![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Bilder fra første dag i Freetown. Rett etter frokost ble vi tatt med til en liten kirke oppe i fjellsiden. Det var en fantastisk utsikt over Freetown. Pastor Prince kom kjørende på sin 125 kubikker, og hvordan den mannen klarte å holde dressbuksen så ren og pen når han kjørte rundt på støvete grusveier, ja det ser for meg ut til å være et under. Jeg ble møkkete fra første time.
Jeg går ikke i kirken hjemme, men tenkte det ville bli gøy å oppleve dette. Og gjett om det var. Pastoren sa at "i dag har vi fått besøk fra Norge" og så startet trommene, og de sang av all makt. En velkomstsang for oss. Og så kom de dansende ALLE sammen, slik bare afrikanere kan danse, tok oss i hånden og ønsket oss velkommen, mens trommene og sangen ga meg gåsehud. En opplevelse som ikke kan beskrives. Ellers var det hele preget av mye sang og musikk. Og hvilken livsglede og glød!!! Så kom sjokket: Our visitors has traveled far, and let us bring Leif (meg) up to speach". Jeg fikk hjerteklapp, og ble helt varm. Jeg taler aldri, og ble helt stum. Men fikk frem noen ord. Senere tenkte jeg på alt jeg KUNNE ha sagt. Sånn er det. Men akkurat det skulle jeg få bruk for senere på dagen. Da var vi på et arrangement i en park i hovedstaden. På en stor scene var det prekner, sang og musikk. Oss fra Norge fikk hedersplass der oppe, sammen med biskopen, øverste leder (i verden) fra ett eller annet kirkesamfunn, samt noen andre prominente folk. Så kom det igjen: Leif, please com and speach! Jeg gikk frem og tok mikrofonen, og snakket om alt jeg burde ha sagt i morges. Det var om hvordan vi ser på Afrika i Europa. Hva vi hører, hva vi leser, hva vi blir fortalt av media og organisasjoner. Vi hører om krig, elendighet, korrupsjon, hungersnød, vi ser bilder av de mest groteske ting. Jeg sa at jeg hadde lest mye om Sierra Leone før jeg dro, og var faktisk redd før jeg reiste. Frykten ble ikke bedre av at andre sa at jeg var gal som reiste et slik sted, "du har tross alt både kone og barn" sa folk. Forsamlingen hørte nøye etter, og når jeg sa at "og sånn er det jo ikke i det hele tatt her" brøt jublen løs, folk klappet og hoiet. Jeg sa hvordan jeg følte jeg hadde blitt tatt imot, og mine første inntrykk. Så sa jeg litt om det å stå sammen, hjelpe hverandre og at "det du vil andre skal gjøre mot det, skal du gjøre mot de". Jeg fikk en masse henvendelser etter talen, og alle var veldig begeistret for hva de hadde hørt. Jeg skulle senere holde 5-6 taler under andre arrangementer, og jeg fikk aldri beskjed på forhånd. Alltid 100% uforberedt. Men fikk utrolig mye skryt for å inspirere og motivere. Det varmet.
![]() |
#22 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Sierra Leone er verdens minst utviklede land. Fattigdommen er merkbar over alt. Men livsgleden og håpet er så absolutt tilstede. Over alt så man folk med amputerte ben eller armer. Noen på grunn av sykdom som polio eller annet. Andre av amputasjon under borgerkrigen. Man fikk "kortermet eller langermet, kortbukse eller langbukse". Det betyr i praksis hvor du ønsket armer og ben amputert, ved håndleddet, eller overarmen, ved ankelen eller ved låret.
Folk bodde enkelt. Og nesten ingen hadde strøm. Jeg hadde med ca 60 kilo barneklær. Det er ikke mye. Men for de som fikk det betydde det en hel del. Man kan ikke hjelpe alle, men man kan gjøre noe for noen. Og klumpen i halsen kom da jeg ga det bort og så hvor glade de ble. Jeg har en venn hjemme i Norge som har familie i et fattig område. Jeg måtte gå opp en lang dal, det var varmt og støvete. Veien var bratt. Og jeg gikk med en 30 kilos koffert på hodet. Det vakte stor oppsikt, og jeg ble virkelig lagt merke til der jeg gikk. hehe. Morro var det, men jeg har aldri vært så sliten før. Aldri!
![]() |
#23 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
IMM taler i Freetown, fullstendig uforberedt. Til høyre sitter min venn Eric, og videre Bjørn Tore fra Skien. Til venstre sitter øverste leder i verden for ett eller annet kirkesamfunn, og ved hans side sitter biskopen.
