Krohn Air til Vigra

aik24

Fjording
Iflg NRK tekst-tv skal Krohn Air i morgen presentere planer om flyvning(er) til/fra Vigra.
nrk.no/tekst-tv/457/
 

Attachments

  • 457.1-w500.gif
    457.1-w500.gif
    33.6 KB · Views: 1,012
Hvilken ruter det snakk om? Er det AES-MOL eller er det en feed inn mot nisjestedene sør for "Dovre"? Skien, Notodden, Sandefjord?

Hmmm... mystefystisk. Lukter fly nr 2 av dette...

AIS som idag leverer flytjenesten har vel nok med flykapasitet til og slenge oppover et til ;)
 
Nei, det kan umulig være snakk om noe AES-MOL. Braathens SAFE gjorde slikt for 30 år siden med 732, men det var en annen tid og i trekant til OSL. Nei tipper AIS kommer oppover med et fly til for å fly noe sør for Dovre, som du skriver.
 
Tviler sterkt på at de gå inn på AMS ruta som KLM starter i April ;)
Men med tanke på range så er vel det ikke snakk om noen lang rute... bare se link...
En rute som kanskje kunne hadd vært aktuell for AES hadde vært en rute til Rotterdam...men som AMS dekker ved innkomsten på AES-AMS ruten

http://www.aisairlines.nl/Beta/index.php/en/charter-flight/range-map

Ah. Det visste jeg jo egentlig om jeg hadde tenkt meg om. Da er det ikke godt å si. Å få butikk av 19 seters er i de aller fleste sammenhenger vanskelig. Nå er AIS et billig selskap å hente inn, men det koster å lande å handle uansett. Typen i seg selv begrenser jo også endel, da den må opp på 1200m baner for å få gjort nytte for seg. Så ja, jeg er spent jeg og hva dette kan dreie seg om.
 
Last edited:
Noe som hadde funka fjell hadde nok kunne vært Florø-Kristiansund-Trondheim..
 
Last edited:
Noe som hadde funka fjell hadde nok kunne vært Florø-Kristiansund-Trondheim..

Jeg kjenner ikke så mye til reisemønsteret her, men regner med det er stor etterspørsel fra offshore?! Ellers tror jeg man må opp på en større flytype om man skal få butikk av flerlegs ruter.

Vedrørende nyheten ser jeg at rutetidene er noenlunde lik det som de har fra Molde. Samtidig har vel ikke SAS de mest gunstige tidene her, så det kan vel hende de får dette til.
 
Samtidig har vel ikke SAS de mest gunstige tidene her, så det kan vel hende de får dette til.

Det var det samme hullet i Widerøe sitt ruteprogram fra Molde de prøvde å tette med Molde-Bergen i sin tid. Det gikk ikke, men vi får se hvordan dette går, da. Jeg har vel kanskje også en følelse av at brukere av Vigra gjerne er jetforfengelige nok til å se vekk fra dette tilbudet.
 
Helse Midt-Norge prøvde i sin tid et eget opplegg for pasienttransport på strekningen.
Noe som ble sabotert av ruteselskapene og enkelte politikere.

Vet at de ønsker det nye tibudet hjertelig velkommen.
 
Det var det samme hullet i Widerøe sitt ruteprogram fra Molde de prøvde å tette med Molde-Bergen i sin tid. Det gikk ikke, men vi får se hvordan dette går, da. Jeg har vel kanskje også en følelse av at brukere av Vigra gjerne er jetforfengelige nok til å se vekk fra dette tilbudet.

Bakgrunnen for at Krohn skulle starte Molde - Bergen var vel at SAS annonserte at de skulle legge ned denne ruten da de skulle fase ut sine Fokker 50. Det så derfor ut for at Molde - Bergen skulle bli lagt helt ned.

Etter at Krohn annonserte sin oppstart, så kom Widerøe på banen og tok over ruten fra SAS.

Mener å huske at det var noenlunde slik.
 
Bakgrunnen for at Krohn skulle starte Molde - Bergen var vel at SAS annonserte at de skulle legge ned denne ruten da de skulle fase ut sine Fokker 50. Det så derfor ut for at Molde - Bergen skulle bli lagt helt ned.

Etter at Krohn annonserte sin oppstart, så kom Widerøe på banen og tok over ruten fra SAS.

Mener å huske at det var noenlunde slik.

Nei, det er feil.
WF overtok produksjonen umiddelbart etter at SK la ned. Men WF hadde ikke nok materiell/crew til en tidlig avgang fra MOL til BGO. Dette hullet tettet Krohn igjen. Imidlertid ble det ikke noen suksess for Krohn da folk og bedrifter syns det var i overkant dyrt med 4-5000 kr for billetter tur retur. Da ventet de heller et par timer på WF og fløy for halve prisen og kapt nok det, eventuelt tok en overnatting på hotell og fortsatt kom billigere unna.

Ser at billigste billett for én veg mellom AES og TRD er kr 950,-
Spørs hvor mange det er av disse på hver flyvning. Så billig er det ikke her heller.
 
Nei, det er feil.
WF overtok produksjonen umiddelbart etter at SK la ned. Men WF hadde ikke nok materiell/crew til en tidlig avgang fra MOL til BGO. Dette hullet tettet Krohn igjen. Imidlertid ble det ikke noen suksess for Krohn da folk og bedrifter syns det var i overkant dyrt med 4-5000 kr for billetter tur retur. Da ventet de heller et par timer på WF og fløy for halve prisen og kapt nok det, eventuelt tok en overnatting på hotell og fortsatt kom billigere unna.

Ser at billigste billett for én veg mellom AES og TRD er kr 950,-
Spørs hvor mange det er av disse på hver flyvning. Så billig er det ikke her heller.

Ja, du har nok rett i det. Fløy mye mellom Molde og Bergen i den perioden, og mente å huske at det var et lite spørsmålstegn i en periode hvorvidt ruten ble helt lagt ned eller om Widerøe skulle ta over. Men husker godt at det ble en "sømløs" overgang mellom SAS og Widerøe.

Mulig jeg blander litt med Kristiansund, var ikke flyet til Krohn opprinnelig kjøpt for å fly Kristiansund - Trondheim? Og der kom Widerøe de i forkjøpet?
 
Back
Top