Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2010, 12:38   #21
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Om du har en tobakkskiosk på den ene siden av vegen og selger kun rulletobakk, mens en annen på den andre siden av vegen selger kun sigaretter så blir de ikke konkurenter bare fordi de er i tobakksbransjen.
Jeg i min kiosk må jo selvfølgelig gjøre mitt beste til å få dine rullingsrøykere til å kjøpe sigaretter av meg i stedet. Produktet er nesten det samme, målgruppen er den samme, nemmelig "røykere".
På samme måte så vil bådde WF og Krohn ha de samme passasjerene. For det er nettopp det de er. "Reisende mellom BGO og MOL".
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 15:15   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>

Lar det være litt opp til partene her, men hvis dere ønsker å diskutere "Hva er konkurranse?" litt bredere uten å føle at dere må holde dere til denne saken så kan en ny tråd være et godt alternativ før dere tramper for langt utenfor tema.

</mod>

Old 27-08-2010, 20:04   #23
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Jeg i min kiosk må jo selvfølgelig gjøre mitt beste til å få dine rullingsrøykere til å kjøpe sigaretter av meg i stedet. Produktet er nesten det samme, målgruppen er den samme, nemmelig "røykere".
På samme måte så vil bådde WF og Krohn ha de samme passasjerene. For det er nettopp det de er. "Reisende mellom BGO og MOL".
OK. Så, hypotetisk, om du skal reise fra Molde til Bergen og delta i ett møte som starter kl 0830 så er det altså et reelt alternativ for deg å fly med WF kl 0855 fra MOL og lande på BGO kl 0955?

Eller, om du skal på jobb offshore og helikopteret har avgang fra BGO kl 0900 så er fortsatt WF sin avgang kl 0855 fra MOL et reelt alternativ for deg.

Dette vil altså være to alternativ som konkurerer om deg som kunde?

EDIT: Forøvrig fin avatar cedlind som kler anledningen!

Last edited by Wiggo Hovde; 27-08-2010 at 20:13. Reason: Avatar
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 20:05   #24
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
<mod>

Lar det være litt opp til partene her, men hvis dere ønsker å diskutere "Hva er konkurranse?" litt bredere uten å føle at dere må holde dere til denne saken så kan en ny tråd være et godt alternativ før dere tramper for langt utenfor tema.

</mod>
Ja, dette sklei ut og jeg er i høyeste grad medskyldig. Kanskje mod kan splitte tråden og kalle den for "Hva er konkuranse på strekningen MOL - BGO?"
Old 27-08-2010, 20:10   #25
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing View Post
Hmmm..det må vel kalles å konkurrere når WF flyr BGO-MOL 14.10 og 16.45, og Krohn flyr 16.15...
Tror nok også at WF kommer med MOL-BGO 06:45ish. De har hele tiden snakket om å bygge opp til 4 daglige..
Forøvrig, etter en sjekk av tidtabellen, så flyr WF fra neste uke av fra BGO kl 0740, kl 1410 og kl 1900, mens Krohn flyr kl 1620. Minner mer om at de utfyller hverandre/samarbeider enn at de konkurerer.
Old 27-08-2010, 20:20   #26
rampen
ScanFlyer Silver