![]() |
#24 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Siste dag fikk vi audiens hos visepresidenten. Tilstede var også informasjonsministeren og minister of state.
![]() |
#25 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
En mycket spännande och rörande rapport Leif!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rett og slett en fantastisk rapport med mange spennende bilder. Tusen takk for at du deler med oss!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Sierra Leone er pr. idag verdens minst utviklede land. Det forundrer meg veldig. De har fisk i havet, ingen tørke (som for eksempel Niger som ligger midt i Sahara uten engang å ha en kystlinje), deilig tropisk klima og fantastiske strender.
Under mine mange (uforberedte) "foredrag" snakket jeg ofte om dette. Og sier at jeg ser en lys fremtid for Sierra Leone, hvis ting gjøres riktig. Jeg fortalte om hvordan jeg så fiskerne jobbet. De var ofte 12-15 mann som jobbet i lag fra stranden. De rodde ut et enormt langt garn i en buet form. Så sto de sammen i hver sin ende på stranda og dro garnet inn. Det er en hard jobb som tar flere timer, men resultatet er en god fangst med fisk. Hvis alle er med på å dra inn garnet sammen, går det bra. Men hvis alle drar tauet i forskjellige retninger vil de ikke få inn en eneste fisk. Man må samles om et felles mål, og jobbe sammen for å nå det. Dette var et språk som gikk rett hjem hos folk. De forsto det klart og tydelig. Fra naturens side ligger alt til rette for turisme. Men slik et image som både Afrika, og Sierra Leone i særdelshet har, blir det en stor jobb som må gjøres. Både fra de lokale på gateplan, og fra myndighetene. Turisme er en arbeidsintensiv bransje, og det betyr mange folk i arbeid, og mange kroner inn. Litt personlig oppfatning: Humanitære organisasjoner er flinke til å fortelle om krig, fattigdom, nød og sult. Det gir de (organisasjonene) inntekter som de kan hjelpe med. Kanskje mye av hjelpen kunne vært unødvendig hvis man istede ble "bombardert" med informasjon og bilder fra de gode sider av Afrika. Jeg har kun vært i Kenya og Sierra Leone, men ut fra det jeg har sett, er det MYE bra å fortelle. Og det er flotte reisemål for mange. Men med det inntrykket folk har av Afrika, holder de fleste seg hjemme. Og det er synd. Jeg skulle veldig gjerne vært med på å starte et hotell utefor Freetown. Slik det er nå, er det mangel på hotellkapasitet. Mange FN folk, og folk fra humanitære organisasjoner beslaglegger hotellene. Når hjulene går mer av seg selv, kan turistene komme. Og de er hjertilig velkomne, i et land som er veldig annerledes enn hva folk flest tror. Foto: Vennlige folk, flott klima og fine strender må samlet sett sees som en naturressurs.
![]() |
#28 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Glemte visst bildene. Her er de:
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Secretary of State er ofte utenriksminister, så Minister of State kan bety det samme.
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Flyplassen er en stor begrensning for turisme til landet. For det første, holder den ikke mål sikkerhetsmessig. Uten at jeg vet for mye om det. Men det var ikke engang røntgenmaskiner for håndbagasje. Og når landets transportminister går ut i avisen og sier at folks liv blir satt i fare, ja da er det vel egentlig grunn til bekymring.
En annen ting er flyplassens beliggenhet. Man må ta ferge fra byen, selve turen tar en snau time. Men problemet er at det ikke eksisterer noen ordentlige rutetider for fergen. Den går når det passer. Og kommer du for sent, rekker du ikke flyet. Vi dro fra hotellet omtrent 9 timer før flyavgang, og det er ikke holdbart. De andre jeg reiste med hadde ennå flere timer før avgang, men så god tid måtte man faktisk beregne. Det går ikke i dagens verden. Fergen var forøvrig hva jeg kaller en ro-re båt. Roll on, reverse off. Det var tettpakket med biler på dekk, og det var virkelig liv og røre når dette skulle organiseres. Masse armer og bein i bevegelse, og mye roping og hyling. Men de får det til! Etter min mening er flytting av flyplassen kanskje noe av det mer viktige man kan gjøre i Sierra Leone akkurat nå. Men det koster, og penger er noe landet ikke har. En ond sirkel det der. For å bli rik må man investere. Men har man ikke noe å investere....
