Nattflyvninger på Europa (og Israel)-ruter

Star Flyer

Star Alliance only.
Nattflyvninger på Europa (og Israel)-ruter

Hei!

Har i mange år sett at Norwegian har drevet med nattflyvninger i sommerprogrammet - med helt horrible flytider.

Men nå ser jeg at SAS også har begynt med nattflyvninger på "Europa-rutene" (altså ruter som er operert med 737, A320-familien eller CRJ).

Først ut er Tel Aviv.

Avgang CPH 22:50
Ankomst TLV 04:20
Returen:
Avgang TLV 05:20
Ankomst CPH 09:05

Dette handler helt sikkert om økonomi og flåteutnyttelse -men stakkars passasjerer - og crew!

Noen som vet mer om denne strategien?

Tenkte at dette kunne bli tråden for SAS nattflyvninger i "Europa".

Re: Nattflyvninger på Europa (og Israel)-ruter

Dette er jo noe Swiss, Lufthansa og andre har drevet med i årevis til f.eks. Cairo og Tel Aviv .. Hvis de tjener penger på det, så hvorfor ikke SAS?

Omleggingen til "nattrute" til TLV er ikke overraskende. Bedre muligheter for connections fra CPH videre vestover eller rundt i Nord-Europa når flighten kommer tilbake til CPH om morgenen.

Fløy en gang med LH fra TLV på omtrent den tiden om morgenen. Det var frykteleg tidleg for å si det slik. I ettertid hadde jeg kanskje valgt ettermiddagsavgangen til LH som på den tid gikk med 747. Men valgte den tidlige for den gikk med A340.

LH hadde crewbytte i TLV. Vet ikke om SAS har det samme, men for crewet sin del håper jeg det.

Er vel dette som amerikanerne i alle tider har kalt Redeye flight?!

Dette gjelder Midtøsten generelt og ikke bare TLV. Antagelig en mer optimal utnyttelse av flåtene. Men tror også det har noe med slottider å gjøre men her er jeg på tynn is

Dette gjelder Midtøsten generelt og ikke bare TLV. Antagelig en mer optimal utnyttelse av flåtene. Men tror også det har noe med slottider å gjøre men her er jeg på tynn is

Ja, ikke helt uvanlig opplegg derfra - men også fra f.eks. Tbilisi. Blir det fortsatt rute fra Stockholm til Tel Aviv?

SAS har jo grandfather rights på slots i TLV. Så ingen grunn til at de skal miste slottene. Handler vel mest om å utnytte flåten. Jeg har lenge lurt på hvorfor ikke SAS har hatt flere red eye flights. Hva med redeye flights til Beirut, Teheran, Erbil og Bagdad? Tror SAS kunne tjent penger på det vist de kan fly der med tanke på sikkerhet i området. Men Austrian flyr jo alt til noen av disse stedene-Så hvorfor ikke SAS?

SAS har jo grandfather rights på slots i TLV. Så ingen grunn til at de skal miste slottene

Neppe det som er avgjørende....

Det som kan ha en innvirkning er at det potensielt frigjør en slot på CPH som kan brukes på en annen flight. Men tror det vesentligste er mulighet for å utnytte flåten bedre

Ellers er ikke avgang midt på svarte natten helt uvent endel steder. På BOM f.eks har jo flesteparten av IC avgangene avgang mellom 23:00 og 04:00

Aeroflot har jo nattruter fra de fleste store europeiske byene til Moskva. Fra Oslo er avgang 2250.

Aeroflot har jo nattruter fra de fleste store europeiske byene til Moskva. Fra Oslo er avgang 2250.

23:40

"Redeye-flights" østover, over flere enn 1-2 tidssoner har "fordelen" at man kan ha avgang sent på kvelden og ankomst tidlig på morgenen, og returen tidlig på morgenen og ankomst tidlig formiddag. I tillegg så får man utnyttet fly som normalt står stille i løpet av natta og at det sjeldent er store slotrestriksjoner, ihvertfall på utreisen.

Bare som en digresjon, så var dette vanlig også innenlands langt tilbake i tid. Gikk nattfly fra Nordnorge og sørover med Metropolitan på 60 tallet blant annet =)

Gud hjelpe meg som jeg hater redeye fly. Brukte det fra DOH til OSL med avgang kl 02:15 fra Doha og ankomst litt etter 07 norsk tid. Selv om man fløy business tok det på - fordelen var jo selvsagt at det var lite folk i ankomsthallen på OSL landet jo lenge etter Thai fra BKK så de passasjerne var på vei vekk og lite kø i taxfree også. Det jeg hater mer derimot er charterfly som lander kl 03 - da blir dagen enda mer ødelagt og særlig for oss som tar kollektivt til/fra OSL.

LH hadde crewbytte i TLV. Vet ikke om SAS har det samme, men for crewet sin del håper jeg det.

Tviler vel egentlig på at de får en lang stopp der nede, regelverket skal vel utnyttes maks.

Markedet for en slik rute er vel der. Er prisen lav nok, så er folk villige til å fly når det skal være.

Personlig misliker jeg nattflighter (også i F og C), spesielt hvis man lander tidlig på morgenen. F.eks. fra USA synes jeg det er best å dra senest mulig, og heller lande i Europa etter lunsj.

Tviler vel egentlig på at de får en lang stopp der nede, regelverket skal vel utnyttes maks.

.

Nå er det vel slik at turnarounden på TLV ofte er noe lengre enn andre steder - antagelig grunnet israelsk sikkerhetsregelverk. Dette er jo en særskilt flyplass i så måte - USA blir på en måte peanuts.

Nå er det vel slik at turnarounden på TLV ofte er noe lengre enn andre steder - antagelig grunnet israelsk sikkerhetsregelverk. Dette er jo en særskilt flyplass i så måte - USA blir på en måte peanuts.

Turnarounden på denne nye ruta er 60min.

Bare som en digresjon, så var dette vanlig også innenlands langt tilbake i tid. Gikk nattfly fra Nordnorge og sørover med Metropolitan på 60 tallet blant annet =)

På 70 tallet reiste jeg flere ganger Bodø Bergen med Caravelle i 3 tiden om natten

Back