Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-03-2010, 20:09   #21
Kua
ScanFlyer Blue

Default Re: Nytt norsk selskap-Norwegian Express

Hvor lang rullebane trenger en ATR? Kortbanenettet er det bare å glemme. Den kan fly Kirkenes, Alta, Lakselv, kanskje Vardø, Tromsø, Evenes, Bardufoss, Andøya, Bodø. Syd for Bodø er jeg ikke helt oppdatert.
Den klarer stort sett det Fokker 50 klarte i Nord Norge i sin tid. Hvordan de skal ta opp kampen med WF i en ATR er en gåte.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2010, 21:27   #22
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Hvor lang rullebane trenger en ATR? Kortbanenettet er det bare å glemme. Den kan fly Kirkenes, Alta, Lakselv, kanskje Vardø, Tromsø, Evenes, Bardufoss, Andøya, Bodø. Syd for Bodø er jeg ikke helt oppdatert.
Den klarer stort sett det Fokker 50 klarte i Nord Norge i sin tid. Hvordan de skal ta opp kampen med WF i en ATR er en gåte.
Coastair fløy charter Tromsø - Hammerfest med ATR da de var nordpå, dog med redusert takeoffvekt.
Old 05-03-2010, 21:32   #23
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Tanken er nok å gi WF konkurranse på de litt lengre kortbanene. Brønnøy, Sandnessjøen og Stokmarknes er alle lange nok for ATR, dog med redusert avgangsvekt under gitte forhold.
Men stiller meg som andre her litt undrende til Starbucks, dobbel kabinbesetning og 30-40% billigere enn WF. Det blir vel som vanlig de ansatte som trekker det korteste strået...
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2010, 21:41   #24
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Coastair fløy charter Tromsø - Hammerfest med ATR da de var nordpå, dog med redusert takeoffvekt.
De gjorde det ihvertfall noen ganger før de begynte å fly fast på rute 1/4-2006. Så får vi se hvordan dette prosjektet går...
Old 05-03-2010, 22:28   #25
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Spennende nyhet dette får jeg si. Om det er marked for flere aktører på ulike strekninger i Nord Norge får tiden vise men ettersom selskapet er lansert på man tro at markedsundersøkelser er foretatt. ATR er behagelige maskiner med god komfort. Men navnevalget stiller jeg meg noe undrende til.
Old 05-03-2010, 22:33   #26
WestAir
ScanFlyer Blue

Norwegian burde absolutt hatt et datterselskap som tok seg av små men lønnsomme ruter, som f.eks. Stavanger-Aberdeen.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2010, 22:38   #27
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Var ikke litt av clouet med DYs forretningsmodell at det ihvertfall ikke skulle har en komplisert struktur som SAS; mens nå er det på vei mot nettverksselskapsstruktur, har "forretningsklasse"-billetter, vil ha langruter, og her synes man at de også skal ha et datterselskap som flyr små ruter?
Old 05-03-2010, 22:58   #28
Kua
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Tanken er nok å gi WF konkurranse på de litt lengre kortbanene. Brønnøy, Sandnessjøen og Stokmarknes er alle lange nok for ATR, dog med redusert avgangsvekt under gitte forhold.
Men stiller meg som andre her litt undrende til Starbucks, dobbel kabinbesetning og 30-40% billigere enn WF. Det blir vel som vanlig de ansatte som trekker det korteste strået...
Nå tror jeg ikke WF crew er billige i drift. De nærmer seg å være lønnsledende blant flygere i Norge med schedule 7-7. Hva cabinen i WF tjener vet jeg ikke.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2010, 23:08   #29
grindstein
ScanFlyer Silver

Og her er en lengre artikkel ifra Vesterålen online.

http://www.vol.no/nyheter/article339830.ece

Kavkk til da jeg åpnet firefoxen for 15 min siden og så førsteoppslaget på vol ja. Denne ruten skal testes så snart den er oppe og går. Ser muligheten for å reise Maura-Sortland på ny rekordtid nå ja. Og det frister veldig.
Old 05-03-2010, 23:27   #30
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

gleder meg til å se annet enn SAS (og alle deres datterselskaper) og NAX på innenlandsruter. Nå er jo Krohn Air (var det vel de het) ganske dyre på den korte strekningen de flyr, men hyggelig å se nye selskaper i ikke fult så kriserammede tider lenger hipp hurra!
Old 05-03-2010, 23:41   #31
KjetilK
ScanFlyer Blue

Jeg har en tidligere kollega som har flydd mye ENGM-ENBN, han blir sikkert glad for dette. Det høres jo ut som en rute som trenger fly, ja, og det er unektelig ganske smart opplegg de har lagd.

