Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2010, 14:57   #21
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Når avgjørelsen er utsatt til oktober, tyder det jo på at det er bevegelse her!
Old 14-02-2010, 15:03   #22
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Når avgjørelsen er utsatt til oktober, tyder det jo på at det er bevegelse her!
Det har du nok rett i. Ingen gidder å drive en rute som er fullstendig uten potensiale, så DY har nok et håp om å få dette på rett kjøl igjen. Ellers hadde de lukket den umiddelbart. Får håpe det lykkes.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2010, 15:06   #23
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Et alternativ er vel å gjøre den om til en ren sommerrute.
Old 14-02-2010, 15:16   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Ifølge Nordlys på papir (på torsdag tror jeg det var) er diskusjonen om rutens fremtid utsatt til oktober. Forøvrig ble det antydet at det ikke var belegget på ruten som var for lavt, men at yielden var noe lav.

Hurtigruten, som DY mener burde ha stått for en større del av bookingen, skyldte til dels på DYs uforutsigbare prisfastsettelse. Dette medførte at det var vanskelig å lansere faste priser, prisene varierte rett og slett for mye. Av den grunn er det visstnok en god del reisende som istedenfor reiser via OSL med SAS.

Burde jo være mulig for Hurtigruta og DY å komme frem til faste priser som gir den nødvendige forutsigbarheten.
Min erfaring, etter å ha reist en god del ganger med denne ruten, er at flyene jevnt over er nokså fulle. At yielden er lav kan jeg også tro, selv om jeg har vurdert direkteavgangen flere ganger, men slått det fra meg fordi prisene lå på et sted mellom 1500 og 2000 en vei. Da blir det fort rimeligere å fly med f.eks. SAS. Jeg har vel max betalt 1000kr en vei, og vært så langt nede som 278,-. Etter påske reiser vi LGW-TOS for knappe 1600,- inkl seter og baggasje og kredittkortgebyr for 3 voksne (nuvel, det sitter langt inne å kalle en 12 åring voksen, men i denne sammenhengen er han regnet som det) og 1 barn - ikke dyrt det.....

At prisene varierer veldig mye er vel en kjent sak også fra de fleste andre flyselskap, men det burde være mulig for DY å operere med noenlunde faste priser (innenfor rimelighetens grenser iallefall) overfor en partner som Hurtigruten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2010, 15:29   #25
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Min erfaring, etter å ha reist en god del ganger med denne ruten, er at flyene jevnt over er nokså fulle. At yielden er lav kan jeg også tro, selv om jeg har vurdert direkteavgangen flere ganger, men slått det fra meg fordi prisene lå på et sted mellom 1500 og 2000 en vei. Da blir det fort rimeligere å fly med f.eks. SAS. Jeg har vel max betalt 1000kr en vei, og vært så langt nede som 278,-. Etter påske reiser vi LGW-TOS for knappe 1600,- inkl seter og baggasje og kredittkortgebyr for 3 voksne (nuvel, det sitter langt inne å kalle en 12 åring voksen, men i denne sammenhengen er han regnet som det) og 1 barn - ikke dyrt det.....

At prisene varierer veldig mye er vel en kjent sak også fra de fleste andre flyselskap, men det burde være mulig for DY å operere med noenlunde faste priser (innenfor rimelighetens grenser iallefall) overfor en partner som Hurtigruten.
Har flydd ruten 4-5 ganger og har akkurat de samme erfaringer som du.
Old 06-04-2010, 17:01   #26
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Hurtigruten nøyer seg ikke lenger bare med å fly inn vinterpassasjerer med rutefly fra England og Tyskland.

Fra neste vinter starter Hurtigruten egne charterflygninger fra Gatwick utafor London til Tromsø.

Det betyr flere vinterturister og forutsigbare priser for passasjerene.
Kilde: nrk.no

Det er snodig at Hurtigruta ser seg nødt til å chartre egne fly når DY har et direktetilbud som enkelt burde kunne samkjøres med Hurtigrutas ønsker. Har vanskelig for å tro at begge tilbudene kan opprettholdes. Mulig det blir spikeren i kista for DY på strekningen.
Old 06-04-2010, 17:04   #27
Polaris
Free Luigi

Hvem og hva blir disse charterflyene da, that's the interesting part!
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2010, 17:14   #28
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

det var visst ikke helt godt samarbeid mellom DY og Hurtigruten....

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2010, 19:42   #29
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CK View Post
det var visst ikke helt godt samarbeid mellom DY og Hurtigruten....
Nei, som omtalt tidligere i tråden...
Reply

Posting Rules