Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2021, 08:41   #581
OttoL
ScanFlyer Crusty

Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Morgenavgangen til TOS i morges hadde 14 personer ombord, ink crew i følge en bekjent. Fløy selv med de i juli, rundt 50 pax da. Så ting tyder på at de ikke selger all verden.
Gjelder nok alle. 36 pax på SK371 med avgang 16.00 fra TRD sier nok sitt. Tok samme avgang siste jobbreise før pandemien og det var full maskin en blank tirsdag i nov 2019.

Quote:
Originally Posted by Steinar123 View Post
Trist å si, men jeg har mista fullstendig troa på flyr. Stinker lang vei at butiken går ekstremt dårlig. Ser tendenser til klaging i media, kansellerte flighter, nedskalering av frekvens og Bodø ser ut til å forsvinne for godt. Heller ingen annonsering av nye ruter. Virker som di få som reiser velger Norwegian og SAS. Er det snart slutt allerede? Uansett jeg håper jeg tar feil.
SAS nedskalerer over en lav sko på kort varsel. I tillegg går vi inn i en periode hvor ikke like mange reiser innenriks. Trenger ikke å bety så mye.

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Tidtabellen til Flyr er ganske katastrofe for de som reiser i jobb. Når man i tillegg ikke har en full content distribusjon gjennom GDSer og reisebyrå, så blir det ekstremt vanskelig å tiltrekke seg andre jobbreisende enn de som bestiller reisene sine selv og betaler for dem selv via eget kort. Dette må på plass om de skal få markedsandeler i jobbreisemarkedet.
Dette er nok det største problemet og utfordringen til Flyr. Jeg hadde lyst til å ta Flyr til TRD på mandag, men avgang 10.20 funker ikke veldig bra. Det samme gjelder på returen med avgang rundt lunch og kvart på 9 på kvelden. Nå har Flyr i det minste kommet inn på Finn som jo er et viktig marked.
OttoL is offline  
Old 09-09-2021, 09:09   #582
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Får litt deja-vu-all-over-again følelse .. ny aktør med begrenset kapasitet klemt inne melom to etablerte. Sist vi hadde det, hjalp det ikke engang med et kjent merkenavn og et rederi i ryggen.
Vel, jeg tror det er alt for tidlig å konkludere. Det må jo komme en offensiv på et eller annet tidspunkt -- får tro dette bare er innkjøringsfase ellers er dette utrolig dårlig planlagt.

Problemet sånn jeg ser det er at de har et problem med å fortelle hvem de er.

De profilerer seg som lavprisselskap, men DY er billigere (ja, DY dumper prisene der de har konkurranse, dette visste de på forhånd ville skje).

De har ikke frekvensen til SK eller DY for folk som bare vil fra A til B.

De har ikke nettverket til verken SK eller DY å skilte med.

Servicemessig er de (i følge det her inne) ca. på linje med/litt bedre enn SAS men uten lounges.

Miljømessig flyr de 737-800... og er ikke bedre enn konkurrentene.

Altså, akkurat nå er de ikke billigst, de har ikke frekvens, de har ikke gode forbindelser til videre reise, de er ikke bedre for miljøet, og de er ikke best på service.

Hva er det de *er*?

De gir ikke akkurat grunner til at folk skal velge dem -- og det gir et markedsføringsproblem også...

De må kunne troverdig si noe fordelaktig (fra konsumentenes side) og klart om sin identitet, på en enkel måte. Noe slikt som:
Vi er flyselskapet som...

... har snøballkrig ombord | ... gir deg de billigste prisene | ... knytter Norge sammen | ... er best for miljøet | ... gir deg boller og brus på onsdager | ... alltid har et smil på lur | ... garanterer treseter til alle passasjerer
zeffen is offline  
Old 09-09-2021, 09:38   #583
Staralliance
ScanFlyer Blue

Jeg har flydd litt de siste månedene med både SAS og DY, må si at jeg synes belegget har vært veldig bra. De fleste flyvningene har vært med tilnærmet fulle maskiner. Jeg har flydd OSL-EVE-OSL, BGO-EVE, OSL-TOS, OSL-BGO og så godt som fullt alle gangene. Jeg har flydd både i ukedager og helger. Hadde bestilt Fleks-billett på Flyr OSL-TOS-OSL, samt OSL-EVE-OSL, men valgte å avbestille disse da SAS og Norwegian kunne tilby bedre service i mine øyner.
Flyr tilbyr ingen servering ombord innenlands, noe jeg synes er merkelig. De begrunner dette selvsagt med Covid-19. Både utenlandsfly og SK/DY tilbyr servering innenlands. Med såpass tynt belegg på Flyr kan heller ikke avstanden være det store problemet.
De eneste fordelene med Flyr, slik jeg ser det, er at de har ledig midtsete på de første radene ombord, samt deler ut gratis vann.
Det virker som oppstart av flyselskaper alltid medfører forsinkelser av flyleveranser, med dertil redusert flyprogram/endringer av flyvninger.
Mitt råd til Flyr:
- sats på færre destinasjoner og heller øk antall avganger inntil dere har nok fly
- fortsett med å tilby ledig midtsete fremst i kabinen, dette tror jeg noe de forretningsreisende setter stor pris på, og som ingen andre har innenlands.
- tilby kaffe/te og noe å bite i på de forreste radene med ledig midtsete.
Staralliance is online now  
Old 09-09-2021, 09:46   #584
Steinar123
Newcomer

