![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg vil tro det hjelper lite å klage dette inn for konkurransetilsynet eller EU så lenge Staten er eier og dermed opptrer med de plikter og rettigheter de da har, selv om det for mange kan virke feil overfor konkurrenter. Hva mener dere konkurransemyndighetene eventuelt skal gjøre? Nekte SAS å være med på en emisjon? Det går nok ikke. Skal man endre på noe slikt må statlig eierskap forbys og det skjer nok neppe med det første. Men ja, jeg er enig i at Staten (på sikt) bør selge seg ut av SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Klarer forøvrig ikke hisse meg opp over Statens andel på 575 mill i den angjeldene emisjonen. Det er en pølse i slaktetida. Andre sektorer i landet vårt subsidieres med prohibitive beløp årlig, men ingen bryr seg. Jeg tror SAS overlever, men trolig ser vi et litt annet SAS i fremtiden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Greit nok at folk ikke vil at staten skal eie SAS, prinsipielt sett ... Men realpolitisk: er det forsvarlig av eierne å la selskapet gå konkurs når ingen vil kjøpe aksjene? Er ikke det å gjøre både markedet (og arbeidsmarkedet) en bjørnetjeneste?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Giske burde legges ned.. i tillegg til statens andel i SAS.. Nå er det nok! Giske står og forsvarer et latterlig innskudd i et selskap som kommer til å gå til helvete innen kort tid hvis de fortsetter sånn. Hvis den norske stat absolutt skal ha akskjer i et flyselskap, får de investere i Norwegian!
![]() Last edited by Utflyttet; 09-02-2010 at 13:27. Reason: Rolig nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Giske har ikke uttalt meg bekjent at han garanterer, de ordene er det media som har brukt. Nesvik sin uttalelse kan være verd å merke seg. Frp vil gå imot en slik kapitalinnsprøytning i SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Helt enig Jetblue at andre sektorer subsidieres , men Frp bryr seg og vil gjøre noe med det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ja det virker som en god løsning, de som trengte "hjelp" av staten i oppstartsfasen, trenger "hjelp" igjen av staten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Helt utrolig hvor vanskelig dette med hvordan aksjeselskaper fungerer er aa forstaa for noen ![]() ![]() ![]() For aa komme paa ett saklig nivaa i denne debatten. Staten faar som andre aksjonaerer i SAS ta stilling til om de vil investere i selskapet videre. SAS vil uansett fulltegne emisjonen med eller uten norske staten og har ett godt fundament for fremtiden. Og velger staten aa si nei, vil man bli utvannet og eierandelen vil krympe betraktelig med mindre innflytelse paa hvordan selskapet drives (noe som garantert ikke er negativt for SAS) og at man neppe vil se en fornuftig avkastning paa tidligere investeringer. Artig med sofa CEOene i denne traaden som kommer med uttalelser som "SAS boer gaa mot styrt konkurs bla bla bla". Tror virkelig folk her at investorer som er milliardaerer og har suksess i naerlingslivet ville puttet inn milliarder i SAS dersom man ikke har tro paa det som presenteres?? Godt at mange her vet bedre ![]() ![]() Anyways, klart det er dramatisk, men jeg vil helst gaa igjennom rapporten for Q4 og se hva grunnen til det voldsomme underskuddet er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Kjos kommenterer sine synspunkter om emisjonen i DN.
Quote:
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
-Hvis SAS skal overleve må de kutte kostnader hvilket også innbärer at ulönnsomme ruter forsvinner. Sas kommer ikke til å kunne väre en gang det det var.Skandinavias stolhet -Staten kan ikke gå inn å betale for at SAS skal kunne ha mange ansatte. Det vil väre statstötte. -Samfunnet har blitt forandret. Det er blir vanskelig å fölge med i tiden om du ikke retter etter hva markede vil ha! - SAS har forsökt skvise bort konkurenter tidliger så jeg klare ikke få sympati får SAS nå. Det er da vel like synd på de som mistet jobben da. Beklager Ser heller at mine 100 kr + allt som har värt tapt hadde gått til distrikst norges näringsliv Mitt forslag til Staten: Gjör en oppunions måling om det er rett at staten går inn med penger til SAS eller ikke. Vil flertallet det får jeg vel svelge det men ikke ellers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
"Skal 94-år gamle Rannveig få bestemme når hun vil legge seg og få god pleie, eller skal vi kaste 575 millioner etter svenske pamper?" Så kan stakars Norwegian som selger billetter til under kost i Danmark, har eget bonus program for innenriksreiser og i flere år en viss beskyttelse mot konkurranse fra SAS kanskje stå å gråte litt ved siden av stemmesedlene. Vel vel - Jeg håper SAS kommer ut av krisen jeg. Jeg har det siste året opplevd en helt ny giv fra de ansatte ombord, på bakken og i markedsføringsavdelingen. Håper det får betaling for strevet.