Jeg er mektig imponert over Krohn Air som har klart seg såpass bra som de har gjort etter de har startet opp. Uten å få kritikk, Wiggo- så er det en evig optimisme i rosenes by, dere ønsker alt og ikke minst flest mulig ruter fra flyplassen dere, jeg velger å kalle den for parkeringsplass. Dette skyldes at den skulle egentlig være en parkeingsplass fra begynnelsen av, men ble til flyplass som går så det griner. Og det er bra! Jeg tror at moldenserne er meget flink i å støtte det de ønsker, og det skal dere ha all honnør for. Når jeg hører ruten Ørsta-Molde-Værnes tenker jeg dødfødt, dette pga timesavganger med buss fra Ørsta-Ålesund-Molde-Kristiansund, og er det behov for flyrute fra Ørsta? Meget mulig, og blir ikke overrasket om den også vil gå bra. Jeg tenker tilbake til 70 tallet, så hadde WF en rute mellom mørebyene og til Ørlandet..den gikk også godt i sine dager. Så jeg vil håpe de tørr å satse, bra for forbrukerne og bra for konkurransen mellom fly, buss, bil.. Og hvis det blir konkurranse på Bergenruten, så ja-la den komme og håpe den går bra. Den optimismen som er i rosenes by, den er ikke ubegrunnet.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 20:34   #27
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Entusiasmen i MOL står det respekt av på alle måter Dette er en by som tydeligvis er glad i flyplassen slik, morro.
Old 27-08-2010, 20:38   #28
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Dette skyldes at den skulle egentlig være en parkeingsplass fra begynnelsen av, men ble til flyplass som går så det griner.
Bare arrestere deg litt... Det var vel i utgangspunktet tenkt som et industriområde. Slik var ihvertfall reguleringsplanen når utbyggingen startet, men man håpte på å få igjennom en omregulering og nødvendige godkjenninger underveis mens man holdt på å fylle ut i sjøen.

Aker Stadion, derimot, var parkeringsplass og også her startet man utfyllingen i sjøen før reguleringsplanen med næringsarealer og idrettsanlegg fikk sin endelige godkjennelse.

For begge tilfeller hadde man noe å bruke plassene til om man ikke fikk omregulert til det man ønsket.
Old 27-08-2010, 20:40   #29
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Entusiasmen i MOL står det respekt av på alle måter Dette er en by som tydeligvis er glad i flyplassen slik, morro.
Ikke bare glad i. Den er et alfa omega for all aktivitet i byen slik den eksisterer pr dags dato.
Old 27-08-2010, 20:57   #30
rampen
ScanFlyer Silver

Quote:
Bare arrestere deg litt... Det var vel i utgangspunktet tenkt som et industriområde. Slik var ihvertfall reguleringsplanen når utbyggingen startet, men man håpte på å få igjennom en omregulering og nødvendige godkjenninger underveis mens man holdt på å fylle ut i sjøen.

Aker Stadion, derimot, var parkeringsplass og også her startet man utfyllingen i sjøen før reguleringsplanen med næringsarealer og idrettsanlegg fikk sin endelige godkjennelse.

For begge tilfeller hadde man noe å bruke plassene til om man ikke fikk omregulert til det man ønsket.
Da får jeg "arrestere" deg litt også da;-) Det var som du skriver i utgangspunktet et industriområde, helt riktig. Men..samferdselsdepartementet ville i utgangspunktet bygge Årø før Kvernberget, men fikk ikke medhold i Stortinget på 60 tallet. Deres dyktige rådmann dengang nektet å ta nei for et nei, og startet faktisk kronerullig for å bygge flyplassen, men kunne ikke søke om å få bygge den pga avslaget. derfor ble det søkt om parkeringsplass, mulig den største som er bygget pr dags dato i Norge, og flyplass ble det;-) Morsom historie.
Old 27-08-2010, 21:09   #31
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Ja, det har du nok rett i rampen. Greit å få frisket opp historien litt!
Forøvrig var det utbyggingen (eller rettere sagt avsluttningen av utbyggingen) av et kraftanlegg i nærheten som gjorde det mulig å starte opp siden de rette anleggsmaskiner allerede var i området.
Old 27-08-2010, 22:37   #32
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Og for å pense diskusjonen inn på rett spor att:

Det er vel svært tvilsomt at det er liv laga for ei rute HOV - MOL - TRD på kommersiell basis, til det er diverre grunnlaget for tynt. Dei som ropar høgast på ei trute til TRD er som regel dei som flyg to gongar i året, for å besøke tante Olga i Trondheim. Då skal dei ikkje betale noko særlig, men direkte frå HOV skal det vere... Berre sjå på AES-TRD, der det i dag berre er to avgnagar, som så vidt held seg oppe. Kvifor skal då SK-gruppa "tappe" litt av si eiga rute frå AES ved å starte opp frå HOV?

