Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2010, 23:41   #21
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: Lettere eksotisk trip report fra Laos (NB! Mange bilder!)

Glimrende rapport fra et område som jeg kjenner lite til, virkelig spennende og lese. I tillegg supre bilder. Jeg ser dog at avskoging er et problem på et bilde. Forøvrig veldig grønt og frodig der oppe.
Old 06-04-2010, 12:21   #22
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Glimrende rapport fra et område som jeg kjenner lite til, virkelig spennende og lese. I tillegg supre bilder. Jeg ser dog at avskoging er et problem på et bilde. Forøvrig veldig grønt og frodig der oppe.
Takk for hyggelig tilbakemelding. Det stemmer at avskoging er et stort problem. Tømmer er en av Laos' viktigste naturressurser. Dessverre har de en stor del illegal hogst og utsmugling av tømmer til nabolandene. Laos har også betalt deler av sin statsgjeld til Vietnam med tømmer.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Meget fin rapport og spennende fly!
Men en ting må jeg bare få lirt av meg; elefanter og sørøstasia... Kall meg jente og what ever you want - men elefanter er blandt de dyrene i verden som har best hukommelse, de har et sterkt følelsesliv og hukommelse bedre enn hva mange av oss homo sapiens har. Å legge igjen penger for "rideturer" eller liknende elefant-besøk er å støtte dyreplageri. Rett og slett. Aner ikke om du har gjort det, men siden vi er inne på emnet så kan det jo være greit å opplyse i tilfelle noen andre leser her.

Dyr i sørøst asia er generelt utrydningstruede og svært utsatte for utnyttelse fra folk som er desperate for penger fra turister. Habitatene deres blir stadig mindre, og det er en av de enkleste måtene for folk å tjene penger på. Både i levende live og i "tilberedt tilstand" blir de utnyttet til det ikke er flere igjen. Ikke legg igjen penger hos folk som selger eksotiske dyr - både levende og døde - i sørøst asia.
Nå går vi helt OT, men dette er "min" tråd så jeg tar sjansen: Jeg er enig i mye av det du sier. Det er ingen tvil om at menneskers jakt på enkel profitt har satt mange dyr i fare, og jeg tar avstand fra enhver jakt på og handel med utrydningstruede dyrearter.

Når det gjelder elefanten, som faktisk er Thailands nasjonaldyr, er dens naturlige leveområder i Asia nesten borte på grunn av skogshogst og utbygging. Med andre ord ville mange elefanter ikke klart seg i naturen uansett. Mange utnytter elefanter og behandler dem dårlig for å skaffe lettjente penger. Men noen gjør en riktig god jobb. Thailand har blant annet et eget elefantsykehus like utenfor byen Lampang.

Man kan selvsagt diskutere hvor etisk det er med elefantshow og feite turister på ridetur i jungelen. Men i Norge har vi ridesentre med hester i fangenskap, og en prinsesse som har promotert konkurranseridning på hesteryggen.

Mange thailandske "Elephant Camps" har satset mye på å gi dyrene gode leveforhold - dette vises blant annet gjennom at dyrene faktisk formerer seg og har svært få sykdommer. De får jevnlig tilsyn av dyrleger, nok og riktig mat. Hver enkelt elefant har sin egen mahout (elefantfører) som følger den gjennom livet (elefanten overlever ofte sin mahout, og da får den en ny). Ta også i betraktning at elefanten tradisjonelt har vært et arbeidsdyr, akkurat som hester hos oss, men i stedet for å avlive den når den blir for gammel, kan man sende den til en Elephant Camp hvor den kan tilbringe sine siste år.

Elefanten som er avbildet i denne tråden bor ved Maesa Elephant Camp i Chiangmai, Nord-Thailand. Jeg besøkte denne leiren ca. to ganger per mnd i jobbsammenheng de fire årene jeg jobbet i Thailand. Det var ingenting som tydet på at dyrene led noen nød, og samtlige ansatte jeg var i kontakt med uttrykte og demonstrerte stor kjærlighet og respekt overfor elefantene.

Når det er sagt har jeg også sett camps hvor dyrene absolutt ikke har det bra, så det er stor forskjell.

I stedet for å kategorisk slå hånden av alle som måtte ha lyst på en ridetur på elefantryggen, vil jeg heller oppfordre til å sjekke at stedet er seriøst og selv vurdere om det ser ut som elefantene har det bra.

Det er klart at interessen for nærkontakt med elefanter vil føre til at det dukker opp useriøse aktører. Spørsmålet er om man av den grunn skal ta avstand fra/forby enhver slik samhandling mellom menneske og elefant, noe som vil føre til at flere ville elefanter " dør frie", fordi naturen i dag ikke har kapasitet til å fø dem. Eller skal vi heller støtte dem som faktisk vet hva de driver med, har respekt for dyrene og sørger for at det nest beste alternativet tross alt er til å leve med? På denne måten vil flere også få mulighet til å oppleve dette fantastiske dyret på nært hold - og forhåpentlig vil det føre til respekt for og økt oppmerksomhet om elefantens situasjon i verden i dag.
Old 07-04-2010, 19:55   #23
Eirik
Livsnyter

Aldeles strålende rapport, flotte og inspirerende billedserier, Laos frister !
Fikk flydd OX´s 757 på strekket Bkk-Cnx, men ikke ikke Phuket Air´s NAMC YS-11 videre til Chiang Rai, gjorde du noengang ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2010, 07:40   #24
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Fantastisk rapport og herlig lesestoff en lørdag morgen. Du har virkelig tatt trip-rapporten til et nytt nivå... Håper på flere rapporter.
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules