• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tail strike

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Kom over denne videoen av en B739 får en tail strike på en avbrutt landing.

Nå vet jeg ikke hva den biten heter som beskytter flykroppen, men da jeg så videoen så det ut som den utvidet seg eller noe (0:19 på videoen). Er det sånn at den blir utvidet før hver landing/take-off automatisk eller manuelt?

Er litt dårlig på å forklare, men bare spør hvis det er uforståelig... ;)

Den "stikker" mer ut i forhold til dette bildet for eksempel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/LN-RCY_Boeing_737-800_Tail_Scheme_%287510635508%29.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=PUD74Hcsocw
 
737-900ER og 737-800 SFP (Short Field Performance) har to-stegs tail skid, eller tail bumper om du vil. (Optional på -800 SFP).

Litt info og et par bilder her: http://www.b737.org.uk/tailskid.htm

Hva som trigger at den går ut i posisjon 2 vet jeg ikke, mulig andre kan svare på det.
 
Tailskid på 900er og sfp går til posisjon 2 ved gear down og airborne. Altså må du har air signal til PSEU(proximity system electronic unit) og landing gear er down. Da vil actuatoren gå i fully extend (15 inch).
 
Tailskid på 900er og sfp går til posisjon 2 ved gear down og airborne. Altså må du har air signal til PSEU(proximity system electronic unit) og landing gear er down. Da vil actuatoren gå i fully extend (15 inch).
Takk, da var det som jeg trodde, men ikke visste... ^_^
 
Back
Top