Noko heilt anna er det om STATEN gjeng inn og definerer at det skal vere ei rute mellom HOV og TRD, anten non-stop, eller med maksium X antal mellomlandingar. Då kan samtlege flyselskap i EØS-området levere inn anbod på ruta. I såfall vil nok wf levere inn eit anbod på denne ruta også.
Old 27-08-2010, 22:46   #33
rampen
ScanFlyer Silver

Tja...vet ikke om jeg er helt enig.. Timeekspressen mellom Volda( et steinkast unna) går med fulle busser mot Ålesund-Molde-Kristiansund. 30% av belegget er reisende mellom sykehusene i fylket, pluss viderforbindelse til trondheim. Med en reisetid på 8 timer, vil en flyforbindelse være et godt altrenativ, man kan kommer t/r samme dag.
Old 27-08-2010, 23:17   #34
Boeing
ScanFlyer Blue

Boeing's Avatar

Quote:
Vi vet begge Boeing at Krohn starter BGO fra MOL kl 0645 fordi WF ikke flyr samme strekket før kl 0855. Det kan umulig være for å konkurrere. At returen sammenfaller med WF er vel for å fly de samme pax hjem som de fly ut.

They talk the talk, but can they walk the walk?

Uansett, så langt har Krohn ikke gjort annet enn å starte opp der andre legger ned eller der andre både legger ned og ikke starter opp igjen (SAS Group). Det er et ubestridelig faktum og kan ikke kalles å konkurrere.

Hva Krohn gjør hvisomatte WF starter med en 0645 til BGO vil tiden eventuet vise. Dog registrerer jeg at det er langt kortere veg fra idé til besluttning hos Krohn enn hos SAS Group når det gjelder å bygge opp noe nytt. Å legge ned derimot, ja da er Groupen kjapp.
All mulig ære til Krohn, men husk at det var ikke MOL-BGO han ville fly. Det var KSU-TRD dette flyet var tiltenkt. Når WF kom han i forkjøpet der...ja..så hadde han et fly til overs..også ble det MOL-BGO.
Har aldri fløyet Jetstream, men lurer litt på hvordan den oppfører seg i de værste vindkastene her..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 23:22   #35
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Boeing View Post
Har aldri fløyet Jetstream, men lurer litt på hvordan den oppfører seg i de værste vindkastene her..
Hvis du noen gang tar sjansen, husk ørepropper og sørg for å få et alenesete.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2010, 11:22   #36
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

Jeg er nytilflyttet i Molde og kommer til å reise en god del MOL - SVG/KRS. Må bestille i god tid i forveien for å få gode priser. Til nå foretrekker jeg SAS fra MOL siden de gjentatte ganger er billigst på strekningen jeg skal. I tillegg kan jeg få en mellomlanding i BGO. Utrolig fin tur med WF over kysten fra BGO -> MOL.

Uansett, poenget mitt er at jeg vet endel her (altså byen, ikke forumet) som skulle ønske seg en rute til Trondheim med WF. Jeg kan ikke se hva som skulle være problematisk med at det man kom først fra Ørsta. Det er et langt stykke å kjøre med bil mellom Molde og Ørsta, og det er 2-3 ferjer. Den turen kommer fort opp i flere hundre kroner bare i ferjepeng.
Jeg vet ikke hva grunnlaget fra Ørsta er, men i kombinasjon med etterspørsel fra Molde vil jeg tro det kan være noe liv laga.

Forresten så synes jeg tilbudet i Molde er bra, men savner en direkterute til SVG, men dette kommer vel ikke med det første..
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2010, 14:15   #37
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Hvis den ruten blir noe av, så er det vel sikkert BGO-SOG-HOV som blir forlenget med HOV-MOL-TRD i så fall. Burde vel la seg gjøre skulle en tro? (gitt at det er ledige fly, selvsagt)
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2010, 15:47   #38
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Slik eg har forstått det er no den ledige kapasiteten brukt på KSU - TRD t/r, og at ein difor må inn med eit nytt fly dersom det skal kome ei slik rute...
Reply

Posting Rules