Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2016, 13:24   #261
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Da fikk jeg invilget visum til USA, etter at jeg var en uke i Iran i Oktober. Ble spurt om hensikten med USA-turen, og hva/hvor lenge/ hvem jeg snakket med i Iran. Mindre en 5 minutter i intervju-luka.

Hadde tatt med alt av relevante papirer, som kontrakter og cv. Var ikke interessert i noe.
Meget hyggelig fyr.
Men det var tydeligvis viktig for dem å ikke innvilge visum til en student som meg. Enda jeg har bodd hele livet i Norge.
Hypern is offline  
Old 03-03-2016, 13:29   #262
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

Siden jeg nå er gjennom slapp jeg en liten bombe:
Hele ordingen med Visa Waiver står i fare for å falle bort eller bli drastisk endret. Problemet er at det nå er i omløp så mange falske europeiske pass og at europeiske land i tillegg utsteder pass til så mange nyankomne personer med manglende identifisering.
Hvor fikk du denne infoen fra? Amerikanske myndigheter eller bare en person på ambassaden? Uansett virker som de har begynt å implementere Trump sin politikk lenge før han faktisk har sjansen til å bli formelt valgt som president... Om det skjer forventer jeg at europeiske politikere innfører visumplikt for alle amerikanske borgere også. Men tør dem det? Nei.

Last edited by Hypern; 03-03-2016 at 13:35.
Hypern is offline  
Old 03-03-2016, 13:39   #263
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hvor fikk du denne infoen fra? Amerikanske myndigheter eller bare en person på ambassaden? Uansett virker som de har begynt å implementere Trump sin politikk lenge før han faktisk har sjansen til å bli formelt valgt som president... Om det skjer forventer jeg at europeiske politikere innfører visumplikt for alle amerikanske borgere også. Men tør dem det? Nei.
Han tror kanskje det er fare for Trump blir valgt. Og da blir det nok å søke visum for alle....

Om det skjer er det nok slutten på direkte ruter til USA fra Norge.

Jeg syns det er rart Nord Korea ikke er på den listen om å søke visum.
Sondbjo is offline  
Old 03-03-2016, 13:49   #264
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Han tror kanskje det er fare for Trump blir valgt. Og da blir det nok å søke visum for alle....

Jeg syns det er rart Nord Korea ikke er på den listen om å søke visum.
Nord Korea kommer nok skal du se! Ellers er vel ikke de på lista fordi et besøk der er strengt regulert... Snart kommer vel Kina og Russland også. Ja vi må for all del ikke glemme Pakistan, Afghanistan og India. Egypt kommer også snart. Ja det er sikkert gode grunner til å utestenge Cuba og Venezuela også. For å ikke snakke om Mexico! Snart ender alle opp med å måtte søke visum.
Hypern is offline  
Old 03-03-2016, 16:36   #265
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Diskussionen om ESTA är riktig men jag vet inte om han på ambassaden förstått allt rätt.

Från kvalitetstidningen Daily Mail:

Quote:
Five European countries have been warned to clamp down on the fake passport trade or lose visa-free ESTA travel to America, sources say.
US Secretary of State John Kerry is said to have issued warnings to Germany, Belgium, France, Italy and Greece after two bombers from the Paris terrorist attacks were found to have stolen passports.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ee-travel.html
Fredrik74 is offline  
Old 05-03-2016, 19:21   #266
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men det var tydeligvis viktig for dem å ikke innvilge visum til en student som meg. Enda jeg har bodd hele livet i Norge.
Husk at de må ha samme politikk for alle fra "utlandet". For dem er studenter fattige stakkarer og om studenter har penger til å reise mer enn normalen så er det mistenkelig. Og om en student i tillegg har vært innom et mistenkelig land så konkluderer de fort at det er derifra de har fått pengene.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 05-03-2016, 19:57   #267
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post