![]() |
![]() |
#54 | ||||
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er sjovt som man kan dreje tingene:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Utroværdigt efter min mening, men ikke overraskende meldinger... <http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/norwegian/pressrelease/download/resource_attached_doc_document/370392
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Når den konservative svenske regjeringen har gått inn med penger, så hadde vel Giske ikke så mye valg. Man kommer vel ikke unna nye runder med fagforeningene og lønnskutt, noe vel Giske også har krevd. Er enig at SAS fortsatt betyr såpass mye for transporten i Norge at det vil være dramatisk å bare kutte den intravenøse næringen. Men samtidig kunne jo regjeringen antyde noe om at det kanskje ikke er "nødvendig" at toppsjefen tjener over 10 mill kr i året...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Midt oppi diskusjonen om hvorvidt den norske regjeringen som aksjonær skal bidra i emisjonen eller ikke, så savner jeg litt forståelse av at dette er et litt mer komplisert spørsmål enn bare om et selskap skal gå konkurs eller ikke.
Enten man liker det eller ikke, så utfører SAS en veldig viktig del av samferdselen i Norge, og en konkurs her vil få store ringvirkninger for både privatpersoner og bedrifter. Og det er ganske naivt å tro at Norwegian har mulighet til å ta over uten videre - eller noen andre for den saks skyld. En helt annen sak er som nevnt tynnere ruter, det er mange småsteder som mister forbindelsene sine da. På toppen av dette kommer selvsagt arbeidsplasser, og at en såpass stor arbeidsgiver går over ende får relativt store samfunnsmessige ringvirkninger.
![]() |
#57 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vist staten gjennomfører denne emisjonen, vil det bli sett som en krigserklæring for det frie markedet. Tipper vi ser KLM eller ande flyselskap på Skandinavisk innenriks ganske snart.
Dette gir alle som driver rettferdig virksomhet god grunn til å brette opp armene. Samtidig tror jeg den negative PR i media osv, som dette faktisk er, har en verdi på en hel del 100 millioner med negativ fortegn. Tror ikke regjeringen klarer å gjømme seg for virkeligheten, SAS er død.
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Ryker SAS, så vil alle tyngre ruter i og mellom de nordiske land være dekket inn på nytt i løpat av svaært kort tid. Jeg vil bli veldig overrasket om ikke flere av de større aktørene i Europa ikke har en strategi for disse rutene liggende klar i skuffen allerede. For en del tynnere ruter vil det nok ta lengre tid, og de får tilsvarende tilbud i det hele tatt, men disse rutene henger nok i så fall i en tynn tråd allerede hos SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Dette tror jeg også i stor grad gjelder for de svenske operasjonene. Jeg tror at tapet for Skandinavia er sterkt overdrevet og isolerer seg til operasjonene fra Kastrup. Disse operasjonene nytter pr i dag minimal nytte for Norsk næringsliv, handel og infrastruktur. Skal selskapet restruktureres og styres mot en bærekraftig drift, så er det liten tvil om at det er de største tapene som må slukkes. Disse ligger ikke i følge selskapet selv, rundt operasjonene i Norge. SAS kommer aldri til å innstille driften over natten. Det jeg sikter til er en styrt konkurs likt Swissair gikk igjennom. Derfor tror jeg at vi i Norge har lite å frykte på en styrt konkurs. Med nye forutsetninger er også et nytt SAS utstyrt med bedre forutsetninger til å kunne styrke tilbudet fra Norge. Men dette er kun min mening ![]()
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 09-02-2010 at 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nåja, det kan diskuteres hvor styrt den var. Dog ble resultatet for oss passasjerer bra.....tilslutt! Men det kostet noen milliarder det også
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS' årsrapport 2011 | Fysikeren | Småprat | 3 | 15-03-2012 20:50 |
SAS gjeld fremover (splittet fra SAS selger 13 MD-80) | Spacetime | Flyforum | 3 | 22-11-2011 10:26 |
SAS årsrapport 1956 | Someone | Flyhistorisk forum | 13 | 01-04-2011 18:58 |
CPH årsregnskab og årsrapport 2009 | PP | Flyforum | 0 | 24-02-2010 19:21 |