 17:25   #671
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har du bestillt via Lufthansa direkte ? Jeg la API Data inn senest 2 uker siden via Manage My Reservations paa Lufthansa.com
Stemmer, er det den som nå ligger inne under Passenger/Modify/Advance Information?
Airbus 330 is offline  
Old 16-04-2024, 18:04   #672
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Stemmer, er det den som nå ligger inne under Passenger/Modify/Advance Information?

Ja det er det.
Old 16-04-2024, 20:08   #673
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ja det er det.
Takker. Må Add Document fylles ut også, eller er ikke den nødvendig?
Airbus 330 is offline  
Old 17-04-2024, 07:48   #674
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Ok kan være at jeg fikk stempel pga jeg var innom strafferunden i secondary da. Uansett så har amerikanske grensevakter inntatt en mer streng holdning virker det som mot folk som har besøkt land de ikke har på vennelista si på Facebook. Deriblant Kina faktisk, han jeg hadde med å gjøre i SFO (!) av alle steder mente at ingen dro til Kina. Da burde han nok kanskje tittet mer opp på tavla over ankommende flyginger der...
Nå har ikke jeg vært i kina på noen år men jeg reiser stadig til USA sammens med andre som er der 2-3 ganger i året. Har aldri vært noe problem på hverken LAX, EWR eller MIA.

Det jeg har opplevd noen ganger er en bråte med idiotiske spørsmål og kommentarer fra kontrollørene, når de, antar jeg, må vente på at systemet henter opp dataene mine. Samtalene ender straks det "lyser grønt", uansett hvilken utledning jeg var inne i. F.eks. å måtte forklare at jeg hadde returbillett, men ikke en utprintet sak sånn som vi hadde på 90-tallet.

Strengt tatt har US-immigration bare blitt smoothere og smoothere de siste årene og det er flere og flere tilfeller av at det nærmest går like raskt som det normalt tar å gå til baggasjeutleveringen.
88charlie is offline  
Old 21-04-2024, 18:46   #675
Alpha
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Nå har ikke jeg vært i kina på noen år men jeg reiser stadig til USA sammens med andre som er der 2-3 ganger i året. Har aldri vært noe problem på hverken LAX, EWR eller MIA.

Det jeg har opplevd noen ganger er en bråte med idiotiske spørsmål og kommentarer fra kontrollørene, når de, antar jeg, må vente på at systemet henter opp dataene mine. Samtalene ender straks det "lyser grønt", uansett hvilken utledning jeg var inne i. F.eks. å måtte forklare at jeg hadde returbillett, men ikke en utprintet sak sånn som vi hadde på 90-tallet.

Strengt tatt har US-immigration bare blitt smoothere og smoothere de siste årene og det er flere og flere tilfeller av at det nærmest går like raskt som det normalt tar å gå til baggasjeutleveringen.
Enig. USA i 2018 var et mareritt. I 2023 ganske smooth. Selv når ESTA er utløpt og nytt medbringes. Skal sies at det likevel har deg på fil med fingeravtrykk så dermed vil det alltid være smoothere enn første gang.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Alpha is offline  
Old 21-04-2024, 21:01   #676
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Enig. USA i 2018 var et mareritt. I 2023 ganske smooth. Selv når ESTA er utløpt og nytt medbringes. Skal sies at det likevel har deg på fil med fingeravtrykk så dermed vil det alltid være smoothere enn første gang.

Mja, jeg vet ikke helt, landet på LAX tidligere i måneden. Har en del korte aleneturer fra før, og har alltid vært "welcome back" og ingen flere spørsmål. Denne gangen ble jeg tatt ut til secondary pga. "mistenkelig reisehistorikk", noe som tok fire timer med fullt avhør og gjennomgang av bagasje og mobil. Det pussige er at jeg gikk derfra uten å hverken ha fått stempel i passet, tatt fingeravtrykk eller bilde.
sabergum is online now  
Old 21-04-2024, 21:14   #677
Alpha
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Mja, jeg vet ikke helt, landet på LAX tidligere i måneden. Har en del korte aleneturer fra før, og har alltid vært "welcome back" og ingen flere spørsmål. Denne gangen ble jeg tatt ut til secondary pga. "mistenkelig reisehistorikk", noe som tok fire timer med fullt avhør og gjennomgang av bagasje og mobil. Det pussige er at jeg gikk derfra uten å hverken ha fått stempel i passet, tatt fingeravtrykk eller bilde.
Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din?

Alpha is offline  
Old 21-04-2024, 21:20   #678
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Hva var den mistenkelige reisehistorikken da?
88charlie is offline  
Old 22-04-2024, 07:32   #679
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Det ekke meningen at du skal ha nye fingeravtrykk og bilde hver gang i USA lenger , har du vært i USA før på det samme passet og tatt dette en gang så hopper de over den biten senere i tråd med såkalt "simplified arrival".
Det viktigste er at du har en I94 opprettet , det kan du sjekke her
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/recent-search
Er den opprettet så er alt i orden egentlig. USA har som kjent ingen formell passsjekk på vei ut av landet(slik Schengen har), denne infoen mottar CBP fra flyselskapenes manifest.
Hypern is offline  
Old 22-04-2024, 07:39   #680
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Såpass. Tillot du de å trykke på mobilen din?

CBP har ekstremt vide fullmakter i amerikansk lov, man kan jo nekte, men da er jo risken stor for at du blir satt på første fly hjem igjen om man er en såkalt alien. Er man amerikansk borger så kan man nekte da de ikke kan nekte innreise for amerikanske borgere. Men da vil de nok ta sin tid før du slipper inn... Uansett om man har ting på telefonen man ikke vil at CBP skal se så er det beste å legge igjen den telefonen hjemme og så dra dit med en forholdsvis clean telefon. Jeg vet at en del gjør dette.
Hypern is offline  
Closed Thread

Posting Rules