Dette går nok litt begge veier, USA har betydelige inntekter fra ESTA og visumfri innreise fra utvalgte land og det er vanskelig å se for seg en situasjon der de går tilbake til visumplikt for f.eks Norge. Heller at de kommer med innspill til norske myndigheter om hva de trenger å gjøre for å beholde ESTA status - noe Norge som oftest vil innfinne seg etter fra den kanten.
view is offline  
Old 05-03-2016, 22:08   #268
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Husk at de må ha samme politikk for alle fra "utlandet". For dem er studenter fattige stakkarer og om studenter har penger til å reise mer enn normalen så er det mistenkelig. Og om en student i tillegg har vært innom et mistenkelig land så konkluderer de fort at det er derifra de har fått pengene.
Altså selv studenter jeg kjenner som kun lever på studielånet til daglig og har lite hjelp fra foreldre har klart å komme seg til USA på en ESTA... Nå reiser jo de gjerne en gang i året eller to max men det går an. Men ser absolutt ikke bort fra antagelsen din.
Hypern is offline  
Old 07-03-2016, 20:14   #269
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

På intervju onsdag og passet lå i postkassen første mandag. Det må vel være rekord.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 07-03-2016, 20:39   #270
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
På intervju onsdag og passet lå i postkassen første mandag. Det må vel være rekord.
Husker da jeg skulle ha studentvisum - da var det rekommandert som gjaldt. Da var det Posten som rotet - de sendte passet til feil postkontor... Dette var i 2011.
Hypern is offline  
Old 07-03-2016, 20:46   #271
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

I 2008 kunne jeg hente det på ambassaden dagen etter intervjuet. Det er det vel antagelig slutt på nå.
Old 08-03-2016, 08:58   #272
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Jepp, ikke noe slik da broderen fikk studentvisum forrige sommer, så bestilte kjappest mulig levering så han fikk det tilbake for å reise til Sør-Afrika. Husker ikke hvor lang tid det tok

Henshaw is offline  
Old 09-04-2016, 14:22   #273
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Skal fylle ut ESTA for opphavet nå. Ser de nye søknadene inkluderer arbeidsgiver. De er jo pensjonister.

Noen som er pensjonist som har fylt ut nye ESTA her?

Det er vanskelig å finne noe klart svar på nett. Noen sier man skal fylle ut sin siste arbeidsgiver før pensjon, andre sier man skal skrive retired, andre at man skal svare "NO".

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 09-04-2016, 14:29   #274
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Skal fylle ut ESTA for opphavet nå. Ser de nye søknadene inkluderer arbeidsgiver. De er jo pensjonister.

Noen som er pensjonist som har fylt ut nye ESTA her?

Det er vanskelig å finne noe klart svar på nett. Noen sier man skal fylle ut sin siste arbeidsgiver før pensjon, andre sier man skal skrive retired, andre at man skal svare "NO".
Stod det ikke noe sånt som: "Do you have a current or former employer"? (Holdt på med det samme i går). Da kan det jo virke logisk å legge inn siste før pensjonering. Selv om det også på en måte virker ulogisk.Hvorfor skulle de liksom behøve å vite hva man jobbet med for 5-10 år siden?
Martin is offline  
Old 10-04-2016, 01:18   #275
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Reiste med følge som var ufør, de hadde bare skrevet "Retired". Det gikk helt fint og det ble ingen spørsmål for de.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 10-04-2016, 05:25   #276
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

"Employment" brukes for å sjekke tilknytning til hjemlandet. Jeg regner med at søknadene blir behandlet automatisk ut fra forhåndsbestemte regler. Siden nordmenn over en viss alder har liten interesse i å bli immigranter i dagens situasjon så regner jeg med CBP ignorerer feltet, mens om profilen er mer usikker så vil søknaden bli "pending". Og da vil feltet bli brukt i en individuell vurdering sammen med resten av søknaden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 10-04-2016, 19:35   #277
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takker for tips.

Jeg endte opp med å føre opp siste arbeidsgiver før pensjon. Den gikk til manuell behandling på begge, men under et døgn senere var de godkjent begge to.

Neste ut er meg selv

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 10-04-2016, 20:02   #278
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Hvis man har vært godkjent flere ganger tidligere , går det lettere ?. Er selv retired men fortsatt i arbeid "self employed" i 27 år , eller oppgi mitt firma.??

Fruen har ikke vært employed de 28 årene i Norge.?

Begge skal fornye i sommer og gamle
SQ 777 is offline  
Old 10-04-2016, 20:38   #279
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

'Self employed' og 'Housewife' burde gjøre susen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 11-04-2016, 07:26   #280
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk Andreas
SQ 777 is offline  
Closed Thread

Posting Rules