Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2016, 12:20   #241
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
http://norway.usembassy.gov/visarestrictions.html

"After careful consideration, and in consultation with the Director of National Intelligence and the Secretary of State, the Secretary of Homeland Security has determined that Libya, Somalia, and Yemen be included as countries of concern, specifically for individuals who have traveled to these countries since March 1, 2011."
Rart at de ikke inkluderte de landa i første omgang. Langt, langt større sikkerhetsrisiko enn Iran. Vel nå har jeg blitt nekta visum en gang og kan bare glemme å bruke ESTA resten av livet....
Hypern is offline  
Old 22-02-2016, 14:57   #242
sabergum
ScanFlyer Blue

Hvordan vurderes dette med bånd til Norge når man reiser på VWP? Min samboer er fra et annet EØS-land og har godkjent ESTA, men har p.t. ikke fast jobb i Norge og den eneste "tilknytningen" hun sånn sett har til Norge er at hun er min samboer. Det var problemfritt og uten noen spørsmål ved innreise til EWR for et år siden, men nå har det jo åpenbart blitt strengere, så kan det tenkes at det er en reell mulighet for at hun kan bli avvist på grensa?
sabergum is offline  
Old 22-02-2016, 15:00   #243
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Hvordan vurderes dette med bånd til Norge når man reiser på VWP? Min samboer er fra et annet EØS-land og har godkjent ESTA, men har p.t. ikke fast jobb i Norge og den eneste "tilknytningen" hun sånn sett har til Norge er at hun er min samboer. Det var problemfritt og uten noen spørsmål ved innreise til EWR for et år siden, men nå har det jo åpenbart blitt strengere, så kan det tenkes at det er en reell mulighet for at hun kan bli avvist på grensa?

Med ESTA har dette nada å si - kun hvis man havner i situasjonen man må søke visum.
Hypern is offline  
Old 22-02-2016, 21:58   #244
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hmmm... må man virkelig ha booket hotell før man kan fylle ut DS-160?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 22-02-2016, 22:31   #245
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Hmmm... må man virkelig ha booket hotell før man kan fylle ut DS-160?
Du trenger ikke å fylle i korrekt adresse før du sjekker inn.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 22-02-2016, 22:38   #246
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du trenger ikke å fylle i korrekt adresse før du sjekker inn.
Sjekker inn? Får ikke engang lagret skjema for å fortsette senere uten å oppgi adresse.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 22-02-2016, 23:01   #247
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Og uten å få lagret skjema så får man heller ikke "application ID" så man må starte hele maset om igjen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 23-02-2016, 02:24   #248
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Please do not bring an envelope to the interview

Large bags, such as backpacks, suitcases or packages are not allowed within the Embassy grounds.

Storage of luggage, backpacks, suitcases, shopping bags, handbags or items over 28 x 19 x 14 cm (12"" x 8"" x 6"") is not permitted, and applicants bringing items over this size will not be granted access to the embassy for their interview.

Please also do not bring mobile phones or any other electronic devices, such as Blackberries, iPods, PDAs or remote-entry automobile key ""fobs"" to the interview as they are not allowed within the Embassy. Failure to follow these instructions will result in the cancellation of your appointment.
man får altså ikke engang ha med noe å ha papirene i? Og er det noen oppbevaringsbokser som er nærmere enn Oslo S? Det var visst før på Nasjonalteateret.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 23-02-2016, 08:23   #249
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
man får altså ikke engang ha med noe å ha papirene i? Og er det noen oppbevaringsbokser som er nærmere enn Oslo S? Det var visst før på Nasjonalteateret.
Ta med så lite som mulig. De har oppbevaring til mobiltelefon og annet småtteri på ambassaden i sikkerhetskontrollen. Mappe til å ha papirene i er selvsagt lov. Du får et nummer som du da viser på veien ut for å hente tingene. Jeg tok ikke med mobilen men så mange andre som hadde.
Hypern is offline  
Old 23-02-2016, 08:35   #250
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Sjekker inn? Får ikke engang lagret skjema for å fortsette senere uten å oppgi adresse.
Prøv "NA". Mener jeg skrev det som gateadresse.