Min samboer fløy OSL-TOS en lørdag i slutten av august. Hun valgte Norwegian opp og Flyr hjem. Norwegian til Tromsø lørdag smekk full og flyr hjem søndag var dem knapt 20 tippet hun. Føler det er litt illustrerende.
Steinar123 is offline  
Old 09-09-2021, 09:47   #585
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Staralliance View Post
Mitt råd til Flyr:
- sats på færre destinasjoner og heller øk antall avganger inntil dere har nok fly
- fortsett med å tilby ledig midtsete fremst i kabinen, dette tror jeg noe de forretningsreisende setter stor pris på, og som ingen andre har innenlands.
- tilby kaffe/te og noe å bite i på de forreste radene med ledig midtsete.
Er vel mange som påstår pris er det eneste viktige, men jeg er ganske enig med disse punktene. Det er en grunn til at selskaper som BA klarer seg OK i konkurranse med FR etc. Og å "vinne" på service i Norge er ikke vanskelig...

Å konkurrere på pris all den tid DY har mer volum og enkelt kan senke priser virker uansett dødfødt. Det er Color Air-fella, og den bør Flyr-folket ha studert ganske nøye.
zeffen is offline  
Old 09-09-2021, 11:25   #586
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Flyr Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser at Flyr aksjen tar av og flyr høyt på børsen i dag; Opp nesten 9%, uten nyheter på hjemmesiden som kan forklare kursøkningen.

Noen her som vet hva som kan være årsaken til den uvanlige kursutviklingen? Nesten samtlige europeiske flyselskap taper verdi på børsen i dag (SAS -1,5%, Norwegian -1,5%, LH -2%, FR -2%, AF/KLM -2,5%, IAG -3,5%, Easyjet - 10,5% osv osv..)

Kanskje noen som prøver seg med oppkjøp etter at Easyjet ikke godtok oppkjøp av det selskapet....???

Last edited by Beechdriver; 09-09-2021 at 11:33.
Beechdriver is offline  
Old 09-09-2021, 11:34   #587
jb1
ScanFlyer Rusty

Jeg floey med Flyr en soendag kveld sent i august til TOS. Da var det vel ca. 2/3s belegg, og prisen like foer avgang var ganske stiv, saa de tilpasser jo etter etterspoersel. Servicemessig gav de kun vann ved ombordstigning, men de har vel naa begynt med bob? De virker litt som DY 2.0, men smart billetten virker bedre enn baade SAS og DY, med 2x23 kg innsjekket og sete reservasjon. Jeg haaper de har dype lommer og god tid til aa bygge seg opp. Jeg flyr gjerne med dem igjen.
Old 09-09-2021, 11:34   #588
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Ser at Flyr aksjenen tar av og flyr høyt på børsen i dag; Opp nesten 9%, uten nyheter på hjemmesiden som kan forklare kursøkningen.

Noen her som vet hva som kan være årsaken til den uvanlige kursutviklingen? Nesten samtlige europeiske flyselskap taper verdi på børsen i dag (SAS -1,5%, Norwegian -1,5%, LH -2%, FR -2%, AF/KLM -2,5%, IAG -3,5%, Easyjet - 10,5% osv osv..)

Kanskje noen som prøver seg med oppkjøp etter at Easyjet ikke godtok oppkjøp av det selskapet....???

Spetalen har kjøpt 0,7% av aksjene, så da går euforien i taket hos lykkejegerne
Old 09-09-2021, 11:50   #589
Isbamse
ScanFlyer Molded

Da vi var i Tromsø sist fløy vi opp med SAS og ned med Flyr. SAS flyttet oss til en avgang en time tidligere en uke før avgang...og vi som hadde valgt akkurat den avgangen nettopp fordi det passet. SAS-maskina var en drøyt halvfull 700-maskin, så ingen pris for å gjette at de hadde slått sammen to avganger. Ikke merkelig om Flyr gjør det samme, men SAS har flere avganger å slå sammen. Kanskje ikke post-korona-etterspørselen tar seg opp så mye som selskapene håper?

