Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2011, 01:23   #41
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Det er det jeg mener...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 03:53   #42
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå har Boeing så langt vært tilbakeholdne med specs, men jeg ser ikke bort fra at 739 kan bli en storselger hvis den får rekkevidde til å klare Østkysten-Nord Europa med akseptabel payload.
Vil ikke et slikt fly bli enten fuel volume limited, eller få begrenset plass til bagasje? Aux-tanker må vel settes inn, og da er man inne på spesielle sete-konfigurasjoner slik som Privatair flyr.
Personlig tror jeg ikke at vi ser en fullverdig 752-erstatter før neste generasjon fly (clean sheet, ikke re-engine), ergo hverken 737-9 eller 321NEO vil klare OSL-EWR med en normal biz/eco konfigurasjon.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 04:22   #43
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default

Jo, forsåvidt, men i en 'longhaul'-konfig vil den neppe operere med high density seating. Det er plenty lasterom til 175-185 pax selv om man skulle finne på å smelle inn en aux-tank som 'ekstrautstyr'.

Jeg kan godt tenke meg at Onkel Dag og gutta hans imøteser specs'en på denne med stor interesse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 08:05   #44
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo, forsåvidt, men i en 'longhaul'-konfig vil den neppe operere med high density seating. Det er plenty lasterom til 175-185 pax selv om man skulle finne på å smelle inn en aux-tank som 'ekstrautstyr'.

Jeg kan godt tenke meg at Onkel Dag og gutta hans imøteser specs'en på denne med stor interesse.
En 737MAX med TATL capabilities vil komme ikke over 120 pax. Det er rett og slett grunnet i vekten av de auxillary tanks. Jeg personlig tviler at det er en business case i dette. Samtidlig blir MAX'en optimiert for eksakt den andre enden av marked, nemelig korte hops... Skulle du erstatte en 757 TATL, sa vil en A321NEO vaere den mest naereliggende opsjon, selv om dette er forsatt ingen fullverdig erstatter.

Det du kanskje klarer er en rute Dublin-St. Johns med de antall pax som du har antydet...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 11:13   #45
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Ifølge Boeing vil 737MAX få en 68" CFM-LeapX motor, nesehjulforlengelse og Fly-by-wire, og de planlegger å bestemme seg for endelig konfigurasjon i 2013, med første flygning i 2016
http://www.flightglobal.com/blogs/fl...-nose-gea.html
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 11:26   #46
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Vil ikke et slikt fly bli enten fuel volume limited, eller få begrenset plass til bagasje? Aux-tanker må vel settes inn, og da er man inne på spesielle sete-konfigurasjoner slik som Privatair flyr.
Personlig tror jeg ikke at vi ser en fullverdig 752-erstatter før neste generasjon fly (clean sheet, ikke re-engine), ergo hverken 737-9 eller 321NEO vil klare OSL-EWR med en normal biz/eco konfigurasjon.
Hva er det som gjør at man ikke kan få like lang rekkevidde på en 737 som på en 757 ?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 11:58   #47
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Hva er det som gjør at man ikke kan få like lang rekkevidde på en 737 som på en 757 ?
Fuel tar plass .. og det går på bekostning av last. Det er ikke noe problem å sette inn flere fueltanker, det gjør man jo med BBJ, men for en passasjerjet må man ha igjen nok volum til at man får med seg bagasjen og helst litt post og frakt også.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 12:29   #48
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Boeing 737RE formelt lansert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fuel tar plass .. og det går på bekostning av last.
OK, men har en 757 mye større volum enn en 737 da ?
Jeg ser jo at den er 4 meter lenger enn 737-600/800/900, men har veldig mye større vingeflate.
Regner jo da med at det er der fuelen ligger gjemt ja.
Kunne man ikke teoretisk sette et par 757-vinger på en 737-900 ?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 13:09   #49
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Blir vingene for store får du andre problemer. Se f.eks. A318 og 737-600 som begge har store vinger ift. flykroppen. De flyr begge som en vinglete trillebår ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 17:15   #50
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det låter som Boeing kommer spendera mer $$$ än de hintade om från början.
Utveckla ett FBW system & nytt noshjul kostar en slant.

