![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
http://avinor.easycruit.com/intranet...y/462893/14410
![]() |
![]() |
#43 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Du ser vell nå hvilken av de to som er den enkleste å få ryddet? Quote:
Last edited by grindstein; 10-10-2010 at 11:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det virker på meg som om snøbrøyterne her inne tror at det er dét som kommer til å "make or break" den nye T2 på OSL. Det er klart at det vil bli en større utfordring å måke snø i hjørnene enn det er i dag, men det er mange andre hensyn man også skulle ta før man besluttet å gå for den vedtatte løsningen.
For passasjerer som skal i transitt er jeg ganske sikker på at den kommende løsningen vil være den beste. Som flere har nevnt her inne, ville en parallell terminal (som opprinnelig var skissert) vært utfordrende i forhold til hvordan man skulle frakte passasjerer til og fra den nye piren. Skulle man bygge et helt nytt veinettverk og nye parkeringshus utenfor T2? Det ville både bli dyrt og muligens gjøre det vanskeligere for videre utbygging i fremtiden. Med dagens løsning, mener jeg at man på best mulig måte legger til rette for videre utbygging i fremtiden, sett fra at praktisk og kostnadsbesparende ståsted. Man ivaretar også passasjerenes interesser med kunne sjekke inn og gå til gate under ett og samme tak, uten å måtte ta tog. Husk at tog er et "svakt" ledd når man ser flere år frem i tid. Man skal vedlikeholde og passe på at det går til en hver tid. Hvis toget mellom terminalene streiker, vil man stå der med sjegget i postkassa. Da er det mer rikitg, etter min mening, å få til bedre brøyteløsninger. Jeg er overbevist om at det finnes løsninger for å brøyte i hjørnene som kommer, uten at det skaper så store problemer. Arlanda klarer det, Chicago klarer det, New York klarer det...så hvorfor skulle ikke OSL klare det? Poenget mitt er at Snøbrøyting, som får mye oppmerksomhet her inne på forumet, med rette ikke er det mest tungtveiende argumentet for å gå for en parallell pir-løsning. Det er mange andre hensyn man skal ta, som veier mye tyngre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gutta, brøyteprogram for T2 er allerede i boks. Plasstjenesten m.f. har dette i fingerspissene og jeg er overhode ikke bekymret for deres kompetanse på dette området. Alt er planlagt og tilrettelagt.
![]() |
#47 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]()
Vi var på møte med utbyggingsavd for et og et halvt år siden om disse problemene som kunne dukke opp.
Og vi har alt som trengs av maskiner og mannskap for å gjøre unna snøryddinga uten større problemer. Klappvinger, fresere, skuffer og ellers det som måtte trenges er allerede planlagt og i rute. Selvfølgelig blir det mer å rydde når T2 er på plass, men det er vi alle forberedt nøye på. Ikke no problem ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
![]() Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() http://commondatastorage.googleapis....l/28911678.jpg Ville heller gått for en slik [se link] løsning på OSL når vi først er inne på en broløsning, med high-speed rullebånd. Ellers ville nok noe i kulverten vært den beste løsningen. Last edited by Flying-news; 10-10-2010 at 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Supernova
|
![]()
Varmekabler i hjørene da?
Tror det er andre problemer som er viktigere enn litt snøfokk i innerhjørner som påvirket utformingen av T2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jaha, H form. Skal man da utvidde tarmacen eller bygge en tunnel Norway style? Hadde vært moro, dog veldig farlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg er nå mer bekymret for det stygge reduksjonen i fleksibilitet tårnet vil oppleve med T2. (For ikke snakke om byggingen) Det vil bli en del flere KM med i øvelsen "marsjmerket i taksing".
Men, Pointmergearrival skal få slite med det, om han kommer seg til Jessheim Intl. neste år.... ![]()
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På jobb gikk jeg i gjennom plantegningene, og det ser ikke så galt ut totalt sett. Mulig jeg er litt inhabil, men det får stå sin prøve.
Uansett har dere muligheter til å påvirke ved å tiltre i disse stillingene som er utlyst: http://avinor.easycruit.com/intranet...y/462893/14410 http://avinor.easycruit.com/intranet...y/462928/14410
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Slik ser det ut pr. 11.10.2010
![]() Commuterlounge i vest ![]() Nytt VIP-hus under oppføring vis a vis Flyporten ![]() Flyoppstillingsplasser cargo utvides sydover ![]() Bortkjøring av masse nord for terminalen
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Prøv å ta et bilde hver dag og lag en timelapse om et par år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Egentlig veldig deilig og se at det er i gang med T2. Greit at det kanskje ikke ble som de fleste hadde håpet på,men jeg syns det er bedre enn ingen ting. Tror T2 kan bli riktig så bra =).
Gleder meg til og se det ferdig om noen år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det viktigste er at man er igang, men etter min mening blir det for lite.
Jeg vet ikke hvorfor man diskuterer snøbrøyting slik i denne tråden, men det skulle sikkert gå greit på takse og rullebanene, bare man sørger for å ha nok utstyr og kapasitet til at man stenger for drift i kortest mulig perioder. Når det gjelder innerst mot terminalen og flyoppstillingsplasser så har den i alle år vært elendig, og om det blir L hjørner eller T eller Y, X Q eller Æ, tror jeg ikke bedrer det. Det skyldes mer at man begynner brøytingen av internveier og flyoppstillingsplasser lenge etter at snøen kommer, og varmekablene på blant annet flyoppstillingsplassene ikke kan brukes i kulden, og når de er i gang så gjør de snøen om til is. Og så kommer berøytemannskapet etterpå over for å polere den. Og sanding og salting av en flyplass er ikke spesielt aktuelt å gjøre i særlig ustrakt grad. Ellers burde man vel egentlig ikke kalt dette for T2, det er vel strengt tatt ikke en ny terminal men i praksis en større utvidelse av den gamle. T1.5 hadde vært bedre. Eller OSL versjon 2.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 | SBT | Flyforum | 244 | 15-05-2025 11:41 |
Utbyggingen av Helsinki Vantaa | Someone | Flyforum | 5 | 22-08-2023 23:50 |
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 20-10-2017 17:27 |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 7 | 19-07-2014 19:56 |