![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor lang rullebane trenger en ATR? Kortbanenettet er det bare å glemme. Den kan fly Kirkenes, Alta, Lakselv, kanskje Vardø, Tromsø, Evenes, Bardufoss, Andøya, Bodø. Syd for Bodø er jeg ikke helt oppdatert.
Den klarer stort sett det Fokker 50 klarte i Nord Norge i sin tid. Hvordan de skal ta opp kampen med WF i en ATR er en gåte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tanken er nok å gi WF konkurranse på de litt lengre kortbanene. Brønnøy, Sandnessjøen og Stokmarknes er alle lange nok for ATR, dog med redusert avgangsvekt under gitte forhold.
Men stiller meg som andre her litt undrende til Starbucks, dobbel kabinbesetning og 30-40% billigere enn WF. Det blir vel som vanlig de ansatte som trekker det korteste strået... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De gjorde det ihvertfall noen ganger før de begynte å fly fast på rute 1/4-2006. Så får vi se hvordan dette prosjektet går...
![]() |
#25 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Spennende nyhet dette får jeg si. Om det er marked for flere aktører på ulike strekninger i Nord Norge får tiden vise men ettersom selskapet er lansert på man tro at markedsundersøkelser er foretatt. ATR er behagelige maskiner med god komfort. Men navnevalget stiller jeg meg noe undrende til.
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Norwegian burde absolutt hatt et datterselskap som tok seg av små men lønnsomme ruter, som f.eks. Stavanger-Aberdeen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var ikke litt av clouet med DYs forretningsmodell at det ihvertfall ikke skulle har en komplisert struktur som SAS; mens nå er det på vei mot nettverksselskapsstruktur, har "forretningsklasse"-billetter, vil ha langruter, og her synes man at de også skal ha et datterselskap som flyr små ruter?
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og her er en lengre artikkel ifra Vesterålen online.
http://www.vol.no/nyheter/article339830.ece Kavkk til da jeg åpnet firefoxen for 15 min siden og så førsteoppslaget på vol ja. Denne ruten skal testes så snart den er oppe og går. Ser muligheten for å reise Maura-Sortland på ny rekordtid nå ja. Og det frister veldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
gleder meg til å se annet enn SAS (og alle deres datterselskaper) og NAX på innenlandsruter. Nå er jo Krohn Air (var det vel de het) ganske dyre på den korte strekningen de flyr, men hyggelig å se nye selskaper i ikke fult så kriserammede tider lenger
![]()
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har en tidligere kollega som har flydd mye ENGM-ENBN, han blir sikkert glad for dette. Det høres jo ut som en rute som trenger fly, ja, og det er unektelig ganske smart opplegg de har lagd.
Jeg lurer litt på, hvordan er økonomien i dette vs. f.eks. en ERJ-135, elns? Den kunne jo ikke fly fra ENSK, men den hadde vel klart ENBN-ENGM, gitt den beskjedne utnyttelsen av flyets rekkevidde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
DOT, DAT, Vildand ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er ingen av disse flyplassene anbudsruter?
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis man ser på at styrelederen er flyver i NAS, er jo dette en nærliggende tanke. Uttalelsene på at de ikke skal konkurrere med NAS er jo forståelig i den sammenheng og de kan jo ikke komme inn på anbudsrutene rent umiddelbart. At Skånevik i denne forbindelse ikke vet hva hun skal svare på direkte spm om dette, kommer derimot som en overaskelse på undertegnede, da NAS uten unntak har kommet med uttalelser umiddelbart om det skulle være noe spesielt. "komme tilbake" er vel noe som knapt eksisterer hos NAS i denne forbindelse. Den umiddelbare tanken som slo meg var at dette er godkjent av ledelsen i NAS, for å teste ut ideen om mondre fly på mindre flyplasser, da NAS vil prøve å "slå til" mot WF, som tjener gode penger på sitt rutenett. Hvis dette lykkes, tror jeg man vil se at NAS går inn som aksjonær for senere å evnt kjøpe dette selskapet. Dermed er NAS inne på de mindre flyplasser. Kall det hva du vil, men i mine øyne er dette et forsøk på skjult oppstart av "kortruter" fra NAS sin side. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Joda, alle de aktuelle flyplassene betjenes av anbudsruter. At Gardermoen (eller en annen flyplass) har anbudsruter, betyr imidlertid ikke at andre ikke kan fly ruter på Gardermoen på kommersiell basis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Moro om dette kommer paa vingene. Dersom NAS har noe med dette aa gjoere, tror jeg de gjoer lurt i aa offentlig fristille seg mest mulig fra disse planene for saa aa kjoepe seg opp dersom det blir en suksess!
![]() |
#37 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jeg tror ikke dette er et samarbeid med NAS. I såfall ødelegger de for seg selv, ved æ etablere seg på Skagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Merkelig at staten tillater kommersielle ruter som undergraver trafikkgrunnlaget på anbudsrutene.
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det skal dog sies at det ikke er flyplassene som er "anbud", men strekningene. BNN-OSL f.eks kan fint flys av hvem som helst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Planene for dette har vel vært kjente for en del, en stund. Selv skrev jeg om dette på forumet her i sommer/høst, og allerede da var det ATR som var blinket ut.
Som jeg ble forelagt saken den gang, ser man for seg trafikk med høy frekvens, bedre utnytting av flåten enn WF, og selvfølgelig en slank og streamlinet organisasjon. Den gang ble en viss trønder med navn Reitan trukket inn i investordebatten, men vet ikke om han spiller i bakteppet her nå... Skulle det vise seg at dette nye selskapet kommer på vingene, og skulle de så mye som touche innom markedet til DY, vil nok styreleder få beskjed om å finne en annen arbiedsplass enn nettopp i DY - slik praksis er i denne businessen. For meg ser det ikke ut som om DY stå bak dette, men Kjos kan jo ha "velsignet dette", og ev. på sikt trekke inn selskapet som et "mateselskap"... Helt åpenbart at WF her kan få en seriøs konkurrent. Den første seriøse utfordrer på et ellers nærmest "vernet marked". Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Med spedbarn på norsk innenriks - hvilket selskap? | flappflapp | Reiseforum | 20 | 01-03-2016 15:34 |
Sun Express - nytt livery | LN-MOW | Flyforum | 12 | 16-04-2010 05:35 |
Nytt selskap? Sabra Express | ENGM RAMP | Flyforum | 5 | 20-12-2006 01:45 |
Nytt selskap i Ch. 11 | LN-MOW | Flyforum | 1 | 31-12-2004 09:31 |