Men også jeg sliter med å se hva Flyr har å tilby markedet, utover at aksjonærene deres en periode sponser priskonkurranse. Bestillingsprosessen er enkel, men det er jo også mye mindre å velge i. Å fly med dem er som å fly med Hvilkensomhelst Airlines. Kanskje de satser på å bli best på å håndtere uregelmessigheter?

Jeg ville ikke bli overrasket om Flyr etter en stund tar en samling i bakken, blir solgt til DY (hvem andre er interessert i et lite norsk innenriksselskap?) eller blir et charterselskap/sydenselskap/wetlease-selskap.

Wild card: Norse kjøper Flyr for å bruke som innenlands feed til sine ruter, men der er det uansett mer sannsynlig at de samarbeider med gamle kjente i DY?
Isbamse is offline  
Old 09-09-2021, 12:29   #590
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Jeg ville ikke bli overrasket om Flyr etter en stund tar en samling i bakken, blir solgt til DY (hvem andre er interessert i et lite norsk innenriksselskap?) eller blir et charterselskap/sydenselskap/wetlease-selskap.

Wild card: Norse kjøper Flyr for å bruke som innenlands feed til sine ruter, men der er det uansett mer sannsynlig at de samarbeider med gamle kjente i DY?
Der finnes uten tvil noen exit-scenarios med tiden, men de fordrer en viss suksess først.

I motsetning til deg ser jeg ikke DY eller Norse som sannsynlige, de vil ha utrolig lite å hente på et slikt oppkjøp. Av innenriks-aktører måtte det i fall være WF, men tviler på de vil ta det løftet.

Men en utenlandsk aktør som vil ha fotfeste på det norske markedet og som har dypere lommer derimot... kanskje også et lokalt ankret varemerke/organisasjon... og de finnes det en del av (WiZZ, IAG, FR, EZY...).

Problemet er at så lenge de opererer på det nivået de er på i dag så er det lite eller ingenting å vinne på å kjøpe dem. De må etablere seg som en aktør folk vet om og "kjenner" først.

Stoler egentlig på at den gjengen som driver Flyr har en plan -- med den erfaringen de har er det nok en offensiv plan (eller to) i skuffa.
zeffen is offline  
Old 09-09-2021, 13:15   #591
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post

I motsetning til deg ser jeg ikke DY eller Norse som sannsynlige, de vil ha utrolig lite å hente på et slikt oppkjøp. Av innenriks-aktører måtte det i fall være WF, men tviler på de vil ta det løftet.

Men en utenlandsk aktør som vil ha fotfeste på det norske markedet og som har dypere lommer derimot... kanskje også et lokalt ankret varemerke/organisasjon... og de finnes det en del av (WiZZ, IAG, FR, EZY...).
Det aller mest sannsynlige med Flyr er selvsagt at de rett og slett går konk. Som, on a second thought, kanskje er like greit for DY; da slipper de å overta forpliktelser. Det var jo en grunn til at DY i sin tid lot Sterling gå konk og så etablerte seg på CPH etterpå.

Men det er gøy å spekulere litt.

Flyr er jo fagorganisert med "norske forhold", så derfor vil jeg anta at heller ikke Wizz eller FR er interessert. Joszsef Varadi furter sikkert fortsatt. Like greit for dem også å bare vente på et krasj.
Isbamse is offline  
Old 09-09-2021, 13:19   #592
OttoL
ScanFlyer Crusty

Sku tro Flyr var på vei inn i skifteretten i morgen basert på det som står å lese i denne tråden
OttoL is offline  
Old 09-09-2021, 15:09   #593
joandreas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Sku tro Flyr var på vei inn i skifteretten i morgen basert på det som står å lese i denne tråden
Mer cimber sterling i bjørn kjos boka. skulle jeg lagd om youtube videoen min er den boka en kilde på hva de har gjort feil.

men for være i tema er det rart de ikke klarer konkurrere. når norwegian har så mange kundeklager på refusjon.
men det er vel problemer med overkapasitet i markedet.

Last edited by joandreas; 09-09-2021 at 15:47.
joandreas is offline  
Old 09-09-2021, 19:03   #594
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post

men for være i tema er det rart de ikke klarer konkurrere. når norwegian har så mange kundeklager på refusjon.
Vel, husk at det er noen få som skriker svært høyt, ut fra kommentarfelt i sosiale medier skulle man jo tro at ingen skulle fly med DY igjen, men de hadde jo fortsatt over 700k pax i august

Mye spennende tanker her inne, og jeg må nok si meg enig i at de nok ikke overlever på sikt. Selv om de ikke sa det høyt, så gamblet de på at DY skulle gå dukken, og hadde det skjedd så hadde det vært liv laga.

Som sagt tidligere så kan man heller ikke differensiere seg på en flaske gratis vann (eller kaffe og te for den saks skyld), ingen velger selskap ut fra det. De må finne sin nisje og sitt sentrerte segment i markedet for å overleve, den vanlige passasjer vet knapt om de sitter i et sas-, norwegian- eller flyr-fly.

tror nå jeg…
Old 10-09-2021, 07:51   #595
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Selv om de ikke sa det høyt, så gamblet de på at DY skulle gå dukken, og hadde det skjedd så hadde det vært liv laga.
Jeg tror faktisk ikke de var så naiv at de gamblet både DY konk og Wizz som skulle trekke seg ut av markedet. Og mtp at de annonserte oppstart høsten 2020 må nå planene ha ligget på bordet før pandemien slo til, og da var det vel ingenting som tydet på at Norwegian umiddelbart skulle gå konkurs..

Selskapet har ikke vært i luften i 3 måneder en gang, så det er nå litt tidlig å dra opp skifteretten synes jeg...
OttoL is offline  
Old 10-09-2021, 09:29   #596
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Jeg tror faktisk ikke de var så naiv at de gamblet både DY konk og Wizz som skulle trekke seg ut av markedet. Og mtp at de annonserte oppstart høsten 2020 må nå planene ha ligget på bordet før pandemien slo til, og da var det vel ingenting som tydet på at Norwegian umiddelbart skulle gå konkurs..

Selskapet har ikke vært i luften i 3 måneder en gang, så det er nå litt tidlig å dra opp skifteretten synes jeg...
Dét er en avsporing. Har sagt det tidligere, det er en erfaren gjeng, de har nok en plan liggende, og dette er uten tvil en innkjøringsfase.

De la ut en flash-kampanje i går med billetter til 225,- så det er ikke akkurat som om det er noen grunn til å tro de har gitt opp. Tvert imot.

Men -- det må være lov å stille spørsmål om profilen deres, hva markedsstrategien deres er. Basert på hva de har gjort så langt skjønner jeg ikke helt hvordan de har tenkt å differensiere seg.

Drømmescenarioet er at de har noen kort på hånden som de ikke vil spille ut/røpe før de har litt flere fly på plass -- og at vi vil se en relativt aggressiv kampanje med en tydelig profil om noen måneders tid når frekvens + nettverk er litt mer på plass.
zeffen is offline  
Old 10-09-2021, 09:34   #597
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Men -- det må være lov å stille spørsmål om profilen deres, hva markedsstrategien deres er. Basert på hva de har gjort så langt skjønner jeg ikke helt hvordan de har tenkt å differensiere seg.
Absolutt, men det er en lang vei fra slike spørsmål til antydninger om nærstående konkurs som enkelte i denne tråden gulper opp. Jeg er ellers helt enig med deg, det er bare så og så lenge at de kan leve på å markedsføre seg som "de nye" eller hva nå de gjør for tiden.
OttoL is offline  
Old 10-09-2021, 10:05   #598
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

De henter nok penger fort gjennom en emisjon dersom nødvendig.
MountainDew is offline  
Old 10-09-2021, 10:18   #599
Isbamse
ScanFlyer Molded

Jeg tror heller ikke Flyr går konk med det første. De kan hente mer penger om de trenger, ikke minst fordi det er a su***r born every minute. Men før eller siden, etter et par år eller så, må de tjene penger. Og jeg sliter med å se hvordan.
Isbamse is offline  
Old 12-09-2021, 12:20   #600
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Vel, egentlig er valget å utsette ekspansjonen ganske logisk.

Innenlandsmarked utvikler seg ikke som alle 3 aktører hadde tenkt. Delta herjer og de volumer kommer ikke i samme stil tilbake som forvented. Det er bare noen få dager siden DY sitt CEO advarte mot mulig frekvens-kutt på kort varsel pga sviktende etterspørelse.

Ferien-tida er forbi.
Dvs, tida som ble cash-flow positive i 2021 er forbi. Fram til ca April / Mai har vi nå en phase da alle aktører vil brenne opp cash. Å redusere sine kostnader ved å ikke ekspandere sine lease-kostnader lyder da vel ganskje logisk.

Man bør huske en ting. Det gjelder ikke å være størst eller har fleste fly / fleste pax, det gjelder å tape så mindre penger som mulig i forhold til egenkapital i de neste 7-8 måneder.

Posting Rules