Jeg lurer litt på, hvordan er økonomien i dette vs. f.eks. en ERJ-135, elns? Den kunne jo ikke fly fra ENSK, men den hadde vel klart ENBN-ENGM, gitt den beskjedne utnyttelsen av flyets rekkevidde?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2010, 23:45   #32
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Halvorsn View Post
gleder meg til å se annet enn SAS (og alle deres datterselskaper) og NAX på innenlandsruter. Nå er jo Krohn Air (var det vel de het) ganske dyre på den korte strekningen de flyr, men hyggelig å se nye selskaper i ikke fult så kriserammede tider lenger hipp hurra!

DOT, DAT, Vildand ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2010, 00:09   #33
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Er ingen av disse flyplassene anbudsruter?
Old 06-03-2010, 00:39   #34
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Navnet i seg selv kan jo i forbifarten gi inntrykk av å være et commuter-/datterselskap av NAS.
Enig her.
Hvis man ser på at styrelederen er flyver i NAS, er jo dette en nærliggende tanke.

Uttalelsene på at de ikke skal konkurrere med NAS er jo forståelig i den sammenheng og de kan jo ikke komme inn på anbudsrutene rent umiddelbart.

At Skånevik i denne forbindelse ikke vet hva hun skal svare på direkte spm om dette, kommer derimot som en overaskelse på undertegnede, da NAS uten unntak har kommet med uttalelser umiddelbart om det skulle være noe spesielt. "komme tilbake" er vel noe som knapt eksisterer hos NAS i denne forbindelse.

Den umiddelbare tanken som slo meg var at dette er godkjent av ledelsen i NAS, for å teste ut ideen om mondre fly på mindre flyplasser, da NAS vil prøve å "slå til" mot WF, som tjener gode penger på sitt rutenett.
Hvis dette lykkes, tror jeg man vil se at NAS går inn som aksjonær for senere å evnt kjøpe dette selskapet.
Dermed er NAS inne på de mindre flyplasser.

Kall det hva du vil, men i mine øyne er dette et forsøk på skjult oppstart av "kortruter" fra NAS sin side.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2010, 02:06   #35
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Er ingen av disse flyplassene anbudsruter?
Joda, alle de aktuelle flyplassene betjenes av anbudsruter. At Gardermoen (eller en annen flyplass) har anbudsruter, betyr imidlertid ikke at andre ikke kan fly ruter på Gardermoen på kommersiell basis.
Old 06-03-2010, 02:20   #36
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Moro om dette kommer paa vingene. Dersom NAS har noe med dette aa gjoere, tror jeg de gjoer lurt i aa offentlig fristille seg mest mulig fra disse planene for saa aa kjoepe seg opp dersom det blir en suksess!
Old 06-03-2010, 06:23   #37
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Jeg tror ikke dette er et samarbeid med NAS. I såfall ødelegger de for seg selv, ved æ etablere seg på Skagen.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2010, 06:25   #38
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Joda, alle de aktuelle flyplassene betjenes av anbudsruter. At Gardermoen (eller en annen flyplass) har anbudsruter, betyr imidlertid ikke at andre ikke kan fly ruter på Gardermoen på kommersiell basis.
Merkelig at staten tillater kommersielle ruter som undergraver trafikkgrunnlaget på anbudsrutene.
Old 06-03-2010, 07:11   #39
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Merkelig at staten tillater kommersielle ruter som undergraver trafikkgrunnlaget på anbudsrutene.
Nå husker ikke jeg helt 100% hvordan anbudsutlysningen er formulert og beskrevet på akkurat det her, men jeg mener å tro at det er adgang for andre å starte kommersielt, da man anser at om et selskap velger å se potensiell lønnsomhet i det, så er behoved for subsidier fra staten borte.

Det skal dog sies at det ikke er flyplassene som er "anbud", men strekningene. BNN-OSL f.eks kan fint flys av hvem som helst.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2010, 08:26   #40
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Nytt norsk selskap-Norwegian Express

Planene for dette har vel vært kjente for en del, en stund. Selv skrev jeg om dette på forumet her i sommer/høst, og allerede da var det ATR som var blinket ut.

Som jeg ble forelagt saken den gang, ser man for seg trafikk med høy frekvens, bedre utnytting av flåten enn WF, og selvfølgelig en slank og streamlinet organisasjon.

Den gang ble en viss trønder med navn Reitan trukket inn i investordebatten, men vet ikke om han spiller i bakteppet her nå...

Skulle det vise seg at dette nye selskapet kommer på vingene, og skulle de så mye som touche innom markedet til DY, vil nok styreleder få beskjed om å finne en annen arbiedsplass enn nettopp i DY - slik praksis er i denne businessen.
For meg ser det ikke ut som om DY stå bak dette, men Kjos kan jo ha "velsignet dette", og ev. på sikt trekke inn selskapet som et "mateselskap"...

Helt åpenbart at WF her kan få en seriøs konkurrent. Den første seriøse utfordrer på et ellers nærmest "vernet marked".

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules