![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Der har de nå bygget i 4-5 år eller noe slikt...dvs de begynte å bygge for å så la det ligge brakk en stund, før de tok opp arbeidet for ikke lenge siden
Og en ting er å ha planer om å gjøre noe, det er noe helt annet å faktisk få det gjort Noe kø vil det alltid være i Oslotrafikken, det må man akseptere, men det behøver ikke være like mye som idag |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvordan kan da mer veibygging løse problemet med så stor kapasitet i utgangspunktet? Selv i store byer som f.eks. London så er det sjelden veier med mer enn 6 felt. Men jeg får skynde meg å påpeke at jeg aldri har bodd i Oslo og ikke kjenner detaljene. Jeg bare innbiller meg at en del slike kødannelser ikke avhjelpes i nevneverdig grad med bredere vei når det alt er 2 og 3 felt i hver retning. Det kan tenkes at det er mer å hente på utbygging av kollektivtransporten, som er det desidert mest effektive massetransportmiddelet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Angående saken ellers, har vel dette utspillet kommet på disse tider av året hvert år siden Avinor tok over kortbanenettet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men helt ærlig: Jeg har kjørt mye rundt i Norge (og i sommer var det ikke i hovedsak langs europaveier), og kan ikke helt se at man har veldig mye å klage over. Det er selvsagt strekninger her & der som har behov for oppgradering, man burde f.eks. sikkert økt veibredden på E6 nedover Nordland slik at det lar seg gjøre å kjøre forbi vogntog, campingbiler osv., det er sikkert kødannelser både her & der, men det er ikke sikkert at mer vei & bedre vei alltid løser køproblemer. Det er nå min mening og andre må selvsagt mene hva man vil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
...og de kommer til å holde på i fem år til; kjørte der senest i dag i følge skiltene skal strekning Sinsen-Ulven være ferdig i 2013.
![]() |
#29 | |||||||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det ble utlyst en ny konkurranse på disse entreprisene, og fullføring av anlegget ble da utsatt fra 2011 til 2013. Quote:
Å lede trafikken på Ring 3 inn på lokalveier hadde ikke gått spesielt bra :S Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Og det er ikke gitt at det å pøse inn penger på slike prosjekter fører til en så voldsomt mye høyere utbyggingstakt når anleggsbransjen kan skru prisene i været pga stor etterspørsel (noe som har vært tilfellet de siste årene.) At enhver øy får sin egen bru har fint lite å si, slikt utgjør småpenger i den store sammenheng, samtidig som det betyr at en kan ta subsidierte fergeforbindelser ut av drift for godt. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Videre så er situasjonen hvor anleggsbransjen kan ta "hva de vil" et fenomen som er av nyere dato og unnskylder ikke bl.a hvorfor vegutbygging har vært mangelfull siden 60-tallet. Situasjonen blir heller ikke bedre av den stykkvise oppdelingen av samferdelsprosjekter som har blitt kritisert i media i det siste. Kanskje mest håpløst er det enorme etterslepet på vedlikehold som eksisterer. Veiene forfaller til det punktet at de må bygges nesten på nytt fordi de er så slitt at fundamentering osv. ødelegges. Husk at man her også må se på det kommunale og fylkeskommunale veinettet som mange steder er i værre forfatning enn det statlige. Et grelt eksempel er veinettet i Tromsø kommune. At bruer til gokk er en dråpe i havet i den store sammenheng er virkelig en sannhet med store modifikasjoner! Det finnes eksempler på det motsatte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For øvrig vil jeg slutte meg til brendas kommentarer, og er helt enig i hans vurderinger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Helt enig med brandas og TOS.
Hovedveiutbyggingen i Oslopakke 2 var en gedigen nedtur for kollektivtrafikken - f.eks. Ring 3 ble jo bygget nærmest uten tanke på bussene der. Jo flere veier som oppgraderes/utvides inn til Oslo jo større blir kaoset inne i byen - der er det i liten grad plass til flere biler.
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Et gjennomgående problem for enhver regjering, er mangelen på arbeidskraft. Det er greit at vi har mye oljepenger, men det hjelper lite når Norge bare disponerer rundt tre milliarder arbeidstimer i året.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja de skylder på arbeidskraft og "inflasjonsdrivende" når det gjelder infrastruktur og veiutbygging, men når det gjelder en del andre områder eks. byråkrati så gjelder ikke den regelen(?)
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg vil tro at samme regelen gjelder for de sektorene som faktisk har mangel på kompetent arbeidskraft. Har man ikke kapasitet til å gjøre dit & datt så vil det å pøse mer penger inn i den gitte sektoren kun føre til prisøkninger i sektoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Tror faktisk at du skal ha store problemer med å bevise en stor økning i norsk byråkrati. Sett i forhold til ansatte og kostander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Fra spøk til alvor; Jeg bor også i Tromsø (dog bare frem til i morgen), er også oppvokst her og jeg er dypt uenig med deg. Men det er nå så ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 25-08-2008 at 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Norske veier er dessverre preget av 1) distrikstpolitikk, man bygger broer til steder som rett og slett burde legges ned, og 2) mangel på målsetninger. Man burde rett og seltt satt seg som mål at det skal bygges ny dobbeltsporet, høyhastighets jernbane fra Oslo og rundt fjorden begge veier for å lette på trykket. Da ville det blitt noe, i stedet for dagens klattepolitikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ikke så rent sjelden. Begge hovedtraseene fra sentrum og til UiTø er da iallefall helt fine. Stakkevollveien er oppgradert og holder god standard, og det samme gjør Dramsveien. Det er, som jeg har nevnt tidligere, helt sikkert strekninger her & der som krever oppgradering (og noen småveier på strekningen UiTø og sentrum er kanskje blant disse), men jeg snakker om mitt generelle inntrykk av standarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Regjeringen ber om fullmakt til SAS-salg | AirbusTrond | Flyforum | 70 | 04-07-2011 18:02 |
Statsbudsjettet 2011: Skal "tappe" 761 millioner fra Avinor | Someone | Flyforum | 0 | 05-10-2010 10:50 |
For tung til å ta av, måtte tappe av fuel.. | ClassOne | Flyforum | 8 | 20-06-2008 13:23 |