Kommer det fortfarande vara enkelt för en 737NG pilot att flyga 737MAX? NG Serien har inget FBW system.

Jag är övertygad om att Norwegian eller Ryanair kommer vara Europas största 737-8 MAX operatör inom 10 år.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 17:29   #51
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post

Jag är övertygad om att Norwegian eller Ryanair kommer vara Europas största 737-8 MAX operatör inom 10 år.
Nei.
Norwegian vil når MAX kommer ha en stor ny og moderne flåte. De kommer ikke til å foran i køen når MAX kommer. Det er ikke utenkelig at de venter på neste modell før de fornyer flåten, men det kommer jo an på tidsperspektivet.
Ryanair vil kun kjøpe MAX hvis de får den like billig som de gjorde med -800'ene i 2001. Mye tyder på at Boeing ikke kommer til å gi dem en slik deal en gang til, så Ryanair blir muligens tvunget til å velge andre flytyper.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 20:12   #52
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Själv tror jag att både Airbus och Boeing vill sälja A32XNEO respektive 737 MAX i minst 10 år innan de är redo för något helt nytt flygplan.

Jag tror fortfarande DY kommer konvertera sina 738 med leverans runt 2017-2018 till 737-8 MAX. DY kommer ha en modern flotta ja, men inte bränsleeffektiv jämfört med de flygplan Airbus och Boeing kommer att bygga i sina fabriker. Jämfört med 737 MAX kommer 737NG vara ansevärt mer bränsletörstig och bullerstörande..enligt Boeing själva. Max serien borde passar bra in när Kjos snackar om DYs höga mål nutida och framtida mål för miljö, klimat & minskade utsläpp från flyget.

Last edited by L-1011; 04-11-2011 at 20:18.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 20:14   #53
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Själv tror jag att både Airbus och Boeing vill sälja A32XNEO respektive 737 MAX i minst 10 år innan de är redo för något helt nytt flygplan.

Jag tror fortfarande DY kommer konvertera sina 738 med leverans runt 2017-2018 till 737-8 MAX. Jämfört med 737 MAX kommer 737NG vara ansevärt mer bränsletörstig och bullerstörande..enligt Boeing själva. Max serien borde passar bra in när Kjos snackar om DYs höga mål för miljö, klimat & minskade utsläpp från flyget.
Passer godt inn som markedsføring. Men ikke for lommeboka
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 21:02   #54
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei.
Norwegian vil når MAX kommer ha en stor ny og moderne flåte. De kommer ikke til å foran i køen når MAX kommer. Det er ikke utenkelig at de venter på neste modell før de fornyer flåten, men det kommer jo an på tidsperspektivet.
Ryanair vil kun kjøpe MAX hvis de får den like billig som de gjorde med -800'ene i 2001. Mye tyder på at Boeing ikke kommer til å gi dem en slik deal en gang til, så Ryanair blir muligens tvunget til å velge andre flytyper.
Jeg for min del tror her er du feil.

FR vil kjöpe MAX dersom de kostnader er som loved. Og de vil ha ingen problem a avhende sine ~300 -800. Rett og slett fordi deres konfigurasjon blir tilgjenglig i store volumer, som gir en visst verdi pa 2nd hand marked.

NAX har gjörd en god del S&L og har flexibilitaeten a ha en rullende flatefornyelse, slik at de förste -800 forsvinner da MAX kommer. De bare bytter fra -800 til MAX.

Boeing vil sikkert ikke gjöre den kapitale strategiske feil igjen og undervurdere volumet som LCC'er star for. Det gjorde de i India og resultatet er faktum at en kontinent av 1,3 Mrd mennesker er dominert av Airbus narrowbody.