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sto en artikkel i forrige Magasinet om Sjøfartsdirektoratet vs. Fjord1s ferger. Spørs om ikke forholdene i Sierra Leone er hakket mer utfordrende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Vi kom kjørende for å legge inn til en brygge. Vi skulle legge til slik at styrbord side gikk intill kaikanten. Men så var det det med vind da.... Vi fikk vind inn fra siden, og istede for å la båten blåse på plass av seg selv, eller bruke nok motorkraft, ble båten drivende lenge før vi kom inn mot bryggen. Resultatet var et kraftig sammenstøt med en sementpåle (se bildet, det er tatt rett før det smeller). Så måtte vi dras rundt omtrent 90 grader rundt denne pålen. Jeg tror jeg skulle klart å gjort det bedre selv, på første forsøk!
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
For meg så høres det kanskje ut som mer valuta for pengene å skaffe en hurtigbåt eller to og en rutetabell (samt betale noen sjøfolk for å holde tabellen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ja, det er også en god idè. Og da må fergene gå til et annet sted enn idag. Slik det er nå, må man igjennom østkanten av byen, og der er det (sies det) kun èn vei å kjøre, og med betydelig trafikkork. Det var ikke lange veien fra vårt hotell til fergeleiet. Men vi brukte to og en halv time for å komme dit. Rushtrafikken inn til Oslo en mandags morgen var som en drøm i forhold til dette.
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt av grunnen til at jeg ble bedt med på denne turen var fordi jeg kunne bli med å støtte starten av produksjon av kawa. Kawa er svært mye brukt til at, og betyr omtrent like mye der for de, som poteter gjør for oss.
Alt skulle være lagt til rette for oppstart av produksjon, men det manglet utstyr. De hadde ikke penger selv til dette og søkte sponsorer. Etter noen møter der nede, valgte jeg å ikke bidra med penger fra My African Aid Organisation. Det var flere grunner til det: Landområdet som var gitt (til en menighet) for produksjon, kom fra en lokal høvding. Det fantes ikke annet enn hans ord på at landområdet var gitt. Ikke noe dokumenter, ikke noe oppmålt areal. Ingen av de som skulle starte dette prosjektet der nede hadde noe erfaring. Og lønnen som skulle gis arbeiderne anså jeg som for lav (5 kroner pr. dag pluss mat under arbeidet), overskuddet skulle gå til en menighet. Pengene jeg hadde med ble så tatt med hjem og satt inn på konto igjen. For meg er det like viktig at de pengene jeg samler inn går til ting jeg selv har tro på å kan være sikker på blir brukt på en god måte. Det jeg har satt meg som mål nå, er å få starte et lite hjem for foreldreløse barn, og også få startet en liten skole. Målet er å få til dette i løpet av året. Det bør ikke være noe stort problem å få dette til med de kontaktene jeg har der nede. My African Aid Organisation er et tungvindt navn, men det er en liten tanke bak. Det skal gi en følelse av tilhørighet. Det samme konseptet skal brukes videre. Barnehjemmet skal hete "My Home", eller "My House". Og skolen skal hete "My School". Logoen skal være lik. Barna kan få t-skjorter hvor det for eksempel står "I love My School". Det blir en hard kamp å få samlet inn penger til dette, men jeg skal gjøre mitt beste. Jeg skal stå på alt jeg kan. Alltid. IMM (kom gjerne med synspunkter/råd)
![]() |
#36 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Wow - imponert over rapporten og dine ambisjoner :-) Mye spennende lesning. Jeg har ikke allverdens av kroner å bidra med - men oppgir du et konto nr så skal du se det kanskje er noen forumister (inkludert meg) som bidrar med en hundring eller to her og der. Mange bekker små....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det som kanskje er verdt å nevne, er at ingen av pengene som samles inn, går til kostnader her hjemme. Ingen som er med på å bidra på den ene eller den andre måten får lønn eller andre ytelser. Alle som gjør en jobb gjør det på frivillig basis. Alle kostnader har så langt gått av min egen lomme. Og slik har jeg planer at det fortsatt skal være. Vil du bidra, så overfør penger til: My African Aid Organisation Sommerroveien 1 3225 Sandefjord Konto nr: 5081 07 93667
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Da er et lite bidrag på vei fra meg - dog lagt inn med forfall på nettbank først den 11.april (lønningsdag)! Håper at andre her inne også gjør det samme :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
TUSEN TAKK! Her er lille Aina, som har arvet klær fra barn i Norge.
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
HER er Aina
![]()
![]() |
|
|
![]() |