Quote:
7-Eleven ett kvartal mot Nationaltheatret tilbyr bagasjeoppbevaring for 25kr.
eql1zr is offline  
Old 23-02-2016, 09:31   #251
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Finnes inne på National også, på jernbane-delen. Var i alle fall det i desember, husker ikke pris

Henshaw is offline  
Old 23-02-2016, 14:34   #252
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Finnes inne på National også, på jernbane-delen. Var i alle fall det i desember, husker ikke pris
Hehe kan bli moro når de flytter til Huseby for oppbevaring av ting man ikke får lov å ha med inn... Her har man jo heldigvis jerbanestasjonen i nærheten... Dog så er sikkerhetsvaktene de hyggeligste ansatte på ambassaden er min erfaring, de lånte tom ut paraplyer.
Hypern is offline  
Old 29-02-2016, 21:35   #253
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Og man skulle altså ikke ha med seg passfoto? Det står jo om størrelsen på passfoto og så står det senere ikke noe om at man skal ha med seg foto.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 29-02-2016, 21:37   #254
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Og man skulle altså ikke ha med seg passfoto? Det står jo om størrelsen på passfoto og så står det senere ikke noe om at man skal ha med seg foto.
Jo ta med foto sånn for sikkerhets skyld i tilfelle det fotoet du lasta opp i DS160 skjemaet ikke blir godkjent etter at de har sjekket manuelt. I 90% av tilfellene får du bare det passfotoet du tar med tilbake.

Sjekklista uansett
Ta med minst mulig (kan man legge igjen store ting låst inne på arbeidsplass etc så er nok det tryggest)
Pass
Passfoto
Utskrift av DS160 bekreftelsen
Utskrift av en bekreftelse da man betalte
Bevis for at man er permanent bosatt i Norge (jobb, andre ting - dette glemte jeg gitt og han trodde ikke på meg)
Det går altså helt ok å ta med seg mobiltelefon, de bare putter den i en boks ved sikkerhetskontrollen der, men som sagt går det an å legge igjen på arbeidsplass er det fornuftig. Lommebok og sånt ikke noe problem.

Last edited by Hypern; 29-02-2016 at 21:40.
Hypern is offline  
Old 02-03-2016, 16:04   #255
Roxman
ScanFlyer Gold

Da fikk jeg invilget visum til USA, etter at jeg var en uke i Iran i Oktober. Ble spurt om hensikten med USA-turen, og hva/hvor lenge/ hvem jeg snakket med i Iran. Mindre en 5 minutter i intervju-luka.

Hadde tatt med alt av relevante papirer, som kontrakter og cv. Var ikke interessert i noe.
Meget hyggelig fyr.
Old 02-03-2016, 16:26   #256
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Var også innom ambassaden idag og gjorde en detaljert "tripreport" ut av det:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1039270

Siden jeg nå er gjennom slapp jeg en liten bombe:
Hele ordingen med Visa Waiver står i fare for å falle bort eller bli drastisk endret. Problemet er at det nå er i omløp så mange falske europeiske pass og at europeiske land i tillegg utsteder pass til så mange nyankomne personer med manglende identifisering.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 02-03-2016, 20:21   #257
TommyL
Trangsynt

Et spørsmål...må man ha med seg politiattest uansett? Selv om man ikke har noe på rullebladet? Eller er det kun hvis man har noe. Gidder ikke bestille attest om det ikke er nødvendig.
TommyL is offline  
Old 02-03-2016, 20:24   #258
TommyL
Trangsynt

Quote:
Siden jeg nå er gjennom slapp jeg en liten bombe:
Hele ordingen med Visa Waiver står i fare for å falle bort eller bli drastisk endret. Problemet er at det nå er i omløp så mange falske europeiske pass og at europeiske land i tillegg utsteder pass til så mange nyankomne personer med manglende identifisering.
Ja dette har jeg i grunn bare ventet på. Europa slipper inn så mye rart nå, at dette bare er et tidsspørsmål. Det sier seg selv at USA kommer til å gjøre noe når Europa ikke klarer å ha en god grensekontroll.
TommyL is offline  
Old 02-03-2016, 21:15   #259
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
Et spørsmål...må man ha med seg politiattest uansett? Selv om man ikke har noe på rullebladet? Eller er det kun hvis man har noe. Gidder ikke bestille attest om det ikke er nødvendig.
Nei det er ikke behov for saa lenge du har rent Rulleblad. Politi Attest tar for tiden 8 + uker for de som trenger det.
Old 02-03-2016, 22:04   #260
TommyL
Trangsynt

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nei det er ikke behov for saa lenge du har rent Rulleblad. Politi Attest tar for tiden 8 + uker for de som trenger det.
Ok, da slipper en det. Takk!
TommyL is offline  
Closed Thread

Posting Rules