Det hva er problematisk er de store legacies som sitter med store mengder av aging fleets. UA, LH, AF som har en god del fly som er ~20 ars. Ingen, hverken Airbus eller Boeing, kan tilfredstille deres kortsiktig demand. Og dette skaper den desidert störste problem for bade NEO og MAX.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 21:13   #55
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

You may be right. Men jeg tror at det som du nevner, at 'legacies' vil bli desperate etter nye fly samt øket demand fra østen, vil presse prisene opp og gjøre flåtefornyelsen så dyr at det rett og slett ikke vil lønne seg slik det gjør i dag.

Men mye kan skje på fem-ti år - kanskje er markedet annerledes enn vi alle tror ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 23:43   #56
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Boeing vil sikkert ikke gjöre den kapitale strategiske feil igjen og undervurdere volumet som LCC'er star for. Det gjorde de i India og resultatet er faktum at en kontinent av 1,3 Mrd mennesker er dominert av Airbus narrowbody.
Nå er ikke alt tapt for Boeing i India.

Det er fire aktører i India som bruker Boeing 737NG serien.

Air India Express med 21 fly
Jet Airways med 56
Jet Lite med 19
Spicejet med 30

I tillegg har Air India en god del gamle A320, så det kan enda dryppe på Boeing, men som du sier Airbus har tatt ett godt jafs av markedet.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 08:36   #57
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Litt mer kjøtt på bena om flyet:
http://www.flightglobal.com/news/art...ration-364297/

Quote:
configuration and certification plans for its 737 Max, Boeing plans to fly the first re-engined narrowbody in 2016. It now holds commitments from eight customers for more than 600 aircraft with "hundreds more" on the way.
Quote:
will feature a 173cm (68in) fan on its CFM International Leap-1B engines.
Quote:
Boeing has definitively frozen the length of the fuselage and the door configuration, maintaining the dimensions found on today's 737-700, -800 and -900ER
Quote:
nose gear extension would add 15-20cm (6-8in),
Quote:
engine will ride further forward relative to today's CFM56-7BE engine
Quote:
Conceptually, the 737 Max's hydraulic system redundancy will be based on a scaled-down version of the larger 757, which can be simplified by only applying fly-by-wire to the spoilers
Quote:
reshaped tail cone to clean up aerodynamic performance, widespread structural strengthening, a new nacelle and pylon for the Leap-1B, and fuel, pneumatic systems and updated engine software.
Quote:
many key attributes of the Max are still undefined, including the configuration of the engine's "custom core", wingtip devices, thrusts and weights based on customer requirements, which he said will be established "later next year."
Quote:
The Leap-1B's "custom core", which will anchor an 11-12% improvement in fuel burn and 7% operating cost improvement on the aircraft,
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2011, 21:19   #58
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ser ut som Southwest nærmer seg en ordre på 100 fly
Quote:
Boeing is also near a preliminary deal with Southwest Airlines Co. for more than 100 737 Max jetliners
http://www.bloomberg.com/news/2011-1...reighters.html
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2011, 09:54   #59
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Jag tror att Southwest kommer bli världens största 737MAX operatör. Största 737-8MAX kunden i Europa tror jag inom 5-8 år är FR eller DY.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 09:14   #60
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Bernstein Research har tro på prosjektet, men hevder at Boeing må gjøre langt flere forandringer på Boeing 737 før den blir "Max" i forhold hva Airbus trenger på sin "Neo" og hevder dermed at utviklingskostnadene deres vil bli dobbelt så høyere

http://www.flightglobal.com/news/art...report-367314/
Quote:
With a greater level of structural modification required to accommodate new CFM International Leap-1B engines, Boeing's cost to develop the re-engined 737 Max is to be double that of Airbus, estimated a new report.

The 737 Max's lower ground clearance requires that the 173cm (68in) Leap-1B engine "must move farther up toward the wing," said the 23 January report from Bernstein Research.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 210 15-03-2024 22:53
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 18:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 13:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 16:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 15:42


All times are GMT +2. The time now is 15:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.